کد خبر: ۳۳۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
به یاد داشته باشید که گرچه کودک شما باید به طور مداوم وزن اضافه کند اما سرعت رشد همیشه ثابت و منظم نخواهد بود. همچنین سرعت وزن‌گیری نوزادان در ده روز اول تولد ممکن است معکوس باشد که جای نگرانی نیست.
شفا آنلاین>سلامت>همه والدین بدون شک می‌خواهند کودک شان از زمان تولد به بهترین شکل، رشد کند و از نظر ارثی آنچه در او نهفته است شکوفا گردد. از طرف دیگر، رشد و نمو طبیعی کودک در هر سنی نشانه‌ سلامت زیستن او در حال و آینده است بنابراین باید در هر زمان و هر سنی با توجه به جدول وزن‌گیری نوزادان و کودکان، معیار‌های رشد کودک خود را بشناسید و مطمئن شوید که کودک به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند و اگر رشد او متوقف شده است، در صدد جبران آن برآیید زیرا می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی باشد که در صورت پیگیری به موقع احتمال درمان آسان آن وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهدی افشاری، متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان در این باره می‌گوید: والدین باید مراقب نمودار رشد نوزاد خود باشند. به یاد داشته باشید که گرچه کودک شما باید به طور مداوم وزن اضافه کند اما سرعت رشد همیشه ثابت و منظم نخواهد بود. همچنین سرعت وزن‌گیری نوزادان در ده روز اول تولد ممکن است معکوس باشد که جای نگرانی نیست. وی بیان کرد: به طور کلی سرعت رشد کودک در طول زندگی‌‌اش تند و کند می‌شود و حتی ممکن است نمودار رشد نوزاد موقتاً متوقف شود (به عنوان مثال در دوران بیماری). با این حال متوسط این تحولات باید صعودی باشد و شما بتوانید کیلو‌ها و گرم‌های اضافه شده را به خوبی مشاهده کنید.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان مطرح کرد: در صورت عدم اضافه وزن، پزشک کودک شما را معاینه می‌کند و تعدادی سوال از شما می‌پرسد. با این روش ها، دکتر تلاش می‌کند تا علل احتمالی عدم وزن‌گیری کودک را بررسی کند و در صورت وجود مشکل، علت اصلی را پیدا کند. او علاوه بر بررسی توقف نمودار رشد نوزاد شما، به بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز برای ارزیابی نحوه عملکرد بدن کودک توجه خواهد کرد. وی ادامه داد: اگر کودک شما مراحل تکامل خود را به خوبی پشت سر می‌گذارد، با شما ارتباط خوبی دارد و خوشحال و سالم به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد مشکل جدی وجود ندارد و حالش خوب است. در صورتی که پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد سرعت رشد کودک شما مناسب نیست، ممکن است مشکل او را «عدم وزن‌گیری نوزاد» یا «عدم رشد» تشخیص دهد.دکتر افشاری متذکر شد: معیارهایی که پزشک برای انجام تشخیص عدم وزن‌گیری نوزاد استفاده می‌کند، شامل افت وزن پایین‌تر از صدک سوم در نمودار رشد نوزاد،کودک دارای وزنی ۲۰ درصد کمتر از وزن ایده آل نسبت به قد باشد و کاهش دو یا چند خط اصلی در نمودار رشد نوزاد از زمان آخرین معاینات است.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان اشاره کرد: گرچه عدم وزن‌گیری نوزاد امری شایع است، اما نوزادان نارس در معرض خطر بیشتری نسبت به نوزادان طبیعی قرار دارند. اگر کودک شما در افزایش وزن ناموفق است، فهمیدن دلیل آن بسیار مهم است. تغذیه مناسب – به ویژه در سه سال اول – برای رشد ذهنی و جسمی کودک اهمیت بسیاری دارد.وی تصریح کرد: جهت تشخیص علت عدم وزن‌گیری نوزاد پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار (برای بررسی عفونت ادراری و سایر مشکلات کلیه‌ها و مجاری ادراری) یا آزمایش‌های دیگری انجام دهد و میزان کالری دریافتی کودک را برای مدت زمان مشخصی کنترل کند. وی همچنین ممکن است شما را در حال مراقبت یا شیردهی بررسی کند تا ببیند آیا فک کودک شما به درستی کار می‌کند یا اینکه در مکیدن مشکل دارد یا خیر.دکتر افشاری عنوان کرد: یافتن علت عدم افزایش وزن نوزادان، بعضی اوقات بسیار ساده است اما گاهی می‌تواند پیچیده و چالش برانگیز شود. این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان گفت: دوران تشخیص علت عدم رشد نوزادان می‌تواند برای والدین نگران‌کننده و ناامید‌کننده باشد. شنیدن اینکه کودک شما رشد نمی‌کند، دشوار است اما مهم این است که خود را سرزنش نکنید و این فکر که پدر یا مادر خوبی نیستید و یا در پرورش او کم کاری می‌کنید را از خود دور کنید.
>دلایل بسیار زیادی باعث عدم وزن‌گیری کودک می‌شوند
وی ابراز داشت: دلایل بسیار زیادی باعث عدم وزن‌گیری کودک می‌شوند و پزشک ممکن است قبل از کشف منبع اصلی مشکل، ماه‌ها جهت انجام آزمایشات، مطالعه رژیم غذایی کودک، سابقه سلامتی وی، سطح فعالیت و علل احتمالی استرس در کودک زمان صرف کند. به طور کلی، اگر کودک شما به طور منظم رشد نمی‌کند به این معنی است که یا غذا نمی‌خورد، یا مواد مغذی را به خوبی جذب نمی‌کند و یا بدن وی به درستی از آن‌ها استفاده نمی‌کند. دکتر افشاری اظهار کرد: مشکلات تغذیه و عدم وزن‌گیری نوزاد مختلف است به طور مثال کودک شما ممکن است قبل از اینکه شیر کافی بخورد و سیر شود، خسته شده و به خواب برود یا او در مکیدن ضعف داشته باشد که سبب می‌شود در صورت شیردهی- حتی با سرشیشه- نتواند شیر کافی را از پستان شما دریافت کند. این امر بیشتر در شیردهی طبیعی مادران رخ می‌دهد.
این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان اضافه کرد: شکاف لب نوزاد می‌تواند در شیردهی تداخل ایجاد کند. این شرایط با شیشه‌ها و سر شیشه‌های مختلف و کمک متخصص اطفال برطرف می‌شود. شکاف لب در طی سال اول رشد کودک به کمک جراحی قابل ترمیم است. وی افزود: بسته بودن زبان یا فرنولوم زبان (نوعی عارضه) سبب می‌شود کودک نتواند به خوبی تغذیه شود و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. این عارضه همچنین می‌تواند در تغذیه کودک با شیشه شیر نیز تاثیر بگذارد. این مورد بسیار نادر است.دکتر افشاری گفت: اگر به کودک خود شیر خشک می‌دهید، استفاده از شیر خشک نامناسب یا عدم تهیه صحیح شیر خشک ممکن است منجر به عدم افزایش وزن نوزاد شود.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان اشاره کرد: در صورت استرس یا احساس درد، ممکن است ریفلاکس شیر‌سازی بدن مادر مختل شود و مانع از تولید آغوز شود. در صورتی که این مشکل مزمن باشد، می‌تواند منجر به عدم افزایش وزن در نوزاد شود. برای بهبود فرآیند تولید شیر، سعی کنید مکانی آرام را برای شیردهی پیدا کنید. وی یادآورشد: برخی از نوزادانی که به جای تغذیه در زمان گرسنگی طبق یک برنامه دقیق تغذیه می‌شوند، ممکن است حجم غذای کمتری را نسبت به نیاز خود را دریافت کنند. اکثر متخصصان معتقدند بهتر است به کودک اجازه دهید تا در صورت احساس گرسنگی، شیر بخورد.
دکتر افشاری گفت: از دیگر علل شایع در عدم وزن‌گیری نوزاد می‌توان گفت اگر کودک شما بیماری پشت سر گذاشته باشد، بدن او نیاز به کالری و مواد مغذی بیشتری دارد. یک بیماری ممکن است به اشتهای کودک شما آسیب برساند یا اینکه کودک شما ممکن است دارای مشکلات مزمن دستگاه گوارش مانند اسهال، ریفلاکس نوزاد، بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز باشد.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان متذکر شد: اگر افسردگی پس از زایمان دارید یا کودک بزرگتری دارید که حواس شما را به خود جلب می‌کنند، ممکن است نتوانید توجه لازم را به نوزاد تازه متولد خود اختصاص بدهید و این امر ممکن است تغذیه و رشد او را تحت تاثیر قرار دهد.
وی اذعان داشت: در موارد نادر، عدم افزایش وزن ممکن است نتیجه یک مشکل ریوی (مانند فیبروز کیستیک)، یک مشکل سیستم عصبی (مانند فلج مغزی)، یک مشکل کروموزوم (مانند سندرم داون)، بیماری قلبی، کم خونی، اختلال متابولیک و غدد درون ریز (مانند کمبود هورمون رشد) باشد. اگر هر یک از این موارد دلیل عدم وزن‌گیری نوزاد باشد، درمان سریع آن اهمیت بسیار زیادی دارد.دکتر افشاری اظهار کرد: هنگامی که به کمک پزشک متخصص متوجه علت اصلی عدم وزن‌گیری نوزاد شدید، می‌توانید با درمان مشکل و افزایش میزان کالری دریافتی از طریق برنامه غذایی کودک که توسط پزشک تنظیم شده است، این عارضه را اصلاح کنید. این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان افزود: بازگشت کودک به وزن سالم ممکن است به معنای تکمیل تغذیه شیر مادر با شیر خشک باشد. در کودکانی که مصرف مواد غذای جامد را آغاز کرده اند، مصرف غذاهای پرکالری از جمله گزینه‌های درمانی پیش رو است.وی توصیه کرد: هنگامی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، گزینه‌های غذایی مناسب شامل محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، بستنی و پودینگ، تخم مرغ، آووکادو، نان‌های گندم کامل و پاستا، پنکیک، پوره سیب زمینی و غلات می‌باشد. در موارد حاد، ممکن است نوزادی که قادر به افزایش وزن نیست در بیمارستان بستری شود تا بتواند تغذیه داخل وریدی را دریافت کند و از نزدیک تحت کنترل قرار گیرد.
دکتر افشاری بیان کرد: اگر نگران وزن کودک خود یا غذاهای مصرف شده توسط وی در بین معاینات منظم پزشکی هستید، شاید وزن کشی کودک در هر هفته ایده مناسبی باشد تا بتوانید فرایند وزن‌گیری را در بازه‌های زمانی کوتاه تری، رصد کنید. برای افزایش دقت اندازه گیری، اطمینان حاصل کنید که همیشه از یک ترازوی ثابت استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید ترازویی را برای استفاده در خانه خریداری کنید.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان خاطرنشان کرد: اگرچه همیشه شیردهی و تغذیه با شیر مادر، برای همه مادران و نوزادان بهترین گزینه است، اما این اصل دلیل مناسبی برای تغییر برنامه غذایی کودک نمی‌باشد. وی ادامه داد: استفاده از شیرخشک می‌تواند مشکلاتی را برای کودک به همراه داشته باشد. دریافت راهنمایی و کمک از پزشک متخصص اطفال در این راستا را توصیه می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید با استفاده از برخی از تکنیک‌ها شیر خود را افزایش دهید و یا به کودک خود کمک کنید تا به شکل موثرتری خود را تغذیه کند. بهتر است قبل از انصراف از شیردهی به کودک خود، این روش‌ها را امتحان کنید.
>هدف از درمان، تغذیه مناسب و کافی کودک است
در ادامه نیز دکتر حمید شیخ الاسلامی، متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان در این باره خاطرنشان کرد: در دوران نوزادی و کودکی، وزن کودکان سریع‌تر از هر موقع دیگری در طول عمرشان افزایش یافته و رشد می‌کنند. به هر حال، برخی کودکان به دلیل عوامل مرتبط با ژن، تولد نارس یا به دلیل سوءتغذیه با نرخ طبیعی وزن نمی‌گیرند. وی عنوان کرد: تشخیص و درمان وزن نگرفتن طبیعی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ممکن است نشانه سوءتغذیه یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باشند.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان متذکر شد: سوء تغذیه باعث به وجود آمدن عوارضی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن، رشد خطی کمتر از حد انتظار، کوتاهی قد یا اختلال در یادگیری می‌شود. این عوارض در کودکانی که به مدت زیادی دچار سوءتغذیه بوده‌اند بیشتر دیده می‌شود. وی بیان کرد: عدم افزایش وزن کودک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه علامتی است که می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلات مختلفی باشد که شامل عدم دریافت کالری کافی یا عدم مصرف ترکیب درست پروتئین‌ها، چربی و کربوهیدرات‌ها، عدم جذب مقادیر کافی مواد مغذی و نیاز به دریافت کالری بیش از حد معمول است.دکتر شیخ الاسلامی اظهار کرد: عدم وزن‌گیری مناسب ممکن است به دلیل ابتلا به برخی مشکلات پزشکی، اختلالات رفتاری یا رشدی، کمبود مواد غذایی کافی، مشکلات اجتماعی در خانه یا در بسیاری از موارد ترکیبی از موارد گفته شده اتفاق بیفتد. این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان می‌گوید: از جمله شایع‌ترین دلایل عدم وزن‌گیری مناسب پیش از تولد می‌توان به کوچک بودن برای سن هنگام تولد (به آن محدودیت رشد داخل رحمی گفته می‌شود)، زودرس بودن، عفونت‌های پیش از تولد، نقایص مادرزادی، قرار گرفتن در معرض داروها یا سمومی که رشد را در دوران بارداری محدود می‌کنند (مانند مصرف داروهای ضد تشنج) اشاره کرد.وی مطرح کرد: شش‌ماه پس از متولد شدن نوزاد نیز ناتوانی در انجام عمل مکیدن، دادن شیر خشک نامناسب، مشکلات شیر خوردن، تعداد ناکافی شیر خوردن، اثرات تغذیه نامناسب (مانند استفراغ نوزادان) در هنگام شیر خوردن که باعث می‌شود مادر فکر کند که نوزاد سیر شده است، بی‌توجهی، نقایص مادرزادی که بر توانایی نوزاد در شیر خوردن و هضم طبیعی آن تأثیر می‌گذارد نیز از علل شایع عدم وزن‌گیری مناسب می‌باشد.این متخصص افزود: کم شیر خوردن مانند آلرژی به شیر، مشکلات دهانی یا وجود مشکل در گلو، مشکلات پزشکی و بیماری‌هایی که بر جذب مواد غذایی تأثیر می‌گذارند (فیبروز سیستیک)، بیماری‌هایی که باعث مصرف بیشتر کالری می‌شوند (بیماری‌های قلبی مادرزادی)، ریفلاکس نوزاد نیز از علل دیگر بروز عدم وزن‌گیری نوزاد است. وی گفت: مشکلات تغذیه‌ای مانند کشمکش بین کودک و والدین در مورد این که چه چیزی باید بخورد، مشکلات دهانی کودک که باعث می‌شود او در غذا خوردن مشکل داشته باشد، تأخیر در شروع تغذیه با غذاهای جامد، نخوردن غذاهای جدید که والدین به کودک می‌دهند،انگل روده‌ای، حساسیت‌های غذایی از علل عدم وزن‌گیری نوزاد در 7 تا 12 ماهگی است.دکتر شیخ الاسلامی تصریح کرد: مشکلات رفتاری (مانند نوک زدن به غذا یا کودکانی که در هنگام غذا خوردن بازیگوشی می‌کنند)، بیماری، استرس جدید در منزل، عوامل اجتماعی، اختلالات تغذیه‌ای به دلیل مشکلات حسی در کودکان همراه با اختلالات رشد (مانند اختلال اوتیسم)، اختلال بلع، خوردن مقادیر زیاد شیر یا آبمیوه، عدم دریافت کالری کافی یا ترکیب مناسب مواد غذایی، بیماری سلیاک، حساسیت‌های غذایی نیزدر کودکان بالای 12 ماه سبب عدم وزن‌گیری گردد.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان هشدار داد: اگر نوزاد یا کودک وزن نمی‌گیرد باید علل زمینه آن مشخص شده و تحت درمان قرار گیرد. اولین مرحله؛ بررسی کامل سوابق پزشکی و انجام معاینات بالینی است. نیازی به انجام آزمایش خون یا آزمایش‌های تصویری برای بیشتر کودکان نیست ولی در برخی موارد خاص نیز انجام این آزمایش‌ها توصیه می‌شود.وی توصیه کرد: در صورتی که نوزاد برخی علائم را داشته باشد والدین باید آنها را مورد بررسی قرار دهند که شامل بروز استفراغ، اسهال یا نشخوار، اجتناب از مصرف برخی غذاها (مانند غذاهای سخت و جویدنی) که ممکن است نشانه وجود مشکل در جویدن و بلعیدن باشند، اجتناب از مصرف برخی انواع یا گروه‌های غذایی (مانند شیر و گندم) که ممکن است نشانه ابتلا به حساسیت‌های غذایی یا عدم تحمل باشد، نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی‌های کم‌کالری است.دکتر شیخ الاسلامی بیان کرد: والدین باید در صورتی که هر غذایی را از رژیم غذایی کودک حذف می‌کنند به عواقب آن توجه داشته باشند پزشک در برخی موارد از والدین خواهد خواست تا هر آن چیزی که کودک می‌خورد یا می‌آشامد را به مدت چند روز یادداشت کنند. این به شناسایی کمبودهای غذایی یا کالری دریافتی توسط کودک کمک می‌کند.
این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان تصریح کرد: هدف از درمان، تغذیه مناسب و کافی کودک است تا وی بتواند رشد کرده و به طور طبیعی وزن بگیرد. هر گروه سنی باید در یک طیف وزنی طبیعی قرار گیرد. وزن‌گیری ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کودک، برنامه شیردهی یا محیط شیردهی او داشته باشد. والدین و پزشک باید با کمک هم برنامه‌ای تهیه کنند که نیازهای تغذیه‌ای کودک و اعضای خانواده را تأمین کند.وی بیان کرد: نوع درمان مورد نیاز برای عدم وزن‌گیری نوزاد به علل زمینه‌ای اختلالات وزن گیری، بیماری‌های زمینه‌ای و وخامت اوضاع دارد. دکتر شیخ الاسلامی می‌گوید: بیشتر کودکانی که دچار سوءتغذیه خفیف تا متوسط هستند را می‌توان در منزل با کمک پزشک درمان کرد ولی کودکانی که دچار سوءتغذیه شدید هستند معمولاً باید در بیمارستان بستری شوند. مادامی که این کودکان در بیمارستان هستند به دقت نحوه تغذیه و وزن‌گیری آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان اذعان داشت: تغذیه درمانی اولین مرحله درمان کودکانی است که دچار اختلال در وزن‌گیری هستند. هدف از تغذیه درمانی، وزن‌گیری کودک است که معمولاً دو یا سه مرتبه در سنین کودکی اتفاق می‌افتد. وی افزود: بهترین روش برای افزایش دریافت کالری به سن کودک و وضعیت تغذیه او بستگی دارد و نیازهای فردی او باید توسط پزشک مشخص شود. مکمل‌های مولتی‌ویتامین ممکن است در برخی موارد مورد استفاده قرار گیرند.دکتر شیخ الاسلامی اشاره کرد: برای نوزادان میزان کالری موجود در شیر باید با اضافه کردن شیر مادر و مقادیر از پیش تعیین‌شده شیر خشک یا مایعات غلیظ شده افزایش یابد. برای این که خطری متوجه نوزاد نشود؛ این روش‌های درمانی باید تحت نظارت پزشک پیش رود. میزان کالری در شیر خشک باید با اضافه کردن مقادیر کمتر آب به پودر یا مایعات غلیظ شده یا مکمل‌های کالری مانند مالتودکسترین یا روغن ذرت افزایش می‌یابد. این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان عنوان کرد: شیرهای گیاهی (مانند سویا، بادام، برنج، نارگیل و...) برای کودکان مناسب نیست. غیر از شیر خشک‌های حاوی سویا، شیرهای گیاهی پروتئین، کلسیم و ویتامین دی کافی و مواد مغذی دیگر مورد نیاز نوزاد را تأمین نمی‌کنند.وی بیان کرد: کودکان زیر چهار ماه معمولاً باید 8 تا 12 مرتبه در روز شیر بخورند، کودکان بزرگ‌تر معمولاً 4 تا 6 مرتبه در روز شیر می‌خورند. در خردسالان، کالری دریافتی باید با اضافه کردن پودر غلات یا پودر شیر خشک به غذای کودک افزایش یابد. دکتر شیخ الاسلامی می‌گوید: برای رفع مشکل عدم وزن‌گیری در خردسالان، کالری دریافتی باید با اضافه کردن پنیر، کره یا خامه‌ترش به سبزیجات یا با استفاده از شیر غنی‌شده به جای شیر کامل افزایش یابد. شیرهای غیر لبنی جایگزین‌های خوبی برای کودکانی است که دچار عدم تحمل شیرهای لبنی بوده و وزن‌گیری آنها دچار اختلال شده است. جایگزین‌های شیر مشابه شیر نبوده و عصاره‌های حاصل از منابع گیاهی است. این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان ادامه داد: یکی از جایگزین‌های شیر، سویا، بادام، برنج، نارگیل و شیر شاهدانه است. شیر سویا ماده‌ای مغذی است که بیشترین شباهت را به شیر گاو دارد. این شیرها معمولاً با کلسیم ویتامین دی غنی می‌شوند. برخی شیرهای گیاهی دیگر معمولاً پروتئین، کلسیم و ویتامین دی کمتری دارند و کالری کمتری نسبت به شیر گاو و شیر سویا به کودک می‌رسانند. همچنین ممکن است ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چربی که درشیرهای لبنی وجود دارد دراین نوع شیرها یافت نشود. وی متذکر شد: اگر مصرف شیرهای جایگزین برای کودکان مبتلا به اختلالات وزن‌گیری ضروری است، این شیرها باید هوشمندانه انتخاب شوند تا مواد مغذی که به دلیل حذف شیر لبنی از برنامه غذایی کودک حذف شده است دوباره تأمین شوند. در خلال وزن گیری، مقادیر کالری و پروتئینی که کودک مصرف می‌کند بسیار مهم‌تر از تنوع غذایی است. در زمان غذا خوردن یا خوردن میان وعده‌ها، غذاهای جامد باید قبل از مصرف مایعات خورده شوند.دکتر شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: کودکان بزرگ‌تر باید غذای بیشتری بخورند (هر دو تا سه ساعت اما نه به طور مدام). کودک باید سه وعده غذایی و سه وعده میان وعده در برنامه مستمر غذایی خود داشته باشد. میان وعده‌ها باید سر موقع خورده شوند تا اشتهای کودک برای خوردن غذای اصلی کم نشود (مثلاً زمان میان وعده‌ها نباید کمتر از یک ساعت قبل از وعده غذای اصلی باشد، میان وعده‌ها نباید بلافاصله پس از خوردن ناتمام وعده اصلی غذایی به کودک داده شوند). این متخصص کودکان (اطفال) و نوزادان بیان کرد: برخی میان وعده‌های سالم عبارتند از کره بادام‌زمینی، پنیر، تخم‌مرغ آب پز سفت شده، پودینگ، ماست، میوه‌ها و سبزیجات تازه. مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین یا مواد معدنی نیز ممکن است در برخی موارد توصیه شوند. تغییرات محل غذا خوردن کودک نیز ممکن است باعث شود که کودک بیشتر غذا بخورد.وی مطرح کرد: کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و دچار اختلال وزن‌گیری هستند معمولاً با مراجعه به پزشک درمان می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است به مشاوره با یک متخصص نیز نیاز باشد. متخصصین می‌توانند دستورالعملی برای حذف برخی مواد غذایی به شما بدهند. دکتر شیخ الاسلامی در پایان گفت: غذاها و گروه‌های غذایی (مانند محصولات تولید شده از شیر) نباید بدون نظر پزشک از برنامه غذایی کودک حذف شوند زیرا احتمال ابتلا کودک به سوء تغذیه را افزایش می‌دهند.
افزایش وزن شیرخوار؛ بهترین راه تشخیص کفایت شیر مادر
رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بهترین راه تشخیص کفایت شیر مادر افزایش وزن شیرخوار و بررسی منحنی رشد وی است.به گزارش ایسنا، شهناز دلبرپور احمدی بر ضرورت شروع تغذیه با شیر مادر بلافاصله و طی ساعت اول پس از تولد نوزاد تاکید کرد.وی با اشاره به شکایت اکثر نومادران در خصوص نیامدن شیر در ساعات اولیه پس از تولد نوزاد خاطرنشان کرد: افزایش قابل ملاحظه حجم شیر حدود 40 ساعت پس از زایمان روی می‌دهد.احمدی تاکید کرد: گرچه مقدار شیر در طی دو روز اول بعد از زایمان کم است، ولی معمولا مقدار کلستروم (آغوز) برای تامین نیازهای شیرخوار کافی است و جریان شیرمادر در سه تا پنج 5 روزگی نوزاد بیشتر می‌شود.احمدی با بیان این که گریه و جیغ زدن علامت دیررس گرسنگی است، اظهار کرد: نباید اجازه داد گرسنگی شیرخوار به این مرحله برسد. شیرخواران با حرکات دهان، مکیدن لب و انگشت، گرسنگی خود را بیان می‌کنند. آن‌ها در هنگام گرسنگی هر چیزی را به دهان می‌برند، نق می‌زنند و صداهای ظریف از خود تولید می‌کنند. به گفته وی، معمولا نوزادان در دو تا 4 روز اول پس از تولد مقداری از وزن خود را از دست می‌دهند که این کاهش وزن، طبیعی است.وی افزود: شیرخواری که وزن زیادی از دست نداده و به طور موثر تغذیه می‌شود از روز چهارم تا پنجم پس از تولد شروع به افزایش وزن به میزان تقریبا 15 تا 30 گرم در روز می‌کند.به گفته احمدی، بیشتر شیرخوارانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند تا روز 10 الی 14 وزنی بیشتر از وزن زمان تولد خود خواهند داشت و طی دو ماه اول 150 تا 210 گرم در هفته افزایش وزن دارند.وی تاکید کرد: چنانچه نوزادی که با شیرمادر تغذیه می‌شود، وزنش در دو هفتگی کمتر از وزن زمان تولدش باشد، نیازمند ارزیابی دقیق و مداخله است. وی در خاتمه با اشاره به میزان افزایش وزن مطلوب در شیرخواران، گفت: حداقل 600 گرم افزایش وزن (یا بیشتر) در ماه برای یک شیرخوار مطلوب است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: