کد خبر: ۳۳۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: ساعت کاری ادارات از شنبه (۱۸ شهریور) به حالت قبل برمی‌گردد و بر اساس تصویب‌نامه هیات‌وزیران در زمستان ۱۴۰۱ خواهد بود.

شفا آنلاین>سلامت>هیات دولت ساعت کاری جدید ادارات از فردا را رسما اعلام کرد.

به گزارش شفا آنلاین:اواسط اردیبهشت سال جاری بود که دستور تغییر ساعت کار اداره جات  کشور به دلیل صرفه جویی در مصرف برق روی میز هایت دولت قرار گرفت که از همان ابتدا هم واکنش های زیادی در بین مردم و حتی مسئولین کشور را  در پی داشت، بسیاری از افرادی که نسبت به اعمال و انجام این طرح اعتراضاتی داشتند حرف اصلیشان این بود که تغییر ساعت کار اداره ها نه تنها تاثیری بر مصرف برق ندارد بلکه در ساعاتی از روز هم اوج مصرف برق به گونه بالاخواهد رفت که در مقاطعی با قطعی برق مواجه خواهیم بود و از سوی دیگر شناور شدن ساعت کار کرامندان برای خانواده هایی که فرزندانشان به مدارس و یا مهد کودک می رفتند شناور شدن ساعت شروع به کار در اوایل برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد و آنها را سردگم کرده بود.

خبر تغییر ساعت کار اداره جات ابتدا و از همان روزهای اول  از سوی هیات دولت اعلام شد و بر اساس آن برای تغییر ساعت کار مراکز دولتی و خدماتی کشور طرحی به اجرا در آمد و طبق این خبر از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت کار کارکنان از ۶ صبح اعلام شد.

میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جلسه ا هیات دولت (۲۷ اردیبهشت) گفت: در سال‌های گذشته هم ساعت کار کارکنان از ۷ صبح آغاز می شد، اما امسال باتوجه به اینکه تغییر ساعت نداریم، آغاز ساعت کاری از ۶ و طبق روال گذشته است.

از نظر وی یکی از دلایلی که ۱۵ خرداد برای تغیر ساعت کار اداره جات عنوان شد ای بود که مدارس تعطیل شده و دانشگاهها نیز در شروع امتحانات پایان ترمشان هستند وبنابر این برای عمده کارکنان دولت که معلمان آموزش و پرورش هستند، این مشکل حل خواهد شد.

لطیفی در این جلسه تاکید  کرده بود که مسئله انرژی در این بازه زمانی سه ماهه اهمیت دارد و در خصوص چنین طرح هایی در دنیا مطالعاتی در مورد تنظیم ساعت کار با نور آفتاب انجام شده است و کمبود انرژی و لزوم بهره وری از آن اقتضا می‌کند که تغییر ساعت کاری کارکنان اعمال می شود.

پس از اعلام این خبر واکنش های متفاوتی را از سوی مسئولین رده اول کشور مشاهده کردیم که تعدادی از آنها موافق و بسسیلری مخالف بودند که در نهایت زور موافقان این طرح به مخالفانش رسید و عملا از ۱۵ خرداد ساعات کاری اراده جات تغییر و همچنین به دلیل همسو شدن ساعات اداری با شروع به کار مهدهای کودک و مشکل ساز این موضوع برای مادران باعث شد تا طرح شناور سازی ساعات ابتدایی روز برای مادران کارمند هم راستا با این طرح اجرا شود. در ادامه نظر یکی از موافقان و یکی از مخالفان این طرح را باهم می خوانیم.

مهدی چمران به عنوان یکی از موافقان طرح تغییر ساعت اداره جات برای مصرف برق در کشور بود

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی به عنوان شخص اولی که موافق به اجرای این طرح در شهر تهران بود و بر اساس آن ابتدا ساعت شروع صحن علنی شورای شهر را از ۹ صبح به ۸ صبح تغییر داد نظرش اینگونه بود که: در مورد تغییر ساعت کاری،شهرداری تهران، شورای شهر ومعاونت های تخصصی مانند معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خود را با تغییر ساعت هماهنگ کردند و از ساعت چهار صبح امروز خدمات ارائه می کنند اما کار برای کارگران مترو سخت می‌شود زیرا ساعت کاری آنها ظهر به پایان نمی‌رسد بلکه باید تا شب خدمات ارائه دهند که شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه حتما در این مورد باید تدبیری بیاندیشد که در نهایت برای بعضی از مشاغل یا طرح شناور سازی ساعت کاری موافقت شد.

محسن فتحی یک از نمایندگان مخالف سرسخت تغیر ساعت اداره جات و نطق پیش از دستور او در صحن مجلس

محسن فتحی به عنوان یکی از مخالفان این طرح اما در نطق میان دستور جلسه علنی در مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور را خطاب قرار داد و گفت: آیا خبر دارید تمامی کارمندان و ملت ایران از تغییر ساعت شروع به کار ادارات ناراضی هستند؛ بخصوص کارمندانی که مجبورند فرزند خردسال خود را در مهد کودک بگذارند و یا توسط پرستار از آنها مراقبت شود در سختی شدیدی قرار گرفته‌اند؟

این نماینده مجلس اظهار داشت: بیشتر ادارات از ساعت ۶ تا ۸ صبح انگشت شمار مراجعه کننده دارند و این تغییر ساعت شروع به کار، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی خواستار آن شد که ساعت کار ادارات به حالت اولیه بازگردد و این نکته را هم مطرح کرد که ، اگر نظرسنجی در این خصوص انجام شود حتی یک درصد هم رضایت ندارند؛ بازی با روح و روان مردم جایز نیست.

اما بعد از گذشت چند ماه و با تغییراتی که در شیوه و نحوه شناور بودن و شروع به کار و اتمام ساعات به گوش می رسد مقرر شد تا از  ۱۸ شهریور ماه ساعات کاری اداره جات کشور به روال سابق خود بر گردد و همین موضوع برای خیلی ها نگران کننده است آنها معتقدند تا مادامی که طرح هایی این گونه با مدت زمان های کوتاه در سطح کشور به اجرا در آمده و پس از گذشت زمان مشخص شده باید روال کار و زندگی را مطابق گذشته پیش ببری حتما با موجی از ناهماهنگی ها بین اداره های مختلفی مانند بانک، بیمه، دادسرا و … و مردم پیش خواهد آمد که این خود جای بررسی داشته و تا مدتها اثرات آن را در جامعه بین مردم و کارمندان دولت خواهیم دید اما در مجموع مسئله به روشنی پیداست و دولت نیز رسما اعلام کرده  شروع به کار اداره جات مطابق با ساعات قبل از اجرایی شدن طرح مذکور انجام خواهد شد که در ادامه اطلاعیه هیات دولت را با هم می خوانیم:

از تاریخ ۱۸ شهریور ساعات کار اداره جات به روال گذشته باز میگردد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: ساعت کاری ادارات از شنبه (۱۸ شهریور) به حالت قبل برمی‌گردد و بر اساس تصویب‌نامه هیات‌وزیران در زمستان ۱۴۰۱ خواهد بود.

میثم لطیفی با اشاره به اینکه علت اصلی تغییر ساعت کاری ادارات در تابستان سال جاری به جهت مصرف بهینه برق بوده است، افزود: با همکاری اداره ها و کارکنان دستگاه‌های اجرایی توانستیم فصل گرما را با حفظ و پایداری بهتر انرژی پشت‌سر بگذاریم. بر این اساس با عبور از این شرایط، ساعت کاری ادارات از هجدهم شهریور به حالت قبل برمی‌گردد، بنا بر این، ساعات آغاز به کار دستگاه‌های اجراییِ مستقر در شهر تهران از هفت الی ۹ صبح به صورت شناور و ادارات واحدهای استانی و شهرستانی هفت صبح آغاز به کار خواهند کرد و در واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی ۶ و ۳۰ دقیقه صبح و در واحدهای صنعتی هفت صبح خواهد بود.

لطیفی ساعت آغاز به کار مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی را  ۷:۳۰ صبح اعلام کرده  و برای مراکز آموزش عالی و پژوهشی و بخش‌های آموزشی وزارت بهداشت اعم از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ساعت  ۸ صبح  را زمان شروع به فعالیتشان بازگو کرد، شورای هماهنگی بانک‌ها نیز بر همین اساس اطلاعیه‌ای به بانک‌ها داده که زمان خدمات‌دهی به مشتریان در شعب بانک ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۳ و ۳۰ دقیقه و ساعات حضور کارکنان در این ایام از ساعت هفت صبح الی ۱۴ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

لطیفی درباره ساعت شروع به کار مادران یا پدران کارمندی که فرزندان خردسال یا محصل در مقطع ابتدایی دارند، گفت: ساعت آغاز به کار دستگاه‌های اجرایی ملی مستقر در شهر تهران، به صورت شناور از هفت تا ۹ صبح است و مشکل این خانواده‌ها را حل خواهد کرد؛ اما به واحدهای استانی که ساعت آغاز به کار آنها هفت صبح است نیز تاکید شده که با شناور شدن ساعت آغاز به کار بانوان یا یکی از والدینی که فرزند زیر هفت سال دارند و مهد کودکی هستند، مساعدت کنند.

 نتیجه این طرح پس از گذشت ۳ ماه چه بود؟

به نظر می رسد این طرح در سال های آینده نیز اجرا خواهد شد اما این موضوع که آیا این مدل از شیوه اجرای یک طرح برای مدت زمان های کوتاه  برای همه مردم و مسئولین مورد پذیرش خواهد بود یا خیر جای سوال دارد؟ و در اصل باید بدانیم اجرای این طرح در مصرف برق  کشور تاثیراتی داشت؟ اجرای دوباره آن در سالهای آِینده  بر روی میز کار هیات دولت قرار خواهد گرفت؟ اساسا وقتی اینگونه تغییرات در سطح کشوری اجرا می شوند، برای شهرهای مختلف کشور که همیشه دمای هوایی متغیر دارند  به چه میزان تاثیر گذار بوده  و آیا الزامی به اجرای آن در سطح کشوری دارد؟ تمامی موارد گفته شده و طرح اجرا شده در این سه ماهه گذشته مطمئنا نیاز به بررسی دقیق تری از سوی کارشناسان تخصصی در تمامی حوزه را می طلبد و هم فرهنگ سازی و آماده سازی سبک زندگی مردم متناسب با فرهنگ، شهر، وضعیت آب و هوایی و…. !

نباید به روشی پیش برویم که مردم دوباره درگیر مسائلی مانند ساعت قدیم و یا ساعت جدید شوند!!

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: