کد خبر: ۳۳۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
روغن زیتون همواره یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مصرف خوراکی توصیف شده است.

شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان می‌گویند در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف روغن زیتون با کاهش ریسک مرگ‌ومیر بر اثر بیماری زوال عقل در ارتباط است.

به گزارش شفا آنلاین:روغن زیتون همواره یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مصرف خوراکی توصیف شده است. حالا دانشمندان در اولین مقاله‌ای که در این زمینه انجام شده، دریافته‌اند که مصرف این روغن می‌تواند ریسک مرگ بر اثر بیماری زوال عقل را تا 28 درصد کاهش دهد.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در رویداد NUTRITION 2023 که اجلاسی سالانه از طرف انجمن تغذیه آمریکاست، نتایج اولین مطالعه درباره رابطه رژیم غذایی و مرگ ناشی از زوال عقل را ارائه کردند. آن‌ها می‌گویند استفاده از روغن زیتون به‌جای مارگارین و مایونزهای تجاری می‌تواند ریسک مرگ‌ومیر بر اثر بیماری زوال عقل را کاهش دهد.

روغن زیتون احتمالاً ریسک مرگ ناشی از زوال عقل را پایین می‌آورد

 دانشمندان می‌گویند افرادی که روزانه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می‌کنند، 28 درصد کمتر از بقیه در معرض ریسک مرگ به‌خاطر زوال عقل قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان داده است که چگونه جایگزین‌کردن یک قاشق غذاخوری مارگارین یا مایونز روزانه با روغن زیتون، می‌تواند ریسک مرگ بر اثر این بیماری را بین 8 تا 14 درصد کاهش دهد.

«ان-جولی تسیه» از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد که پژوهشگر ارشد این مطالعه بوده است، می‌گوید آن‌ها دریافته‌اند که رابطه میان روغن زیتون و مرگ‌ومیر بر اثر زوال عقل به کیفیت کلی رژیم غذایی افراد وابسته نیست. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که این روغن ویژگی‌هایی دارد که به‌طرزی منحصربه‌فرد برای سلامت مغز مفید هستند.

تسیه می‌گوید: «برخی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ها در روغن زیتون می‌توانند از مانع خونی در مغز بگذرند و احتمالاً تأثیر مستقیمی روی مغز داشته باشند. این احتمال هم وجود دارد که روغن زیتون با بهبود سلامت قلب و عروق روی مغز هم اثرات غیرمستقیم داشته باشد.»

بااین‌حال، پژوهش محققان در این مرحله مشاهده‌ای بوده و تسیه تأکید کرده است که هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ‌ومیر بر اثر زوال عقل را کاهش دهد. نتایج این مطالعه هنوز در مجله‌های علمی به چاپ نرسیده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: