کد خبر: ۳۳۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 07
معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان زبرخان عوامل احتمالی موثر بر ابتلا به سرطان پستان را تشریح کرد.

شفا آنلاین>سلامت>مریم مردانی اظهار کرد: حدود ۱۲۰۰ مورد معاینه پستان در سه ماهه اول امسال توسط ماما‌های مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان زبرخان انجام شده است.

به گزارش شفا آنلاین:وی با اشاره به اینکه سرطان پستان، دومین سرطان شایع در دنیاست، با اشاره به آمار ابتلای زنان ایرانی به این نوع سرطان عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، زنانی که در سن کم عادت ماهیانه‌شان شروع شده یا سن بالا یائسه می‌شوند، زنانی که دیرتر اقدام به بارداری می‌کنند و زنانی که مدت طولانی از روش‌های کنترل بارداری و قرص‌های هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان زبرخان عدم فعالیت جسمانی و ورزش، کم‌تحرکی، اضافه‌وزن، رژیم غذایی نادرست و مصرف الکل و دخانیات را از دیگر علل ابتلا به این بیماری دانست.

وی گفت: از شایع‌ترین علائم به این بیماری می‌توان به احساس توده در سینه و زیر بغل، تفاوت سایز بین دو پستان، ترشح مایعات، چرک و خون از نوک پستان، تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه و مشاهده تورفتگی و برآمدگی نوک سینه، تغییر در پوست سینه، احساس درد در بافت سینه، خارش و سوزش و پوسته پوسته شدن نوک سینه اشاره کرد.

مردانی در همین خصوص توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خودآزمایی سینه در هرماه، ورزش و تحرک و مصرف غذا‌های حاوی فیبر، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، عدم تعویق بارداری، تغذیه نوزاد با شیر مادر، انجام ماموگرافی در زنان بالای ۴٠ سال، مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و انجام معاینه پستان را حتماً انجام دهند.

وی زمان مراجعه برای معاینه پستان برای زنان را ٣٠ تا ۶٩ سال اعلام کرد و افزود: زنان ٣٠ تا ۴٠ سال هر دو سال یک‌بار و بالای ۴۰ سال هرسال یک‌بار باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان زبرخان خاطرنشان کرد: طی سه ماهه اول امسال در شهرستان زبرخان، ١١٨۵ نفر توسط ماما‌های مراکز بهداشت معاینه پستان انجام شده است که ۳ مورد نیز با علائم توده پستان ارجاع که بعد از پیگیری‌ها و انجام آزمایش‌های سرطان پستان تشخیص و اکنون در حال درمان هستند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: