کد خبر: ۳۳۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 07
به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر مغز، آسیب‌های مغزی که ممکن است به دلایل ضربه، عفونت، کمبود اکسیژن یا بیماری‌های خاص پیش آمده باشد.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>داشتن رابطه جنسی از نیازهای بسیار مهم انسان و سایر حیوانات است. اما این موضوع در زندگی زناشویی اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد و تاثیر مستقیم آن را می‌توان روی جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و سلامت روان افراد مشاهده کرد.

به گزارش شفا آنلاین:اما چه چیزی باعث چنین اهمیتی می‌شود و از طرف دیگر اگر به‌جای ارتباط جنسی سالم دست به خودارضایی بزنیم، چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب تاثیر رابطه جنسی بر مغز را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.
تاثیر رابطه جنسی بر مغز چگونه است

رابطه جنسی روی عملکرد مغز اثرات مختلفی دارد. در واقع پس از انجام این رابطه مغز دستور ترشح هورمون‌هایی را صادر می‌کند که آن‌ها تاثیر خود را در بدن به‌ جا می‌گذارند. اما چگونه؟
ترشح دوپامین

هورمون دوپامین که در ایجاد حس لذت نقش پررنگی را دارد، طی رابطه جنسی ترشح می‌شود و مرکز لذت در مغز را فعال می‌کند. این هورمون در واقع ماده‌ای است که وجود آن در مواد مخدر احساس خوبی را به فرد مصرف‌کننده القا می‌کند.

دلیل اصلی سرگیجه افراد بعد از رابطه جنسی نیز همین هورمون است. این هورمون بعد از خوردن غذاهای لذیذ، یادگیری چیزهای جدید و قمار نیز ترشح می‌شود. اما اگر شدت سرگیجه زیاد است یا فکر می‌کنید علت آن می‌تواند چیز دیگری باشد، توصیه می‌کنیم با یا بهترین دکتر مغز و اعصابی که می‌شناسید مشورت کنید.
خاصیت ضد افسردگی

تحقیقات نشان می‌دهند زنانی که حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کردند، علائم بیشتری از افسردگی را نسبت به خانم‌هایی که رابطه جنسی محافظت نشده داشتند، نشان می‌دهند.

این موضوع نشان‌دهنده خاصیت ضد افسردگی استروژن و پروستاگلاندین موجود در مایع منی است. با وجود این، به دلیل احتمال ابتلای بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی محافظت نشده را پیشنهاد نمی‌کنیم.

کاهش درد

اکسی توسین یکی دیگر از هورمون‌هایی است که حین رابطه جنسی ترشح می‌شود. این هورمون روی تسکین درد، به‌خصوص درد میگرن اثر زیادی دارد و آن را کاهش می‌دهد و از این طریق تاثیر رابطه جنسی بر مغز را به‌خوبی ثابت می‌کند.
نوشته های مشابه



تقویت حافظه

در سال ۲۰۱۰ آزمایشی روی موش‌ها انجام شد که نشان می‌دهد رابطه جنسی منظم رشد نورون‌های هیپوکامپ را که مرکز حافظه و یادگیری مغز است، افزایش می‌دهد. از طرف دیگر افراد مسن‌تری که از نظر جنسی فعال هستند، توانایی بیشتری در به خاطر سپردن وقایع و یادآوری خاطرات گذشته خود دارند.

ضعف حافظه می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که می‌توانید با مشورت با دکتر آنلاین مغز و اعصاب در پذیرش۲۴ از آن‌ها مطلع شوید.
خاصیت آرامش‌بخش

رابطه جنسی منظم فشار خون و استرس را کاهش می‌دهد و ازطرف دیگر باعث افزیش اعتماد به نفس می‌شود. ‌رابطه جنسی هیپوتالاموس را که مسئول کنترل ترشح اکسی توسین است، تحریک می‌کند و اثرات کورتیزول را که باعث استرس می‌شود، کاهش می‌دهد.
خواب راحت

تمایل به خواب بعد از رابطه جنسی را باید یکی دیگر از نشانه‌های تاثیر رابطه جنسی بر مغز بدانیم. پس از این رابطه، سطح هورمون پرولاکتین بالا می‌رود و عملکرد قشر پیش‌پیشانی مغز که مسئول برنامه‌ریزی است، کند می‌شود. تمام این مسائل باعث می‌شود که افراد بعد از برقراری رابطه زناشویی تمایل به خوابیدن داشته باشند و خوابی عمیق و راحت را تجربه کنند.

با توجه به اهمیت نقش روابط جنسی در زندگی زناشویی، اگر در زمینه مسائل و روابط جنسی مشکلی دارید یا می‌خواهید از چگونگی تاثیر رابطه جنسی بر مغز اطلاعات بیشتری داشته باشید، با یک متخصص سلامت جنسی مشورت کنید.
تاثیر خودارضایی بر مغز چگونه است

همیشه نظرهای مختلفی درباره اثر خودارضایی بر مغز وجود دارد. حقیقت این است که خودارضایی در شرایط سالم، کنترل شده و دفعات خیلی اندک تاثیر منفی ندارد و اعتیاد به آن است که می‌تواند مضر باشد.

خودارضایی هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین، اندورفین و تستوسترون را آزاد می‌کند. ارتباطی بین خود ارضایی و سرطان مغز یا پروستات نیز وجود ندارد و اثبات علمی برای آن در دسترس نیست.
اثر خودارضایی بر حافظه چیست

هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی بر حافظه تاثیر منفی می‌گذارد. این عمل نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه به عقیده بسیاری از پزشکان برای سلامت روان ممکن است حتی مفید باشد. خودارضایی استرس و فشار را کاهش می‌دهد و به تسکین درد نیز کمک می‌کند و تنها زمانی برای بدن ضرر دارد که بیش از حد آن را انجام دهید.

با این‌حال خستگی جسمانی بعد از خودارضایی یکی از اثرات منفی آن است. این خستگی عواقبی مانند مختل شدن توجه و حواس‌پرتی را نیز به همراه دارد. خودارضایی در سطوح ناسالم حتی ممکن است به عادت و اعتیاد تبدیل شود و روی خلق‌وخوی فرد، تصورات او از خودش و مسائل دیگر، تاثیر بگذارد.
اثرات آسیب‌های مغزی بر روابط جنسی

رابطه زناشویی بعد از سکته مغزی ممکن است با تغییر همراه باشد. آسیب‌های مغزی در ترشح هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌کند و به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر مغز این تغییرات شکل می‌گیرند.
تاثیر رابطه جنسی بر مغز
تاثیر رابطه جنسی بر مغز
سخن نهایی

همان‌طور که قبل‌تر نیز گفتیم، رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی زناشویی است. به‌همین دلیل مهم است که تاثیرات مختلف آن را روی بدن و مغز بدانید و از آن‌ها آگاه باشید. در این مطلب سعی کردیم تاثیر رابطه جنسی روی مغز را بررسی کنیم و به تعدادی از سوال‌ها در مورد آن پاسخ دهیم

هنگام ارضا شدن چه هورمونی ترشح میشود؟

مغز هنگام ارضا شدن ۲ هورمون اکسی توسین و دوپامین را به مقدار زیاد آزاد می‌کند. اکسی توسین به هورمون عشق معروف است و باعث می‌شود پس از ارگاسم به شریک جنسی خود احساس وابستگی داشته باشید. دوپامین نیز به هورمون شادی معروف بوده و به مرکز لذت در مغز متصل است.
آسیب های مغزی و روابط جنسی چه ارتباطی با هم دارند؟

به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر مغز، آسیب‌های مغزی که ممکن است به دلایل ضربه، عفونت، کمبود اکسیژن یا بیماری‌های خاص پیش آمده باشد، می‌توانند تغییرات زیر را به وجود بیاورند:

    ناتوانی در ارگاسم
    کاهش میل جنسی
    مشکلات نعوظ
    کاهش دفعات رابطه جنسی

تاثیر دیدن فیلم پورن بر مغز چگونه است؟

مطالعات تاثیر تماشای فیلم پورن بر مغز نشان می‌دهند؛ افرادی که فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند، علائم افسردگی را بیشتر نشان می‌دهند و کیفیت زندگی و سلامت روان پایین‌تری دارند. علاقه به دیدن این فیلم‌ها و اعتیاد به آن خشونت در روابط جنسی را در زندگی واقعی نیز افزایش می‌دهد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: