کد خبر: ۳۳۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
استفاده از گوشی در تاریکی می‌تواند عاملی برای بی‌خوابی، آسیب دیدن چشم و در نهایت پیامدهای این دو موضوع باشد، تولیدکنندگان گوشی و برخی برنامه‌ها به کاربران توصیه می‌کنند از حالت دارک مود برای محافظت از چشم استفاده کنند؛ درحالی که تبلیغات در این‌باره به دلایلی دروغین است
شفا آنلاین>سلامت> متخصصان توصیه می‌کنند استفاده از گوشی را در اتاق تاریک به حداقل برسانیم چون نور گوشی در این حالت برای چشم ضرر دارد. بسیاری از ما وقتی ناچار به استفاده از گوشی در چنین موقعیتی می‌شویم دلخوش به این هستیم که از امکان گوشی برای راحتی چشم که ممکن است در برنامه‌ها و گوشی‌های مختلف اسامی متفاوتی داشته باشد استفاده کنیم، در حالی‌که برخی معتقدند این حالت نه تنها برای چشم مفید نیست بلکه می‌تواند ضرر هم داشته باشد. در ادامه این موضوع را بررسی کرده‌ایم.
 
ضرری دیگر برای چشم‌ها   
به گزارش شفا آنلاین:اگرچه نور نمایشگرهای گوشی‌های امروزی با روشنایی بسیار بالا در حالت روشن شبکیه چشم را بسیار اذیت می‌کند، اما حالت تاریک آن‌ها هم چشم‌ها را با روش کاملاً متفاوتی آزار می‌دهد. در بسیاری از گوشی‌ها و اپلیکیشن‌ها در هنگام فعال‌کردن حالتی که با عنوان «دارک مود» شناخته می‌شود، نور نمایشگر به‌جای این‌که کاملاً خاموش شود، تنها کاهش می‌یابد. شاید زمانی که دارک مود را فعال می‌کنیم، در ابتدا به‌نظر برسد که چشم‌ها را کمتر اذیت می‌کند اما درحقیقت گوشی در چنین حالتی از روش کاهش نور مدولاسیون پهنای پالس استفاده می‌کند. این حالت در مقایسه با حالتی که نور نمایشگر در حداکثر میزان قرار دارد یا کاملاً خاموش شده، برای چشم‌ها بدتر است.
پیکسل‌ها تیره می‌شوند نه خاموش!
در زمان معرفی دارک مود برای نخستین‌بار، هدف از ایجاد این حالت کاهش مصرف گوشی‌های مجهز به نمایشگرOLED  (اولد) بود. در گوشی‌های اولد زمانی که پیکسلی سیاه شود، آن پیکسل کاملاً خاموش می‌شود و به‌این‌ترتیب مصرف باتری کاهش می‌یابد بنابراین هرچقدر پیکسل‌های بیشتری در نمایشگر سیاه شوند، به همان نسبت مصرف باتری هم کاهش می‌یابد زیرا انرژی کمتری برای روشن نگه‌داشتن پیکسل‌ها مصرف می‌شود، اما مشکل این است که در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و گوشی‌ها پس از فعال‌شدن دارک مود، پیکسل‌ها خاموش نخواهند شد و تنها پس‌زمینه‌ای تیره و خاکستری جایگزین پس‌زمینه سفید می‌شود. در برخی از موارد هم نسخه تیره‌تری از رنگ تم پس‌زمینه نمایش داده می‌شود، اما در هر دو حالت تمام پیکسل‌ها روشن باقی می‌مانند و پس‌زمینه تیره را نمایش می‌دهند؛ البته در برخی از اپلیکیشن‌ها مثل ایکس (توییتر سابق)، هر سه حالت دارک مود قابل استفاده هستند.
سردرد به‌خاطر دارک مود
 حالت دارک مود در گوشی‌های دارای نمایشگر مدرن نه‌تنها اصلاً خوب نیست، بلکه کاربر را واقعاً آزار می‌دهد زیرا در این نمایشگرها برای ایجاد حالت دارک از روش PWM استفاده می‌شود. استفاده از این روش برای ایجاد حالت دارک مود در نمایشگرهای اولد مدرن، میزان سوسوزدن نمایشگر را در مقایسه با حالت لایت آن بیشتر می‌کند بنابراین اگر از یک گوشی دارای نمایشگر اولد در حالت تاریک استفاده کنید، دچار سردرد یا مشکلات دیگر می‌شوید؛ به ویژه اگر در فضایی تاریک درحال استفاده از گوشی باشید.
با فناوری PWM آشنا شوید
اگر با فناوری PWM dimming آشنا نیستید، اجازه دهید با کوتاه‌ترین مثال در باره آن توضیح دهیم. در گوشی‌های مدرن به‌جای این‌که ولتاژ در هر پیکسل کاهش پیدا کند، نمایشگر در هر ثانیه چندصد بار کاملاً خاموش و روشن می‌شود. به‌این‌ترتیب مغز فریب می‌خورد و بسته به این‌که گوشی چه مدت‌زمانی کاملاً خاموش بوده است، نمایشگر را روشن‌تر یا تاریک‌تر می‌بیند. در زمان استفاده از روش PWM dimming، نمایشگر پس از این‌که مدتی خاموش بوده است، با نور کامل (این میزان نور در برخی از گوشی‌ها به ۲۰۰۰ نیت هم می‌رسد) روشن می‌شود و فلاش می‌زند. این میزان بسیار زیاد اختلاف نور هنگام روشن و خاموش شدن گوشی، بسیار آزاردهنده است و افرادی را که به سوسوزدن حساس هستند، واقعاً اذیت می‌کند؛ حتی افرادی که به سوسوزدن حساس نیستند، پس از مدتی نگاه به نمایشگر درحال سوسوزدن، به این اتفاق حساس و اذیت می‌شوند.در حوزه پزشکی چنین پدیده‌ای مدولاسیون نور زمانی نامیده شده و تأثیرات بد آن روی سلامتی افراد، پس از سال‌ها پژوهش کاملاً ثابت شده است؛ بااین‌حال، هنوز تعداد زیادی از سازندگان گوشی به این موضوع بی‌توجه هستند.
به‌نفع تولیدکننده و به‌ضرر مصرف کننده
شما می‌توانید با گرفتن یک عکس یا ویدئو از نمایشگر دوربین با سرعت شاتر 1.6000 یا بیشتر، میزان نرخ PWM آن را ثبت کنید.PWM  باعث ایجاد خطوط تیره درحال عبور روی نمایشگر می‌شود. هرچقدر ضخامت قسمت‌های تیره نمایشگر بیشتر باشد، گوشی در هر بار روشن و خاموش شدن، شدیدتر فلاش می‌زند.  البته نمایشگرهای اولد همیشه این کار را انجام نمی‌دهند و درواقع مجبور به این کار هم نیستند، اما برخی از سازنده‌های این نمایشگرها از یک‌سو برای این‌که نمایشگر جذاب‌تر به‌نظر برسد و رنگ‌ها را بهتر نشان دهد و از سوی دیگر، هزینه تولید نمایشگرها کاهش یابد، تصمیم می‌گیرند از PWM در محصولات خود استفاده کنند. درحقیقت برخی از شرکت‌های سازنده اولد، حفظ سلامتی کاربران را قربانی کاهش اندک هزینه تولید می‌کنند!
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از حالت Light outs در دارک مود تنها می‌تواند مشکل سوسوزدن گوشی را کمتر آزاردهنده کند، اما درنهایت باید نمایشگری ساخته شود که در هر میزان از روشنایی، چشم را اذیت نکند.  
چرا نباید در تاریکی از گوشی استفاده کنیم؟
شواهد نشان می‌دهد که نور مصنوعی نمایشگرها و... می‌تواند به واسطه آسیب رساندن تدریجی به شبکیه چشم به بینایی انسان صدمه بزند. این موضوع اغلب چرایی تجربه خستگی و مواجهه با علایمی مانند تاری دید، دشواری در تمرکز، خشکی و سوزش چشم، سردرد و... را توضیح می‌دهد. همچنین این نورها  در تولید هورمون ملاتونین اختلال ایجاد می‌کند که می‌تواند به معنای کاهش کیفیت و کمیت خواب باشد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب بدن را تنظیم می‌کند. اگر چرخه خواب به خوبی تنظیم نشده باشد، دیگر خواب کافی که به آن نیاز دارید را تجربه نخواهید کرد. کمبود خواب می‌تواند به مشکلات سلامت مختلف مانند سطوح بالاتر اضطراب، خطر بیشتر ابتلا به سکته مغزی، دیابت و چاقی، سرکوب سیستم ایمنی و افزایش فشار خون منجر شود. افزایش وزن، افسردگی و کج خلقی هم از دیگر نتایج این موضوع هستند. با این اوصاف اگر حالت محافظ چشم یا دارک مود به چشم آسیب می‌زند و حالت عادی هم باعث اختلال در خواب و پیامدهای دیگر می‌شود نتیجه می‌گیریم که بهتر است ساعتی قبل از خواب استفاده از گوشی را محدود کنیم تا هورمون ملاتونین ترشح شود و اگر چراغ‌ها را برای خواب خاموش کردیم دیگر سراغ گوشی نرویم تا چشم هم آسیب نبیند. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: