کد خبر: ۳۳۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
امروزه اعتقاد بر این است که اگر روی موضوع کنترل وزن با هدف کاهش بیش از ده تا بیست درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتایج بسیار خوبی خواهیم دید؛ حتی می‌توان بیمار مبتلا به دیابت را به زندگی عادی و طبیعی بازگرداند و یا موجب کاهش چشمگیر قند خون وی شد.
شفا آنلاین>سلامت> دیابت بیماری‌ای است که تقریباً در تمام دنیا شیوع بالایی دارد و در کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه بیشتر گزارش می‌شود. خوب است بدانید که این بیماری به دلایل گوناگونی بروز می‌کند و صرفاً به دلیل مصرف غذاها و خوراکی‌های قندی به وجود نمی‌آید. همیشه خط اول درمان، تنظیم سبک زندگی است. با توجه به این نکته که کنترل وزن در افراد پیش دیابتی اهمیت دارد؛ اضافه وزن خود عاملی برای بروز دیابت است،
به گزارش شفا آنلاین:دکتر استقامتی در این باره می‌گوید: آمار‌ها نشان می‌دهد که شیوع ابتلا به دیابت و موارد پیش دیابت در کشور به طرز نگران کننده‌ای رو به افزایش است.
وی مطرح کرد: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از چهارده درصد جمعیت بالای بیست سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند. این آمار پنج سال قبل یازده درصد جمعیت کشور بود و این روند رو به افزایش است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک بیش از ده میلیون نفر مبتلا به این بیماری در کشور داشته باشیم.
این متخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: اگر نتوانیم جلوی بروز این سونامی را بگیریم در سال‌های آینده هزینه‌های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل خواهد شد. این یک هشدار و زنگ خطر جدی است؛ البته این هشدار را زمانی که در کشور حدود دو تا سه میلیون نفر مبتلا به دیابت داشتیم به مسئولان اعلام کردیم و گفتیم که این آمار به شش تا هفت میلیون نفر خواهد رسید.
وی متذکر شد: جمعیت کشور درحال پیرشدن است و در سنین بالا شیوع بیماری دیابت بیشتر است. براساس آمار حدود پانزده تا بیست درصد جمعیت کشور به عارضه پیش دیابت مبتلا هستند ولی بسیاری از این افراد به دیابت مبتلا خواهند شد و بر آمار مبتلایان افزوده می‌شود و اگر اقدامات مداخله‌ای و پیشگیری‌های لازم در سطح کشور انجام نشود با جمعیت حدود ده میلیون نفری مبتلایان به دیابت روبرو خواهیم شد که با عوارض ناشی از بیماری بر ارگانهای مختلف مواجه خواهیم شد که رسیدگی به آن هزینه‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.
دکتر استقامتی اظهار کرد: بیماران دیابتی جزء گروه در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و در نتیجه واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا برای این افراد به طور جدی توصیه می‌شود.
این متخصص غدد ومتابولیسم افزود: از آنجایی که بیماری آنفلوانزا می‌تواند موجب تشدید بیماری دیابت شود به همین خاطر تزریق واکسن برای همه افراد مبتلا به دیابت، همچنین افرادی که بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و عروق در زمینه دیابت دارند واجب و ضروری است. وی اضافه کرد: استفاده از واکسن نوترکیب ارجحیت دارد. مطالعات علمی روی واکسن نوترکیب تولید داخل انجام شده و امیدواریم کارایی لازم را نیز در عمل مشاهده کنیم.
دکتر استقامتی عنوان کرد: افزایش ابتلا به دیابت را باید پیش‌بینی کرد، اقدامات لازم را باید در نظر گرفت و چگونگی پیشگیری از آن را باید آموزش داد؛ هیچ نقطه‌ای از دنیا نتوانسته به کنترل قطعی بیماری دیابت دست یابد ولی می‌توان روند آن را کند و یا ثابت کرد تا از بروز هزینه‌های جبران ناپذیر در آینده کاست. تلاش همه جانبه، عزم ملی، مشارکت عمومی، تقویت آموزشها و نکات پیشگیرانه باید جدی‌تر دنبال شود.
این متخصص غدد ومتابولیسم افزود: مردم باید آگاه شوند و پزشکان نیز آموزش ببینند تا با یک برنامه ریزی کلان، گسترش و شیوع روز افزون ابتلا به دیابت مهار شود وگرنه نسل‌های بعدی با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.کاهش وزن و مقابله با چاقی نقش بسیار مهم و جدی در کنترل دیابت و حتی درمان مناسب آن دارد.
وی گفت: امروزه اعتقاد بر این است که اگر روی موضوع کنترل وزن با هدف کاهش بیش از ده تا بیست درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتایج بسیار خوبی خواهیم دید؛ حتی می‌توان بیمار مبتلا به دیابت را به زندگی عادی و طبیعی بازگرداند و یا موجب کاهش چشمگیر قند خون وی شد. دکتر استقامتی افزود: نکته‌ای که اکنون در دنیا روی آن تمرکز می‌شود استفاده از نسل جدید داروها برای کاهش وزن و کنترل همزمان قند خون است.
این متخصص غدد ومتابولیسم ابراز کرد: موضوع چاقی و دیابت ارتباط نزدیکی با هم دارند لذا به همین خاطر عارضه چاقی و دیابت در دنیا با عنوان "دیابزیتی" شناخته می‌شود.
وی اضافه کرد: نکته جدید نگاه به کاهش وزن به عنوان یک عامل اصلی و کلیدی است، نه عامل فرعی؛ توجه به کاهش وزن، رژیم غذایی و داروی مناسب سه اصل مهم در کنترل دیابت است اما امروزه اعتقاد جدی بر آن است که اگر بتوانیم وزن فرد را تا بیست درصد کاهش دهیم، می‌توان به بهبود وضعیت دیابت و درمان آن کمک جدی کرد.
دکتر استقامتی خاطرنشان کرد: درمان چاقی کار ساده‌ای نیست. اینکه فقط بگوییم کاهش وزن ضروری است، کافی نیست بلکه باید شرایط لازم نیز وجود داشته باشد. باید شرایط به گونه‌ای مدیریت بشود که افراد توانایی و فرصت ورزش کردن داشته باشند. باید امکان ورزش و رژیم غذایی سالم برقرار باشد و باید امکانات و زیرساخت‌ها جهت ورزش و رژیم غذایی مناسب محیا شود.
این متخصص غدد و متابولیسم افزود: داروهای خوراکی متنوعی از قدیم جهت درمان دیابت وجود داشته و استفاده می‌شود، داروهای جدیدی نیز برای درمان دیابت عرضه شده اما آنچه بسیار حائز اهمیت است و امروزه خیلی تاکید می‌شود، نقش کنترل وزن در مراقبت فرد دیابتی است که متاسفانه اغلب افراد از این موضوع به سادگی می‌گذرند.
وی یادآور شد: تولید داروی انسولین خوراکی سال هاست که مطرح شده و محققان پیگیر آن هستند. داروی انسولین خوراکی تا فاز دوم مطالعات موفق بود اما شرکت سازنده انسولین خوراکی در فاز سوم شکست خورد؛ هندی‌ها نیز انسولین خوراکی تولید کردند ولی هنوز نتایج مطالعات آنان نهایی نشده است.
دکتر استقامتی افزود: مطالعات با افت و خیز همراه بوده ولی چالش مهم در تولید انسولین خوراکی این است که برای اثربخشی نیاز به مصرف دوز بسیار بالا دارد و این عامل موجب افزایش هزینه درمان می‌شود.
این متخصص غدد ومتابولیسم بیان کرد: امروزه بحث پیرامون تولید انسولین تک دوز با اثر بخشی هفتگی است و یک شرکت داروسازی اکنون در مراحل پایانی مطالعات آن قرار دارد و امید می‌رود تا سال آینده میلادی این دارو عرضه شود. داروی دیگری نیز در حال تولید است که به صورت تک دوز در هفته تزریق خواهد شد و علاوه بر کنترل قند خون موجب کاهش وزن فرد مبتلا به دیابت نیز می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از دانشمندان دنیا به نام "دیفرونزو" هشت عامل مهم در بروز بیماری دیابت را معرفی کرده است که یکی از آنها "بازجذب قند از کلیه ها" است؛ مدتها پیش با همین دیدگاه و مکانیسم، نوعی دارو در دنیا ساخته شد که باعث مهار جذب قند از طریق کلیه‌ها در بدن می‌شود.
دکتر استقامتی در پایان گفت: علم از مسیر و راه منطقی خود پیش می‌رود، میانبر ندارد و باید پله به پله مسیر را طی کرد و با بررسی فیزیوپاتولوژی به علل بروز بیماری پی برد مراحل بیماری را شناخت و در مراحل مختلف مداخلات درمانی را طراحی کرد. گاهی بارها این مطالعات و مداخلات علمی با شکست مواجه می‌شود، چندین فرمولاسیون دارویی طراحی و استفاده می‌شود ولی در نهایت عامل مهم در موفقیت، شناخت علل و عوامل بروز بیماری است که اهمیت دارد.
مصرف آسپرین با دوز پایین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
در مطالعه‌ای محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا مصرف آسپرین با دوز پایین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را برای افراد مسن کاهش می‌دهد یا خیر.به گزارش مهر، این مطالعه نشان داد بزرگسالان بالای ۶۵ سال که روزانه یک آسپرین با دوز پایین ۱۰۰ میلی گرم مصرف می‌کردند با ۱۵ درصد کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ روبرو بودند. به نظر می‌رسد مصرف آسپرین روزانه هم سطح گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG) و هم خطر دیابت نوع ۲ را در افراد مسن بهبود می‌بخشد.تیم تحقیقات دریافت که در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، گروهی که آسپرین مصرف کردند، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت بودند.FPG همچنین در گروهی که آسپرین مصرف می‌کردند با سرعت کمتری افزایش یافت. به گفته محققان، یافته‌های جدید نشان می‌دهد آسپرین می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از دیابت نیز ایفا کند. از آنجایی که آسپرین یک داروی ضد التهابی است، ممکن است التهاب و در نتیجه پیشرفت دیابت را کاهش دهد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: