گردش مالی و ارزی واردات دارو به کشور تقریبا معادل ارزش نقدی تولید 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور است.
شفا آنلاین>سلامتگرانترین بخش حوزه سلامت، درمان است و سهم بزرگی از بودجه بهداشت و سلامت
را به خود اختصاص میدهد، به گونهای که اگر مدیریت و هدایت نشود
بودجههای عظیمی را خواهد بلعید.
به گزارش شفا آنلاین: در این میان دارو یکی از ارکان و پایههای
اصلی مسیر درمان است که برای تولید یا واردات آن حجم بالایی ارز و نقدینگی
صرف خواهد شد. مدیریت تولید یا واردات مواد اولیه
صنعت داروسازی، همچنین
اجازه و میزان واردات داروهای خارجی و ملزومات مرتبط دراختیار وزارت بهداشت
است و به طور اختصاصی با صدور مجوز از سوی سازمان غذا و داروی ایران محقق
میشود. نکته جالبی که سال هاست به آن اشاره شده و برخی اوقات جزء افتخارات
محسوب میشود، توانایی تولید بیش از 95 درصد داروی مورد نیاز ایران توسط
صنایع داروسازی در داخل کشور است اما موضوع حائز اهمیت واردات حدود پنج
درصد الباقی داروهای مورد نیاز از کشورهای مختلف دنیا است که گفته میشود
بودجه و ارزی معادل تقریبی همین 95 درصد تولید داخل را به خود اختصاص
میدهد.این یعنی گردش مالی و ارزی واردات دارو به کشور تقریبا معادل ارزش
نقدی تولید 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور است.
ازسوی دیگر حدود
سی درصد
بازار دارویی دنیا سهم داروهای تولید شده با منشاء بیوتکنولوژی
است. به همین خاطر این سهم در حال گسترش بوده و آینده صنعت داروسازی نیز به
سمت این اولویت در حال پیشرفت است. ایران از حدود سه دهه پیش یعنی اوایل
دهه هفتاد وارد صنعت داروهای بیوتکنولوژی شد و خیلی زود توانستیم این دانش
را در کشور بومیسازی کنیم. در دهه هشتاد تولیدکنندگان داروهای
بیوتکنولوژی حدود چهار شرکت بودند ولی اکنون حدود چهل تولیدکننده محصولات
بیوتکنولوژی اعم از دارو، پانسمانهای اختصاصی، محصولات دارویی مرتبط با
سلول درمانی، واکسن و... در کشور مشغول فعالیت هستند. همین وضعیت ایران را
تبدیل به یکی از قدرتهای آسیا کرده است؛ ایران چهارمین کشور در منطقه آسیا
است که از نظر نوع دارو و تکنولوژی تولید توانسته جایگاه خاصی پیدا کند و
در جهان نیز در ردیف بیست کشور برتر تولیدکنندگان موفق دنیا هستیم.
تولید
داروهای بیوتکنولوژی موجب حدود چهار میلیارد دلار صرفه جویی ارزی میشود.
هدف نخست صنعت تولید داروهای بیوتکنولوژی کشور، بینیاز کردن ایران از
واردات انواع این داروها است که ارز هنگفتی نیز به خود اختصاص خواهد داد
اما هدف اصلی مجموعههای دانش بنیان و نخبگانی که در این عرصه گام
برداشتهاند برطرف کردن نیاز بیماران به خصوص بیماران خاص مانند انواع
سرطان ها، ام.اس، آرتریت روماتوئید، انواع واکسن ها، انسولین، داروهای
نوترکیب و با فناوری بالا... است تا بتوانیم از واردات بینیاز شویم. ایران
کشور درگیر تولید و فروش نفت است بگونهای که در تولید ناخالص ملی
درآمدهای نفتی را بطور ویژه لحاظ میکنیم؛ اما بیشک هدف مهم این است که
خام فروشی نکنیم و با تولید داروهای مورد نیاز به جای تخصیص ارز حاصل از
فروش نفت به منظور واردات انواع این داروها، بتوانیم حتی ارزآوری و کسب
درآمد نیز داشته باشیم. بیوتکنولوژی زمینه خوبی دارد و کشور میتواند در
این خصوص حرفهایی برای گفتن داشته باشد و به ارزآوری نیز کمک کند. امید
اصلی من و همکارانم این است که روزی برسد تا نیازمند تخصیص ارز برای واردات
دارو از خارج کشور نباشیم اما متاسفانه واردات برنامه ریزی شده برخی
داروها و واکسنهای خارجی کمر تولیدکننده داخلی را خم کرد و شکست!
امروز
صنعت بیوتکنولوژی در ایران مانند اسب زین شده، آماده برای رسیدن به هر مقصد
علمی و تولید انواع دارو و واکسن است؛ اما به شرطی که جلوی واردات هدفمند
همین داروهایی که در کشور تولید میشود را بگیرند. انواع مسیر تولید داروی
با فناوری زیستی یا در اصطلاح بیوتکنولوژی در کشور وجود دارد. داروهای
تولید شده با منشاء باکتری که سادهترین نوع داروها در این صنعت هستند.
البته زیر ساخت تولید داروهای بیوتکنولوژی که از سلولهای خاص به وجود
میآیند نیز در کشور برقرار است. تولید داروهای با منشاء ویروسی مانند
واکسن آنفلوآنزا یا واکسن ضد ویروس پاپیلومای انسانی، نیز به واسطه فعال
شدن مجموعههای دانش بنیان، امکان پذیر شده و در همین راستا واکسنهای
نوترکیب طی چند سال اخیر در ایران ساخته و در داروخانهها عرضه شده است؛
خوشبختانه این زیرساخت در کشور وجود دارد. محصولاتی که از نظر ایمنی برای
انسان خیلی کم ضرر بوده و از نظر بازدهی تولید خیلی مناسب و کاربردی خواهند
بود. ولی متاسفانه نمونههای خارجی مشابه نیز مجوز واردات دارند و سهم
بزرگی از بازار دارویی کشور را به خود اختصاص میدهند. در عین حال برای
ویروسهای کشته شده و یا تضعیف شده زیر ساختهای لازم در کشور ایجاد شده و
موجود است. اتفاق مهم این است که بتوانیم سبد واکسیناسیون را پربارتر و
متنوعتر کنیم. اینکه کشورها چند درصد از انواع واکسنها را دارند و چند
درصد را میتوانند بومیسازی کنند یک معیار مهم و با ارزش از نظر شاخصهای
بهداشتی در سطح جهان محسوب میشود که خوشبختانه ایران از این بابت جایگاه
خوبی دارد. مشروط بر اینکه حمایت دولت رخ بدهد و این حجم تلاش و تولیدات
ارزشمند را با چشم خود ملاحظه کنند تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز،
بتوانیم در آینده به کسب درآمد و ارزآوری نیز برسیم. این صنعت میتواند یک
صندوق ارزی ارزشمند برای ذخیره ارز و حتی جایگاهی برای جذب منابع ارزی
باشد. اراده قوی برای رسیدن به اهداف بلند مرتبه وجود دارد؛ تولید واکسن
آنفلوآنزا در کشور جزو مهمترین اولویتهای دولتهایی که طی دو دهه اخیر
تصدی امور را عهده دار بودند، محسوب میشد. لطف خداوند و همت جوانان دانش
آموخته در کشورمان باعث شد تا بتوانیم در سال 1400 واکسن آنفلوآنزا را در
مجموعه دانش بنیان تولید و عرضه کنیم و امسال سومین سال تولید موفق این
واکسن در کشور است اما از حمایت جدی خبری نیست! الزام حمایت عملی از
مجموعههای دانش بنیان وجود دارد. درسال گذشته به دلیل عدم حمایت مجموعه
تولیدی دانش بنیان مجبور به امحاء محصولات تولید شده اما بلا استفاده و
مازاد بر تقاضا شدیم و ضرر و زیان هنگفتی به مجموعه دانش بنیان ما وارد
آمد؛ تنها ماندیم اگر چه حمایت از سوی صندوق نوآوری شکوفایی معاونت علمی و
فناوری ریاست جمهوری برقرار بود ولی باید به این نکته توجه کرد وقتی وزارت
بهداشت به " تولید کننده" درخواست یک میلیون و دویست هزار دوز واکسن
آنفلوآنزا در اسفند ماه اعلام نیاز میکند اما ناگهان اعلام میکند که فقط
نیمی از این درخواست را میخواهد و برای پانصد هزار دوز واکسن آنفلوآنزا
بودجه و توان مالی جهت خرید دارد..!! چه سرنوشتی برای این حجم زحمات و
سرمایه ملی پیش خواهد آمد؟! در چنین شرایط و تنگنای زمانی برای این سرمایه
علمی و تکنولوژی راهی جز پذیرش زیان و امحاء واکسن وجود ندارد؛ یا باید
درخواست اولیه از ابتدا اصلاح شود یا باید سفارشدهنده بودجه خرید آن حجم
از سفارش تولید واکسن را تامین کند. بدین ترتیب تولیدکننده داخلی زیان عدم
تخصیص بودجه را تحمل کند. اگر یک کارخانه قدیمی با چندین محصول دارویی بود
شاید میتوانستم چنین ضرر و زیانی را تحمل کند ولی تولیدکننده نوپا
نمیتواند تاب بیاورد. سال گذشته حجم زیادی واکسن آنفلوآنزای تولید داخل با
ارزش ریالی بالغ بر یکصد و هفتاد میلیارد تومان به دلیل نداشتن متقاضی و
مصرفکننده امحاء شد و این در شرایطی است که حجم قابل توجهی از بازار در
اختیار برندهای خارجی وارداتی بود که فرصت را از تنها تولیدکننده داخلی
گرفتند. تولید کنندهای که محصول با کیفیت و مورد تایید وزارت بهداشت را
عرضه کرده است. بد عهدی وزارت بهداشت موجب شکست اینگونه تولیدکنندگان دانش
بنیان خواهد شد و در نتیجه زیان را به تنهایی باید تحمل کنند.
سیاستهای
چندگانه و اصطلاحا یک بام و چند هوا موجب دردسر شده است. به عنوان مثال
سازمان غذا و دارو به ما گفته است که واکسن اچ.پی.وی تولید کنید، با تمام
سختیها و با کمک دانشمندان جوان و نخبه به این هدف رسیدیم و محصول آماده
شد اما به تازگی در خبرها به نقل از یکی از مدیران بهداشتی وزارت بهداشت،
گفته شده است که برای واکسیناسیون عمومی علیه ویروس پاپیلومای انسانی در
کشور الزامی وجود ندارد! یعنی همه هدف ما برای مردم کشور نادیده گرفته شد.
تولید واکسن آنفلوآنزا افتخاری ملی است زیرا ایران هیچگاه در اولویتهای
جهانی تخصیص واکسن نبوده است ولی چند سال پیش بعد از بازگشت حجاج شیوع
آنفلوآنزا را شاهد بودیم ولی متاسفانه هیچ واکسنی از قبل در اختیار نداشتیم
و اصلا تولیدکننده داخلی نیز برای واکسن آنفلوآنزا وجود نداشت ولی اکنون
این واکسن ایرانی تولید شده و کارآزمایی بالینی آن نیز انجام شده و متخصصان
عفونی و ریه و سایرین نیز تاییدیه دادند و در داروخانهها موجود است و
کیفیت هم عالی و مورد تایید بوده است. شعار ما داروسازان تولید داروی
مناسب، داروی با کیفیت و توزیع آن در زمان مناسب است. اکنون در مورد واکسن
ایرانی ضد آنفلوآنزا فلوگارد، این شعار محقق شده است.نیاز کشور به این
واکسن دو و نیم میلیون دوز در سال است و ما به عنوان تولیدکننده داخلی حتی
میتوانیم بیش از سه میلیون دوز هم تولید کنیم ولی مشکل مهم وجود شرکتهای
متعدد با مجوز واردات است که میتوانند واکسن خارجی را وارد کنند. امسال
مجوز واردات بیش از دو میلیون دوز واکسن صادر شد و همین مقدار واکسن خارجی
با دو برند، اکنون در داروخانههای کشور توزیع شده است.این مسئله
تولیدکننده داخلی را دلسرد و دچار مشکل میکند؛ سالهای گذشته به دلیل
تشویق مردم و برخی پزشکان مبنی بر خرید برندهای خارجی یا بیتمایل کردن
مردم برای استقبال از برند داخلی، حجمی از محصول تولید داخل بلا استفاده
ماند و مرجوع شد! بنا به نظر وزارت بهداشت امسال یک میلیون دوز واکسن
آنفلوآنزای نوترکیب ایرانی در کشور تولید و به داروخانهها عرضه شده است؛
واکسن 65 دلاری نوترکیب با حدود پنج دلار تولید شد و این یک افتخار ملی
است. یک سوال مهم در اینجا مطرح است که چرا با وجود هزینههای بالای تامین
داروی خارجی و واردات آن، همچنان شاهد واردات یا عرضه داروهایی که مشابه
داخلی آن در کشور تولید میشود، هستیم؟ چرا وزارت بهداشت از تولیدکننده
داخلی آنطور که باید حمایت نمیکند؟ چرا واکسن تولید داخل توسط انستیتو
پاستور ایران جهت توزیع و استفاده در مراکز تحت پوشش خود از تنها
تولیدکننده مورد تایید در داخل کشور خریداری نمیشود؟ نکته اینکه انستیتو
پاستور ایران انگار فقط به تولیدکننده فرانسوی واکسن بیشتر توجه و اعتماد
دارد و واکسن از کشور فرانسه تهیه میکند، ولی محصول تولید ایران را
نمیگیرد؟! در این میان چه کسی سود میبرد؟ چرا مراکز درمانی شرکت نفت،
مراکز درمان نیروهای مسلح، هلال احمر، شهرداری ها، کارخانجات و ارگانهای
مختلف حتی وزارت امور خارجه... از محصولات خارجی وارداتی خریداری میکند؟
چه کسی از رانت مرتبط با این واردات سود میبرد؟ به اعتقاد کارشناسان حلقه
مفقوده، حمایت مکفی حاکمیت از تولیدکننده داخلی است؛ ممنوعیت یا محدودیت
واردات غیر منطقی یک نوع حمایت است. در فرآیند صادرات هرچه سازمان غذا و
دارو بتواند در تسریع روند صادرات کمک کند بسیار ارزشمند خواهد بود. بعضی
اوقات سازمان غذا و دارو از ترس کمبود احتمالی دارو در کشور، فرصتهای
صادراتی تولیدکنندگان داخلی را نیز به نوعی میسوزاند. ما باید در
دیپلماسی سلامت و دارویی با کشورهای دوست و همسایه تعاملاتی برقرار کنیم تا
به این تفاهم برسیم که مطالعات بالینی انجام شده در ایران برای سایر
کشورهای دوست و همسایه معتبر باشد. این نیاز به مذاکره در سطح وزرای بهداشت
کشورها دارد. جلوگیری از واردات غیر معقول و تلاش برای خرید مجموعههای
دولتی از تولیدکننده داخلی کلید حل بسیاری از مشکلات است.
مقابله با
قاچاق واکسن و دارو نیاز به متولی مشخص و قاطع دارد؛ ماهیت تولید و عرضه
واکسن و دارو یعنی اهمیت تامین سلامت جامعه، باید با این دیدگاه جلوی ورود
واکسن و داروی قاچاق گرفته شود. مشکل موازی کاری و عدم همکاری نهادها است.
من مشکل موارد قاچاق را با همکار سازمان غذا و دارو مطرح میکنم... آنها
میگویند ما مسئول نظارت بر عرضه داروها هستیم و مسئول رسیدگی به امور
قاچاق ارگان دیگری است، باید به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع
را بیان کرد؛ موضوع موارد قاچاق دارو یا واکسن را در ستاد مربوطه مطرح
میکنیم آنها میگویند متولی رسیدگی به مباحث دارو، سازمان غذا و دارو
هستند. باید دانست که بیش از بیست ارگان و وزارتخانه یا سازمان روی صنعت
داروسازی به روشهای مختلف و بر اساس وظایف خود نظارت دارند.ولی گاهی
پلتفرمهای فروش آنلاین چنان داد و ستدی میکنند که هیچ کسی جلودار آنان
نیست! اکنون ناصر خسرو به شکل آنلاین وجود دارد. مهمترین تهدید در صنعت
داروسازی قدیم و نوین اختلالات نقدینگی است؛ نرخ بالای استهلاک تجهیزات و
کاهش سرمایهگذاری جدید در این صنعت تهدیدات مهم بعدی است که موجب عقب
افتادگی و فرسودگی در تولید خواهد. صنعت روز به روز در حال پیر شدن است و
زمانی فرا خواهد رسید که دستگاهها آنقدر قدیمی و به روز نیستند یا دیگر
امکان تولید و هیچگونه رقابتی با دنیا وجود نخواهد داشت.بزرگترین تهدید
دیگر قیمتگذاری دستوری سازمان غذا و دارو است که موجب میشود سرمایهگذاری
در صنعت داروسازی همیشه از نرخ سود بانکی عقبتر باشد و سرمایهگذار هیچ
رغبتی برای سرمایهگذاری در تولید نداشته باشد. آنچه به عنوان ارز قرار است
به دست تولیدکننده برسد تا صنعت داروسازی را به گردش درآورد همیشه از نصف
مبنای مصوب شده نیز خیلی کمتر بوده و دسترسی به منابع مالی و ارزی برای
تولیدکننده داخلی، مکفی و پاسخگو نبوده است لذا به همین خاطر برنامههای
پیشبردی و توسعهای به سر منزل مقصود نمیرسد.ما در این صنعت نوپا اما موفق
هستیم وامیدوارم به مرور ارتباط بهتری بین نهادهای نظارتی و صنعت شکل
بگیرد که سرعت پیشرفت صنعت دو چندان و استقبال بیشترشود./آفتاب
دکتر محمد امین قبادی