کد خبر: ۳۳۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
محمد مهاجري
اخراج استاد اگر ذاتا قبيح است به اين دليل كه توسط ساواك انجام شده مشروعيت نمي‌يابد و بالعكس. كنسرت اگر مباح است قم و غير قم برايش فرقي ندارد. اگر در كنسرت رفتار غيرمشروع صورت گيرد چه در واتيكان و چه در مشهد به يك اندازه قباحت دارد.

شفا آنلاین>اين روزها براي توجيه بعضي كارهاي ناروا شبه‌استدلال‌هايي ارايه مي‌شود كه احتمالا بيان‌كنندگان آنها به مضحك يا غيرمنطقي بودن حرف‌شان واقف نيستند وگرنه بعيد است كه كسي از مختصر عقلي برخوردار باشد و براي ساكت كردن طرف مقابل، به چنين شيوه‌هايي دست يازد. مثلا در واكنش به اينكه «در دوره پهلوي نيز اخراج اساتيد به شيوه‌اي كه امروزه اجرا مي‌شود، مرسوم نبوده» نامه‌اي از ساواك رو مي‌كنند كه در آن از تدريس فلان استاد ممانعت شده است. يا در نمونه ديگر، كد مي‌آورند كه در امريكا هم بعضي اعضاي هيات علمي به دليل اينكه موضع سياسي گرفته‌اند بيكار شده‌اند. در مورد سلبريتي‌ها هم استدلال‌واره‌هاي مشابهي ارايه مي‌شود از جمله اينكه فلان بازيگر هاليوود به دليل بيان فلان حرف دچار بهمان محروميت شده است. در نمونه‌اي ديگر معاون وزير ارشاد مي‌گويد چون در واتيكان اجازه كنسرت داده نمي‌شود، پس در مشهد و قم نبايد چنين مراسمي برگزار شود. كساني كه اين گزاره‌ها را مطرح مي‌كنند عملا به جاي اينكه استدلال خود را تقويت كنند، ساواك يا امريكا يا... را تطهير مي‌كنند و بر عمل نادرست آنها مهر تاييد مي‌زنند. آيا اگر ساواك فلان استاد دانشگاه را اخراج كرده يا امريكا اقدام مشابهي انجام داده، رفتارشان براي ما حجت است؟ اگر حجت است، آنها هزاران كار غيرقابل دفاع هم كرده‌اند، آيا آنها را هم مي‌توان مشروع و موجه دانست؟ يا مثلا در مورد كنسرت، اين پرسش مطرح است كه آيا برگزاري آن شرعا و قانونا مطلوب است يا نامطلوب؟ يك عمل شرعي به همان اندازه كه در كعبه مباح است در اقصي‌نقاط دنيا هم بلااشكال است و اگر كاري حرام و غيرشرعي باشد، اگر فرضا در مسجد مورد ارتكاب قرار گيرد حرام‌تر نمي‌شود. به عبارت ديگر، اعمال داراي حسن يا قبح ذاتي‌اند. اخراج استاد اگر ذاتا قبيح است به اين دليل كه توسط ساواك انجام شده مشروعيت نمي‌يابد و بالعكس. كنسرت اگر مباح است قم و غير قم برايش فرقي ندارد. اگر در كنسرت رفتار غيرمشروع صورت گيرد چه در واتيكان و چه در مشهد به يك اندازه قباحت دارد. 

خلاصه آنكه در امريكا و اروپا و كل بلاد كفر كارهاي زيادي صورت مي‌گيرد. اگر بعضي را سوا كنيم دستمان نزد مخاطب رو مي‌شود و او مي‌فهمد پاي استدلال‌مان چوبين و سست است. اگر براي موضوعاتي چون پنهاني بررسي كردن قانون حجاب، فيلترينگ وحشت‌آور، اخراج اساتيد، خالص‌سازي و نظاير آن، حرف حساب داريم به ميدان بياوريم وگرنه روشي كه اين روزها توسط برخي چهره‌هاي سياسي و فرهنگي مد شده است حتي در خانواده خودشان خريدار ندارد. اين را با اطلاع مي‌گويم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: