کد خبر: ۳۳۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
رئیس سازمان اورژانس کشور از تمهیدات برگشت زائران اربعین و آغاز مأموریت جدید برای روزهای پایانی صفر می‌گوید
شفا آنلاین>سلامت>خدمات بهداشتی و درمانی در مرزهای غربی کشور برای زوار اربعین، امسال متفاوت‌تر از گذشته ارائه شده است. آنقدر متفاوت که حتی مصرف سرم را در مقایسه با سال‌های گذشته به‌شدت کاهش داده و تاکنون تنها 5هزار نفر سرم‌درمانی نیاز داشته‌اند. این در حالی است که سازمان اورژانس کشوری امسال بیش از 380هزار دوز سرم را برای زائران درنظر گرفته بود.
به گزارش شفا آنلاین:به‌گفته جعفر مظیعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور 2 اقدام ویژه با استفاده از ظرفیت‌های گذشته باعث شد که خدمات‌رسانی آسان‌تر از سال‌های گذشته انجام شود.
 
اقدامات و خدمات بهداشتی – درمانی ویژه در اربعین امسال چه بود؟
2 کار مهم انجام دادیم؛ ایجاد زیرساخت‌های ثابت در نقطه‌های صفر مرزی و اتاق‌های سرد. ایجاد زیرساخت‌های دائمی باعث شد خدمات‌رسانی امسال برای ما آسان‌تر شود. این زیرساخت‌ها در تمامی مرزها ازجمله مهران، خسروی و چذابه که بیشترین تردد را دارند، ایجاد شده‌اند. در مراکز درمانی ثابت مرز مهران 100تخت و در نقطه صفر مرزی در خسروی و چذابه هم هر کدام 50تخت ایجاد شده است.
 این اتاق‌ها در کاهش آمارهای گرمازدگی چه تاثیری دارند؟
این اتاق‌های سرد براساس شاخص‌هایی که کمیته بهداشت و درمان اربعین تعیین کرده، ایجاد شده‌اند که بخشی از آن بر عهده ما بود و بخشی دیگر بر عهده دیگر نهادهای متولی. تعدادی اتاق، کانکس و چادر با وسایل سرما‌ساز ایجاد می‌شوند که فضای خنکی دارند و زائرانی که احساس گرمازدگی کرده یا فکر می‌کنند که دمای بدن آنها افزایش پیدا کرده، در این فضا استراحتی کوتاه می‌کنند. امسال تعداد اتاق‌ها افزایش پیدا کرده و در تمام مرزهایی که دمای هوا شدت داشت، برپا شد‌ند.  با افزایش این اتاق‌ها آمار گرمازدگی‌ها هم کاهش پیدا کرد. تاکنون بیش از 10هزار مورد گرمازدگی داشتیم که برای 5هزار نفر سرم‌درمانی انجام شد و مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی هم نداشتیم.
 یعنی مصرف سرم هم کاهش پیدا کرد؟
امسال جمعیت بیشتری نسبت به سال گذشته از مرزها عبور کردند، اما با توجه به جدی‌تر شدن اقدامات، کاهش مصرف سرم داشتیم. حدود 380هزار دوز سرم پیش‌بینی کردیم اما بخش عمده این سرم‌ها مصرف نشدند و دلیل آن هم به‌ خاطر اقدامات پیشگیرانه بود.
 با وجود گرمای شدید هوا، بهترین توصیه درصورت نبود دسترسی به این خدمات چیست؟
پیش‌بینی هوا بین ۵۰ تا ۶۰درجه است. در داخل کشور امکانات وجود دارد، اما در داخل عراق، به نسبت تجمع زائران، امکانات محدود است؛ بنابراین توصیه جدی این  است که زائران، زمان سفر خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شب‌هنگام به مرز برسند. همچنین توصیه می‌شود که از قرص ORS استفاده کرده و مایعات زیاد مصرف کنند. به‌دلیل تعریق بدن، نمک به میزان زیاد دفع می‌شود و درصورت مصرف مناسب مایعات، گیجی و کاهش هوشیاری در افراد رخ نمی دهد.
 نیروهای امدادی تا چه زمانی در مرزها حضور دارند؟
تا هر زمانی که ستاد مرکزی اعلام کند، همکاران ما در میدان خدمت‌رسانی حضور دارند، اما بلافاصله پس از مراسم اربعین برای مراسم 28صفر در خراسان رضوی آماده می‌شویم. با افزایش موج برگشت، کار ما سخت‌تر خواهد شد. چون ممکن است افراد خسته یا مشکل تغذیه داشته باشند. کم‌خوابی هم رخ می‌دهد. برخی زائران نیز با خودروی شخصی سفر کرده‌اند که مشکلات این چنینی احتمال حوادث ترافیکی را افزایش می‌دهد. توصیه ما این است که زوار به محض ورود به کشور چند ساعت استراحت کنند. البته مرزها برای بازگشت زوار تقویت شده‌اند چون در مسیر رفت افراد کم‌کم می‌روند، ولی به یکباره برمی‌گردند، به همین‌خاطر توان عملیاتی ما در روزهای آخر صددرصد افزایش خواهد یافت.
برای مراسم 28صفر چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟
بلافاصله از هفته آینده بخشی از توانایی را با توجه به کاهش تعداد زائران اربعین در مشهد مقدس مستقر خواهیم کرد. امسال پیش‌بینی ما حضور حدود 6میلیون زوار است که در روزهای رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت  امام رضا(ع) به این شهر سفر کنند. راهپیمایی این زوار از سبزوار و تربت‌حیدریه شروع می‌شود و به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند. از نقاط مختلف هم مسافران وارد مشهد می‌شوند. در تمام این مسیرها مستقر خواهیم شد و بخشی از امکانات‌ هم در حرم و اطراف حرم برپا می‌شوند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: