کد خبر: ۳۳۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 06
در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مصرف چای سبز در بارداری در اختیارتان قرار می‌دهیم.
شفا آنلاین>سلامت >خانم ها در طول دوران بارداری به دلیل این که آب به تشکیل جفت و مایه آمونیاک رحم کمک میکند، نیاز بیشتری به نوشیدن مایعات دارند. خانم های باردار باید حداقل هشت تا 12 لیوان آب در روز بنوشند هم چنین به دلیل این که کافئین باعث افزایش ادرار و دفع مایعات می شود از مصرف آن بپرهیزند.

به گزارش شفا آنلاین:کمبود آب بدن می ت­واند عوارضی مانند  کاهش مایع آمنیوتیک یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

مصرف بعضی از غذاها در دوران بارداری می تواند برای مادر و کودک مضر باشد. الکل و گوشت خام از مواردی هستند که به وضوح برای مادر و کودک خطرناکند. همچنین قهوه از مواردی است که پزشکان از همان ابتدای بارداری در مورد نوشیدن آن هشدار می دهد.

اما آیا مصرف چای سبز در بارداری که اغلب به دلیل فواید سلامتی آن مورد ستایش قرار می گیرد، در دوران بارداری ایمن است؟

چای سبز از همان گیاه چای (کاملیا سیننسیس) تهیه می شود و یک چای گیاهی محسوب نمی‌شود. این چای مانند قهوه حاوی کافئین است اما مقدار کافئین آن از قهوه کمتر است و به همین دلیل می‌توانید گاهی اوقات بدون آسیب رساندن به کودک از چای سبز لذت ببرید. اما مانند قهوه، معقول است که مصرف خود را به فقط یک یا دو فنجان در روز محدود کنید.

    هیچ گاه در طول روز بیشتر از سه لیوان چای سبز ننوشید.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مصرف چای سبز در بارداری در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چای سبز چیست؟

چای سبز از برگهای تازه گیاه Camellia sinensis تهیه می شود. با این که یک طعم ملاسم گیاهی دارد چای سبز در دسته چای های گیاهی قرار نمی‌گیرد. تمام چای‌های زیر از گیاه Camellia sinensis به دست می آیند اما شیوه پردازششان متفاوت است.

    چای سیاه
    چای سفید
    چای زرد
    چای اولانگ
    چای پوئر

چای سبز حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است. آنتی اکسیدان ه­ا با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند و از آسیب رساندن آن ها به DNA و سلول های شما جلوگیری می‌کنند. محققان معتقدند که آنتی اکسیدان ها می‌توانند به کند شدن روند پیری، کاهش خطر ابتلا به سرطان و محافظت از قلب شما کمک کنند.

نوشیدنی چای سبز بیشتر آب است و فقط یک کالری دارد.

چای سبز چه مقدار کافئین دارد؟

یک فنجان 8 میلی لیتری چای سبز تقریباً 24 تا 45 میلی گرم (میلی گرم) کافئین دارد. از طرف دیگر، 8 اونس قهوه ممکن است بین 95 تا 200 میلی گرم کافئین داشته باشد. به عبارت دیگر، یک فنجان چای سبز کمتر از نیمی از کافئین موجود در فنجان قهوه معمولی را شامل می‌شود. حتی یک فنجان چای سبز یا قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمی کافئین (12 میلی گرم یا کمتر) است.

آیا نوشیدن چای سبز در دوران بارداری خطرناک است؟

کافئینیک ماده محرک است. کافئین می تواند آزادانه از جفت عبور کرده و وارد جریان خون کودک شود. کودک شما نسبت به یک بزرگسال معمولی، زمان بسیار طولانی‌تری برای سوخت و ساز (پردازش) کافئین می گذراند، بنابراین پزشکان نگرانیهایی در مورد تأثیر آن روی جنین در حال رشد وجود دارد. تحقیقات، شواهد متناقضی در مورد سطح ایمن نوشیدن نوشیدنیهای کافئین دار در دوران بارداری نشان داده اند.

اکثر مطالعات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چای در حد اعتدال در دوران بارداری هیچ اثر مضر برای کودک ندارد. مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد کافئین ممکن است با مشکلات در زنان باردار شود، از جمله:

    سقط جنین
    تولد زودرس
    وزن کم هنگام تولد
    علائم ترک در نوزادان

مطالعه ای که در مجله Epidemiology منتشر شده است نشان داد، زنانی که به طور متوسط ​​روزانه 200 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، خطری آنها و کودکانشان را تهدید نمی‌کند. محققان در لهستان نیز هیچ خطری از تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد، برای خانمهای باردار که کمتر از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کردند، پیدا نکردند. مطالعه دیگری که در ژورنال زنان و زایمان آمریکایی منتشر شده است، افزایش خطر سقط جنین را در خانمهایی که کمتر از 200 میلی گرم کافئین در روز می نوشند، نشان نداده است، اما خطر افزایش سقط جنین را برای مصرف 200 میلی گرم در روز یا بیشتر نشان داد.

محققان در لهستان نیز هیچ خطری از تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد، برای خانمهای باردار که کمتر از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کردند، پیدا نکردند.

از آنجا که کافئین یک ماده محرک است، باعث بیدار ماندن شما شود، اما همچنین می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را بالا ببرد که ممکن است در ابتدا خوب باشد، اما با پیشرفت دوران بارداری، توانایی بدن در تجزیه کافئین کاهش می یابد. ممکن است احساس گرگرفتگی کنید، اخلال در خوابتان ایجاد شود و یا اگر زیاد بنوشید سوزش قلب را تجربه کنید.

کافئین همچنین یک ادرارآور است، به این معنی که باعث دفع آب بدن شما می شود. مقدار زیادی آب بنوشید تا از بین رفتن آب ناشی از کافئین جبران شود. هرگز در دوران بارداری مقادیر بیش از حد (هشت فنجان یا بیشتر در یک روز) چای یا قهوه مصرف نکنید.
مصرف چه مقدار چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟

سعی کنید مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید. به عبارت دیگر ، مصرف یک یا دو فنجان چای سبز در روز خوب است و حتی می‌توانید 3 فنجان را نیز می‌توانید با خیال راحت بنوشید اما سعی کنید در همین حد بمانید.

فقط مطمئن باشید که مصرف کلی کافئین را زیر نظر دارید تا زیر 200 میلی گرم در روز بماند. برای اطمینان از مصرف ایمن کافئین، کافئین موجود در موارد زیر را بر اساس مصرف خود محاسبه کنید.

    شکلات
    نوشیدنی بدون الکل
    چای سیاه
    نوشابه
    نوشیدنی های انرژی زا
    قهوه

آیا نوشیدن چای گیاهی در دوران بارداری بی خطر است؟

چای های گیاهی مانند چای سبز، سیاه و سفید از برگ گیاه چای تهیه نمی شوند، بلکه از سایر قسمت های گیاهان تهیه می شوند:

    ریشه
    دانه
    گل ها
    پوست
    میوه

امروزه چای های گیاهی زیادی در بازار وجود دارد و بیشتر آنها هیچگونه کافیینی ندارند، اما آیا این بدان معنی است که آنها بی خطر هستند؟ مصرف بیشتر چایهای گیاهی و تأثیرات آن­ها در زنان باردار مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است و بهتر است در مصرف آنها احتیاط لازم را داشته باشید. قبل از نوشیدن هر نوع چای گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. انجمن بارداری آمریکایی برگ تمشک قرمز، برگ نعناع و چای مرهم لیمو را "احتمالاً ایمن” ذکر کرده است. اما هنوز هم لازم است این چای ها را با اعتدال بنوشید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: