کد خبر: ۳۳۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
استاد بیماریهای غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر نتوانیم جلوی بروز این سونامی را بگیریم در سالهای آینده هزینه های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل خواهد کرد.
شفا آنلاین >آمارها نشان میدهد که شیوع ابتلا بهsدیابت و موارد پیش دیابت در کشور، همانند نوعی سونامی به طرز نگران کننده ای  رو به افزایش است.
به گزارش خبرنگار شفاآنلاین> دکترعلیرضا استقامتی با اعلام این مطلب که بررسی های  وزارت بهداشت نشان میدهد، بیش از چهارده درصد جمعیت بالای بیست سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند، افزود: این آمار پنج سال قبل حدود یازده درصد از جمعیت کشور بود ولی این روند رو به افزایش است بگونه ای که پیش بینی میشود در آینده نزدیک، بیش از ده میلیون نفر مبتلا به این بیماری در کشورداشته باشیم.
 استاد بیماریهای غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر نتوانیم جلوی بروز این سونامی را بگیریم در سالهای آینده هزینه های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل خواهد کرد.
دکتر استقامتی افزود: این یک هشدار و زنگ خطر جدی است؛ البته این هشدار را زمانی که در کشور حدود دوتاسه میلیون نفر مبتلا به دیابت داشتیم به مسئولان اعلام کردیم و گفتیم که به شش تا هفت میلیون نفر خواهد رسید، ولی توجهی نشد!
وی با تاکید بر اینکه جمعیت کشور درحال پیر شدن است و در سنین بالا شیوع دیابت بیشتر خواهد بود، افزود: براساس آمار حدود پانزده تا بیست درصد جمعیت کشور به عارضه پیش دیابت مبتلا هستند ولی بسیاری از این افراد به دیابت مبتلا خواهند شد و بر آمار مبتلایان افزوده میشود!  
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر اقدامات مداخله ای و پیشگیری های لازم در سطح کشور انجام نشود با جمعیت حدود ده میلیون نفری مبتلایان به دیابت روبرو خواهیم شد که با عوارض ناشی از بیماری بر ارگانهای مختلف مانند چشم، کلیه، قلب و عروق، مغز و اندام ها مواجه خواهیم شد که رسیدگی به آن هزینه ها و مشکلات خاص خود را دارد.
دکتر استقامتی گفت: بیماران دیابتی جزء گروه در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا محسوب میشوند در نتیجه واکسیناسیون علیه آنفولانزا برای این عزیزان بطور جدی توصیه می شود.
وی افزود: از آنجاییکه بیماری آنفولانزا میتواند موجب تشدید بیماری دیابت شود به همین خاطر تزریق واکسن برای همه افراد مبتلا به دیابت، همچنین افرادی که بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و عروق در زمینه دیابت دارند واجب و ضروری است.  
وی با بیان اینکه استفاده از واکسن نوترکیب ارجحیت دارد، گفت: مطالعات علمی روی واکسن آنفولانزا نوترکیب تولید داخل انجام شده است.
وی گفت: سیل خروشان ابتلا به دیابت را باید پیش بینی کرد، اقدامات لازم را باید در نظر گرفت و چگونگی پیشگیری از آن را باید آموزش داد؛ هیچ کشوری از دنیا نتوانسته به کنترل قطعی بیماری دیابت دست یابد ولی میتوان روند آن را کند و یا ثابت کرد تا از بروز هزینه های جبران ناپذیر در آینده کاست.
 تلاش همه جانبه، عظم ملی، مشارکت عمومی،  تقویت آموزش ها و نکات پیشگیرانه باید جدی تر دنبال شود. مردم باید آگاه شوند و پزشکان نیز آموزش ببینند تا با برنامه ریزی کلان، گسترش و شیوع روز افزون ابتلا به دیابت مهار شود و گرنه نسل های بعدی با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.
امروزه اعتقاد بر این است که اگر روی موضوع کنترل وزن با هدف کاهش ده تا بیست درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتایج بسیار خوبی خواهیم دید؛ حتی میتوان بیمار مبتلا به دیابت را به زندگی عادی و طبیعی بازگرداند و یا موجب کاهش چشمگیر قند خون وی شد. چیزی که الان در دنیا روی آن تمرکز شده استفاده از نسل جدید داروها برای کاهش وزن و کنترل همزمان قند خون است.  
دکتر استقامتی گفت: موضوع چاقی و دیابت ارتباط نزدیکی با هم دارند به همین خاطر عارضه چاقی و دیابت در دنیا با عنوان "دیابزیتی" شناخته میشود.
نکته جدید نگاه به کاهش وزن بعنوان یک عامل اصلی و کلیدی است، نه عامل فرعی ؛ توجه به کاهش وزن، رژیم غذایی و داروی مناسب سه  اصل مهم در کنترل دیابت است اما امروزه اعتقاد جدی بر آن است که اگر بتوانیم وزن فرد را تا بیست درصد کاهش دهیم، میتوان به بهبود وضعیت دیابت و درمان آن کمک جدی کرد.
استاد بیماریهای غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درمان چاقی کار ساده ای نیست، افزود: اینکه فقط به زبان بگوییم کاهش وزن ضروری است، کافی نیست بلکه باید شرایط اقتصادی بگونه ای مدیریت بشود که افراد توانایی و فرصت ورزش کردن داشته باشند.
دکتر استقامتی همچنین در خصوص تولید داروی انسولین خوراکی در دنیا، گفت: داروی انسولین خوراکی تا فاز دوم مطالعات موفق بود اما شرکت اسرائیلی سازنده انسولین خوراکی در فاز سوم شکست خورد؛ هندی ها نیزانسولین خوراکی تولید کردند ولی هنوز نتایج مطالعات آنان نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه مطالعات با افت و خیز همراه بوده ولی چالش مهم در تولید انسولین خوراکی این است که برای اثربخشی نیاز به مصرف دوز بسیار بالا از انسولین داریم و این عامل موجب افزایش هزینه درمان میشود، افزود: امروزه بحث پیرامون تولید انسولین تک دوز با اثر بخشی هفتگی است و یک شرکت داروسازی اکنون در مراحل پایانی مطالعات آن قرار دارد؛ امید میرود تا سال آینده میلادی  این داروی جدید عرضه شود. داروی دیگری نیز در حال تولید است که هفتگی تزریق خواهد شد و علاوه بر کنترل قند خون موجب کاهش وزن فرد مبتلا به دیابت نیز می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: