کد خبر: ۳۳۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
ضرورت تمرکز بر دیپلماسی سلامت بعد از همه‌گیری کووید ابعادی جدید یافته و همه کشورها به این باور رسیده‌‌‌اند که روابط بین‌المللی در حوزه سلامت باید فراتر از مرزها ترسیم و پیگیری شود.

شفا آنلاین>سلامت >وزیر بهداشت در جمع سفرای کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با اعلام این خبر گفت: امروز سلامت، محور پیشرفت کشورها محسوب شده و همه دولت‌‌‌ها بخشی از درآمدهای خود را مصروف ارتقای سلامت می‌کنند، بنابراین توانمندسازی شاغلان حِرَف پزشکی، همکاری در به اشتراک گذاشتن فناوری‌‌‌های نوین سلامت، توسعه نظام‌‌‌های بهداشتی و درمانی، تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی و تحقق دسترسی عادلانه به خدمات سلامت باید در دستور کار همه دولت‌‌‌ها قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین: به گفته بهرام عین‌‌‌اللهی نظام سلامت در ایران بعد از انقلاب، با تحولی بزرگ در چارچوب ادغام بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دهه ۸۰ میلادی همراه بود و ادغام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دستاوردهای انقلاب است. وی گفت: طی سال گذشته نظام درمانی ما میزبان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰‌هزار بیمار مراجعه‌‌‌کننده از سایر کشورهای منطقه بوده است. طب ایرانی، خدمات تندرستی و سایر زمینه‌‌‌های طب مکمل نیز از حیطه‌‌‌های قابل ارائه نظام گردشگری سلامت در ایران است.

عین‌‌‌اللهی خاطرنشان کرد: در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ما دستاوردهای بزرگی داشته‌‌‌ایم؛ بالغ بر ۱۷۰۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان فعال در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، به‌‌‌طوری که در دوره کووید بیش از ۶ پلتفرم واکسن با فناوری بسیار بالا تولید شد. وی گفت: آمادگی داریم ضمن همکاری در توسعه نظام دارویی کشورها در زمینه توانمندسازی مدیران حوزه غذا و دارو مشارکت کنیم و در تامین نیازها و ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی، ملزومات پزشکی، مکمل‌‌‌های دارویی و داروهای گیاهی تعامل موثر داشته باشیم. عین‌‌‌اللهی افزود: هیچ کشوری بر دیگری برتری ندارد و همه کشورها همگرایی، وحدت و همکاری کنند تا همان اتفاقی که در اتحادیه اروپا افتاد، و کشورهای مختلف اروپایی کنار یکدیگر قرار گرفتند و توانستند در قالب یک قدرت واحد عمل کنند، رخ دهد.

وی گفت: دارو منحصر به هیچ کشوری نیست، هر کشوری می‌تواند در تولید دارو موفق عمل کند. دارو، تجهیزات پزشکی، علم، دانش و فناوری باید بین کشورها تبادل پیدا کند و این ارتباطات باید تقویت شود، زیرا مهم‌ترین موضوعی که اهمیت دارد، سلامت مردم است. عین‌‌‌اللهی در نهایت تاکید کرد: سلامت، جدا از سیاست و سیاستگذاری بین کشورهاست. سلامت موضوعی فرامرزی بوده و ماورای سیاست‌‌‌هاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: