کد خبر: ۳۳۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
دراکثر موارد، آنوریسم به طور اتفاقی و طی اسکنی که برای مشکل دیگری انجام می‌گیرد، تشخیص داده می‌شود. نشت یا پارگی عروق مبتلا به آنوریسم باعث علائم و عوارض مختلفی، از سردرد شدید گرفته تا سکته مغزی یا حتی مرگ، می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت >مغز یک عضو شگفت‌انگیز با وزن حدود یک کیلو و سیصد گرم است که تمام عملکردهای بدن را کنترل می‌کند، اطلاعات دریافتی ازجهان پیرامون را تفسیر کرده و ماهیت ذهن و روح را نشان می‌دهد. بیماری آنوریسم مغزی به عنوان پرخطرترین عارضه ایجاد شده درمغز شناخته می‌شود که درصورت بروز این بیماری باید به محض شناسایی و تشخیص، اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک متخصص انجام شود تا از بروز عوارض جبران‌ناپذیروحتی مرگ جلوگیری گردد
به گزارش شفا آنلاین:دکترصمدیان در این باره می‌گوید: به طور کلی آنوریسم مغزی عبارتند از ایجاد یک برآمدگی بادکنک مانند در دیواره یکی از شریان‌های مغز که گاهی اوقات رشد کرده و پس از وارد کردن فشار بر ساختارهای مجاور خود، در نهایت پاره می‌شود.
وی ادامه داد: دراکثر موارد، آنوریسم به طور اتفاقی و طی اسکنی که برای مشکل دیگری انجام می‌گیرد، تشخیص داده می‌شود. نشت یا پارگی عروق مبتلا به آنوریسم باعث علائم و عوارض مختلفی، از سردرد شدید گرفته تا سکته مغزی یا حتی مرگ، می‌شود. دراکثر موارد، آنوریسم به طور اتفاقی و طی اسکنی که برای مشکل دیگری انجام می‌گیرد، تشخیص داده می‌شود. نشت یا پارگی عروق مبتلا به آنوریسم باعث علائم و عوارض مختلفی، از سردرد شدید گرفته تا سکته مغزی یا حتی مرگ، می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: نوع و شدت خطرات ناشی از پارگی آنوریسم به محل و اندازه آن بستگی دارد. گزینه‌های درمانی موجود برای این عارضه عبارتند از تحت نظر قرار گرفتن توسط پزشک، جراحی‌های بسته و کلیپینگ(بستن آنوریسم با قرار دادن کلیپس در گردن آن) و عمل کوییلینگ یا عمل با‌ی پس.
وی اظهار کرد: به طور کلی آنوریسم مغزی عارضه‌ای مرگبار است و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در صورت پارگی آنوریسم فرد در حالت اورژانسی قرار گرفته زیرا ممکن است موجب سکته یا آسیب مغزی شود وحتی در صورت عدم رسیدگی صحیح نیز ممکن است موجب مرگ بیمار شود البته لازم به ذکر است که همه آنوریسم‌ها پاره نمی‌شوند.
دکترصمدیان مطرح کرد: دایره ویلیس محل پیوند چهار شریان مغز است که دو عدد آن‌ها شریان‌های کاروتید و دو عدد دیگر شریان‌های مهره‌ای هستند که مواد مغذی مغزرا تأمین می‌کنند. این حلقه از شریان‌ها زیر مغز قرار گرفته و شریان‌های کوچکتری از آن‌ به سراسر مغز منشعب می‌شوند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: گاهی اوقات در محل برخورد این شریان‌ها نقاط ضعیفی ایجاد می‌شود و در برخی موارد در این نقاط ضعیف برآمدگی‌هایی پر از خون به وجود می‌آید که در نهایت به کیسه‌هایی در رگ‌های خونی به نام آنوریسم تبدیل می‌شوند. با پاره شدن یا نشت کردن این نواحی کیسه مانند، خونِ خارج شده وارد بافت‌های مجاور می‌شود.
وی تصریح کرد: انواع آنوریسم مغزی دارای اشکال مختلفی است که عبارتند از آنوریسم ساکولار، آنوریسم فوزیفورم(دوک مانند)، آنوریسم دیسکتینگ (تشریحی).
دکترصمدیان افزود: آنوریسم ساکولار، از آنوریسم‌های کیسه‌ای در شریان خونی مغز شکل می‌گیرد که ظاهری مانند توت دارند. آنوریسم فوزیفورم(دوک مانند) نیز از آنوریسم نامتداول است و کل شریان خونی را متورم می‌کند و همچنین آنوریسم دیسکتینگ (تشریحى) نیزعارضه‌ای است که در آن یک پارگی درونی در شریان خونی ایجاد می‌شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: برخى از کارها باعث ایجاد یا رشد آنوریسم مغزی می‌شود که عبارتند از تمرینات ورزشى شدید، عصبانیت شدید، وحشت زدگی، تنش در حرکات روده و مصرف سودا یا قهوه.
وی متذکر شد: تعدادی از آنوریسم‌ها در طول عمر فرد ایجاد می‌شوند و برخی از افراد نیز به صورت ارثی دچار این عارضه شده مى‌شوند و بعضی از آنوریسم‌ها به علت آسیب‌های مغزی وجود می‌آید.دکترصمدیان بیان کرد: بیمارى کلیوی پلی کیستیک غالب اتوزومال، نوعی بیماری ارثی بوده که بر عملکرد کلیه اثر می‌گذارد. این بیمارى همچنین کیسه‌هاى تار عنکبوتی شکلى پر از مایع‌(کیست) در بافت مغز تولید مى‌کند. این حالت فشار خون را افزایش داده و رگ‌های خونی مغز و دیگر جاهاى بدن را تضعیف می‌کند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: سندرم مارفان نیز یک عارضه ارثی بوده و ژن‌هایى را تحت تاثیر قرار خواهد داد که قادر است بافت‌هاى همبند بدن را کنترل مى‌کند. آسیب به ساختار شریان‌ها نیز نقایصی را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند منجر به پدید آمدن آنوریسم‌های مغزی شود.
وی اذعان داشت: نوعی از آسیب مغزى پس از سانحه، مى‌تواند بافت مغز را پاره و موجب آنوریسم مغزی شوند. بروز یک عفونت شدید در صورتى که به شریانى آسیب وارد کند نیز مى‌تواند باعث بروز آنوریسم شود و مصرف دخانیات و فشار خون مزمن بالا نیز از عوامل اصلى آنوریسم‌هاى مغزى هستند.
دکترصمدیان می‌گوید: برخی افراد بیشتر در معرض آنوریسم مغزی قرار دارند که عبارتند از افراد مبتلا به آترواسکلروز، احتمال ابتلا به آنوریسم داخل جمجمه در زنان بیشتر از مردان است و علت آن نیز یائسگی و کاهش سطح استروژن در زنان است، داشتن سابقه خانوادگی بیماری.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: علت‌های نادری نیز برای بروز آنوریسم مغزی وجود دارد. آنوریسم‌های مایکوتیک به دلیل عفونت دیواره شریان‌ها رخ می‌دهند و تومورها و آسیب‌های ناشی از ضربات می‌توانند باعث تشکیل آنوریسم‌های مغزی شوند. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی آنوریسم مغزی، عارضه شایعی است. با توجه به نتایج کالبد شکافی‌های انجام شده، بیش از یک درصد از افراد دچار آنوریسم‌هایی هستند که هرگز باعث بروز علائم یا مشکلی نمی‌شوند و اکثر آنوریسم‌ها کوچک باقی‌مانده و هرگز تشخیص داده نمی‌شوند. دکترصمدیان اضافه کرد: برخی از آنوریسم‌های مغزی نیز به تدریج بزرگتر شده و به بافت‌های و عصب‌های اطراف خود فشار وارد می‌کنند. چنین آنوریسم‌هایی معمولاً به دلیل ایجاد برخی علائم شبیه به سکته مغزی، از جمله سردرد یا درد در پشت یا بالای چشم، سرگیجه، بی‌حسی یا ضعف یک طرف صورت، گشاد شدن مردمک چشم، اختلالات بینایی و تشنج تشخیص داده می‌شوند.
> آنوریسم‌‌هایی که پاره شده
یا نشت می‌کنند خطرناک‌ترند
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: آنوریسم‌‌هایی که پاره شده یا نشت می‌کنند خطرناک‌ترند، زیرا آنها می‌توانند منجر به سکته مغزی و یا حتی مرگ فرد شوند. در این نوع آنوریسم‌ها، خون نشت کرده وارد یکی از غشاهای پوشاننده مغز (مننژها) و کانال نخاعی می‌شود که به این وضعیت، خونریزی زیر عنکبوتیه یا هموراژ ساب آراکنوئید گفته می‌شود.
وی هشدار داد: علائم یک آنوریسم پاره شده عبارتند از سردرد ناگهانی و شدید، خشک شدن و گرفتگی گردن، تاری دید یا دو بینی، حساسیت به نور، افتادگی پلک، مشکل در صحبت کردن یا تغییر در سطح آگاهی و وضعیت ذهنی، اختلال در راه رفتن، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تشنج یا تکان خوردن‌های شدید، از دست دادن هوشیاری است که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.
دکترصمدیان تشریح کرد: سردرد ناشی از نشت آنوریسم شدید است زیرا خون نشت کرده به شدت مغز و غشاهای محصور‌کننده آن را تحریک کرده و باعث درد بسیاری زیادی می‌شود. هنگامی که بیماران درد خود را بدترین سردرد عمرشان توصیف می‌کنند، باید پزشک احتمال بدهد که ممکن است آنوریسم مغزی علت چنین دردی باشد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: این سردرد معمولاً با تهوع، استفراغ و اختلالات بینایی و دید همراه است. البته، برای اطمینان از وجود آنوریسم، علاوه بر وجود سردردی با این شدت، می‌بایست مواردی که عوامل خطرزای نشت آنوریسم تلقی می‌شوند نیز مشاهده و بررسی شوند.
وی اشاره کرد: زمانی که آنوریسم مغزی پاره شود، خونریزی تنها در چند ثانیه اتفاق می‌افتد و خونریزی در فضای بین بافت مغز و پرده مغزی (آراکنویید) اتفاق می‌افتد و موجب کاهش هوشیاری و حتی مرگ می‌تواند شود.
دکترصمدیان بیان کرد: در حالت عادی، فشار مغز بسیار کمتر از فشار شریانی است و با پاره شدن آنوریسم فشار مغز بالا رفته و می‌تواند موجب کاهش هوشیاری و حتی مرگ گردد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یادآور شد: عوارضی که به دنبال پارگی آنوریسم مغز رخ می‌دهد عبارتند از خونریزی مجدد، وازواسپاسم، هیدروسفالی، هایپوناترمی.وی افزود: آنوریسمی که یکبار پاره شده است ممکن است مجدد پاره شود که این بار آسیب بیشتری را به مغز وارد می‌کند.اغلب اوقات اقدامات درمانی اولیه جهت جلوگیری از این عارضه بسیار حیاتی است و به کمک عمل جراحی میکروسکوپی یا آنژیوگرافی می‌توان تا حد زیادی از این عارضه خطرناک پیشگیری کرد.
دکترصمدیان ادامه داد: بعد از اینکه آنوریسم پاره شود، عروق خونی مغز به صورت موقت دچار اسپاسم و باریک شدن می‌شود. این موقعیت موجب کاهش خونرسانی به مغز (آسیب ایسکمیک) و موجب آسیب به سلول‌های مغزی می‌گردد. با اقدامات درمانی و اقدامات پیشگیرانه تا حد زیادی می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد و جلوی عوارض را گرفت.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: اغلب موارد گردش خون مغزی بعد از اینکه آنوریسم پاره شود دچار اختلال می‌شود در نتیجه تولید و گردش مایع مغزی- نخاعی نیز دچار آسیب و اختلال می‌گردد که این حالت موجب تولید بیش از حد این مایع شده که به دنبال آن هیدروسفالی را به وجود می‌آورد. وی افزود:هیدروسفالی یا کاهش جذب مایع مغزی- نخاعی می‌تواند به صورت زودرس یا دیر رس باشد و در صورتی که هیدروسفالی علامت دار باشد می‌توان با اقدامات درمانی شانت مغزی موقت یا دائم، آن را درمان کرد.
دکترصمدیان می‌گوید: خونریزی ساب آراکنوئید به دنبال آنوریسم پاره شده می‌تواند تعادل سدیم در خون را برهم زند. درمان مناسب و اصلاح آب و الکترولیت در این بیماران بسیار مهم است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: تشخیص آنوریسم مغزی زمانی آغاز می‌شود که پزشک احتمال دهد بیمار مبتلا به این عارضه است. عموماً سابقه سردرد، شروع ناگهانی سردرد همراه با خشکی گردن و مشاهده ناخوشی ظاهری بیمار در حین معاینه، باعث می‌شود پزشک دستور به انجام سی‌تی‌اسکن ازسر بدهد.وی اضافه کرد: اگر سی‌تی‌اسکن با فاصله ۷۲ ساعت از آغاز سردرد انجام شود، معمولا تمامی آنوریسم‌ها تشخیص داده می‌شوند. در مواردی که عارضه با سی‌تی‌اسکن قابل تشخیص نیست، پزشک با روش نمونه‌گیری از مایع مغزی - نخاعی، وجود خون در مایع مغزی- نخاعی که در فضای زیر عنکبوتیه در جریان است را تشخیص می‌دهد البته برخی بیمارستان‌ها به جای نمونه‌گیری از سی‌تی‌ آنژیوگرافی استفاده می‌کنند.
دکترصمدیان اشاره کرد: اگر سی‌تی اسکن یا نمونه‌گیری، وجود خون را نشان دهند، برای تعیین محل آنوریسم، آنژیوگرافی انجام شده و بر اساس آن برای درمان برنامه‌ریزی می‌شود. در آنژیوگرافی، یک کاتتر وارد شریان‌ها مغز شده پس از تزریق رنگ به درون شریان‌ها از مغز عکس گرفته می‌شود. این تکنیک می‌تواند با نشان دادن آناتومی شریان‌ها وجود آنوریسم و محل آن را مشخص کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: سی‌تی آنژیوگرافی یا ام‌آر آنژیوگرافی را می‌توان، مانند آنژیوگرام‌های معمولی، بدون وارد کردن کاتتر به مغز نیز انجام داد. در مورد اینکه کدام نوع از آنژیوگرافی برای ارزیابی بیماران بهتر است اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما در کل انتخاب هر یک از آن‌ها به شرایط و عارضه بیمار بستگی دارد.
وی یادآور شد: در مواردی که علائم نشان‌دهنده وجود آنوریسم مغزی هستند باید احتمال وجود سایر عارضه‌ها نیز در نظر گرفته شود زیرا سردردهای میگرنی، تومورها و سکته مغزی نیز می‌توانند باعث علائم عصبی شوند.
>همه آنوریسم‌های مغزی احتیاج
به درمان ندارند
دکترصمدیان خاطرنشان کرد:همه آنوریسم‌های مغزی احتیاج به درمان ندارند. برخی از انواع کوچک آنوریسم مغز بدون خونریزی هیچ گونه علامتی دال بر خطر خونریزی نداشته و تنها لازم است به طور دوره‌ای با تصویربرداری‌هایی نظیر ام‌ای آر و سی تی اسکن وضعیت آنها و هرگونه رشد یا تغییر احتمالی را تحت نظر قرار داد البته لازم است تمامی بیماری‌های طبی و عوامل خطرساز همراه با آنوریسم درمان شوند تا احتمال ترکیدن و یا پارگی آنوریسم به حداقل برسد.
دکترصمدیان مطرح کرد: درمان آنوریسم‌های مغزی که بدون علایم و عوارض هستند همراه با مخاطرات جدی است و در نتیجه باید با تبحر کامل نسبت به مغز و انواع بیماری‌های آنوریسم صورت پذیرد.
وی اشاره کرد: عوامل موثر در انتخاب بهترین روش درمان برای آنوریسم‌های بدون پارگی بستگی به برخی موارد دارد که عبارتند از نوع، اندازه و محل آنوریسم، سن بیمار، احتمال پارگی، سلامت بیمار، سابقه پزشکی فردی بیمار، خطر درمان و سابقه پزشکی خانوادگی بیمار.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: روش‌های متعددی برای درمان آنوریسم بدون پارگی و دارای پارگی وجود دارند که انتخاب آنها بستگی به فاکتورهای متعدد تشخیصی جراح دارند. وی اذعان داشت: در حوزه جراحی درمانی آنوریسم مغزی روش‌های معدودی وجود دارند. این روش‌های مخاطراتی همچون آسیب به سایر رگ‌های خونی، احتمال وقوع مجدد آنوریسم، احتمال خونریزی مجدد، و حتی خطر بروز سکته مغزی را به همراه دارند که در صورت عدم تبحر جراح حتی ممکن است منجر به فوت بیمار شود.دکترصمدیان عنوان کرد: معروفترین جراحی برای آنوریسم مغزی استفاده از کلیپس‌های میکرو وسکولار است. در این روش، جریان خون آنوریسم قطع شده و برای اجرای آن نیاز به جراحی باز مغزی است. پیش از انجام جراحی، با استفاده از تصویر‌برداری مغزی، محل دقیق آنوریسم و رگ‌های خونی تغذیه‌کننده آن مشخص شده و سپس در محل گردن آنوریسم پزشک با استفاده از یک گیره کوچک که شبیه گیره لباس است، جریان خون ورودی به آنوریسم را مسدود می‌نمایند. این جراح مغز واعصاب و ستون فقرات افزود: روش کلیپس‌های میکرو واسکولار بسیار موثر است اما در مورد همه انواع آنوریسم‌ها و در همه نقاط مغز قابل اجرا نیست اما به طور کلی آن دسته از آنوریسم‌ها که کلیپس خورده‌اند دیگر عود نمی‌کنند.وی توضیح داد: دریک روش جراحی بسته (آندو وسکولار) به نام آمبولیزاسیون (رگ بندی) نیز جراح با استفاده از یک لوله باریک (به نام کاتتر) به درون سرخرگ گریون پا، آن را به سمت آنوریسم مغزی هدایت می‌کند. سپس، جراح با استفاده از یک سیم نازک، یک سری کویل‌های جدا شدنی (فنرهای کوچک از سیم‌های پلاتینی) را از درون کاتتر عبور داده و در محل آنوریسم رها می‌نماید. این فنرها آنوریسم را مسدود کرده و منجر به کاهش جریان خون درون آنوریسم می‌شوند. لازم است این فرآیند جراحی چندین بار در طول عمر فرد بیمار انجام شود، زیرا احتمال عود مجدد آنوریسم وجود دارد.
دکترصمدیان ادامه داد: روش دیگر آندو وسکولار برای درمان آنوریسم مغزی استفاده از استنت‌ها (لوله‌های مشبک انعطاف پذیر) است که مشابه همان‌هایی می‌باشند که در انسداد قلبی استفاده می‌شوند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: هدف از کاربرد استنت کاهش جریان خونی است که به درون آنوریسم می‌رود. در این روش، جراح مغز و اعصاب یک لوله نازک پلاستیکی (کاتتر) را از طریق رگ گروین پا وارد بدن کرده و به سمت آنوریسم مغزی هدایت می‌کند. روش استنت‌گذاری برای آنوریسم‌های بزرگ یا غول آسایی است که نمی‌توان با جراحی یا با روش آمبولیزاسیون آنها را درمان نمود.
وی خاطرنشان کرد: به طور معمول دارو درمانی برای کاهش عوارض و علایم ناشی از آنوریسم مغزی به عنوان مکمل فرآیند درمانی استفاده می‌شود و به هیچ وجه جایگزین جراحی یا روش‌های آندو وسکولار نمی‌شود. داروهای مورد استفاده عمدتاً داروهای ضد تشنج برای پیشگیری از تشنج فرد بیمار پس از پارگی آنوریسم و نیز داروهای مسدود‌کننده کانال کلسیم برای کاهش ریسک وازو اسپاسم و سکته مغزی هستند.
دکترصمدیان تصریح کرد: در مواردی که آنوریسم مغزی منجر به افزایش مایع - مغزی نخاعی، فشار درون جمجمه و هیدروسفالی شده باشد، با استفاده از جراحی‌های شانت گذاری، لوله‌های تخلیه خاصی در سر بیمار تعبیه می‌شود تا مایع مغزی - نخاعی اضافی را از فضای درون جمجمه و نخاع خارج سازد. به این ترتیب فشار وارده به مغز کمتر شده و از آسیب و تخریب بافت‌های مغزی که ناشی از فشار بالای درون جمجمه است، پیشگیری خواهد شد.
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: بخش عمده‌ای از فرآیند درمانی آنوریسم مغزی، بعد از درمان مستقیم آنوریسم مغزی و در حقیقت برای برطرف ساختن عوارض آن است. این مجموعه فعالیت‌های درمانی که به عنوان توانبخشی شناخته می‌شوند بیشتر برای افرادی مورد نیاز هستند که دچار خونریزی مغزی تحت عنکبوتیه (ساب آراکنوئید) شده اند.
وی اضافه کرد: برحسب آسیب‌های مغزی وارده به این افراد مواردی چون فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، ماساژ درمانی، آب درمانی، اکسیژن درمانی پرفشار و … برای ترمیم و بازگشت مجدد کارکردهایی که به واسطه خونریزی مغزی از دست رفته اند، تجویز می‌شوند.دکترصمدیان گفت: تغییر در شیوه زندگی می‌تواند برای مدیریت آنوریسم بسیار کمک‌کننده باشد که شامل اجتناب از استعمال دخانیات، جاى دادن انواع میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات کامل، گوشت بدون چربی و محصولات لبنیات کم چرب در رژیم غذایى، ورزش کردن به طور منظم و آرام، مدیریت فشار خون بالا یا کلسترول بالا.
>آنوریسم مغزی، برآمدگی یا باد کردن در رگ خونی مغز است
در ادامه نیز دکتر عیسایی در اینباره خاطرنشان کرد: آنوریسم مغزی، برآمدگی یا باد کردن در رگ خونی مغز است. اغلب شبیه توت آویزان بر روی ساقه است. آنوریسم مغزی می‌تواند نشت کند یا پاره شود و باعث خونریزی در مغز شود (سکته مغزی هموراژیک). وی بیان کرد: بیشتر اوقات پارگی آنوریسم مغزی در فضای بین مغز و بافت‌های نازک که مغز را پوشانده است، رخ می‌دهد. به این نوع سکته هموراژیک خونریزی زیر عنکبوتیه گفته می‌شود.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: آنوریسم پاره شده به سرعت تهدید‌کننده زندگی می‌شود و نیاز به درمان پزشکی فوری دارد. با این حال، اکثر آنوریسم‌های مغزی پاره نمی‌شوند، مشکلات سلامتی ایجاد نمی‌کنند یا علائم ایجاد نمی‌کنند. چنین آنوریسم‌هایی اغلب در حین آزمایش شرایط دیگر تشخیص داده می‌شوند.
وی بیان کرد: سردرد ناگهانی و شدید علامت اصلی پارگی آنوریسم است. این سردرد اغلب به عنوان " بدترین سردرد " که تابه‌حال تجربه شده توصیف می‌شود. علائم و نشانه‌های شایع پارگی آنوریسم عبارتند از سردرد ناگهانی، بسیار شدید، تهوع و استفراغ، گرفتگی گردن، تاری دید یا دوبینی، حساسیت به نور، تشنج، افتادگی پلک، از دست دادن هوشیاری، گیجی . دکتر عیسایی افزود: در برخی موارد، آنوریسم ممکن است مقدار کمی خون نشت کند. این نشت ممکن است فقط باعث سردرد ناگهانی، بسیار شدید گردد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: آنوریسم مغزی پاره شده ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، به خصوص اگر کوچک باشد. با این حال، یک آنوریسم بزرگ‌تر بدون پارگی ممکن است بر بافت‌ها و اعصاب مغز فشار بیاورد و احتمالاً باعث درد در بالا و پشت یک چشم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییر در بینایی یا دوبینی، بی‌حسی یک طرف صورت گردد.وی هشدار داد: اگر با فردی هستید که از سردرد ناگهانی و شدید شکایت می‌کند یا هوشیاری خود را از دست داده یا دچار تشنج شده است، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.وی اظهارکرد: آنوریسم‌های مغزی در نتیجه نازک شدن دیواره عروق ایجاد می‌شوند. اگرچه آنوریسم‌ها می‌توانند در هر نقطه از مغز ظاهر شوند، اما بیشتر در شریان‌های پایه مغز شایع هستند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: عوامل متعددی می‌توانند خطر پارگی آنوریسم مغزی را افزایش دهد. آنوریسم مغزی در بزرگسالان بیشتر از کودکان و در زنان بیشتر از مردان شایع است. برخی از این عوامل خطر با گذشت زمان ایجاد می‌شوند. در برخی موارد ممکن است آنوریسم در هنگام تولد وجود داشته باشد.وی ادامه داد: عوامل خطر بروز آنوریسم مغزی که با گذشت زمان ایجاد می‌شوند شامل سن بالا، سیگار کشیدن، فشار خون بالا،سوء مصرف
مواد مخدر، مصرف الکل است و برخی از انواع آنوریسم‌ها ممکن است پس از آسیب به سر (تشریح آنوریسم) یا عفونت‌های خونی خاص (آنوریسم قارچی) ایجاد شوند.
دکتر عیسایی مطرح کرد:عوامل خطر آنوریسم مغز موجود در هنگام تولد شامل اختلالات ارثی بافت همبند، بیماری کلیه پلی‌کیستیک، آئورت باریک (انقباض آئورت)، ناهنجاری شریانی مغز و داشتن سابقه خانوادگی. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: هنگامی که آنوریسم مغز پاره می‌شود، خونریزی مغزی معمولاً فقط چند ثانیه طول می‌کشد. خون می‌تواند باعث آسیب مستقیم به سلول‌های اطراف شود و خونریزی می‌تواند به سلول‌های دیگر آسیب برساند یا آنها را از بین ببرد. همچنین فشار داخل جمجمه را افزایش می‌دهد. اگر فشار بیش از حد بالا برود، ممکن است خون و اکسیژن‌رسانی به مغز به حدی مختل شود که از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ رخ دهد.
وی متذکر شد: عوارضی که ممکن است بعد از پارگی آنوریسم ایجاد شوند عبارتند از خونریزی مجدد، وازواسپاسم، هیدروسفالی و هیپوناترمی.
دکتر عیسایی توضیح داد: تشخیص آنوریسم مغزی توسط پزشک انجام می‌شود. سابقه سردرد، شروع حاد سردرد، همراه با سفتی گردن بیمار در معاینه فیزیکی، معمولاً پزشک را وادار می‌کند تا برای تشخیص بهتر، از مغز بیمار سی تی اسکن بگیرد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: اگر سی تی اسکن ظرف ۷۲ ساعت از شروع سردرد انجام شود، در اغلب موارد همه آنوریسم‌ها تشخیص داده می‌شود. در موارد معدودی که توسط سی تی اسکن تشخیص داده نمی‌شود، پزشک ممکن است برای تشخیص خون در مایع مغزی نخاعی را در نظر بگیرد. برخی بیمارستان‌ها به‌جای مایع مغزی نخاعی آنژیوگرافی مغز را در نظر می‌گیرند.
وی بیان کرد: درمان آنوریسم ترمیم عروق خونی است و گزینه‌های درمانی عبارتند از جراحی باز یا کرانیوتومی، کوییلینگ اندوواسکولار، گیره آنوریسم و فنر آندوسکوپی.
دکتر عیسایی می‌گوید: جراحی باز یا کرانیوتومی، از طریق جراحی باز کردن جمجمه انجام می‌شود. زمان بهبودی در این روش معمولاً چهار تا شش هفته است.وی افزود: کوییلینگ اندوواسکولار گزینه مناسبی برای درمان آنوریسم‌ها است، زیرا به شکافتن جمجمه نیازی نیست و عموماً در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود، که در نتیجه داروی بیهوشی کمتری به بیمار تزریق می‌شود. زمان بهبودی معمولاً دو تا چهار روز است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: در گیره‌گذاری با عمل جراحی یک بالون دور دیواره شریان قرار می‌گیرد. جراح مغز استخوان جمجمه را باز می‌کند و یک گیره کوچک در گردن آنوریسم قرار می‌دهد تا مانع از خونریزی آنوریسم شود.وی در پایان گفت: ازروش گیره گذاشتن با روش جراحی یا فنر آندوسکوپی می‌توان برای خنثی کردن آنوریسم مغز پاره شده استفاده کرد و از پاره شدن آن در آینده جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: