کد خبر: ۳۳۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
در بازار کشور ما 3نوع واکسن وجود دارد؛ «واکسن فرانسوی به اسم گریپ تترا که 4‌ظرفیتی است، واکسن اینفلوگارد که 3‌ظرفیتی است و واکسن سوم هم واکسن فلوگارد ایرانی است که واکسن پروتئینی و 4ظرفیتی است. بهتر است افراد در سنین بالاتر یا افراد ناتوان یکی از این واکسن‌ها را بزنند.»
شفا آنلاین>سلامت >احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا معمولا در فصل‌های سرد سال بیشتر خواهد شد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود واکسیناسیون برای افرادی که ممکن است ابتلا به آنفلوآنزا برای آنها مشکل‌آفرین باشد، انجام شود.
به گزارش شفا آنلاین: مصطفی نوری‌زاده، استاد دانشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد علوم پزشکی ایران با بیان اینکه احتمال ابتلای تعداد بیشتری از افراد جامعه به آنفلوآنزا وجود دارد، به همشهری آنلاین می‌گوید: «با نزدیک‌شدن به فصل پاییز و زمستان، بحث تزریق واکسن آنفلوآنزا مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر درگیر کووید بودیم و به همین‌خاطر هم معمولا از ماسک استفاده می‌کردیم و استفاده از ماسک می‌توانست از ما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند که یکی از آنها آنفلوآنزا بود. ولی در حال حاضر که از لحاظ ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت بهتری هستیم، پیش‌بینی می‌شود طبیعتا چون ماسک نمی‌زنیم امسال تعداد ابتلاها به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.» به‌گفته دکتر نوری‌زاده، در این شرایط بهتر است افراد آسیب‌پذیر که احتمال ابتلای آنها به آنفلوآنزا بیشتر است، واکسن بزنند؛ «افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان و همچنین کسانی می‌شود که بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های سخت دیگر دارند. »

چرا هرسال باید واکسن بزنیم؟
نوری‌زاده درباره واکسن آنفلوآنزا و با بیان اینکه چرا هر سال باید واکسن زده شود، توضیح می‌دهد: «ویروس‌های آنفلوآنزا 4تیپ دارند که 2تیپ از آنها می‌تواند ما را بیمار کند؛ تیپ A و تیپ B که خود این دوتیپ هم چندین تیپ مختلف دارند. هر سال پیش‌بینی می‌شود چه تیپ‌هایی می‌توانند موجب بروز این بیماری شوند. بنابراین وقتی گفته می‌شود یک واکسن 4ظرفیتی است، یعنی ما را در برابر 4نوع ویروس آنفلوآنزا حمایت می‌کند تا ایمنی بیشتری در مقابل آنها داشته باشیم.»

چه واکسنی بزنیم؟
به‌گفته این استاد دانشگاه، در بازار کشور ما 3نوع واکسن وجود دارد؛ «واکسن فرانسوی به اسم گریپ تترا که 4‌ظرفیتی است، واکسن اینفلوگارد که 3‌ظرفیتی است و واکسن سوم هم واکسن فلوگارد ایرانی است که واکسن پروتئینی و 4ظرفیتی است. بهتر است افراد در سنین بالاتر یا افراد ناتوان یکی از این واکسن‌ها را بزنند.» به‌گفته نوری‌زاده، قیمت واکسن‌های خارجی حدودا ۳۶۰‌هزار تومان و قیمت واکسن‌های داخلی هم حدودا ۲۶۰‌هزار تومان اعلام شده است: «کودکانی که بالای 6‌ماه هستند، می‌توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند ولی نمی‌توانند واکسن ایرانی را تزریق کنند. همچنین واکسن‌های ایرانی برای افراد زیر 18سال مجاز نیست، چون مطالعه لازم بر آنها انجام نشده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه عوارض جانبی برای افراد زیر 18سال داشته باشد. برای افراد بالای 18سال هم توجه داشته باشیم که می‌توانند هر 3 واکسن را تزریق کنند.»/هشمهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: