کد خبر: ۳۳۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 03
نفخ در بارداری خطرناک است؛ چراکه اگر شدید باشد، احتمال ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد.
شفا آنلاین>سلامت >آب بهترین گزینه برای درمان نفخ در بارداری است. هر روز هشت تا ده لیوان آب مصرف کنید. البته مایعات دیگر هم می‌توانند مفید باشند. 

به گزارش شفا آنلاین:نفخ در بارداری خطرناک است؛ چراکه اگر شدید باشد، احتمال ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد. 

ورزش را فراموش نکنید
ورزش و فعالیت بدنی باید بخشی از برنامه روزانه یک خانم باردار باشد. اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، پیاده‌روی روزانه را به برنامه خودتان اضافه کنید. حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی یا ورزش داشته باشید. ورزش نه‌تنها می‌تواند به تناسب اندام جسمی و عاطفی شما کمک کند؛ بلکه به پیشگیری از یبوست و تسریع هضم کمک خواهد کرد. 

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید
تغذیه در بارداری مهم است. بر اساس پژوهش‌ها، شما باید محرک‌های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا زمانی که علائم نفخ شما بهبود یابد. متخصصین توصیه می‌کنند که در این دوران هر نوع رژیم غذایی سخت‌گیرانه را حذف کنید و به یک رژیم متعادل ادامه دهید. همچنین در دوران حاملگی گیاه‌خواری در بارداری در کنار سایر مکمل‌ها ضرری ندارد. با این حال باید در این باره با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که همه‌ی مواد غذایی لازم را دریافت می‌کنید.

 غذاهای حاوی فیبر بخورید
غذاهای حاوی فیبر، آب را به روده‌ها می‌آورد، مدفوع را نرم می‌کند تا به‌راحتی خارج شود. پس شما سعی کنید 25 تا 30 گرم غذاهای با فیبر بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا نگرانی‌های ناشی از گاز معده را کاهش دهید.

 مکمل فیبر مصرف کنید
اگر طرفدار غذاهای پرفیبر نیستید و به دنبال جایگزینی سریع و آسان می‌گردید، از پزشک خود در مورد مکمل‌های فیبر مانند پسیلیوم، متیل سلولز، یا پلی اتیلن گلیکول 3350 سوال کنید که احتمالا برای‌تان مفید باشد. این موارد را می‌توانید به راحتی تهیه کنید.

از نرم‌کننده مدفوع استفاده کنید
یک نرم‌کننده مدفوع، آن را مرطوب می‌کند و اجازه عبور راحت‌تر و منظم را می‌دهد. البته در صورتی که یبوست دارید یا گاز شما زیاد است، دارو را مصرف کنید. استفاده از این داروها باید زیر نظر پزشک یا داروساز باشد. 

از استرس به دور باشید
اضطراب و استرس می‌تواند میزان هوایی را که می‌بلعید افزایش دهد که این مشکل نیز ممکن است مقدار گاز شکم شما را بالا ببرد. پس سعی کنید تا حد امکان استرس را از زندگی خودتان حذف کنید. در این شرایط برای حفظ آرامش هر کاری که لازم است، انجام دهید.

 آدامس ممنوع است
جویدن آدامس باعث بلعیدن هوا به شکم شده که در نهایت موجب نفخ در بارداری می‌شود. همچنین در آدامس برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی وجود دارد که گاز ایجاد می‌کنند. پس در دوران حاملگی از جویدن آدامس پرهیز کنید. 

 سیگار نکشید
وقتی دود سیگار را استنشاق می‌کنید، هوا هم جذب خواهد شد. سیگار نه‌تنها می‌تواند در ایجاد گاز موثر باشد؛ بلکه برای سلامت بارداری شما هم مفید نیست. اگر قصد دارید سیگار را ترک کنید اما به کمک نیاز دارید، با پزشک صحبت کنید و از دوستان و آشنایانتان کمک بگیرید.

 لباس گشاد بپوشید
اگر شما در دوران حاملگی لباس تنگ استفاده کنید، احتمالا به شکم شما فشار وارد کند و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین شلوارهای تنگ یا کمربند می‌توانند به روده‌ها فشار بیاورند و ناراحتی شما را افزایش دهند. 

وزن سالم را حفظ کنید
سعی کنید دستورالعمل‌های افزایش وزن سالم در دوران بارداری را رعایت کنید. اگر بیش‌از آنچه برای سلامت بارداری خود نیاز است، وزن اضافه کنید، باعث فشار به دستگاه گوارش شما می‌شود. در نتیجه این مشکل منجر به ایجاد گاز شکم خواهد شد.

دمنوش‌های گیاهی را امتحان کنید
دمنوش‌های گیاهی یک درمان خانگی بسیار محبوب برای مقابله با مشکلات معده در دوران بارداری است. ​​شاه توت و تمشک قرمز به فرآیند هضم کمک می‌کنند. همچنین چای نعناع یا زنجبیل برای رفع این مشکل مفید هستند؛ چراکه نعناع و زنجبیل هر دو به کاهش ناراحتی‌های گوارشی و ناراحتی معده کمک خواهند کرد. / بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: