کد خبر: ۳۳۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 03
دامنه حرکتی مفصل شانه نسبت به سایر مفاصل بدن گسترده‌تر و بسیار متغیر است و به همین سبب امکان انجام فعالیت‌های متنوعی را به انسان می‌دهد که به موجب گستردگی دامنه حرکت شانه است که احتمال پارگی تاندون در آن بیشتر از سایر مفاصل بدن است.
شفا آنلاین>سلامت >مفصل شانه به سبب وجود عضلات، استخوان ها، تاندون و رباط‌های پیچیده یکی از متحرک‌ترین مفصل‌های بدن است. دامنه حرکتی این مفصل نسبت به سایر مفاصل بدن گسترده‌تر و بسیار متغیر است و به همین سبب امکان انجام فعالیت‌های متنوعی را به انسان می‌دهد و به موجب گستردگی دامنه حرکت شانه است که احتمال پارگی تاندون در آن بیشتر از سایر مفاصل بدن است.این آسیب در افرادی که تحرکات زیادی در ناحیه شانه و دست‌ها دارند یا برخی از ورزشکاران، بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد .
به گزارش شفا آنلاین:دکترمهدی شهرستانی، متخصص ارتوپدی در این باره می‌گوید: مفصل شانه به سبب وجود عضلات، استخوان ها، تاندون و رباط‌های پیچیده یکی از متحرک‌ترین مفصل‌های بدن است. وی ادامه داد: دامنه حرکتی مفصل شانه نسبت به سایر مفاصل بدن گسترده‌تر و بسیار متغیر است و به همین سبب امکان انجام فعالیت‌های متنوعی را به انسان می‌دهد که به موجب گستردگی دامنه حرکت شانه است که احتمال پارگی تاندون در آن بیشتر از سایر مفاصل بدن است. خوشبختانه این گونه آسیب‌ها توسط جراحی ترمیم تاندون شانه ترمیم می‌شوند.
وی مطرح کرد: تاندون یا زردپی بافت رشته‌ای بسیار محکم از جنس کلاژن و مقاوم در برابر کشش است. وظیفه اصلی تاندون شانه اتصال عضله به استخوان و پایداری مفصل شانه است. گروهی از تاندون‌ها به نام روتاتور کاف، مفصل شانه را به حرکت درآورده و در نهایت موجب حرکت شانه در جهات مختلف و چرخاندن آن می‌شوند.دکتر شهرستانی اظهار کرد: کشیدگی بیش از حد سبب پارگی ناکامل و پارگی کامل تاندون شده و در نهایت مشکلات حرکتی جدی در فرد ایجاد می‌شود. این متخصص ارتوپدی بیان کرد: علل پارگی تاندون عبارتند از حوادث غیر مترقبه مانند زمین خوردن، ضربه ناگهانی با فشار بالا به شانه،آسیب بر اثر تصادف،آسیب به شانه بر اثر ورزش‌های سنگین مثل وزنه برداری، انجام فعالیت‌های تکرار شونده در ناحیه شانه مانند ورزش تنیس،چرخش ناگهانی شانه و افزایش سن است.
وی ابراز داشت: عواملی که خطر پارگی تاندون‌های شانه را افزایش می‌دهند نیز عبارتند از ژنتیک، افزایش سن، مشاغل یدی سنگین،انجام ورزش‌های سنگین مانند وزنه برداری، گلف، شنا، تنیس و…، عوارض برخی از داروهای پزشکی و سیگار.
دکتر شهرستانی عنوان کرد: جهت تشخیص پارگی تاندون شانه یک پزشک با تجربه با انجام معاینات فیزیکی و حرکت دادن دست شما به جهات مختلف به خوبی آسیب تاندون را تشخیص می‌دهد اما ممکن است از روش‌های دیگری مانند اشعه ایکس،‌ام آر‌ای و یا سونوگرافی نیز برای بررسی شدت آسیب استفاده کند.
این متخصص ارتوپدی گفت: انواع پارگی تاندون شانه عبارتند از پارگی مزمن، پارگی حاد، پارگی کامل و پارگی ناکامل (نسبی) است.
وی ادامه داد: پارگی مزمن تاندون شانه بر اثر فرسودگی تاندون‌ها و با گذشت زمان ایجاد می‌شود و پارگی حاد تاندون شانه نیز به صورت اتفاقی، بر اثر حوادث ناگهانی و ضربه به تاندون ایجاد می‌شود. درد شانه، التهاب و اسپاسم عضلات ناحیه شانه از نشانه‌های اولیه پارگی تاندون است.
دکتر شهرستانی افزود: در پارگی کامل تاندون شانه در سطح آسیب بر تاندون روتاتور کاف شانه سوراخ ایجاد شده و به طور کامل دچار پارگی می‌شود و پزشک با جراحی باز و یا جراحی آرتروسکوپی به جراحی پارگی تاندون شانه اقدام می‌کند.این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: در حالت پارگی ناکامل (نسبی) به صورت کامل پارگی اتفاق نیفتاده و ممکن است فرد با انجام درمان‌هایی همچون فیزیوتراپی بهبود یابد.وی اضافه کرد: علائمی که نشان‌دهنده نیاز بیمار به عمل جراحی ترمیم تاندون شانه است عبارتند از احساس درد در ناحیه شانه و بازو، تورم در این ناحیه،احساس ضعف، ناتوانی در انجام برخی از حرکات و چرخش‌های عادی شانه، منقبض شدن بازو،کاهش قدرت در ناحیه بازو و شانه،شنیدن صدا از ناحیه شانه.دکتر شهرستانی متذکر شد: در مواردی جزئی کشیدگی تاندون با استراحت و انجام حرکات ورزشی وضعیت بیمار بهبود می‌یابد اما اگر تاندون به طور کامل دچار پارگی شده باشد تمامی علائم با گذشت زمان وخیم‌تر خواهند شد.
این متخصص ارتوپدی تشریح کرد: برای تشخیص و درمان پارگی تاندون شانه مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی در اولویت است زیرا به همین ترتیب پزشک با انجام معاینات لازم و بررسی‌های بالینی شدت آسیب را مشخص کرده و با توجه به آن درمان مناسب را در نظر می‌گیرد.
وی اشاره کرد: در صورتی که شدت آسیب پارگی تاندون شانه جزئی باشد لازم است بیمار استفاده از کمپرس یخ در محل تورم را انجام دهد، چند هفته استراحت کند و محدود کردن حرکات شانه، ثابت نگه داشتن شانه با استفاده از یک باند یا اسلینگ، انجام دادن ورزش‌های توانبخشی فیزیوتراپی برای بازگشت قدرت و توان عضلات و مصرف داروهای ضدالتهابی تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب در برنامه درمانی قرار دهد.
دکتر شهرستانی تصریح کرد: در برخی از موارد پارگی تاندون شانه به دلیل وارد شدن آسیب‌های جدی به شانه، تاندون به صورت کامل دچار پارگی می‌شود. بهترین راه درمان در این موارد عمل باز و عمل آرتروسکوپی است. انتخاب نوع عمل جراحی پارگی تاندون شانه به شدت و وسعت آسیب بستگی دارد. این متخصص ارتوپدی می‌گوید: در صورتی که پارگی تاندون شانه وسیع بوده و پیچیدگی بالایی داشته باشد از روش جراحی عمل باز برای درمان استفاده می‌شود.وی متذکر شد: عمل آرتروسکوپی شانه، یک روش کم تهاجمی و ایمن برای ترمیم درجات خفیف و متوسط پارگی تاندون و دیگر مشکلات ارتوپدیک می‌باشد. در روش آرتروسکوپی، جراح با برش‌های بسیار کوچک با ابزارهای جراحی لازم به ترمیم تاندون شانه می‌پردازد. از مزیت‌های این روش می‌توان به دوره نقاهت بسیار کوتاه اشاره کرد.معمولا پارگی تاندون با پیچ و نخ انکور ترمیم می‌شود. دکتر شهرستانی یادآورشد: اقدام به موقع جهت جراحی پارگی تاندون شانه، مانع از بروز عوارض بعدی مانند کوتاهی تاندون می‌شود بنابراین تاخیر در درمان تحت عمل جراحی شانس بهبودی را برای همیشه از فرد می‌گیرد. درمان‌های غیر جراحی در این مورد تنها باعث تسکین موقتی درد شده و مشکل اصلی بیمار یعنی پارگی شانه از بین نمی‌رود.این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: ممکن است بعضی از بیماران پس از تمامی اعمال جراحی عوارض مختصری مانند درد، عفونت، کبودی، التهاب و قرمزی را در ناحیه جراحی شده تجربه کنند تا زمانی که این عوارض تحت کنترل باشند برای بیمار مشکل جدی نخواهند داشت اما عوارض دیگری نیز هستند که ممکن است درصد کمی از بیماران آنها را تجربه کنند.
>پس از جراحی پارگی تاندون امکان بروز عوارض مختلفی است
وی مطرح کرد: پس از جراحی پارگی تاندون شانه امکان بروز عوارض مختلفی وجود دارد که شامل آسیب به اعصاب اطراف محل جراحی، آسیب به رگ‌های خونی، پارگی مجدد تاندون،سفتی خشکی شانه،عوارض ناشی از بیهوشی و خونریزی محل جراحی است.
دکتر شهرستانی می‌گوید: مراقبت‌های بعد از عمل جراحی پارگی تاندون شامل مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، تمیز نگه داشتن محل زخم، ثابت نگه داشتن شانه تا زمان بهبودی کامل، انجام ورزش و نرمش‌های تجویز شده توسط پزشک، شرکت در جلسات فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت عضلات، شروع رانندگی با مشورت پزشک،استحمام 4 تا 7 روز پس از عمل با در نظر گرفتن مراقبت‌های لازم و فشار وارد نکردن به شانه است.
این متخصص ارتوپدی گفت: بعد از عمل جراحی پارگی در صورتی که تورم، درد، قرمزی و ترشحات محل زخم افزایش یافت یا اینکه دچار هر یک از علائم ناگهانی مانند تب و لرز، ضعف و تنگی نفس شدید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
> به طور کلی شانه
یک مفصل گوی و کاسه‌ای است
در ادامه نیز  دکترمرتضی نخعی امرودی، جراح شانه و آرنج در اینباره خاطرنشان کرد: تاندون شانه از چهار مفصل، چهار تاندون و سه استخوان تشکیل شده است. تاندون‌ها یک سری رشته‌های فیبری هستند که وظیفه آنها اتصال عضله به استخوان‌ها است.وی اظهار کرد: استخوان‌های شانه عبارتند از استخوان ترقوه یا کلاسیک در سمت جلو، استخوان کتف یا اسکاپولا در طرف پشت و قسمت بالایی استخوان بازو یا هومروس در سمت خارج.
این جراح شانه و آرنج بیان کرد: مفاصل شانه نیز عبارتند از گلنوهومرال یا مفصل گوی و کاسه، مفصل آکرومیوکلاویکولر و مفصل استرنوکلاویکولر و مفصل اسکاپولوتوراسیک است.
وی توضیح داد: عضله سینه‌ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور، ازیک ‌طرف به استخوان‌های ترقوه و جناغ متصل می‌شود و از طرف دیگر به لبه خارجی ناودان بازویی متصل می‌شود. انقباض آن موجب نزدیک شدن، خم شدن به جلو و چرخش داخلی بازو می‌شود.
دکتر نخعی امرودی ادامه داد: یکی دیگر از این عضلات، عضله ذوزنقه یا تراپزیوس است که در پشت شانه قرار دارد. این عضله بزرگ و پهن ازیک ‌طرف به پشت جمجمه و تعداد زیادی از مهره‌های گردنی و سینه‌ای می‌چسبد و از طرف دیگر به استخوان‌های ترقوه و کتف متصل می‌شود. وظیفه آن بالابردن استخوان‌های ترقوه و کتف و در نتیجه بالا بردن کل شانه است.
این جراح شانه و آرنج عنوان کرد: عضله لاتیسموس دورسی، عضله‌ای بزرگ و پهن است که در پشت تنه قرار دارد. ازیک ‌طرف به مهره‌های سینه‌ای و کمری متصل می‌شود و از طرف دیگر به کف ناودان بازویی می‌چسبد. وظیفه آن نزدیک کردن، به عقب بردن و چرخش داخلی بازو است. این عضله همچنین می‌تواند با انقباض خود کل شانه را به پایین و عقب بکشد.
وی گفت: عضله دلتوئید، بزرگترین و قوی‌ترین عضله شانه است و برجستگی شانه را می‌سازد. این عضله در بالا به استخوان‌های ترقوه در جلو و استخوان کتف در عقب می‌چسبد و در پایین به یک برجستگی استخوانی که در یک سوم بالایی استخوان بازو قرار دارد متصل می‌شود. انقباض قسمت جلویی عضله موجب خم شدن بازو به جلو و چرخش داخلی آن می‌شود. انقباض قسمت عقبی عضله موجب به عقب رفتن بازو و چرخش خارجی آن می‌شود و انقباض قسمت بیرونی آن موجب بالا رفتن بازو از کنار می‌شود.
دکتر نخعی امرودی توضیح داد: درد در ناحیه شانه می‌تواند مرتبط با آسیب‌های وارد شده بر مفصل شانه یا برخی دیگر از بیماری‌ها باشد.
این جراح شانه و آرنج ادامه داد: از جمله این دلایل می‌توان به کشیدگی در اثر اعمال فشار بیش از حد مثل ورزش‌کردن، انجام کار سنگین و… التهاب تاندون ناشی به دلیل استفاده بیش از حد، عدم ثبات مفصل شانه، دررفتگی مفصل شانه، شکستگی‌های استخوان ترقوه یا بازو، رادیکلوپاتی یعنی تحت فشار قرارگرفتن اعصاب در گردن یا شانه اشاره کرد.
وی افزود: شانه یخ‌زده که تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات در این وضعیت سفت‌وسخت می‌شوند، ممکن است حرکت‌دادن شانه غیرممکن شود یا با درد زیاد همراه باشد.
دکتر نخعی امرودی اشاره کرد: گاهی اوقات درد شانه ناشی از آسیب به محل دیگری در بدن، معمولاً گردن یا عضله دوسر بازویی است که به آن درد ارجاعی گفته می‌شود و برخی از شرایط خاص و سنگین مانند آسیب نخاعی یا حمله قلبی ممکن است به درد شانه منجر شود.
این جراح شانه و آرنج توضیح داد: به طور کلی شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای است که به بازو اجازه می‌دهد در جهات مختلف حرکت کند. سر استخوان بازو توسط کپسول مفصل در جای خود نگه‌داشته شده است. تاندون سوپرا اسپیناتوس یا روتاتور کاف دراین‌بین نقش مهمی را برعهده دارند. وی ادامه داد: عضلات روتاتور کاف نقش پایدار کننده‌های دینامیک و حرکت‌دهنده‌های مفصل شانه را برعهده دارند. این عضلات در هنگام حرکت شانه سر استخوان بازو و اسکاپولا را در وضعیت صحیحشان حفظ می‌کنند. زمانی که تاندون دچار آسیب شود باعث اختلال در عملکرد عضلات و مفاصل می‌شود. در نتیجه مشکلاتی چون درد در ناحیه شانه و عدم انجام صحیح حرکات دست رخ می‌دهد. دکتر نخعی امرودی می‌گوید: ممکن است در دو سطح حاد و مزمن آسیب‌دیدگی تاندون روتاتورکاف رخ دهد. آسیب تاندون‌ها اغلب در جوانان و تحت یک حادثه رخ می‌دهد. آسیب مزمن نیز با گذشت زمان روی تاندون اعمال می‌شود و اغلب در بزرگسالان مشاهده می‌شود. این جراح شانه وآرنج متذکر شد: درصورتی‌که سطح آسیب تاندون پایین باشد، می‌توان از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، تجویز دارو و تزریق برای درمان استفاده کرد ولی چنانچه بعد از چند ماه این روش‌ها نتیجه نداد، مجبور به جراحی هستیم و در حالت شدید و پارگی نیز باید جراحی صورت بگیرد.
وی ابراز داشت: علائم آسیب‌دیدگی روتاتور کاف عبارتند از شانه درد (یا دردی که تا پایین بازو کشیده می‌شود)، خصوصاً هنگامی که دست بالا یا پایین برده می‌شود، سخت بودن بردن دست به پشت کمر، احساس درد در ناحیه شانه به هنگام خوابیدن، خصوصاً هنگامی که شخص روی طرف درگیر می‌خوابد و ضعف یا ناتوانی در شانه در چرخاندن دست یا بالا بردن آن.
دکتر نخعی امرودی تصریح کرد: به‌طورکلی و در اغلب موارد، علت اصلی آسیب‌دیدگی روتاتورکاف، وارد شدن ضربه ناگهانی یا کهولت سن است.
این جراح شانه و آرنج ادامه داد: عوامل دیگری نیز روی روتاتورکاف آسیب وارد می‌کنند که عبارتند از استفاده از یک حرکت سریع برای بلندکردن یا کشیدن شئی که برای شخص بیش از حد سنگین است، تکرار در انجام برخی حرکات مرتبط با شانه مثل پرت‌کردن اجسام یا بلندکردن آن‌ها، افتادن روی دستی که شخص برای جلوگیری از افتادنش آن را به حالت کشیده ستون کرده است، نرسیدن خون کافی به تاندون‌ها به دلیل پیری، رشد زوائد خار استخوانی و فرسایش مفصل و انجام کارهایی که در آن نیازمند بالا بردن مکرر دست‌ها به بالای سر هستیم مانند نقاشی ساختمان. وی اظهار کرد: درصورتی‌که راهکارهای غیر جراحی مانند دارو درمانی برای درمان پارگی تاندون شانه جواب ندهد ناچار به جراحی هستیم. جراحی شانه به‌صورت باز و بسته انجام می‌شود. زمانی که سطح آسیب‌دیدگی تاندون بالا باشد، چاره‌ای جز استفاده از روش جراحی سنتی یعنی جراحی بازنداریم.
دکتر نخعی امرودی افزود: در این روش شانه باز می‌شود و بخشی از عضله برای دسترسی به مفصل و تاندون برداشته می‌شود. این روش کاملاً تهاجمی است و نیاز به مراقبت‌های بعد عمل دارد و ممکن است دوره درمان طولانی باشد. همچنین درصورتی‌که شدت تخریب مفصل بالا باشد و نیازمند جایگزینی مفصل باشیم این روش به کار گرفته می‌شود.
این جراح شانه و آرنج تشریح کرد: جراحی آرتروسکوپی یک روش مدرن و غیرتهاجمی است که به نسبت جراحی باز راحت‌تر است و برای موارد بسیاری به کار می‌رود.وی بیان کرد: چنانچه میزان پارگی تاندون شانه بالا نباشد، می‌توان از روش جراحی آرتروسکوپی استفاده کرد. در طی عمل آرتروسکوپی، جراح دوربین بسیار کوچکی به نام آرتروسکوپ را وارد مفصل شانه بیمار می‌کند. این دوربین تصاویر داخل شانه را روی مانیتور به جراح نشان می‌دهد و جراح از این تصاویر برای هدایت ابزارهای جراحی بسیار ظریف، داخل بدن استفاده می‌کند. دکتر نخعی امرودی افزود: از آنجایی‌که آرتروسکوپ و ابزارهای جراحی بسیار نازک و ظریف هستند، جراح تنها قادر به ایجاد بریدگی‌های بسیار کوچک است و جهت پارگی‌های جزئی استفاده می‌شود. در نتیجه جای زخم یا اسکار ندارد. آرتروسکوپی معمولاً روشی سرپایی است و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.این جراح شانه و آرنج اشاره کرد: علائمی که نشان‌دهندۀ نیاز بیمار به عمل جراحی شانه است عبارتند از درد شدید و ناگهانی در بازو و شانه، احساس گرفتگی شدید در قسمت بالای شانه، کبودی از وسط تا بالای شانه،وجود پارگی بزرگ (بیشتر از سه سانتی‌متر) ناشی ازآسیب‌دیدگی حاد در قسمت شانه،ضعف و افتادگی درناحیه شانه وعدم توانایی بیمار و مشکل داشتن جهت حرکت‌دادن و چرخش شانه.
وی می‌گوید: باید دقت شود که بیماری‌های تاندون می‌توانند موذیانه عمل کنند. یعنی برای مدت محدودی آثار آنها و درد ناشی از آنها کم شود اما این موضوع به منزله درمان یا خوب شدن شانه نیست بلکه ممکن است آسیب همچنان ادامه داشته باشد لذا به همین جهت توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه حادثه یا علائم به پزشک مراجعه کنید تا شرایط درمانی راحت‌تری را داشته باشید.دکتر نخعی امرودی اشاره کرد: نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برای پارگی تاندون شانه تحت هیچ شرایطی پیشنهاد به تزریق کورتون نیست. تزریق کورتون مفصلی تنها زمانی انجام می‌شود که التهاب مفصل شانه وجود داشته باشد. این جراح شانه و آرنج گفت: تنها در بعضی موارد برای درمان پارگی‌های خفیف پزشک به سراغ تزریق پی آر پی خواهد رفت و زمانی که پارگی از یک میزانی بیشتر باشد، به سراغ جراحی‌های لیزری خواهیم رفت.
>علایم ایجاد پارگی تاندون شانه به سایر ناراحتی‌ها نیز شباهت دارد
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره ابراز داشت: التهاب تاندون شانه مربوط به التهاب عضله چرخاننده بازو و یا ماهیچه دو سر بازو است.التهاب تاندون شانه اغلب در ورزش‌های خاص که نیازمند حرکت دست در بالای سر به صورت مکرر است مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: این آسیب دیدگی می‌تواند از یک التهاب متوسط تا درگیر شدن کل عضله چرخاننده بازو را در برگیرد. هنگامی که عضله چرخاننده بازو ملتهب شده و ضخیم شود، این عضله ممکن است زیر زائده آخری استخوان کتف گیر بیفتد (استخوان پوششی در بالاترین نقطه شانه که به عنوان بخشی از استخوان کتف یا تیغه شانه تشکیل می‌شود).
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد مطرح کرد: آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف شانه ممکن است به دنبال یک ضربه ناگهانی به ناحیه شانه به وجود‌اید که به دنبال آن بیمار به مدت چند ماه دچار درد شانه می‌شود. با این حال اکثر پارگی‌ها به دنبال ضربات خفیف ولی مکرری که در مدت چند سال به شانه وارد می‌گردد ایجاد می‌شود.
وی عنوان کرد: در بسیاری فعالیت‌های بدنی که در آنها دست به بالای سر می‌رود فشارهای زیادی به ناحیه شانه و روتاتور کاف وارد می‌شود و همین عامل می‌تواند در دراز مدت موجب پارگی آن شود.این مشکل در سن بالای 40 سال بیشتر است. در این سنین تاندون روتاتور کاف ضعیف شده و با فشارهای کوچک‌تری آسیب می‌بیند.
دکتر مومن زاده متذکر شد: هر چند التهاب تاندون شانه می‌تواند به خاطر یک آسیب دیدگی باشد، در اکثر موارد این مشکل در نتیجه تکرار انجام یک حرکت خاص در طول زمان ایجاد می‌شود. در حقیقت علت پارگی تاندون شانه در اکثر افراد در نتیجه فعالیت‌های شغلی یا تفریحی خود که شامل انجام حرکت‌های تکراری است و باعث وارد شدن فشار به تاندون‌ها جهت انجام فعالیت می‌شود، به این مشکل مبتلا می‌شوند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد توصیه کرد: هنگام انجام حرکت‌های ورزشی یا فعالیت‌های شغلی تکراری مهم است که فرد از تکنیک‌های مناسب استفاده کند تا از علت التهاب تاندون شانه جلوگیری نماید. در حقیقت استفاده از تکنیک نامناسب می‌تواند فشار وارد شده به تاندون‌ها و علت درد شانه و عوارض را افزایش دهد. وی بیان کرد: رایج‌ترین علائم که پارگی تاندون شانه و التهاب تاندون شانه را نشان می‌دهد عبارتند از ناتوانی در نگه داشتن بازو در موقعیت‌های خاص وایجاد درد یا ناراحتی در شانه. به هرحال، هر فرد ممکن است با نوع متفاوتی از این علائم مواجه شود.
دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص دردشناسی و طب درد تصریح کرد: علائم ایجاد پارگی تاندون شانه می‌تواند به سایر مشکلات یا ناراحتی‌ها نیز شباهت داشته باشند. به همین خاطر لازم است برای تشخیص صحیح مشکل، با پزشک متخصص دردشناسی ملاقات داشته باشید.این فوق تخصص دردشناسی و طب درد توضیح داد: علاوه بر بررسی سابقه کامل بیماری و معاینه فیزیکی، روش‌های تشخیص کشیدگی و پارگی تاندون شانه می‌تواند شامل عکس‌برداری رادیولوژی (یک آزمایش تشخیصی که در آن از پرتو نامرئی انرژی الکترو مغناطیسی برای عکس گرفتن از بافت ها، استخوان ها، و اعضای داخل بدن استفاده می‌شود) اسکن‌ام آر‌ای و یا تصویر‌برداری با استفاده از امواج مافوق صوت باشد.
وی عنوان کرد: هدف‌های اصلی درمان التهاب و درمان پارگی تاندون شانه عبارت از تسکین درد بیمار و کاهش التهاب ایجاد شده است.
دکتر مومن زاده گفت: به هر حال، روش‌های درمانی خاص برای پارگی تاندون شانه توسط پزشک بر اساس شرایط مختلفی تعیین می‌شود که عبارتند از اینکه وضعیت کلی سلامت و سابقه بیماری فرد مبتلا، سطح آسیب وارد شده و قدرت تحمل بیمار برای استفاده از داروها، روش ها، یا توصیه‌های درمانی خاص. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد اظهار کرد: درمان‌های اولیه برای پارگی تاندون شانه عبارت است از اجتناب از فعالیت‌هایی که مشکل را تشدید می‌کند، استراحت دادن به قسمت آسیب دیده، یخ گذاشتن در ناحیه آسیب دیده در روز بروز حادثه، مصرف قرص و یا ژل‌های ضد التهابی.
وی افزود: اگر پس از گذشت یک هفته پس از انجام درمان‌های اولیه برای پارگی تاندون شانه درد و ناراحتی تخفیف پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا اقدامات بعدی مانند تزریق کورتیکوستروئید، فیزیوتراپی، اوزون درمانی، اوزون درمانی، پی آرپی و لیزردرمانی و جراحی ممکن است نیاز باشد.
دکتر مومن زاده ادامه داد: کورتیکواستروئیدها که به استروئیدها معروفند اغلب به دلیل کاهش سریع التهاب و درد مورد استفاده قرار می‌گیرند و فیزیوتراپی درمانی بسیار مفید و موثر است به ویژه در درمان شانه منجمد که شامل تمرینات دامنه حرکتی و استفاده از آتل برای عضو آسیب دیده است.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد اضافه کرد: در اوزون درمانی نیز گاز اوزون به ناحیه مربوطه تزریق می‌شود و این روش بدون عوارض می‌باشد و جهت درمان شما صورت می‌گیرد.وی در پایان گفت: در لیزر درمانی نیز نور لیزر با کمک سونوگرافی در ناحیه مربوطه تابانده می‌شود و این روش جزو روش‌های نیمه تهاجمی است ولی احتیاج به بستری ندارد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: