کد خبر: ۳۳۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 02
در این گزارش با چند فعال حوزه کودک در مورد هزینه‌های بالای تحصیل کودکان تحت پوششان صحبت شده است. آنها اشاره می‌کنند که با وجود افزایش هزینه تحصیل دانش‌آموزان، به همان میزان از تعداد خیرها یا همراهی‌های مالی مراکز مردم‌نهاد کم شده است.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>هزینه‌های تحصیل هر سال بیشتر از سال قبل می‌شود؛ موضوعی که علاوه بر زیر فشار قرار‌دادن خانواده‌های دارای محصل، کمر مراکز مردم‌نهاد را هم خم کرده است. گروه‌ها و تشکل‌هایی که چند ماه قبل از شروع سال تحصیلی باید تمام انرژی خود را برای سپری‌کردن این روزها بگذارند؛ از مددکارهایی از این مدرسه به آن مدرسه می‌روند تا مدیری که به ثبت‌نام کودکان بدون مدارک کافی رضایت دهد و هزینه‌های بالای ثبت‌نام در مدارس دولتی و خرید لوازم‌التحریر. هر‌کدام جدا از هزینه زمانی، شامل هزینه‌های بالای مالی هم می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: در این گزارش با چند فعال حوزه کودک در مورد هزینه‌های بالای تحصیل کودکان تحت پوششان صحبت شده است. آنها اشاره می‌کنند که با وجود افزایش هزینه تحصیل دانش‌آموزان، به همان میزان از تعداد خیرها یا همراهی‌های مالی مراکز مردم‌نهاد کم شده است.

ورودی پول ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است

پریسا پویا، مسئول مؤسسه یاریگران کودکان کار پویا، به تنگنای اقتصادی در مجموعه خود اشاره می‌کند و به «شرق» می‌گوید: «‌برای شروع سال تحصیلی جدید ما مشکلات متعددی داریم. یک بخش از ماجرا به دلیل تورم‌هایی است که گریبان همه را گرفته است؛ هزینه‌هایی مثل روپوش و لوازم‌التحریر و حتی هزینه‌های جاری خانه کودک درخور تأمل شده است. مثلا ما الان باید رنگ بخریم و همه خانه کودک را رنگ کنیم؛ چون به دلیل نم، ساختمان هر سال باید تمدید رنگ و گچ شود. دیوارها تبله می‌کند و می‌ریزد. در‌واقع اگر دوباره رنگ نکنیم، قابل استفاده نیست. این ساختمان بالای صد سال قدمت دارد و همه اینها علاوه بر هزینه‌های همیشگی خانه کودک هزینه‌بردار است. بخشی از آن به هزینه‌های ما مربوط است که به‌شدت بالا رفته و بخش دیگر به ورودی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط است که به‌شدت کاهش پیدا کرده است. وقتی تورم بالا می‌رود، قدرت خرید مردم هم پایین می‌آید و در این شرایط اولین چیزی که از سبد خانواده حذف می‌شود، کمک به مؤسسات مردم‌نهاد است. اغلب کسانی که به ما کمک می‌کنند طبقه متوسط و متوسط رو به بالا هستند و طبیعی است که طبقات خیلی مرفه به ما کمک نمی‌کنند. همین باعث می‌شود نهادهای مردم‌نهاد با شرایط سخت‌تری بتوانند ادامه دهند. برای مثال، اجاره‌خانه هر سال به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند تا هزینه‌های دیگر که هر‌کدام باعث می‌شود به‌شدت در مضیقه قرار بگیریم...».

از یک میلیون تا 6 میلیون تومان شهریه مدارس دولتی شده

افخم صباغ، فعال حوزه کودک، از ماجرای چالش‌های ثبت‌نام کودکان در مدارس و هزینه‌های بالای شهریه در مدارس دولتی به «شرق» می‌گوید: «‌ثبت‌نام کودکان اتباع سخت‌تر از قبل شده و این در قوانین و کنوانسیون حقوق کودک هم عنوان شده که همه کودکان حق تحصیل دارند، اما هر سال مسیر ثبت‌نام این کودکان دشوارتر می‌شود. امسال شیوه‌نامه ثبت‌نام کودکان اتباع مجاز، توسط سازمان ملی مهاجرت با شیوه جدید ابلاغ شد و متأسفانه این شیوه‌نامه فقط اتباعی را مجاز به ثبت‌نام اعلام کرده که دارای انواع اوراق هویتی مشخص هستند و اگر اوراقی مثل دفترچه اقامت ویژه، پروانه اقامت، دفترچه پناهندگی و گذرنامه خانوار فاقد شناسنامه هستند، می‌توانند به دفاتر کفالت مراجعه و کد یکتا بگیرند. بنابراین کودکان فاقد این امکانات باید دور تحصیل را خط بکشند. این برخلاف فرمان رهبری در سال 94 است که حکم ثبت‌نام به همه کودکان فارغ از ملیت آنها دادند. کسانی که بخشی از این مدارک را دارند نیز باید صبح‌های زود در صف‌های طولانی دفاتر کفالت بروند تا کد یکتا بگیرند. تا الان هم خیلی از خانواده‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند و کودکانشان در مدارس ثبت‌‌نام نشدند. بعد از حضور طالبان و افزایش کودک اتباع در ایران، آیا ظرفیت برای ثبت‌نام کودکان مهاجر در مدارس وجود دارد؟ حال اگر ظرفیت باشد، خانواده‌ها از پس شهریه‌های بالای مدارس برمی‌آیند؟ هر سال تا آبان‌ماه مددکارهای ما در مؤسسه مهر و ماه در حال پیگیری و تلاش برای ثبت‌نام بچه‌ها هستند. بیشتر وقت‌ها بعد از مرحله ثبت‌نام در مدارس، مددکارها با غول شهریه روبه‌رو شدند. در برخی مناطق شهریه‌های بالای مدارس دولتی بسیار به چشم می‌آید. یکی از مدارس پسرانه برای پایه ابتدایی پنج میلیون تومان خواسته است. یکی دیگر از مدارس پسرانه برای پایه اول تا پنجم یک میلیون تومان و برای پایه ششم سه میلیون اعلام کرده است. در دوره متوسطه هم شرایط بدتر است. در مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای این شهریه به شش میلیون هم می‌رسد. همه اینها در کنار هزینه روپوش که 900 هزار تومان و هزینه کتاب که 200 هزار تومان اعلام شده، است...»./شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: