کد خبر: ۳۳۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
این روزها و به طور کلی در چند سال اخیر، شاهد گرایش مردم به انجام کارهای زیبایی پوست، مو، بینی، پلک، گونه و…، هستیم.
شفا آنلاین>سلامت>دردسرهای حرفه پزشکی و سختی‌های برخی اعمال جراحی و عدم حمایت مالی، دست به دست هم داده تا خیلی از پزشکان سراغ انجام عمل های زیبایی بروند که درآمد بیشتر و دردسر کمتری دارد.

به گزارش شفا آنلاین:این روزها و به طور کلی در چند سال اخیر، شاهد گرایش مردم به انجام کارهای زیبایی پوست، مو، بینی، پلک، گونه و…، هستیم.

نکته قابل توجه این است که این استقبال، محدود و معطوف به سن و جنس خاصی نبوده و حالا، افراد میانسال و سالمند هم سراغ کارهای زیبایی می‌روند.

همین موضوع باعث شده تا بازار اعمال جراحی زیبایی نیز رونق بگیرد و پزشکان زیادی از رشته‌های مختلف پزشکی، به سمت انجام اعمال زیبایی بروند.

گرایش جامعه پزشکی به ویژه آن دسته از پزشکان به سمت و سوی انجام اعمال زیبایی، تبعاتی هم داشته و دارد که شاید مهم‌ترین چالش آن، خالی شدن سایر ظرفیت‌های خدمات درمانی باشد.

زیرا، وقتی که پزشک فقط نگاه درآمدی به حرفه خودش داشته باشد و نخواهد از تخصص اصلی خودش به نحو مطلوب استفاده کند؛ در نتیجه شاهد کمبود پزشک متخصص در سایر رشته‌های حیاتی خواهیم بود.

عبدالله مقدسی رئیس نظام پزشکی دامغان، با عنوان این مطلب که بسیاری از پزشکان متخصص ما به کارهای زیبایی روی آورده اند، گفت: روانپزشک و متخصص بیهوشی امتیاز MMT خریده است، متخصص بیهوشی، کار بیهوشی در بیمارستان انجام نمی‌دهد چون درآمد MMT بالا و راحت تر است.

وی افزود: در چنین شرایطی، پزشک متخصص نیز از چرخه طبابت خارج می‌شود. پزشک ارتوپد از ما سوال می‌کند که ما هم می‌توانیم در مطب کار زیبایی انجام دهیم، یا روانپزشک ما MMT کار می‌کند چون تنها با فروش شربت تریاک و قرص به درآمد مطلوب می رسند. تا زمانی که وزارت بهداشت این قضیه را حل نکند حتی پزشکان متخصص ما روز به روز از حوزه درمان خارج شده و وارد کار جانبی می‌شوند.

مقدسی گفت: من متخصص داخلی می‌شناسم که در مطب خودش را بست یا متخصص طب اورژانس که مطب زیبایی زده است. اینها نتیجه سیاست‌های غلط وزارت بهداشت است که باعث شده سرمایه‌های مملکت باد فنا می‌رود.

وی ادامه داد: من متخصص قلب می‌شناسم که وارد کار بوتاکس شده که درآمد بیشتری دارد، جراح قلب می‌شناسم که ماموپلاستی می‌کند. این در حالی است که بیماران زیادی در صف جراحی عمل قلب هستند؛ بنابراین نه تنها پزشکان عمومی بلکه پزشکان متخصص هم به این جرگه اضافه می‌شوند.

رئیس نظام پزشکی دامغان، سیاست گذاری‌های غلط وزارت بهداشت و جاذبه‌هایی که در جامعه به وجود آمده است را باعث گرایش پزشکان به انجام کارهای زیبایی دانست و افزود: برخی متخصص‌ها از فیلد درمان خارج شده و به کاشت مو و بوتاکس روی آورده اند.

وی گفت: تعارف نداریم پزشکان عمومی ما کاشت مو و بوتاکس می‌کنند. برای هر کاشت مو حداقل ۲۰ میلیون هزینه دریافت می‌کنند اگر پزشک عمومی ما روزی دوتا کاشت مو انجام دهد آیا رغبتی می‌ماند که بیاید و برای مریض نسخه بپیچد؟! این ظلم و ضرر متوجه هم پزشک عمومی هم جامعه است.

در همین حال، سیدمحمدعلی اکبریان پیشکسوت طبابت در رشته مغز و اعصاب، با عنوان این مطلب که پزشکی در جامعه اُفت کرده است، گفت: نگاه معنوی و مردمی کار طبابت در کشور خیلی ضعیف شده و اغلب به فکر پول در آوردن هستند.

وی افزود: انجام اعمال جراحی زیبایی، یکی از همین موارد اُفت جایگاه طبابت در جامعه است. زیرا، وقتی نگاه پزشک فقط کسب درآمد باشد، به سایر جنبه‌های طبابت توجه نمی‌کند.

اکبریان ادامه داد: وقتی پایش علم پزشکی بر اساس شایسته سالاری نباشد، باید منتظر چنین رفتارهایی از جامعه پزشکی بود.

این پیشکسوت نورولوژی افزود: وقتی من پزشک عمومی بودم، مطب نداشتم. یا اورژانس بیمارستان بودم یا درمانگاه و روزی ۵۰ تا ۶۰ مریض می‌دیدم و حقوق دولتی من، روزانه ۳۰۰ تومان بود. البته نه ۳۰۰ هزار تومان، بلکه ۳۰۰ تک تومان بود. حالا، پزشک عمومی مطب پوست و زیبایی می‌زند و درآمد آنچنانی دارد. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: