کد خبر: ۳۳۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
مجید ابهری
دشواری راههای رفت و آمد و خطرناک بودن شرایط جغرافیایی مخصوصا در پاییز و زمستان، تاریکی و لغزندگی جاده‌های کوهستانی، و وظایف نگهبانان و مامورین نظامی مرزی در مقابله قانون‌شکنی برخی از افراد؛ اینگونه مشاغل را به قیمت جان کولبران تمام می‌کند.
شفا آنلاین>بردن یعنی حمل کردن کالای مورد نظر. ممکن است با توجه به اسم خاص و عام داشتن و کیفیت بالا و پایین آن، تعیین قیمت گردد. علاوه بر تبین کیفیت و درجه کالا، نحوه بسته‌بندی و اوضاع جابجایی، ارتباط مستقیم با جایگاه تجارتی آن دارد. اینگونه قواعد در تجارت کلاسیک و روزمره لزوما باید رعایت شوند، اما در بعضی یا بخش قابل توجهی از خرید و فروش ها، شرایط روز، اوضاع منطقه‌ای ازنظر شرایط امنیتی و اقتصادی، نزدیکی و دوری از مرزهای جغرافیایی، اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور هم مرز و همسایه، از عوامل موثر در رونق ورکود تجارت مرزی است. 
باتوجه به رکود اقتصادی در بسیاری از کشورهای همسایه و اوضاع سیاسی حاکم بر مناطق جغرافیایی، بیکاری و فقر اقتصادی، کمبود واحدهای تولیدی، شرایط دشوار اقلیمی مثل خشکسالی و محدودیت منابع کشاورزی و تولیدی از یک طرف مهاجرت به شهرهای بزرگ و کشورهای همسایه را در روندی تند قرار داده و از طرف دیگر برای آن دسته از افراد، مخصوصا نیروهای میانسال و جوان که به هر دلیل اجبار به اقامت در زادبوم خود دارند مشاغل کاذب و بعضا خلاف قوانین جاری را معمول ساخته است.
 اولین گروه از این نوع مشاغل «کولبری» یعنی حمل ونقل کالاهای ممنوع در کشور به دلایل مختلف مثل حقوق وعوارض گمرکی، تفاوت نرخ تسعیر و... موجب ترویج شغل کولبری شده است. دشواری راههای رفت و آمد و خطرناک بودن شرایط جغرافیایی مخصوصا در پاییز و زمستان، تاریکی و لغزندگی جاده‌های کوهستانی، و وظایف نگهبانان و مامورین نظامی مرزی در مقابله قانون‌شکنی برخی از افراد؛ اینگونه مشاغل را به قیمت جان کولبران تمام می‌کند. سنگینی کالاهای تجارتی و دشواریهای نگهداری و حمل آن‌ها، سلامت کولبران را در معرض خطر قرار داده است. نکته دیگری که وجود دارد این است که دربین کولبران افراد در سنین مختلف دیده می‌شود که تلخ‌ترین آن حضور بانوان بی‌سرپرست و مطلقه و سرپرست خانوار است. اما نداشتن پوشش انواع بیمه‌های درمانی و بازنشستگی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در زمینه کولبران است. آنچه که در مورد کولبران تاسف و تاثر هر بیننده را تحریک کرده و افزایش می‌دهد، تحصیلات و تجارب بسیاری از آن‌ها است. در میان کولبران افرادی با تحصیلات دانشگاهی از لیسانس به بالا دیده می‌شود که به علت محدودیت اشتغال و کمبود مراکز شغلی رو به چنین شغلی آورده اند. اما در این میان به علت تفاوت قیمتهای ارز در کشورها و گران بودن قیمت اقلام سوختی در مبدا، قاچاق سوخت رواج یافته است که حمل سوخت به وسیله موتورسیکلت اصلی‌ترین خطر جانی برای سوخت بران می‌باشد. گاه دیده می‌شود یک سوخت بر به کمک یک موتور سیکلت مخارج دو یا سه خانواده پرجمعیت را داده و چشم امید این افراد به یک یا دونفر می‌باشد. در مورد کولبران و سوخت بران، باید سازمان‌های مربوطه مثل کمیته امداد؛ بهزیستی؛ وزارت کار و سایر نهادهای مرتبط با اختصاص بخش‌های کاربردی و کارشناسان دلسوز؛ به کمک این افراد بشتابند. جلوگیری از افزایش مهاجرین غیر قانونی؛ خروج جوانان از کشور؛ با کارآفرینی و اشتغالزایی مخصوصا در استانها و مناطق مرزی می‌تواند از مشکلات رنگارنگ و ریز و درست جلوگیری کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: