کد خبر: ۳۳۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 29
سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در سال گذشته مجموع قراردادهای بازیکنان 16 تیم لیگ برتر حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است.

شفا آنلاین>سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: در سال گذشته مجموع قراردادهای بازیکنان 16 تیم لیگ برتر حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که با اعمال ضرایب مالیاتی انتظار داریم که 250 میلیارد تومان مالیات از فوتبالیست‌ها دریافت کنیم.

مهدی موحدی درباره میزان مالیات دریافت شده از فوتبالیست‌ها و اینکه آیا فوتبالیست‌ها مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند، اظهار داشت: برای نظام مالیاتی و سازمان امور مالیاتی آن چیزی که واجد اهمیت است، اینکه در مواجهه مالیاتی با افراد منطبق با قانون باشد. بنابراین هر چیزی را که قانون به عنوان پایه مالیاتی تعیین کرده، مکلفیم آن را به اجرا برسانیم. نکته دیگر این است که در مواجهه قانونی برای سازمان امور مالیاتی هیچ فرقی نمی‌کند که منبع درآمدی افراد چه بوده و برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که افراد سرمایه‌گذار هستند یا حقوق‌بگیر، سلبریتی و فوتبالیست. تمام این افراد باید منطبق با قانون مالیات به حقه را بپردازند.

وی ادامه داد: به طور جدی پیگیر این هستیم که هر ورزشکاری که نسبت به انجام یک ورزش حرفه‌ای اقدام می‌کند و از این فعالیت ورزش حرفه‌ای درآمدی کسب می‌کند، طبق قانون از این درآمد مالیات‌ستانی کنیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: با توجه به محوریت قرار گرفتن وصول مالیات از فراریان مالیاتی و وصول مالیات از دانه درشت‌ها، پیگیری ویژه و خاصی را برای شناسایی این دسته از افراد داریم و به جای اینکه بر روی مالیات ستانی از کسب و کارهای کوچک تمرکز داشته باشیم به سمت شناسایی فراریان مالیاتی پیش رفته‌ایم. البته این اقدام به معنای ناعدالتی در دریافت مالیات نیست بلکه به دنبال وصول مالیات به حقه هستیم با تمرکز بر رشته‌هایی که تا کنون نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکرده‌اند یا اینکه به اندازه قانونی مالیات نداده‌اند و مالیات ستانی از دانه درشت‌ها را به طور ویژه پیگیری می‌کنیم.

موحدی با تاکید بر اینکه یکی از مصدایق اشخاص حقیقی متوسط با درآمد بالا که در فضای اقتصادی کشور صاحب درآمد هستند و قِبل این فعالیت‌ها درآمد کسب می‌کنند، فوتبالیست‌ها هستند، اظهار داشت: طبق پیگیری‌هایی که به طور ویژه در چند ماه اخیر صورت گرفت، سازمان امور مالیاتی از فدراسیون فوتبال درخواست کرد که نه تنها اطلاعات قرارداد تمامی بازیکنان فوتبال بلکه دست‌اندرکاران این رشته از جمله مدیران، مربیان و... را در ‌اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

وی افزود: علاوه بر آن از ظرفیت ماده 186 قانون مالیات‌های مستفیم استفاده می‌کنیم و عملا طبق توافقی که با فدراسیون فوتبال داریم این شرایط را ایجاد کردیم که فوتبالیست‌ها برای دریافت کارت بازی و شرکت در لیگ حتما باید مالیات و بدهی‌های مالیاتی را بپردازند و تسویه کنند و گواهی مفاصای حساب مالیات دریافت کرده باشند. وگرنه اجازه بازی در لیگ را نخواهند داشت.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به میزان مالیات شناسایی شده از فوتبالیست‌ها گفت: در سال گذشته مجموع قراردادهای بازیکنان 16 تیم لیگ برتر حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که با اعمال ضرایب مالیاتی انتظار داریم که 250 میلیارد تومان مالیات از فوتبالیست‌ها دریافت کنیم. همچنین فهرست بازیکنانی که دارای درآمد بالا بودند، تهیه شده و به طور خاص از آنها درخواست اظهارنامه مالیاتی داشته‌ایم تا این امکان را داشته باشند که بتوانند هزینه‌های خود را آشکار کنند تا اجازه ندهیم تضییع حقی صورت بگیرد.

موحدی درباره احتمال دور زدن قوانین مالیاتی در قراردادها با فوتبالیست‌ها ادامه داد: از تمام باشگاه‌ها خواسته‌ایم که تمامی هزینه‌ای که بابت انعقاد قرارداد با یک فرد چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی یا اینکه ارایه اموالی مانند خودرو به یک بازیکن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند و باید فدراسیون باید نسبت به ارائه این اطلاعات اقدام کند البته شاید این داده‌ها هم در اختیار فدراسیون نباشد چراکه ممکن است باشگاه‌ها با فوتبالیست‌ها به صورت غیر رسمی وارد تعامل شوند، اما تلاش سازمان امور مالیاتی این است که وضعیت مالی بازیکنان را از جهات مختلف مورد بررسی دقیق قرار دهند.      

وی با بیان اینکه لژیونرها هم مشمول دریافت مالیات می‌شوند، افزود: فوتبالیست‌های خارجی در لیگ فوتبال ایران هم مشمول مالیات می‌شود و مالیات این افراد به قیمت ارز در دسترس و معادل ریالی آن محاسبه و دریافت می‌شود البته درصدهای مالیاتی براین فوتبالیست‌ها هیچ فرقی ندارد. ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: