کد خبر: ۳۳۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
مطالعه ما می تواند به روشن شدن ماهیت تفاوت در پاسخ به داروهای خاص در زنان و مردان کمک کند و مسیری را برای کاهش واکنش های دارویی ارائه دهد.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید بین المللی نشان می دهد: زنان به دلایل مختلف بیش از مردان دچار عوارض مربوط به مصرف داروهای مختلف می شوند.

به گزارش شفا آنلاین:طبق یک مطالعه جدید که با همکاری دانشگاه ملی استرالیا (ANU) انجام شده است، زنان به دلیل طیفی از آن چه تفاوت‌ها در صفات وابسته به جنسیت گفته می شود، تا 75 درصد بیشتر از مردان در معرض عوارض جانبی داروهای تجویزی هستند و محققان معتقدند که این موضوع هنگام درمان بیماری ها، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آن ها می گویند: قبلا تصور می شد که این واکنش های نامطلوب به دلیل تفاوت در وزن بدن باشند، اما واقعیت به این سادگی نیست. این تصور از آن جا به وجود آمده بود که برای زنان با وجود داشتن وزن متوسط کمتر، اغلب با همان دوز مردان دارو تجویز می‌شود و این به معنای دریافت دوز نسبی بالاتری از داروها است.

به گفته آن ها، بررسی های ما روی بیش از دو میلیون نقطه داده ای در جانوران مدل و برای بیش از ۳۰۰ صفت، نشان می دهد که عوارض جانبی ذکرشده برای زنان، صرفا به خاطر تفاوت ها در وزن متوسط بدن نیست.

تحلیل‌های انجام شده در این تحقیق بین المللی نشان از آن دارد که برخی تفاوت‌های جنسیتی مانند سطح آهن و دمای بدن، ویژگی‌های مورفولوژیکی مانند چربی ذخیره‌شده و تغییرات ضربان قلب با وزن بدن قابل توضیح نیستند.به گزارش سیناپرس، این ها مواردی هستند که نشان می دهند ما در مورد چگونگی تجربه بیماری در زنان بسیار کم می دانیم.

مجریان این تحقیق می گویند: بیشتر تحقیقات زیست پزشکی بر روی سلول های نر یا حیوانات نر انجام شده است و معمولا فرض بر این بوده است که هر نتیجه ای که از این تحقیقات حاصل شود، در مورد زنان نیز صدق می کند.

آن ها می افزایند: ولی ما می دانیم که مردان و زنان، بیماری را به شیوه متفاوتی از جمله نحوه توسعه بیماری ها، طول و شدت علائم و اثربخشی گزینه های درمانی تجربه می کنند. در این خصوص، زنان اغلب دارای وضعیت بدتری هستند. برای مثال، درد تپنده در قفسه سینه اغلب به عنوان علامت اولیه حمله قلبی ذکر می شود. در حالی که این علامت بیشتر برای مردان رایج است و در زنان بسیار کمتر رخ می دهد. چراکه آن ها بیشتر احتمال دارد حالت تهوع شدید را در چنین وضعیتی تجربه کنند.

به گفته این محققان، مطالعه ما می تواند به روشن شدن ماهیت تفاوت در پاسخ به داروهای خاص در زنان و مردان کمک کند و مسیری را برای کاهش واکنش های دارویی ارائه دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: