کد خبر: ۳۳۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
در مقدار طبیعی خود، مخاط در مدفوع شما معمولاً غیرقابل توجه است. اما اگر دستگاه گوارش شما تحریک یا ملتهب شود، تولید مخاط می تواند افزایش یابد.
شفا آنلاین>سلامت>وجود مقدار کمی مخاط در مدفوع طبیعی است. بدن شما ماده نازک و لغزنده ای تولید می کند تا غذا و مواد زائد را از طریق روده ها حرکت دهد و به محافظت در برابر باکتری ها و اسیدهای گوارشی کمک کند اما اگر دستگاه گوارش شما تحریک یا ملتهب شود، تولید مخاط می تواند افزایش یابد و ممکن است متوجه مخاط بیشتری در مدفوع خود شوید.

به گزارش شفا آنلاین:اگر توده های ژله مانند در توالت یا پوششی از مخاط روی سطح مدفوع خود مشاهده کردید، ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد. مخاط ممکن است سفید، قهوه ای مایل به زرد یا خونی باشد و شرایط متعددی می تواند باعث افزایش مقدار مخاط در مدفوع شود.

عفونت روده

عفونت در دستگاه گوارش می تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند که منجر به افزایش تولید مخاط می شود. هنگامی که میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها به مجرای روده حمله می کنند، بدن مخاط اضافی را به عنوان مکانیزم محافظتی برای کمک به به دام انداختن و حذف پاتوژن مهاجم از بدن تولید می کند.

همراه با افزایش مخاط در مدفوع، عفونت‌های روده می‌تواند باعث ایجاد طیفی از علائم شود، مانند:

    اسهال
    درد یا گرفتگی شکم
    حالت تهوع
    استفراغ
    تب
    سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع و مزمن گوارشی است که باعث درد شکم و تغییر در عادات روده می شود. مخاط سفید رنگ در مدفوع از علائم شایع IBS است . استرس و اضطراب اغلب می تواند علائم IBS را بدتر کند و باعث ایجاد مقدار بیشتری مخاط در مدفوع و دفع مکرر شود.

سایر علائم شایع IBS عبارتند از:

    درد یا ناراحتی شکم
    نفخ
    گاز
    اسهال
    یبوست
    احساس می کنید که حرکات روده شما ناقص است

بیماری کرون

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن روده (IBD) است که با التهاب و آسیب به دستگاه گوارش مشخص می شود. در برخی موارد، بیماری کرون باعث می شود که دستگاه روده مخاط اضافی تولید کند تا از پوشش روده در برابر التهاب مزمن محافظت کند و مدفوع می تواند حاوی مخاط باشد که گاهی با خون مخلوط می شود.

سایر علائم شایع بیماری کرون عبارتند از:

    گرفتگی و درد شکم
    اسهال مداوم (با یا بدون خون)
    نیاز فوری به اجابت مزاج
    یبوست
    احساس اجابت مزاج ناقص


کولیت زخمی

کولیت اولسراتیو شکلی از IBD است که در درجه اول کولون (روده بزرگ) و رکتوم را تحت تاثیر قرار می دهد. با کولیت اولسراتیو، سیستم ایمنی به اشتباه باعث التهاب در روده بزرگ شده و منجر به ایجاد زخم می شود. مخاط ممکن است در مدفوع همراه با خون یا چرک به دلیل التهاب مزمن و تحریک پوشش روده ظاهر شود.

سایر علائم کولیت اولسراتیو عبارتند از:

    درد و گرفتگی شکم
    اسهال یا یبوست
    نیاز فوری به اجابت مزاج
    احساس مداوم نیاز به اجابت مزاج (حتی زمانی که روده ها خالی هستند)

پروکتیت

پروکتیت التهاب پوشش رکتوم است و تعدادی از عوامل می توانند باعث ایجاد آن شوند، از جمله IBD، عفونت و پرتودرمانی.

التهاب در رکتوم می تواند تولید مخاط اضافی را تحریک کند که ممکن است به عنوان یک پوشش روی مدفوع یا به تنهایی دفع شود. برخی از افراد مبتلا به پروکتیت ممکن است مخاط مخلوط با خون یا چرک را دفع کنند.

سایر علائم پروکتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

    درد در ناحیه رکتوم یا سمت چپ شکم
    فرد اغلب احساس می کند که نیاز به اجابت مزاج دارد حتی اگر روده خالی باشد
    اسهال یا یبوست

حساسیت غذایی

مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارید می تواند منجر به ایجاد مخاط در مدفوع شود.

سایر علائم عدم تحمل غذایی یا آلرژی عبارتند از:

    استفراغ
    حالت تهوع
    درد شکم
    گرفتگی عضلات


آبسه مقعدی یا فیستول

آبسه مقعدی یک عفونت در مقعد یا راست روده است که منجر به تجمع چرک می شود. اگر غده مقعدی ترشح کننده مخاط مسدود شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر آبسه به درستی تخلیه نشود یا بهبود نیابد، می تواند منجر به ایجاد فیستول مقعدی شود. فیستول مقعد بین کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود.

تخلیه مخاط از یک آبسه یا فیستول ممکن است با مدفوع، چرک یا خون مخلوط شود. علاوه بر مخاط در مدفوع، افراد مبتلا به آبسه مقعدی یا فیستول ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

    درد مقعد، قرمزی یا تورم
    خستگی
    تب
    لرز


انواژیناسیون

درهم رفتگی عارضه ای است که زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده شما به قسمتی دیگر، شبیه به یک تلسکوپ قابل جمع شدن، تا می شود. انواژیناسیون می تواند منجر به عوارضی مانند انسداد روده و کم آبی شود.

نوزادان و کودکان خردسال بیشتر در معرض انواژیناسیون هستند و این وضعیت در میان بزرگسالان نادر است. یکی از علائم انواژیناسیون در کودکان، مدفوع مخلوط با مخاط و خون است.

سایر علائم انواژیناسیون در کودکان عبارتند از:

    گرفتگی شدید شکم
    بی حالی
    استفراغ


فیبروز سیستیک

فیبروز کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که باعث تجمع مخاط غلیظ در ریه ها، کبد و دستگاه گوارش می شود. در حدود 90 درصد افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، مخاط چسبنده، مجاری پانکراس را مسدود می کند و از ورود آنزیم ها به روده کوچک جلوگیری می کند. این می تواند هضم غذا را مختل کند و منجر به مدفوع چرب، شل و پر از مخاط شود.

سایر علائم مربوط به هضم فیبروز کیستیک عبارتند از:

    درد و گرفتگی شکم
    گاز
    یبوست
    انسداد روده

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه مخاط در مدفوع خود شدید، ایده خوبی است که با یک پزشک صحبت کنید. مقداری مخاط در مدفوع شما می تواند طبیعی در نظر گرفته شود؛ با این حال وجود مداوم مخاط که به وضوح قابل مشاهده است می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

اگر مخاط همراه با علائم زیر است حتما به پزشک مراجعه کنید:

    درد شکم
    اسهال یا یبوست مداوم
    تغییر در رنگ یا قوام مدفوع
    مدفوع خونی
    کاهش وزن بی دلیل
    تغییرات در دفعات دفع مدفوع


مخاط در مدفوع چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر در مدفوع خود مخاط دارید، پزشک ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد و آزمایش های تشخیصی را برای تعیین علت زمینه ای و کمک به تصمیم گیری های درمانی تجویز کند.
او احتمالاً در مورد سابقه پزشکی شما سوال می‌کند، از جمله اینکه چقدر مخاط در مدفوع شما وجود دارد، هر چند وقت یک‌بار وجود دارد و چگونه به نظر می‌رسد.

آزمایش‌های تشخیصی می‌توانند به پزشک شما کمک کنند تا علت مخاط را در مدفوع شما جستجو کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع: نمونه مدفوع جمع آوری می شود و سپس زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا دلایل احتمالی علائم شما مانند انگل یا باکتری بررسی شود.
    آزمایش خون: نمونه های کوچک خون از ورید شما گرفته می شود و سپس برای بررسی نشانگرهای التهاب یا عفونت آزمایش می شود.
    تصویربرداری: اشعه ایکس، سونوگرافی، یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می‌تواند به پزشک کمک کند تا روده‌ها را ارزیابی کند تا به دنبال ناهنجاری‌ها و علل احتمالی مخاط در مدفوع باشد.
    آندوسکوپی: اندوسکوپ برای تجسم و بررسی دستگاه گوارش برای بررسی ناهنجاری ها در بدن قرار داده می شود.

چگونه مخاط را در مدفوع کنترل کنیم؟

درمان مخاط در مدفوع به علت زمینه ای بستگی دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

    داروها: اگر یک بیماری زمینه ای گوارشی مانند IBS یا IBD دارید، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به کنترل علائم کمک می کند. اگر عفونت باعث ایجاد مخاط در مدفوع شما می شود، آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد انگلی می توانند به از بین بردن میکروارگانیسم های عامل عفونت برای بازگرداندن سلامت روده کمک کنند.
    تغییرات رژیم غذایی: اگر عدم تحمل غذایی یا آلرژی منجر به ایجاد مخاط در مدفوع شود، تغییرات رژیم غذایی ممکن است به کاهش میزان مخاط در مدفوع کمک کند. به عنوان مثال، اجتناب از گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ضروری است. پزشک شما ممکن است توصیه کند از غذاهایی که دستگاه گوارش را تحریک می کنند، مانند غذاهای تند یا چرب اجتناب کنید.
    جراحی: اگر ناهنجاری‌های ساختاری یا انسداد روده باعث ایجاد مخاط در مدفوع شود، ممکن است برای رفع انسداد یا ترمیم روده‌ها، مانند فیستول، جراحی لازم باشد.

یک بررسی سریع

مخاط در مدفوع در مقادیر کم می تواند یک اتفاق طبیعی باشد، اما مشاهده مداوم یا بیشتر از حد طبیعی مخاط ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای یا عفونت باشد و باید توسط یک پزشک بررسی شود. اگر متوجه مخاط در مدفوع خود شدید به پزشک مراجعه کنید؛ به خصوص اگر علائم دیگری مانند اسهال، درد شکم، یبوست یا مدفوع خونی دارید.

تشخیص مخاط در مدفوع شامل جستجوی علت از طریق بررسی تاریخچه پزشکی، ارزیابی علائم، معاینه فیزیکی و تست های تشخیصی است. درمان مخاط در مدفوع بر رسیدگی به علت زمینه ای متمرکز است که بسته به علت ممکن است شامل دارو، اصلاح رژیم غذایی یا جراحی باشد./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: