کد خبر: ۳۳۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
دکتر پیام حیاتی
علت‌های خارش دندان میتواند شامل مواردی نادر باشد، مثل آبسه دندان، دندان درآوردن کودکان، زخم، عفونت یا تبخال دهان، سندروم سوزش دهان که در افرادی که دندان مصنوعی دارند احتمال آن بیشتر است، هنگامی که دندان عقل درمی‌آید در برخی موارد در حین درآمدن باعث خارش لثه می‌شود.
شفا آنلاین>به طور کلی خارش لثه، ممکن است نشانه‌ای از بروز بیماری‌های لثه باشد. لثه بافت نرمی است که اطراف دندان قرار دارد و سلامت آن تاثیر زیادی روی سلامت دندان‌ها خواهد گذاشت. در صورت‌عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است خطرات زیادی لثه و همچنین دندان‌ها را تهدید کند. ته باشد، علت‌هایی که دانستن هر کدام از آن‌ها میتواند کمک بسزایی در درمان موثر آن داشته باشد، علت‌های خارش دندان میتواند شامل مواردی نادر باشد، مثل آبسه دندان، دندان درآوردن کودکان، زخم، عفونت یا تبخال دهان، سندروم سوزش دهان که در افرادی که دندان مصنوعی دارند احتمال آن بیشتر است، هنگامی که دندان عقل درمی‌آید در برخی موارد در حین درآمدن باعث خارش لثه می‌شود.
از جمله علت‌های شایع خارش لثه می‌توان به:
۱- پلاک دندان:
پلاک ماده‌ی چسبنده‌ی حاوی باکتری می‌باشد که در صورت‌عدم رعایت موارد بهداشتی روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک دندان از مهمترین علل بروز بیماری‌های لثه از جمله خارش لثه می‌باشد. از جمله علائم وجود پلاک دندان می‌توان به خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، حساسیت و خارش لثه اشاره کرد.
۲- گینگیویت:
اولین مرحله‌ی بروز بیماری لثه، گینگویت است که در اثر تجمع پلاک رخ می‌دهد. گینگویت می‌تواند باعث بروز خارش لثه شود.
۳- واکنش‌های آلرژیک:
حساسیت‌های مختلفی مثل حساسیت به برخی غذاها، داروها، حیوانات خانگی و حتی حساسیت‌های فصلی می‌تواند باعث بروز خارش لثه شود.
۴- آسیب‌های لثه:
در صورت وارد شدن هرگونه آسیبی به لثه‌ها، ممکن است باعث درد یا خارش لثه‌ها شود. این آسیب‌ها می‌تواند به صورت فیزیکی مانند آسیب‌های وارد شده حین ورزش کردن باشد و یا به علت استعمال دخانیات و همچنین می‌تواند به دلیل عارضه‌ی دندان قروچه باشد، دندان قروچه علاوه بر آسیبی که به مینای دندان می‌رساند، می‌تواند به لثه‌ها نیز آسیب برساند.
۵- تغییرات هورمونی:
بانوان محترم در طول زندگی خود در دوره‌هایی مثل بلوغ، عادت ماهانه، بارداری، یائسگی و... به دلیل تغییرات هورمونی که در بدنشان اتفاق می‌افتد، ممکن است بارها این عارضه را تجربه کنند. علاوه بر خارش لثه، خونریزی، التهاب و درد لثه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
۶- ابزارهای نامناسب دندانپزشکی:
در صورتی که کاشت دندان به صورت دقیق صورت نگیرد و بین دندان کاشته شده و لثه‌ها فاصله ایجاد شود، ممکن است مواد غذایی بین آن‌ها به دام بیفتد و باعث ایجاد باکتری و پلاک شود. در نتیجه احتمال عفونت، التهاب و خارش لثه‌ها وجود دارد.
۷- خشکی دهان:
یکی از مهمترین نقش‌های دهان، تنظیم رطوبت بدن است. هر عاملی که باعث‌عدم تولید میزان مناسبی از بزاق دهان شود می‎تواند باعث خشکی دهان نیز شود. خشکی دهان احساس خارش لثه را به بیمار منتقل می‌کند. یکی از نکاتی که پزشکان همیشه تاکید به رعایت آن می‌کنند، نوشیدن آب به مقدار لازم در طول روز است. این کار به‌عدم خشک شدن دهان و همچنین جلوگیری از خارش لثه نیز کمک می‌کند. باید گفت روش موثر برای درمان خارش لثه به علت ابتلا به آن بستگی دارد. برخی از این درمان‌ها خانگی و برخی دیگر نیازمند تجویز توسط دندانپزشک هستند. برای تعیین علت دقیق خارش در لثه‌ها بهترین گزینه مراجعه دندانپزشک است. برخی از مواردی که باید طبق دستور پزشک باشد عبارت است از:
۱- آنتی هیستامین ها:
در صورتی که خارش لثه در نتیجه حساسیت به چیزی باشد، آنتی هیستامین می‌تواند علائم را برطرف کند.
۲- گارد دهان:
ضربه صورت و لثه‌ها از دیگر علل این مشکل است. استفاده از یک گارد سفارشی به محافظت از دندان‌ها و لثه در خواب و ورزش کمک می‌کند.
۳- اسکیلینگ پلاک:
جرم‌گیری به رفتن پلاک و تارتار از روی دندان‌ها کمک می‌کند. مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند تمام پلاک‌ها را از روی دندان بردارد.
۴- روت پلنینگ:
دندانپزشک از این روش برای حذف تارتار سخت شده و تجمع یافته زیر لثه‌های تحلیل رفته استفاده می‌کند. بدین ترتیب لثه‌ها ظاهر سالم‌تری می‌یابند و می‌توانند بهتر به دندان متصل شوند.
روش‌های خانگی مختلفی نیز جهت درمان خارش لثه وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:
۱- بهداشت دهان و دندان:
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای سلامت دندان‌ها ضروری است. در صورتی که احساس می‌کنید دچار التهاب لثه گشته‌اید، استفاده از یک دهانشویه ضدعفونی‌کننده فاقد الکل می‌تواند به شما کمک کند. مراقبت صحیح از دندان و لثه‌ها گام مهمی در پیشگیری از مشکلات جدی‌تر در آینده است.
۲- آب نمک:
یک قاشق نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. آب نمک را به آرامی در دهان قرقره کنید و تف کنید. آب نمک می‌تواند به رفع خارش و التهاب در لثه‌ها کمک کند.
۳- یخ:
به آرامی تکه‌ای یخ را بمکید تا لثه‌ها خنک شوند.
۴- ترک سیگار:
سیگار کشیدن می‌تواند سلامت لثه‌ها را به خطر بیندازد. ترک سیگار و دخانیات ایده خوبی برای حفظ سلامت دهان و دندان است.
۵- اصلاح رژیم غذایی
از مصرف غذاهایی که می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند نیز خودداری کنید. غذاهایی تند، اسیدی یا شیرین مجرمان اصلی التهاب لثه هستند.
۶- مراجعه منظم به دندانپزشک:
بهترین راه برای پیشگیری از خارش لثه، مراقبت از دندان و لثه‌هاست. هرچه مشکل کمتری در دندان و لثه‌ها داشته باشید، علائم بیماری‌های پریودنتال کمتر گریبان شما را می‌گیرند.
۷- جرم‌گیری منظم:
سالی دو بار برای جرم‌گیری دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. در این جلسات وجود سایر مشکلات دهان و دندان نیز بررسی می‌شود.
۸- مسواک زدن:
روزی دو بار مسواک بزنید و دهان خود را با دهانشویه فاقد الکل تمیز کنید.
۹- شستشوی دهان پس از وعده‌های غذایی:
مسواک زدن بهتر است، اما شستشوی دهان نیز بقایای مواد غذایی را از دهان بیرون می‌کشد. این کار رشد و تکثیر باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.
> چه زمانی به دندان‌پزشک باید مراجعه کرد
این موضوع اهمیت دارد که در صورت تداوم علایم فرد به دندانپزشک مراجعه کند زیرا بیماری لثه در نخستین مراحل خود به سادگی درمان می‎شود. دندان‌پزشک می‎تواند توصیه‎هایی در مورد تغییرات مربوط به رژیم غذایی ارائه و مراقبت‌های اولیه مثل تمیز کردن حرفه‎ای دندان‌ها را انجام دهد. دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان باید هر گونه رسوب روی دندان را بردارد زیرا این کار در محیط خانه قابل انجام نیست. این فرآیند همان لایه‎برداری یا جرم‎گیری شناخته می‎شود. اجتناب از خوردن میوه و سبزی خام که به نظر می‎رسد علت بروز واکنش باشند یا پوست گرفتن آن‌ها پیش از خوردنشان ممکن است کمک‌کننده باشد. اگر صدمات دهان یا بروکسیزم سبب خارش لثه‎ها باشد، استفاده از محافظ دهان که مانع برهم ساییدن دندان‌ها می‎شود احتمالاً بهترین گزینه برای پیشگیری از وارد شدن صدمۀ بیشتر به دندان‌ها و لثه‎ها خواهد بود.
> پیشگیری بهتر از درمان است؟
مهم‎ترین راه برای پیشگیری از خارش لثه و مشکلاتی که می‎تواند به همراه داشته باشد، تمیز نگه داشتن دندان و لثه است. رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان می‎تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان شود و به عنوان مهمترین گام باید دندان‎ها را از بروز پلاک دور نگه داشت. بهترین روش، مسواک زدن دندان با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز و استفاده از نخ دندان برای یک بار در روز می‌باشد. دهانشویه می‎تواند برای مردمی که اغلب دچار مشکلات زخم لثه یا عفونت می‎شوند مفید باشد. سیگار کشیدن در سلامت دهان و دندان تاثیر منفی دارد که شامل تغییر رنگ دندان و کند شدن فرآیند التیام زخم‌ها می‎شود. سیگار کشیدن همچنین ریسک بیماری لثه را افزایش می‎دهد که خارش لثه، یکی از نشانه‎های آن است. در نتیجه ترک سیگار می‎تواند یک گام در راه پیشگیری از مشکلات دهان و دندان و همچنین انواع بیماری‌های لثه باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: