کد خبر: ۳۳۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
داروسازی از رشته‌هایی است که در تمام کشورها با اقبال عمومی و توجه ویژه‌ای از طرف جوانان روبرو می‌شود و همواره دانشجویانی مستعد، باهوش و سخت کوش و عاشق تحقیق و با نیت کمک به همنوعان هستند که می‌توانند سختی‌های این رشته را پشت سر بگذارند.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری - سخنگوی انجمن داروسازان ایران‪-‬ پنجم شهریور، زادروز حکیم فرزانه محمد ابن زکریای رازی، سببی هست تا با دقت بیشتری به دارو و داروسازی توجه کنیم، داروسازی یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر دنیا است.
به گزارش شفا آنلاین: همه انسان‌ها برای پیشگیری، تشخیص و درمان از فرمولاسیون‌های دارویی به فرم‌های قرص، کپسول، آمپول، پماد، شربت و...استفاده می‌کنند و تقریبا تمامی مراجعین به پزشکان در مرحله‌ای از روند تشخیص، درمان و پیشگیری و گذراندن دوره نقاهت، از دارو استفاده می‌کنند. اگر به امر بیهوشی، درمان بیماران بدخیمی، واکسیناسیون، درمان انواع بیماری‌های عفونی و تنفسی و طب کودکان و کهنسالان و مشکلات روحی و خلقی در سنین مختلف و غیره دقت بیشتری کنیم به اهمیت دارو و داروسازی بیشتر پی می‌بریم. 
داروسازی از رشته‌هایی است که در تمام کشورها با اقبال عمومی و توجه ویژه‌ای از طرف جوانان روبرو می‌شود و همواره دانشجویانی مستعد، باهوش و سخت کوش و عاشق تحقیق و با نیت کمک به همنوعان هستند که می‌توانند سختی‌های این رشته را پشت سر بگذارند. دانشجویان داروسازی با گذراندن واحدهای عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و تخصصی شامل زبان انگلیسی و زبان تخصصی، فیزیولوژی، فارماکولوژی (داروشناسی)، آناتومی (کالبد شناسی)، سم شناسی، بیوشیمی، شیمی آلی، شیمی گیاهی، رادیو فارماسی، فرآورده‌های بیولوژیک، آمار حیاتی، داروسازی صنعتی، گیاهان دارویی،
شیمی تجزیه، میکروب شناسی، ویروس شناسی، انگل و قارچ شناسی، تجزیه دستگاهی، آنالیز مواد دارویی و، تغذیه و درمان شناسی و...به قابلیت‌های ویژه‌ای دست می‌یابند و با توجه به علاقه و نیاز جامعه می‌توانند در کارخانجات داروسازی، داروخانه‌ها، موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های واردات و یا توزیع‌کننده دارویی، بیمارستانها ومجموعه‌های آموزشی و دانشکده‌های داروسازی، مجموعه‌های نظارتی وزارت بهداشت و غیره ارائه خدمت نمایند. در ایران تعداد زیادی از داروسازان در داروخانه‌ها به عنوان موسس و مسئول فنی شاغل هستند و درصد کمتری در دیگر ارکان داروسازی فعالیت می‌کنند. داروسازان با نوآوری و تولید داروهای با کیفیت بالا، مشاوره به اطبا و بیماران، اطلاع‌رسانی از عوارض و مسمومیت‌های دارویی، پیشگیری از مصرف خودسرانه، پیشگیری از تداخلات دارویی، جلوگیری از تداخل دارو با غذا، روش صحیح مصرف دارو، در نظام سلامت نقش موثری را بر عهده دارند، فارغ التحصیلان دوره عمومی دکترای داروسازی می‌توانند در رشته‌های متعددی مثل داروساز بالینی، سیوتیکس، فارماکولوژی، سم شناسی، فارماکوگنوزی، مدیریت و اقتصاد دارو، شیمی دارویی و غیره تخصص و حتی فوق تخصص‌های لازم را کسب نمایند و با دانش بیشتری به ارائه خدمات مشغول شوند. نظارت در امر تولید از تهیه مواد اولیه، ساخت فرمولاسیون، کنترل و تضمین کیفیت، ارزیابی و پایش وبسته‌بندی و...از وظایف عمده داروسازان شاغل در صنعت می‌باشد. داروسازان بالینی با ویزیت بیماران بستری و مدیریت داروهای تجویزی سهم بسزایی در کاهش زمان بستری و کاهش مرگ و میر بیماران دارند. نظارت بر فرآیند نسخه پیچی، نگهداری و تهیه دارو در شرایط استاندارد، توصیه‌های لازم و دستورات لازم برای مصرف و جلوگیری از تداخلات دارویی خطرناک از عمده وظایف داروسازان شاغل در داروخانه است. نوآوری‌های یک سال اخیر در ساخت مولکول‌های جدید در قالب داروهای با کیفیت بالا، نانو داروها و بسیاری از زحمات دانشمندان داروسازی کشور قابل قدردانی است و می‌بایست با حمایت جوانان داروساز سختکوش و متعهد کشور عزیزمان نگاهی واقعی‌تر به صادرات و ارزآوری صنعت داروسازی داشته باشیم. در ارائه خدمات سرپایی داروسازان شاغل در داروخانه‌ها نگرانی‌هایی مثل افزایش تعداد داروخانه‌های شهری، خصوصا کلان شهرها، عدم آگاهی بسیاری از بیماران از وجود نسخ الکترونیک، توزیع غیرعلمی و غیر قانونی حتی اقلام دارویی بسیار خطرناک از طریق پلتفرم‌های غیرمجاز و نبودن وام‌های بانکی با کارمزد معقول و کمبود بعضی از اقلام دارویی را بیان می‌کنند که می‌بایست برای هر کدام چاره‌ای اندیشیده شود. امیدوارم با همدلی و هم افزایی در حوزه‌های مختلف داروسازی و همگرایی بیشتر بین تمامی ذینفعان حوزه داروسازی با سازمان غذا و دارو و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های تاثیر‌گذار در حوزه داروسازی مثل بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان‌های بیمه‌گر و... در شش ماهه نیمه دوم سال به شرایط بهتری به جهت رفاه بیماران برسیم و خدمات شایسته‌تری به هموطنان عزیز ارائه کنیم./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: