کد خبر: ۳۳۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
این روزها اگر گذرتان به برخی مطب‌های پزشکان زنان و زایمان بیفتد یا برایتان انجام یک آزمایش گران (تست اچ‌پی‌وی) را تجویز می‌کنند یا تأکید بر واکسنی (گارداسیل) دارند که می‌تواند شما را از احتمال ابتلا به سرطان نجات دهد.
شفا آنلاین>سلامت>این روزها اگر گذرتان به برخی مطب‌های پزشکان زنان و زایمان بیفتد یا برایتان انجام یک آزمایش گران (تست اچ‌پی‌وی) را تجویز می‌کنند یا تأکید بر واکسنی (گارداسیل) دارند که می‌تواند شما را از احتمال ابتلا به سرطان نجات دهد. 
به گزارش شفا آنلاین:نام ویروس اچ‌پی‌وی و شیوع آن، این روزها بیشتر از گذشته از سوی برخی پزشکان مطرح می‌شود؛ ویروسی که بیشترین عفونت جنسی منتقل‌شونده در دنیا را دارد و می‌تواند منجر به بروز سرطان در افراد، به‌ویژه سرطان رحم در زنان شود؛ هر چند که شیوع آن هم در کشورهای مختلف بسته به بروز سرطان‌ها متفاوت است.

چرا تست اچ‌پی‌وی ضروری نیست؟
 اما به‌نظر می‌رسد این روزها توصیه به انجام تست و ترزیق واکسن سوددهی داشته باشد؛ چون پوشش بیمه‌ای ندارد و انجام یک تست اچ‌پی‌وی چیزی حدود 2میلیون تومان و تزریق واکسن هم بیش از 7میلیون تومان آب می‌خورد؛ این در حالی است که به تأکید وزارت بهداشت شیوع ویروس اچ‌پی‌وی در کشور به حدی نیست که توصیه به آزمایش‌های گسترده یا واکسیناسیون گسترده آن در دستور کار باشد، اما به نوعی تقاضای القایی درباره انجام این آزمایش و این واکسن در مردم رخ داده است؛ آن هم درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در مورد سرطان رحم تعداد مواردی که سالانه در کشور شناسایی می‌شوند، هزار مورد جدید در سال و تعداد آن از اغلب سرطان‌ها کمتر است.

شرایط حاد نداریم
کورش اعتماد، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در این‌باره به نکات مهمی اشاره می‌کند و  می‌گوید: «در این‌باره شاهد بروز تقاضای القایی هستیم و بحث تضاد منافع مطرح است. پاپ‌اسمیر و اچ‌پی‌وی در حال حاضر جزو پرتقاضاترین تست‌های آزمایشگاهی هستند و این در حالی است که در بروز هزار ابتلای سالانه سرطان رحم در کشور، هیچ‌کدام از این مسیرهای غربالگری شناسایی نشده‌اند و این شیوه غربالگری کاملا بی‌اثر است.» به‌گفته این پزشک حتی هزار مورد شناسایی سالانه سرطان رحم در مقایسه با سایر سرطان‌ها مشکل جدی در کشور به شمار نمی‌رود و هنوز به آن مرحله از شرایط حاد نرسیده‌ایم که توصیه به تزریق واکسن یا الزام به انجام تست داشته باشیم. او ادامه می‌دهد: «در جمعیت عادی کشور، زیر 3درصد شیوع اچ‌پی‌وی رخ می‌دهد که اغلب آنها خودمحدودشونده هستند و خطری برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کنند. البته ضرورت دارد که رصد کامل در این‌باره داشته باشیم که برای گروه‌های خاص چه اتفاقی رخ می‌دهد تا اگر روند افزایشی مشاهده شد، مداخله بهنگام صورت بگیرد، اما اکنون اچ‌پی‌وی مشکل اصلی حوزه سلامت در ایران نیست.» اعتماد با تأکید بر اینکه عوامل خطر در ارتباط با سرطان رو به افزایش است و پیشگیری از آنها در دستور کار قرار دارد، ادامه می‌دهد: «در بسته پزشکی خانواده و بسته خدمات کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تشخیص زودرس 3سرطان اصلی روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در دستور کار است. همچنین در نظام خدمات شبکه سلامت، غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم به‌صورت رایگان در دسترس است و این خدمت به جمعیت بالای ۴۰سال ارائه می‌شود.»

توصیه جهانی شامل همه کشورها نیست
سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که اگر از هر 100هزار نفر 2نفر مبتلا به اچ‌پی‌وی شوند، مشکل جدی است و تزریق واکسن برای افراد بالای 14سال در کشورهای مختلف توصیه می‌شود، اما به‌گفته اعتماد این توصیه باید براساس شرایط خاص کشورها درنظر گرفته شود و در این‌باره ایران تقاضای تجدیدنظر درباره این پروتکل را داده است: «این واکسیناسیون باید در کشورهایی صورت بگیرد که سرطان رحم یک مشکل اساسی برای نظام سلامت آنها به شمار می‌رود. با توجه به وضعیتی که در کشور داریم، سرطان رحم طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، برای ما جزو مشکلات محسوب نمی‌شود؛ بنابراین توصیه‌ای که باید واکسیناسیون برای دختران بالای 14سال به‌صورت الزامی انجام شود، در همه کشورها مصداق ندارد.» او ادامه می‌دهد: «در جلسه سال گذشته که در کشور عمان برگزار شد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در حال بازبینی این دستورالعمل است.»

پروتکل‌های اچ‌آی‌وی برای اچ‌پی‌وی
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت انجام تست اچ‌پی‌وی را نیازمند پروتکل‌های خاص می‌داند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «ابتلا به این ویروس دقیقا می‌تواند رفتاری مثل ویروس ایذر را در افراد رقم بزند و به همین دلیل ضرورت دارد که پیش و پس از آزمایش، مشاوره‌های لازم به افراد داده شود. تمام پروتکل‌هایی که در اچ‌آی‌وی رعایت می‌شود باید درباره اچ‌پی‌وی هم درنظر گرفته شود و بدون آنها انجام چنین تست‌هایی صحیح نیست. یکی از نکات بسیار مهم درباره کسانی که به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شدند، حس انتقام یا مخفی نگه‌داشتن شرایط از سوی فرد مبتلا بود و این موارد باید درباره اچ‌پی‌وی هم رعایت شود و جوانب محرمانگی آن با رعایت سلامت اطرافیان فرد اهمیت دارد.» او با تأکید بر کاهش انجام آزمایش‌های القایی و بی‌مورد در این باره، می‌گوید: «تزریق این واکسن هم نباید منجر به این شود که فرد تصور ایمنی صددرصد برای خودش داشته باشد.»/همشهری
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: