کد خبر: ۳۳۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 27
کودکان نیاز به «تفریح» دارند و «بازی» بخش جدانشدنی از زندگی آنهاست، به همین دلیل برخی از پدران و مادران تصمیم می‌گیرند فرزندشان را به اماکن تفریحی ببرند و اوقات فراغت خوشی را برای او رقم بزنند، اما متأسفانه هزینه‌های گران تفریح، بخش زیادی از درآمدشان را می‌بلعد تا جایی که دیگر آن‌ها در هفته‌های بعدی دست به عصا حرکت می‌کنند

شفا آنلاین>کودکان نیاز به «تفریح» دارند و «بازی» بخش جدانشدنی از زندگی آنهاست، به همین دلیل برخی از پدران و مادران تصمیم می‌گیرند فرزندشان را به اماکن تفریحی ببرند و اوقات فراغت خوشی را برای او رقم بزنند، اما متأسفانه هزینه‌های گران تفریح، بخش زیادی از درآمدشان را می‌بلعد تا جایی که دیگر آن‌ها در هفته‌های بعدی دست به عصا حرکت می‌کنند و ترجیح می‌دهند فقط به یک پارک محلی بروند و از کودک‌شان بخواهند در آنجا بازی کند، اما به راستی اماکن تفریحی مثل «باغ کتاب» برای چه افرادی ساخته شده است؟ برای آن‌هایی ساخته‌شده که درآمد نجومی دارند یا برای قشری است که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و قصد دارند فرزند یا فرزندان خود را به این فضای تفریحی و دلچسب ببرند؟

به گزارش شفا آنلاین: بی‌شک «باغ کتاب» و سایر اماکن تفریحی مجهز و به‌روز، مختص قشر ثروتمند جامعه است چراکه اغلب مراجعه‌کنندگان از قشر متوسط و ضعیف جامعه، از هزینه‌های گران در آنجا شوکه می‌شوند و نمی‌توانند با فرزندشان از امکانات این مکان تفریحی- فرهنگی استفاده کنند.

قیمت عرف خانه‌بازی چند؟

یک مجموعه بازی معروف در شمال تهران بابت ورودی هر کودک ۱۲۰ هزار تومان پول می‌گیرد، حتی برخی پارک‌های علمی مانند پارک نمایش اعضای بدن انسان، دایناسور‌ها و موجودات اقیانوسی بدون محدودیت زمان به کودکان و مراجعه‌کنندگان اجازه حضور و بازی خواهند داد. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که قیمت‌های تعیین‌شده در مجموعه باغ کتاب از چه سازمان و نهادی مجوز گرفته است و اصلاً سازمان‌هایی، چون تعزیرات و حمایت حقوق مصرف‌کننده در این اماکن حاضر شده‌اند تا بر آن نظارت کنند؟

نبود فضای فکری و تحرکی برای کودکان
در شرایطی که کودکان شهری در فضای آپارتمانی و اغلب با متراژ کوچک زندگی می‌کنند، آن‌ها به طور مداوم بهانه می‌گیرند که از خانه بیرون بروند و مشغول بازی شوند، اما کوچه‌های باریک که اطرافش را ساختمان‌های آسمانخراش گرفته و همچنین تردد مداوم خودرو‌ها در اطراف آنجا، جایی برای تفریح کودکان نگذاشته است، به همین دلیل نیاز به اماکن تفریحی رایگان یا ارزان‌قیمت بیش از پیش، دیده می‌شود که کودکان در آنجا چند ساعتی از فکر و بدن‌شان استفاده کنند تا علاوه بر رشد فکری، انرژی‌شان نیز تخلیه شود. در این میان، مشکل نبود فضای فکری و تحرکی برای کودکان در فصل تابستان دوچندان خواهد شد، چراکه آن‌ها به مدرسه نمی‌روند و از آنجا که وقت‌شان آزاد شده، به قول معروف، زود‌به‌زود حوصله‌شان سر می‌رود.


قیمت‌های سرسام‌آور باغ کتاب

باغ کتاب، مجموعه بسیار بزرگی از فروشگاه کتاب و همچنین بخش‌هایی برای تفریح و سرگرمی‌های علمی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است.
در روزگاری که بچه‌ها درگیر تکنولوژی شده‌اند و بازی‌های فکری و تحرکی جای کمی در زندگی آن‌ها دارد، این مجموعه برای واداشتن آن‌ها به مطالعه و مشغول‌کردن‌شان به فعالیت‌های علمی و تحرکی مؤثر خواهد بود، البته در صورتی که قیمت‌های آن به گونه‌ای تعیین شود که همه افراد بتوانند از امکانات آنجا استفاده کنند، نه اینکه فقط تبدیل به پاتوق افرادی خاص شود که از عهده هزینه‌های بالا برمی‌آیند. شمالی‌ترین بلوک باغ کتاب تهران، مخصوص بچه‌هاست که بهارستان نام دارد. در این بخش، مجسمه‌هایی از شخصیت‌های کارتونی خاطره‌انگیز نصب شده که خانواده‌ها در کنار فرزندشان مشغول انداختن عکس یادگاری با آن‌ها می‌شوند.
کمی جلوتر و بعد از فروشگاه کتاب، فضایی برای بازی کودکان قرار دارد که شامل دو بخش «خانه بازی» و «پارک ماجراجویی» است. اغلب خانواده‌هایی که کودکان یک تا ۹ سال دارند به این بخش می‌روند تا فرزندشان اوقاتی جذاب و مهیج را در این قسمت بگذراند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه خانواده‌های حاضر در آنجا از قیمت‌های عجیب و غریب این مجموعه باخبر می‌شوند.
خانمی که پشت سیستم کامپیوتر نشسته و به هر مشتری یک ساعت مچی دیجیتال برای تعیین ساعت زمان بازی کودکش می‌دهد، درباره قیمت‌های تعیین‌شده در «نیکولو» می‌گوید: «هر نیم ساعت ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید و اگر کودک تا یک ساعت اینجا بماند، به جای پرداخت ۳۲۰ هزار تومان از شما ۲۶۰ هزار تومان خواهیم گرفت.»
مراجعه‌کنندگان تعجب می‌کنند چراکه ۲۶۰ هزار تومان برای یک ساعت تفریح مبلغ بسیار بالایی است. این خانم قیمت‌های سرسام‌آور خانه بازی را در حالی اعلام می‌کند که در آنجا نه لوازم الکتریکی وجود دارد که برق مصرف شود و نه چیزی تمام خواهد شد! چند نفر از پدران و مادران هاج و واج به صورت کارمند این بخش نگاه می‌کنند و وقتی چهره کودک‌شان را که با خوشحالی کفشش را درآورده تا به محوطه بازی برود، می‌بینند، دل‌شان نمی‌آید ذوقش را کور کنند و او را از آنجا ببرند. برخی دیگر هم غر می‌زنند و از گرانی قیمت‌های تعیین‌شده گلایه می‌کنند، اما نه شماره‌ای برای ثبت شکایت وجود دارد و نه کاری از دست‌شان برمی‌آید.

بی‌توجهی به تفریح کودک

در حالی که مدام تأکید بر فرزندآوری می‌شود، اما کسی درباره امکانات تفریحی مورد نیاز برای فرزندی که قرار است به دنیا بیاید، صحبتی نمی‌کند.
وقتی خانواده‌ای صاحب دو فرزند شود و بخواهد از امکانات تفریحی برخی مجموعه‌ها مانند باغ‌کتاب که قیمت‌های‌شان حساب و کتاب ندارد، استفاده کند، بابت هر ساعت حضور فرزندانش ناچار است ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کند، البته این رقم، به غیر از هزینه‌های تهیه خوراکی برای آنهاست. در چنین شرایطی، بعید به نظر می‌رسد اصلاً خانواده‌ای با وجود سه فرزند بتواند وارد این مجموعه شود! «باغ کتاب» با قیمت‌های عجیب و غریب خود، خانواده‌هایی را که دو یا سه فرزند دارند، از لیست خود حذف کرده است!

افزایش قیمت ۳ برابری
آقای جان‌نثار که کودک سه ساله‌اش را به این خانه بازی آورده است، درباره گرانی قیمت‌های تعیین‌شده می‌گوید: «حدود دو ماه پیش بود که کودکم را به اینجا آورده بودم و بابت هر ساعت ۹۰ هزار تومان پرداخت کردم. مدتی بود که اعلام شد این خانه بازی قرار است تغییر کند و چندین وسیله در آن اضافه شود، امروز که برای اولین بار بعد از این تغییرات به اینجا آمده‌ایم، از شنیدن قیمت‌ها شوکه شدم، چراکه تقریباً قیمت‌ها را سه برابر کرده‌اند. وقتی به پرسنل این مجموعه گلایه کردم، به من گفتند مدیریت نیکولو نیست و آن‌ها فقط یک کارمند هستند و باید از دستور مدیریت اطاعت کنند.»
جای خالی شهرداری
یک منبع آگاه که در این مجموعه فعالیت می‌کند و نمی‌خواهد نامش فاش شود به «جوان» می‌گوید: «قرار بود شهرداری تهران طی مدت ۹ سال از باغ‌کتاب حمایت کند که این مجموعه بتواند قیمت‌های ارزانی را تعیین کند تا برای همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار گیرد، اما وقتی از سال ۱۳۹۹ یعنی فقط سه سال بعد از بهره‌برداری از این مجموعه، شهرداری اعلام کرد نمی‌تواند هیچ حمایتی از آن داشته باشد، مدیریت باغ‌کتاب ناچار است هزینه‌ها را بالا ببرد که از عهده مخارج این مجموعه برآید.»
آنطور که این منبع آگاه اعلام کرد، مدیریت باغ‌کتاب به دلیل نبود حمایت‌های شهرداری تهران، هزینه‌های مجموعه را از جیب مردم جبران می‌کند و این یعنی کسانی جز پایتخت‌نشینان ثروتمند نمی‌توانند از امکانات آنجا استفاده کنند./جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: