کد خبر: ۳۳۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 26
نه تنها خرید مسکن به یک رویای دست نیافتنی برای بسیاری از افراد تبدیل شده بلکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد اجاره خانه هم در شرایط کنونی به کابوس خانوارها به ویژه در کلان‌شهرها مبدل شده است.

شفا آنلاین>سال گذشته میانگین خانوارهای تهرانی توان اجاره واحد مسکونی بالای ۵۰ متر را نداشتند.در واقع افزایش اجاره خانه در شهر تهران باعث شده که خانوارها مجبور به کوچ اجباری به آپارتمان‌های کوچک متراژ شوند؛

به گزارش شفا آنلاین:نه تنها خرید مسکن به یک رویای دست نیافتنی برای بسیاری از افراد تبدیل شده بلکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد اجاره خانه هم در شرایط کنونی به کابوس خانوارها به ویژه در کلان‌شهرها مبدل شده است.

بازار مسکن به گواه آمارهای رسمی طی چند سال گذشته شدیدترین دوران تورمی چند دهه گذشته را تجربه کرده‌است. به بیان دقیق‌تر، دوره تورمی چند سال گذشته بازار مسکن چه از بعد زمانی و چه از بعد شدت افزایش قیمت، تفاوت‌های محسوسی نسبت به سایر دوران تورمی داشته است. تورم مسکن و افزایش قیمت آپارتمان به حدی بوده که عملا بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی از بازار خرید مسکن خارج شده‌اند.

هر چند مراکز رسمی همانند بانک مرکزی و مرکز آمار انتشار داده‌های قیمتی را از سال گذشته متوقف کرده‌اند اما برآوردها نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در محدود ۶۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع قرار دارد. این در حالی است که در ابتدای سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. به بیان دیگر، در یک بازه زمانی حدود ۶ ساله، میانگین قیمت خانه در شهر تهران بیش از ۱۳ برابر شده‌است.

جهش قیمت آپارتمان، سقوط رویای خرید خانه

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار میانگین درآمد سالانه یک خانوار تهرانی در سال گذشته حدود ۲۳۰ میلیون تومان بوده است. اگر میانگین قیمت مسکن شهر تهران در سال ۱۴۰۱ را حدود ۵۵ میلیون تومان فرض کنیم، قدرت خرید درآمد سالانه یک خانوار تهرانی در بازار مسکن حدود ۴ متر می‌شود.

این در حالی است که این رقم در اواسط دهه ۹۰ به بیش از ۱۰ متر رسیده بود. به بیان دیگر، قدرت خرید خانوار تهرانی در بازار مسکن حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تا چه اندازه خرید خانه به ویژه برای دهک‌های پایین درآمدی دور از دسترس شده است.

 اجاره خانه کابوس خانوارها

هجوم به شهرهای حاشیه‌ای با افزایش اجاره خانه در تهران

مسئله مسکن در تهران و البته کل کشور تنها به خرید خانه باز نمی‌گردد و این افزایش قیمت، در بازار اجاره نیز کاملا مشهود است. آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین هزینه اجاره خانه در کشور در تیر ماه امسال در مقایسه با ابتدای سال ۱۳۹۶ بیش از ۴ برابر شده است.

البته افزایش اجاره خانه برای کلان‌شهرهایی همچون تهران بیش از این اعداد است. نتیجه مشخص افزایش شدید اجاره خانه، کوچ اجباری خانوارها به حاشیه‌ شهرها و افزایش تقاضا در شهرک‌های حاشیه‌ای است. این افزایش تقاضا به حدی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در برخی از شهرهای اطراف تهران، اجاره‌بها بیش از شهر تهران افزایش پیدا کرده و حتی اجاره خانه در این شهرها از برخی مناطق تهران نیز پیشی گرفته است.

کوچ اجباری به خانه‌های کوچک متراژ

یکی دیگر از نتایج افزایش اجاره خانه، کوچ اجباری خانوارها به واحدهای کوچک متراژ است. برآوردهای جهان صنعت نیوز با توجه به هزینه مسکن در بودجه خانوار تهرانی نشان می‌دهد که متراژ قابل دسترس برای اجاره در شهر تهران به کم‌تر از ۵۰ متر در سال گذشته رسیده است.

به بیان دیگر از یکسو با توجه به هزینه و درآمد خانوارها و از سوی دیگر، اجاره‌ بها در شهر تهران، توان خانوارهای تهرانی برای اجاره خانه به واحدهایی با متراژ زیر ۵۰ متر رسیده است. این در حالی است که این رقم در میانه دهه ۹۰ در محدود ۷۰ متر قرار داشت. در حقیقت خانوارهای تهرانی برای آنکه بتوانند در شهر تهران خانه اجاره کنند باید به آپارتمان‌های کوچک متراژ کوچ کنند./ جهان صنعت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: