کد خبر: ۳۳۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 26
پیوند قلب یک روش جراحی بسیار پیچیده است که طی آن قلب بیمار به وسیله جراحی برداشته می‌شود و با قلب اهدا‌کننده جایگزین می‌شود، در روش دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، قلب بیمار در محل خود نگه داشته می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>قلب یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن است که نارسایی آن می‌تواند بر عملکرد کل بدن تاثیر منفی بگذارد. در صورتی که قلب بنا به شرایطی دچاراختلال و نارسایی پیشرفته شده باشد، بنا به تشخیص پزشک، اقدامات درمانی لازم به بیمار توصیه می‌شود. عمل جراحی پیوند قلب به دنبال پیشرفت بیماری نارسایی قلبی و به نتیجه نرسیدن تمامی راه‌های درمانی دیگر پیشنهاد می‌شود. 
به گزارش شفا آنلاین:پیوند قلب، در بیش از چهار دهه، از زمان انجام اولین پیوند قلب انسان در سال 1967، از یک عمل آزمایشی به یک درمان اثبات شده برای بیماری پیشرفته قلب تغییر کرده است لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق و دکتر مهدی کریمی، متخصص قلب و عروق توضیختی ارائه می دهند.
دکتر عسگرپور در این باره می‌گوید: پیوند قلب یک روش جراحی بسیار پیچیده است که طی آن قلب بیمار به وسیله جراحی برداشته می‌شود و با قلب اهدا‌کننده جایگزین می‌شود، در روش دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، قلب بیمار در محل خود نگه داشته می‌شود.
وی بیان کرد: پیوند قلب به عنوان یک روش درمانی برای نارسایی قلبی (نارسایی قلبی) در مرحله پایانی آن انجام می‌شود یعنی بیماری قلبی (بیماری قلبی) که به اندازه‌ای شدید است که بدون پیوند عضو جدید به مرگ بیمار می‌انجامد.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: پیوند قلب به عنوان یک درمان برای بیماری قلبی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه درمانی است که می‌تواند عمر گیرنده قلب را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
وی افزود: به طور متوسط بیمار بالغی که قلب اهدا شده را دریافت می‌کند می‌تواند تا حدود ده سال پس از عمل جراحی زندگی کند. اکثر این بیماران نمی‌توانند بیش از یک یا دو سال بدون پیوند قلب زندگی کنند.
دکترعسگرپوراشاره کرد: بیماری‌های قلبی زیادی وجود دارند که می‌توانند آنقدر شدید شوند که به پیوند قلبی بینجامند؛ بیماری‌هایی مانند کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و میوپاتی محدود کننده. برخی از این بیماری‌ها از بدو تولد وجود دارند و برخی دیگربه مرور زمان ایجاد می‌شوند و برخی از بیماری‌های دیگر نتیجه وارد شدن آسیب به قلب هستند؛ مانند حمله قلبی که به عضله قلب آسیب می‌رساند.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: صرف نظر از اینکه بیماری چگونه آغاز شده است، ممکن است در یکی از موارد که عبارتند از نارسایی سیستولیک قلب و نارسایی دیاستولیک قلب به پیوند قلب احتیاج داشته باشید.
وی متذکر شد: در برخی موارد برای دریافت پیوند قلب منع کلی وجود دارد، اگرچه این موارد بر اساس محل انجام جراحی، مرکز پیوند و حتی جراح متفاوت هستند.
دکترعسگرپور ادامه داد: افرادی که کاندید مناسبی برای پیوند قلب نیستند عبارتند ازکسانی که عفونت فعال دارند، در چنین شرایطی پزشک شما پیوند قلب را توصیه نمی‌کند زیرا می‌تواند عوارض بیشتری ایجاد کند، اگر آمادگی انجام اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از سلامت قلب جدید خود را ندارید، پزشک شما عمل پیوند قلب را توصیه نمی‌کند، اگر پزشک شما فکر کند که بهبودی پس از عمل پیوند قلب برای شما دشوار خواهد بود، ممکن است این روش را توصیه نکند.
این متخصص قلب و عروق افزود: اگر فردی در خانواده شما سرطان داشته باشد، یا اگر سابقه سرطان وجود داشته باشد، ممکن است کاندیدای مناسبی برای عمل پیوند قلب نباشید و اگر دچار مشکلات سلامتی دیگر باشید که می‌تواند حتی پس از دریافت قلب سالم به طور بالقوه زندگی شما را کوتاه کند، پزشک شما پیوند قلب را توصیه نمی‌کند.
وی اظهار کرد: معیارهای لازم برای پیوند قلب بر اساس سلامت کنونی، سن و سبک زندگی شما (که شامل عوامل دیگری می‌شود)، توسط پزشک تعیین می‌شود.
دکترعسگرپور تصریح کرد: دو روش جراحی متفاوت برای پیوند قلب وجود دارد. جراح برای شما توضیح خواهد داد که کدام یک برای نیازهای خاص شما مناسب‌تر است.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: عمل جراحی پیوند قلب با بیهوش شدن شما توسط متخصص بیهوشی در اتاق عمل آغاز می‌شود. هنگامی که بیمار بیهوش شد، عمل جراحی با یک برش بزرگ در وسط قفسه سینه شروع شده و جراح پوست و استخوان قفسه سینه را برش می‌دهد تا قلب در دسترس قرار بگیرد. در بسیاری از موارد در طول عمل دو جراح با هم کار می‌کنند تا فرآیند پیوند سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.
وی ادامه داد: بیمار روی یک دستگاه بای پس قلب - ریه قرار می‌گیرد تا خون همچنان توسط ریه‌ها اکسیژن‌رسانی شده و به بدن پمپاژ شود‌. این بخش از جراحی بسیار مهم است زیرا در طول جراحی قلب متوقف شده و سپس از بدن خارج می‌شود و سپس قلب اهدا شده در محل خود قرار گرفته و مجددا راه‌اندازی می‌شود. هنگامی که قلب شروع به تپیدن کرد و کار نهایی قرار دادن لوله‌های سینه برای تخلیه کامل شد، قفسه سینه با سیم کشی جناغ بسته می‌شود و پوست با بخیه یا استریپ بسته می‌شود.
> جراحی پیوند قلب سه تا چهار ساعت طول می‌کشد
دکترعسگرپور توضیح داد: به طور کلی این جراحی سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. با این حال، برای بیمارانی که دستگاه کمک بطنی دارند، نزدیک به شش تا هشت ساعت طول خواهد کشید. دستگاه کمک بطنی، یک پمپ مکانیکی است که در طول مدتی که بیمار درانتظار پیوند است، قلب را درحال پمپاژ خون نگه می‌دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند ازبطن چپ، بطن راست یا هردو پشتیبانی کنند.
این متخصص قلب و عروق افزود: پمپ دستگاه برای کسانی که روی تخت بیمارستان بستری شده‌اند در خارج از بدن قرار دارد و از طریق لوله‌هایی که در شکم قرار می‌گیرد به قلب متصل می‌شود. همچنین پمپ‌های قابل کاشت و قابل حملی نیز وجود دارد که برای بیماران سالم‌تر یا برای استفاده طولانی‌مدت طراحی شده‌اند.
وی یادآورشد: در پیوند قلب و ریه، روش جراحی تا حد زیادی یکسان است. ابتدا یک برش در قفسه سینه ایجاد می‌شود و جراح قلب و ریه‌ها را برمی‌دارد. ابتدا قلب اهدایی و سپس هر یک از دو بخش ریه درجای خود قرار می‌گیرند. اندام‌ها دوباره به رگ‌های خونی اطراف متصل و ریه‌ها به نای وصل می‌شوند. این عمل معمولاً چهار تا شش ساعت طول می‌کشد.
دکترعسگرپور بیان کرد: پس از پیوند قلب یکی دو روز شما را برای ریکاوری و بیدار شدن تدریجی از بیهوشی به آی سی یو می‌برند. شما یک هفته یا بیشتر در بیمارستان خواهید ماند.
این متخصص قلب وعروق مطرح کرد: پس ازعمل پیوند قلب پرهیز از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت، انار و پرتقال سویا به دلیل تأثیر آنها بر گروهی از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی توصیه می‌شود و پیروی از دستورالعمل‌های ایمنی مواد غذایی برای کاهش خطر عفونت لازم است.
وی ابراز داشت: ورزش منظم پس از عمل پیوند قلب به افزایش سطح انرژی و افزایش قدرت کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید، استرس را کاهش دهید و از عوارض شایع پس از عمل پیوند، مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا جلوگیری کنید.
دکترعسگرپور گفت: تیم پیوند شما بر اساس نیازها و اهداف فردی شما یک برنامه فعالیت بدنی را توصیه می‌کند. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، تمرینات قدرتی کم اثر و سایر فعالیت‌های بدنی که از آن لذت می‌برید، همگی می‌توانند بخشی از یک سبک زندگی سالم و فعال پس از عمل پیوند باشند اما حتماً پس از پیوند قلب، قبل از شروع یا تغییر برنامه تمرینی خود با تیم پیوند مشورت کنید.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: میانگین بقای گیرندگان پیوند قلب بزرگسال، ۱۱ سال پس از جراحی است که به این معنی است که ۵۰ درصد بیماران بیشتر از آن عمر می‌کنند. این درصد طی چند دهه گذشته به طور پیوسته در حال بهبود بوده است.وی متذکر شد: برخی افراد کاندیدای مناسبی برای دریافت پیوند قلب نیستند. در چنین مواردی، پزشکان دستگاه کمک بطنی یا VAD را توصیه می‌کنند. این دستگاه در قفسه سینه شما کاشته می‌شود و به پمپاژ خون کمک می‌کند. این دستگاه به پمپاژ خون از بطن‌ها به بدن کمک می‌کند.
دکترعسگرپور ادامه داد: دستگاه کمک بطنی‌ها را می‌توان در برخی افراد برای کوتاه مدت و در برخی دیگر به مدت طولانی استفاده کرد. به عنوان مثال، افرادی که در انتظار پیوند قلب هستند می‌توانند تا زمانی که قلب اهدا‌کننده در دسترس باشد از دستگاه کمک بطنی استفاده کنند. این متخصص قلب و عروق گفت: افرادی که نمی‌توانند پیوند قلب انجام دهند، می‌توانند دستگاه کمک بطنی را برای مدت طولانی‌تری نیز استفاده کنند. با این حال دستگاه کمک بطنی برای همه بیماران نیست. اگر پزشک متوجه شد که استفاده از آن فایده‌ای ندارد، قلب مصنوعی نیز گزینه دیگری است که می‌تواند توصیه کند.
> از کار افتادن قلب آخرین مرحله نارسایی قلب است
در ادامه نیز دکتر کریمی در اینباره خاطرنشان کرد: در عمل جراحی پیوند قلب، قلب ناسالم و مریض از بدن بیمار برداشته شده و قلبی سالم از بدن اهدا‌کننده عضو جایگزین آن می‌شود. برای برداشتن قلب از اهدا‌کننده باید دو پزشک یا بیشتر تأیید کنند که وی دچار مرگ مغزی شده است.
وی ادامه داد: قبل ازاینکه شما در لیست انتظار پیوند قلب قرار بگیرید پزشک باید تصمیم بگیرد که این روش بهترین روش برای درمان نارسایی قلب شما است که انتخاب می‌شود. همچنین وی باید از اینکه شما توان انجام این عمل را دارید مطمئن شود.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: در صورتی که قلب شما نتواند به درستی کارکند و روش‌های درمانی دیگر هم باعث معالجه و بهبود قلب نشود، شما به پیوند قلب نیاز خواهید داشت. آخرین مرحله نارسایی قلبی از کار افتادن ماهیچه قلب است که در این حالت قلب قادر نخواهد بود خون را به اندام مختلف بدن پمپ کند. این بدان معنا است که دیگر هیچ یک از درمان‌های موجود نمی‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمکی بکند.
وی افزود: ازکارافتادن قلب آخرین مرحله نارسایی قلب است. برخلاف نام آن، تشخیص نارسایی قلب به این معنی نیست که ضربان قلب شما در حال قطع شدن است. نارسایی به این معنی است که قلب به دلیل آسیب دیدگی ماهیچه آن یا ضعیف شدن آن یا هر دو قادر به پمپاژ خون به اندام‌های مختلف بدن نیست البته پزشک شما ممکن است دلایل دیگری هم برای انجام پیوند قلب داشته باشد.
دکتر کریمی ابراز داشت: عمل پیوند قلب را نمی‌توان برای همه بیماران انجام داد. فرآیند ارزیابی نیاز به عمل جراحی پیوند، به وسیله تیم پیوند قلب انجام می‌شود تا با استفاده از تحلیل اطلاعات بیمار مشخص شود آیا فرد برای انجام پیوند آمادگی دارد. تیم پیوند قلب را جراح پیوند قلب، پزشک متخصص پیوند قلب (پزشکی که در درمان قلب متخصص است)، پرستار یا دستیار پزشک، یک یا دو پرستار برای پیوند قلب، یک مددکار اجتماعی و یک روانشناس یا روانپزشک تشکیل می‌دهند. بقیه اعضای تیم ممکن است شامل متخصص تغذیه، یک روحانی و یک متخصص بیهوشی می‌شود.این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: فرآیند ارزیابی عمل پیوند قلب شامل مراحل مختلفی می‌باشد که عبارتند از ارزیابی روانی و اجتماعی، آزمایش خون، آزمایش‌های تشخیصی.وی توضیح داد: تیم پیوند قلب با توجه به اطلاعاتی که شما به آنها داده‌اید، سوابق بیماری‌های شما، نتایج معاینات فیزیکی و تست‌های تشخیصی تصمیم خواهد گرفت که آیا شما مستعد انجام پیوند قلب هستید یا خیر. اگر شما به عنوان فردی که باید پیوند قلب را انجام دهید مورد تأیید قرار گرفتید آنگاه در لیست پیوند قلب قرار می‌گیرید. دکتر کریمی توصیه کرد: برخی کارها که باید قبل از انجام عمل جراحی پیوند قلب انجام شود این است که پزشک شما مراحل عمل جراحی پیوند قلب را برای شما توضیح داده و اجازه می‌دهد که شما سوالاتتان را بپرسید و شما باید رضایت نامه‌ای را امضا کنید که در آن اجازه انجام عمل پیوند قلب را می‌دهید. متن رضایت نامه را به دقت بخوانید و اگر چیزی برای شما مبهم است سوال کنید.این متخصص قلب و عروق افزود: از زمانی که به شما اعلام می‌شود قلب اهدایی آماده است نباید چیزی بخورید و به شما داروهایی برای افزایش آرامش تجویز می‌شود و مطابق با شرایط سلامتی شما، ممکن است پزشک از شما بخواهد کارهای خاص دیگری را برای آماده‌سازی قبل از عمل پیوند قلب انجام دهید. وی توضیح داد: عمل پیوند قلب، عمل قلب باز بوده و در بیمارستان انجام می‌شود. انجام این فرآیند به شدت به وضعیت سلامتی شما و مهارت پزشک بستگی دارد.
> عموماً انجام عمل پیوند قلب شامل مراحل مختلفی است
دکتر کریمی خاطرنشان کرد: عموماً انجام عمل پیوند قلب شامل مراحل مختلفی است. شما روی تخت عمل به پشت قرار داده می‌شوید، خط وریدی شما برای تزریق دارو و مایعات آماده می‌شود. کاتترهای اضافه برای اندازه‌گیری فشار خون و ارزیابی وضعیت قلب در گردن و رگ‌های خونی شما قرار داده می‌شود و نمونه خون شما گرفته می‌شود. یک لوله نرم و قابل انعطاف (سوند فولی) به مثانه شما برای تخلیه ادرار نصب می‌شود و یک لوله از طریق دهان یا بینی شما به داخل شکم برای تخلیه مایعات شکم وارد می‌شود.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: عمل جراحی پیوند قلب در زمانی که شما در خواب عمیقی فرو رفته‌اید انجام می‌شود (در بیهوشی کامل). در هنگامی که شما خواب هستید لوله تنفسی از طریق دهان در ریه‌های شما قرار داده می‌شود. لوله به یک دستگاه (ونتیلاتور) متصل می‌شود تا شما بتوانید در زمان جراحی نفس بکشید.
وی ادامه داد: متخصص بیهوشی در طول عمل جراحی پیوند قلب، هر لحظه نرخ ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون شما را زیر نظر دارد و پوست روی سینه شما با محلول‌های ضد عفونی‌کننده تمیز می‌شود و جراح یک شکاف زیر قفسه سینه شما ایجاد می‌کند دقیقاً زیر سیب آدم و درست بالای ناف و استخوان جناغ سینه (استرنوم) دو نیمه می‌شود و جراح دو نیمه را از هم جدا کرده تا به قلب دسترسی پیدا کند.
دکتر کریمی افزود: جراح لوله‌ای در سینه شما قرار می‌دهد تا در زمانی که قلب شما کار نمی‌کند و در حال تعویض است، خون بتواند از طریق دستگاه قلبی – ریوی (بایپاس قلبی ریوی) به دیگر نقاط بدن پمپ شود و وقتی که خون به طور کامل به دستگاه بای پس منتقل شد و به وسیله دستگاه پمپ می‌شود و قلب ناسالم و مریض شما از سینه خارج می‌گردد و قلب اهدایی در محل خود قرار داده می‌شود. زمانی که قلب جدید در محل قرار داده شد عروق خونی به دقت به آن متصل می‌شود تا هیچ گونه نشتی به وجود نیاید.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: وقتی قلب جدید به طور کامل به بدن متصل شد، گردش خون از طریق دستگاه بای پس قطع شده و قلب وارد سیستم می‌شود. پس از بازگشت قلب، دستگاه بای پس از بدن جدا می‌شود. قلب با یک شک و ضربه کوچک شروع به کار می‌کند و ضربان آن مجدداً شروع می‌شود. وی اشاره کرد: زمانی که قلب جدید شما شروع به تپیدن کرد، پرستار کارکرد آن را بررسی کرده و مطمئن می‌شود که هیچ نشتی وجود ندارد و سیم‌های ضربان به قلب شما وصل می‌شود. این سیم‌ها برای مدت کوتاهی به یک ضربان ساز یا پیس میکر در بیرون از بدن متصل می‌شود تا قلب شما به تپش بیفتد. این کار در صورت نیاز در زمان ریکاوری اولیه بعد از عمل انجام می‌شود.
دکتر کریمی ادامه داد: پس از این مرحله استخوان جناغ سینه در محل خود قرار داده شده و به وسیله سیم‌هایی مشابه آنچه برای استخوان‌های شکسته به کار برده می‌شود، دوخته می‌شود و پوست روی سینه به هم دوخته می‌شود. شکاف ایجاد شده در سینه به وسیله بخیه یا گیره جراحی بسته می‌شود.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: لوله‌هایی برای تخلیه خون و مایعات دیگر که در اطراف قلب جمع شده به سینه شما وصل می‌شود. این لوله‌ها به دستگاه ساکشن یا مکنده وصل می‌شود تا مایعات اضافی را تخلیه نماید و قلب بهبود یابد و بر روی زخم‌ها بانداژ استریل شده یا پانسمان بسته می‌شود.
وی مطرح کرد: پس از انجام عمل پیوند قلب، شما به اتاق ریکاوری برده می‌شوید و سپس به واحد مراقبت‌های ویژه برای انجام مراقبت‌های دقیق برای چند روز منتقل می‌شود و ممکن است دستگاهی برای نشان دادن مداوم الکتروکاردیوم شما، فشار خون، قرائت فشارهای دیگر، نرخ تنفس و سطح اکسیژن خون به شما متصل شود. پس ازعمل جراحی پیوند قلب باید 7 تا 14 روز یا حتی بیشتر در بیمارستان بستری شوید.دکتر کریمی ابراز کرد: پس ازانجام عمل جراحی پیوند قلب باید مرتباً توسط پزشک معاینه شوید. این پیگیری‌ها شامل آزمایش خون، عکس‌برداری از قفسه سینه به وسیله اشعه ایکس و آزمایش بیوپسی یا آزمایش میکروسکوپی بافت زنده می‌شود. در آزمایش بیوپسی با استفاده از یک سوزن
نازک بافتی از قلب برداشته شده و زیرمیکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. تیم پیوند قلب این آزمایشات و ویزیت‌ها را برای شما توضیح داده و
برنامه ریزی می‌کنند. برنامه توانبخشی ممکن است برای ماه‌ها ادامه یابد.این متخصص
قلب و عروق هشدار داد: پس از انجام عمل جراحی پیوند قلب اگر هر یک از عوارض نظیر تب، لرز یا هر دو، قرمزی، تورم، خونریزی یا نشت از محل شکاف یا هر محل مرتبط با کاتتر، افزایش درد در نواحی اطراف شکاف محل جراحی و اختلالات تنفسی را مشاهده کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.وی در ادامه تصریح کرد: مانند هر عمل جراحی دیگر، در حین یا پس از عمل جراحی پیوند قلب هم ممکن است عوارضی به وجود بیاید. خطرات احتمالی عمل جراحی پیوند قلب عبارتند از عفونت، خونریزی در حین جراحی یا پس از آن، ایجاد لخته خون که ممکن است باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا مشکلات ریوی شود، اختلالات تنفسی و نارسایی کلیوی و آلوگرافت عروق کرونری.
دکتر کریمی بیان کرد: ممکن است قلب اهدا شده به وسیله سیستم ایمنی بدن پذیرفته نشود. شما برای تمام مدت عمر خود باید داروهایی برای پیشگیری یا درمان عدم پذیرش قلب توسط سیستم ایمنی بدن مصرف کنید.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: این داروها دارای عوارض جانبی هستند. این عوارض جانبی برای هر دارویی متفاوت است و متناسب با دارویی که مصرف می‌کنید برخی عوارض ممکن است دیده شود که عبارتند از ایجاد یا عود مکرر عفونت به طوری که با درمان بهتر نشود، گردش خون ضعیف در بدن و در مغز.
وی در پایان گفت: ممکن است عوارض جانبی دیگری متناسب با وضعیت خاص سلامتی شما نیز بروز کند. حتماً قبل از عمل جراحی پیوند قلب در مورد ملاحظاتی که در مورد سلامت خود دارید با پزشک صحبت کنید.
تشخیص زودهنگام بیماری قلبی با نوع جدیدی از تصویربرداری
سی‌تی اسکن‌هایی با وضوح فوق‌العاده بالا می‌توانند سال‌ها زودتر بیماری قلبی را در بیماران تشخیص دهند.به گزارش ایسنا، به لطف نسل بعدی فناوری اسکن، بیماری قلبی سال‌ها جلوتر در بیماران پرخطر قابل تشخیص خواهد بود.این نوع جدید تصویربرداری که سی‌تی‌اسکن با وضوح فوق العاده بالا نامیده می‌شود، کیفیتی عالی دارد و امکان تشخیص دقیق بیماری عروق کرونر را به صورت غیر تهاجمی فراهم می‌کند و تهدیدات را سال‌ها قبل از بروز آنها شناسایی می‌کند.فناوری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی سی تی آنژیوگرافی کرونری در رد کردن ابتلا به بیماری عروق کرونر در بیماران با خطر کم یا متوسط کاملا مؤثر است. با این حال، غربالگری افراد پرخطر به دلیل شیوع بالای کلسیفیکاسیون‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. کلسیفیکاسیون‌ها اغلب می‌توانند گسترده‌تر از آنچه که هستند به نظر برسند و این می‌تواند باعث ایجاد مثبت کاذب شود.کلسیفیکاسیون‌ یک اصطلاح پزشکی و به معنای جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن است.نویسنده اصلی دکتر محمد هاگر می‌گوید: در نتیجه‌ی مثبت کاذب، بیماران ممکن است تحت آزمایش‌های غیرضروری و اغلب تهاجمی قرار بگیرند. به همین دلیل است که دستورالعمل‌های فعلی، سی تی آنژیوگرافی کرونری را در افراد در معرض خطر توصیه نمی‌کند.این ابزار نوآورانه از آشکارساز شمارش فوتون استفاده می‌کند. محققان دقت تشخیص آن را با استاندارد مرجع آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونر در ۶۸ بیمار مبتلا به تنگی شدید دریچه آئورت که یک بیماری شایع اما جدی دریچه‌ی قلب است که جریان خون از قلب به اندام‌ها را مختل یا مسدود می‌کند، مقایسه کردند.ثابت شد که سی‌تی‌اسکن با وضوح فوق العاده بالا برای تشخیص بیماری عروق کرونر بسیار حساس و اختصاصی عمل می‌کند. تقریبا ۸۰ درصد از بخش‌ها به عنوان خوب یا عالی رتبه‌بندی شدند، که نشان می‌دهد این روش به زودی می‌تواند برای بیماران پرخطر در دسترس باشد. دکتر هاگار می‌گوید: به نظر می‌رسد که طیف بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند به طور قابل توجهی با فناوری آشکارساز شمارش فوتون گسترش یافته است. این خبر بسیار خوبی برای این بیماران و جامعه‌ی تصویربرداری است.وضوح بالای این روش ناشی از افزایش تعداد فوتون‌های ساطع شده است. در حال حاضر، این فناوری در مراحل اولیه خود است و محققان در حال توسعه روش‌هایی برای کاهش دادن میزان قرار گرفتن بیمار در معرض تشعشع هستند.دکتر هاگار می‌افزاید: در حال حاضر، این روش برای بیماران پرخطر، که در آنها مزایای این روش از خطرات آن پیشی می‌گیرد، امکان‌پذیر است، اما نباید برای همه بیمارانی که برای تصویربرداری از قلب ارجاع داده می‌شوند، اعمال شود.سی‌تی اسکن شمارش فوتون در سراسر جهان نسبتا نادر است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری در دهه‌ی آینده رایج‌تر خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: