کد خبر: ۳۳۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 26
رئیس انجمن داروسازان ایران: مردم نباید به تبلیغات عرضه دارو در سامانه‌های غیر مجاز توجه کنند.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن داروسازان ایران در آستانه روز داروساز (۵ شهریور) در یک نشست خبری گفت: در یکسال اخیر کمبودهای دارویی شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و سرم برطرف شده است و در این اقلام، مازاد داریم و عمده کمبودها در بخش واردات داروهای خاص است که با افزایش توان تولید داخل به خصوص برای بیماران مزمن، مشکلات آن‌ها نیز برطرف می‌شود. 
به گزارش شفا آنلاین:شهرام کلانتری افزود: سیاست دولت آن است که تولید داخلی داروهای مشابه خارجی افزایش یابد تا بیشتر در داروخانه‌ها عرضه شود و کمبودهای دارویی کاهش یابد؛ مگر اینکه حوزه تخصصی پزشکی مربوطه اصرار داشته باشد که این داروها وارد شود. به گفته وی، برخی شرکت‌های پخش از شرایط کمبود نقدینگی داروخانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در توزیع دارو، تبعیض قائل می‌شوند و از سوی دیگر، بعضی از این شرکت‌ها در سبد فروش خود، داروخانه را به خرید مکمل‌ها ملزم می‌کنند. 
کلانتری ادامه داد: در کشور بیش از ۳۰ دانشکده داروسازی وجود دارد که بیش از ۲ هزار دکتر داروساز فارغ التحصیل می‌شوند و بیش از ۳۲ هزار شماره نظام پزشکی در حوزه داروسازی ثبت شده است. وی با اشاره به وجود حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ داروخانه تاسیس شده در کشور، اظهار داشت: برخی داروسازان نیز به عنوان مسئولان فنی داروخانه‌ها و کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی و صنعت پخش دارو فعالیت دارند که نقش بسزایی در افزایش تولید و توانمندی‌های صنعت دارو ایفا می‌کنند. رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته دارو به عنوان کالای استراتژیک محسوب می‌شد و ارز دولتی به آن تعلق می‌گرفت که مشکلاتی در بخش قیمت‌گذاری ایجاد کرده بود. در دولت سیزدهم ارز دولتی دارو حذف شد و به عنوان یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شد و با توجه به اینکه ۹۸ درصد جامعه ایرانی از انواع بیمه‌ها برخوردار هستند، امیدواریم با تزریق به موقع اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه، عملکرد دارویار مختل نشود. وی افزود: از قیمت ۱۰۰ درصدی دارو، ۷۰ درصد سهم بیمه‌ها و ۳۰ درصد فرانشیز داروخانه‌ها بوده و لازم است تمهیداتی برای موفقیت‌آمیز بودن اجرای طرح دارویار انجام شود و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات این طرح را سریعتر تخصیص دهد. در ادامه نیز عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در این نشست با انتقاد از وجود تعداد زیاد شرکت‌های پخش دارو در کشور گفت: ۶۴ شرکت توزیع پخش سراسری و ۱۸۰ پخش استانی داریم؛ در حالی که در کشورهای اروپایی، سه یا چهار شرکت پخش وجود دارد و توزیع دارو در این کشورها در بستر الکترونیک انجام می‌شود. هادی احمدی اظهار داشت: تعداد زیاد شرکت‌های پخش، معضلی برای داروخانه شده است زیرا روزانه ۲۰ تا ۳۰ ویزیتور به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث سردرگمی داروخانه‌ها در ارائه خدمت به مردم شده است. وی تصریح کرد: اکنون کمبود دارو وجود ندارد بلکه مشکل مدیریت توزیع دارو است زیرا بعد از تغییر قیمت دارو، به یکباره شاهد وفور داروها هستیم. عضو انجمن داروسازان ایران با اشاره به فروش اینترنتی دارو هشدار داد: ارائه خدمات دارویی در داروخانه‌ها مهم است و دارو به عنوان یک کالای استراتژیک قابل عرضه در فروش اینترنتی نیست. شهاب الدین جنیدی تصریح کرد: بار مالی ناشی از خطرات فروش غیرحضوری دارو در مجموعه سلامت کشور و سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد می‌شود و اکنون نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. جنیدی در پایان: مردم نباید به تبلیغات عرضه دارو در سامانه‌های غیر مجاز توجه کنند زیرا زنجیره دارو و نگهداری آن در شرایط مناسب حائز اهمیت است و می‌تواند سلامت را به خطر بیندازد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: