کد خبر: ۳۳۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 25
اکثر افراد برای برآورد سلامت مواد غذایی آن را بو می کنند، به امید اینکه شواهدی مبنی بر اینکه هنوز سالم است یا فاسد شده، به دست آورند.
شفا آنلاین>سلامت>متیو گیلمور (Matthew Gilmour) پژوهشگر و میکروبیولوژیست در این باره می گوید: باید بدانیم که میکروب های بیماری زا بویی ندارند. مطمئناً درست است که برخی از میکروب ها هنگام رشد بو ایجاد می کنند. این گازها زمانی به وجود می آیند که جمعیت میکروبی در حال رشد و فراوان شدن هستند یعنی زمانی که متابولیسم هر ساکن میکروبی کربن و سایر عناصر را به منابع انرژی یا بلوک های ساختمانی برای ساختار سلولی خود تبدیل می کند

به گزارش شفا آنلاین:گیلمور می افزاید: با این حال، میکروب‌هایی که معمولاً با بیماری‌های ناشی از غذا مرتبط هستند، مانند لیستریا و سالمونلا، تقریباً غیرممکن است که با آزمایش بوکردن شناسایی شوند. این باکتری ها احتمالاً در مقدار کمی در غذا وجود دارند که هرگونه عمل متابولیکی آنها برای بینی ما کاملاً نامحسوس است.

همچنین، ادوی لیستریا از بوهای جزئی که توسط گونه ‌های میکروبی فراوان ‌تر ایجاد می ‌شود و احتمالا در غذاهای ما وجود داشته باشد، قابل تشخیص نیست.

گیلمور توضیح می دهد: احتمال کمی وجود دارد که لیستریا در ماهی قزل آلا وجود داشته باشد اما هیچ شانسی وجود ندارد که حواس بویایی انسان بتواند نشانه هایی از لیستریا را در بوی آن تشخیص دهد.

او می گوید: اما با بو کردن می توان تشخیص داد که چه زمانی غذا فاسد شده است. این یکی از دلایلی است که استفاده مناسب‌تر از تست بوییدن، ممکن است بی‌خطر باشد البته در همه مواد غذایی به یک شکل نیست چراکه اگر به نقش میکروبی در بهترین پنیرها فکر کنید، در می یابید که بد بو بودن یک ویژگی آن محسوب می شود.

گیلمور در خاتمه می گوید: من فکر می کنم که برخی از علل بیماری های ناشی از غذا هنوز برای ما ناشناخته است. در حالی که بسیاری از موارد بیماری توسط آلاینده های باکتریایی مانند کمپیلوباکتر یا میکروب های دیگری ایجاد می شود، به همان اندازه موارد وجود دارد که ما هنوز منبع آن را نمی دانیم. بنابراین، اگر همیشه نگران این هستید که از خوردن غذای بد بیمار شید، بهتر است انرژی خود را صرف نگهداری آنها در دمای مناسب و پختن آنها برای مدت زمان مناسب کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: