کد خبر: ۳۳۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 25
درست در نیمه های اسفند سال ۱۳۹۸ بود که نخستین نشانه های ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده شد و در فاصله چند ماه این ویروس ناشناخته‌ی آن روزها به سرعت در حالت فراگیری و پاندمی قرار گرفت و روزانه سبب داغدار شدن بسیاری از خانواده ها شد به طوریکه در پیک مرگ و میرهای در اوایل شهریور ۱۴۰۰، شمار جانباختگان در شبانه روز از ۷۰۰ نفر فراتر رفت.
شفا آنلاین>سلامت>کمبود اقلامی چون ماسک، ژل، دستکش و گان‌های محافظ در آن زمان سبب آزار شهروندان شد و تنها راه دفاعی در برابر این ویروس مهلک، پروتکل های تعریف شده از قبیل رعایت فاصله اجتماعی، خانه نشینی، شست و شوی مرتب دست ها و ضدعفونی کردن وسایل شخصی، سطوح و معابر عمومی بود اما از زمانی که نخستین واکسن های مقابله با کرونا ساخته شد و به مرحله تزریق عمومی رسید، کم کم کاهش سطح پروتکل های سخت گیرانه در کشورهای مختلف دنیا که اصطلاحا «Lock Down» خوانده می شد در خبرها به گوش می رسید اما در ایران همچنان ظرفیت تخت های بیمارستانی مملو از مبتلایان بود و مرگ و میرها هم به رخدادی تلخ و تکراری تبدیل شد؛ در چنین شرایطی چشم امید مردم به اراده دولتمردان وقت بود تا با واردات واکسن در کنار نبوغ دانشمندان ایرانی در تولید انواع بومی، رویه ای فراگیر در واکسیناسیون عمومی را شاهد باشند و بار دیگر زندگی به روال عادی بازگردد.

به گزارش شفا آنلاین:با این حال تلاش هایی شد اما کافی نبود و درصد کمی از شهروندان با استفاده از تولیدات بومی و محموله های وارداتی واکسیناسیون شدند ولی این مقدار نمی توانست پاسخگوی نیازها باشد و همچنان این کرونا بود که جان می گرفت.

در میان ناامیدی شهروندان، از روز دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰ خورشیدی و با روی کار آمدن دولت دکتر ابراهیم رئیسی اما، شرایط کاملا دگرگون شد.

اولویت نخست دولت در آغاز فعالیت معطوف به سلامت مردم و صیانت از جان آنها بود و به همین دلیل با دیپلماسی قوی برای واردات حجم گسترده ای از واکسن به کشور، نسبت به تقویت ظرفیت های داخلی برای ارتقای ظرفیت تولید واکسن های بومی هم مبادرت کرد و تنها چند ماه زمان لازم بود تا اکثریت شهروندان واجد شرایط یا در معرض خطر دُزهای اول تا سوم واکسن را تزریق کنند و حتی کار به جایی رسید که کشور دارای حجم گسترده ای از ذخایر واکسن بود و در فراخوان های رسانه ای هم مردم را ترغیب به تزریق دُزهای یادآور می کردند.

غلبه بر بیماری کرونا با واردات پنج برابری واکسن با هزینه ای بیش از یک میلیارد دلار در دولت سیزدهم رقم خورد تا سلامت مردم در برابر این بیماری تضمین شود.

با توجه به اینکه بیماری کرونا از اواخر سال ۹۸ در کشور شیوع و همه گیری آن آغاز شد، قبل از روی کار آمدن دولت مردمی روزانه ۷۰۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دادند و واکسیناسیون عمومی در ابهام تعلل ها قرار داشت، با آغاز بکار این دولت، سیل واردات واکسن از شهریور ماه ۱۴۰۰ روند افزایشی به خود پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱، ۸۰ درصد مردم در گروههای سنی مختلف اعم کودک و نوجوان، بزرگسال، میانسال، سالمند و سالخورده در برابر کرونا واکسینه شدند، بطوریکه بر اساس اعلام بانک مرکزی ۷۳ درصد تامین ارز واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم انجام شده است.

‌بانک مرکزی در راستای تحقق هدف دولت سیزدهم در صیانت از سلامت عمومی هموطنان در مقابله با ویروس کرونا، ۱.۴۸۷ میلیارد دلار برای واردات ‌واکسن کرونا تامین کرد.

تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۷۰۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۴۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۲۶۶ دُز رسید.

شکست کرونا چگونه محقق شد؟

در ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۱ با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، اولین روز بدون مرگ و میر روزانه کرونا در کشور ثبت شد، همزمان با ثبت اولین روز بدون فوتی در کشور، صفحه مقام رهبری در فضای مجازی نیز با انتشار این بیانات، به این موضوع مهم واکنش نشان داد که «ملت ما، مسوولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در تولید واکسن علیه کرونا به خودکفایی رسیدیم.

دولت سیزدهم توانست با تزریق ۱۴۹ میلیون دز واکسن کرونا در بین دولت‌های پیشرو در تزریق واکسن کرونا قرار گیرد این اتفاق درحالی رخ داد که در دولت قبل تنها ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار دُز معادل ۲۰ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسن را دریافت کرده بودند و میزان تزریق دُز دوم واکسن نیز به ۳ میلیون و ۷۲ هزار دُز معادل ۵ درصد جمعیت هدف رسیده بود اما امروز بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف کشور واکسینه شده‌اند به طوری که به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، آیت الله رئیسی، مبارزه با کرونا را اولین اولویت خود قرار داد و تامین واکسن در صدر کارهای دولت قرار گرفت و با مشارکت مردم و نیروهای مسلح، واکسن در حجم گسترده در مدت کوتاهی تزریق و رکورد روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز و هفتگی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در ایران ثبت شد.

البته آیت الله رییسی، رییس جمهور نیز روز ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در پیامی اعلام کرد پس از سپری شدن بیش از دو سال از مواجهه کشور و ملت با ویروس منحوس کرونا و سویه های مختلف آن، امروز در سایه همراهی شما مردم فهیم و تلاش و همت دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مدیریت همه جانبه کرونا، شاهد صفر شدن آمار فوتی های ناشی از کرونا در سطح کشور هستیم.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: تدابیر درست از سوی دولت مردمی اعم از واردات ۵ برابری واکسن نسبت به دولت قبل و تولید ۶ واکسن مؤثر و با کیفیت داخلی که به انگیزه توزیع عادلانه سلامت، باعث بازگرداندن نشاط اجتماعی و رونق کسب و کارها و کنترل کرونا در کشور شد.

شکست کرونا چگونه محقق شد؟

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم در شرایطی تشکیل شد که شمار مبتلایان به کرونا روزانه پنج هزار نفر و شمار فوتی‌ها بیش از ۷۰۰ نفر در روز گزارش می شد. در چنین وضعیتی، با وجود تحریم‌ها و فشارهای کشورهای غربی تلاش دولت برای فراهم کردن واکسن مورد نیاز کشور و واکسیناسیون سراسری چندبرابر شد؛ به طوری که شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت رایزنی‌ها با رؤسا و وزرای بهداشت کشورهای دیگر را برای ورود گسترده واکسن به کشور آغاز کردند.

با اقدامات گسترده و در خور توجه دولت مردمی و همراهمی مردم در امر وسیع واکسیناسیون عمومی، کرونا در کشور به زانو درآمد و ایران از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان کشور برتر و پیشرو در مهار کرونا شناخته شد.

اکنون روزهای بدون فونی ناشی از کرونا بطور مداوم در کشور ثبت می شود، بطوریکه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا از پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک خبر داد.

شکست کرونا چگونه محقق شد؟

با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند.

همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه ای کووید۱۹ گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می شود./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: