کد خبر: ۳۳۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 24
تعداد زنان پزشک متخصص طی 4دهه در برخی رشته‌ها 500 برابر شده است
شفا آنلاین>سلامت>براساس آمارهای رسمی سازمان نظام‌پزشکی،  طی 4 دهه آمار پزشکان زن در حوزه‌های مختلف روند افزایشی داشته و پزشکی زنان در کشور از ظرفیت‌های خوبی برخوردار شده است. در برخی بخش‌ها اعداد تک‌رقمی پزشکان زن 500برابر شده؛ به‌عنوان مثال از 3فوق‌تخصص زنان در سال 62به هزار و 599نفر در 1402رسیده‌ایم. دیروز هم حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت تعداد پزشکان زن متخصص در کشور تا پیش از انقلاب حدود 10نفر بود، اما این عدد در حال حاضر نزدیک به 1500نفر است.

توجه ویژه برای تربیت زنان پزشک
به گزارش شفا آنلاین:البته آمارهای دقیق‌تر در این حوزه را مهری حجت‌دوست، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی به همشهری اعلام می‌کند. این مسئول با بیان اینکه اکنون در برخی رشته‌ها ظرفیت خوبی را در اختیار داریم، عنوان می‌کند: «تا اوایل انقلاب حتی در شهرهای کوچک از پزشکان خارجی استفاده می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های دولت بر افزایش تربیت دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های وابسته به حوزه سلامت متمرکز شد. این نگرش باعث شده اکنون آمار خوبی درباره پزشکان زن ایجاد شود.» او با بیان اینکه اعتلای جامعه پزشکی در 4دهه گذشته بررسی شده می‌گوید: «افزایش تعداد زنان پزشک در کشور در مقایسه با گذشته قابل توجه است؛ دلیل آن هم این است که در کشور ما به‌دلیل شرایطی فرهنگی، بسیاری از بانوان تمایل دارند که از سوی پزشک زن معاینه شوند و توجه ویژه ای برای تربیت زنان پزشک وجود داشت.» او ادامه می‌دهد: «در سال 62آمار زنان در بخش پزشکی عمومی یک‌هزار و 468نفر بود، اما پس از یک‌دهه این رقم بیش از 5برابر شد. در سال‌های 82و 92هم به‌ترتیب ما بیش از 16هزار پزشک و بیش از 30هزار پزشک عمومی زن داشتیم.»

برخی رشته‌ها با ظرفیت مناسب
یکی از جالب‌ترین موارد افزایشی در پزشکی زنان، مرتبط با افزایش قابل توجه پزشکان دارای گواهینامه فلوشیپ است. فلوشیپ همان دوره تکمیلی تخصصی است که موجب افزایش سطح علمی پزشکان می‌شود. بررسی آمارهای سازمان نظام‌پزشکی نشان می‌دهد در سال 62تنها یک پزشک زن در کشور این مدرک را داشته، اما در سال 72این تعداد 8برابر شده و در سال 82به 101نفر و در سال 92به 480نفر رسیده است. آخرین آمارها هم نشان می‌دهد که جمعیت پزشکان متخصص زن در کشور که این دوره تکمیلی را به پایان رسانده‌اند، بیش از 1400نفر است. البته که در رشته‌های فوق‌تخصصی هم در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب تنها 3پزشک فوق‌تخصص زن در کل کشور وجود داشته و این عدد در سال 72به 26نفر رسیده است. سال 82پزشکان زن فوق‌تخصص کشور 245نفر شدند و در سال 92این عدد به 709رسیده است. حالا هم نزدیک به 1600پزشک زن فوق‌تخصص در مراکز درمانی مشغول به فعالیت هستند. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این‌باره معتقد است این روند افزایشی آمار زنان پزشک در کشور همچنان ادامه خواهد داشت. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای پزشک شدن میل و رغبت در زنان ایرانی همچنان وجود دارد و این مسئله در کنکور به‌خوبی قابل مشاهده است. البته این روند برای رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی کمی کم‌رنگ شده و ظرفیت برخی از رشته‌های تخصصی خالی مانده‌است.» او در پاسخ به این سؤال که پزشکان مرد به دلایل معیشتی و سختی کار وارد حوزه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی نمی‌شوند و آیا دلایل زنان هم همین است، می‌گوید: «برخی رشته‌ها که دارای اهمیت زیادی هستند، تقاضای کمتری برای آزمون دستیاری دارند. دلایل مختلفی در این‌باره مطرح است و این مشکلات هم برای زنان وجود دارد؛ علاوه بر اینکه تعداد کشیک‌ها و سختی کار در دوره‌های دستیاری هم می‌تواند به‌عنوان مانعی دیگر برای زنان پزشک برای گذراندن دوره‌های دستیاری مطرح باشد.» حجت‌دوست درباره اینکه آمار بانوان پزشک در کدام حوزه‌ها بیشتر است، عنوان می‌کند: «ظرفیت‌های متخصصان در حوزه زنان و زایمان مناسب است، اما در برخی رشته‌ها مثل جراح عمومی کمبود وجود دارد و این در حالی است که بیماران زن نه‌تنها در حوزه زنان و زایمان، بلکه تمایل دارند که در سایر رشته‌های جراحی‌ هم پزشک زن به آنها خدمات ارائه کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: