کد خبر: ۳۳۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 23
مکانیسم آلرژی در همه فصول یکسان است و آلرژی تابستانه فرقی با آلرژی در باقی فصل‌ها ندارد، ولی آنچه آلرژی تابستان را از فصول دیگر متمایز می‌کند، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن هوا و افزایش بعضی گازها ازجمله CO2 در این فصل است که باعث می‌شود گروه خاصی از گیاهان در تابستان گرده‌افشانی‌ بیشتری داشته باشند.
شفا آنلاین>سلامت>تقریبا ۲۰درصد از جمعیت ایران دچار یکی از انواع بیماری‌های آلرژیک هستند. با توجه به صنعتی شدن دنیای مدرن و تغییر سبک تغذیه و مدل ساختمان‌سازی‌ها و آلودگی هوا و... پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال‌های آینده افزایش هم پیدا کند. یکی از مهم‌ترین آلرژی‌های فصلی، «آلرژی تابستانه» است، اما کمتر کسی می‌داند که آلرژی در تابستان تا چه اندازه می‌تواند کیفیت زندگی فرد را پایین بیاورد و حتی بیماری‌های دیگری را نیز به این بیماری اضافه کند. 
به گزارش شفا آنلاین:دکتر محمدحسن بمانیان، فوق‌تخصص آلرژی، استاد دانشگاه و عضو انجمن آسم و آلرژی ایران می‌گوید: مکانیسم آلرژی در همه فصول یکسان است و آلرژی تابستانه فرقی با آلرژی در باقی فصل‌ها ندارد، ولی آنچه آلرژی تابستان را از فصول دیگر متمایز می‌کند، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن هوا و افزایش بعضی گازها ازجمله CO2 در این فصل است که باعث می‌شود گروه خاصی از گیاهان در تابستان گرده‌افشانی‌ بیشتری داشته باشند.
دکتر بمانیان می‌گوید: گرچه بعضی از درختان و گیاهان که در بهار گرده‌افشانی می‌کنند، گرده‌هایشان تا فصل تابستان هم باقی می‌ماند، ولی در تابستان، اوج یک گروه دیگر از گرده‌های گیاهی را هم داریم که افرادی که به اینها حساسیت دارند، دچار علائم تنفسی می‌شوند. علائم تنفسی این افراد مثل علائمی است که در بهار می‌بینیم؛ حالت سرماخوردگی و احتقان بینی، عطسه‌های مکرر، آبریزش بینی و خارش چشم، بینی و گلو.
کم نیستند افرادی که با گلودردهای مکرر به پزشک مراجعه می‌کنند؛ یعنی در تابستان، فرد احساس گلودرد دارد و البته خیلی‌ها آن را با سرماخوردگی و گاهی با کرونا اشتباه می‌گیرند. عضو انجمن آسم و آلرژی ایران می‌گوید: آنچه آلرژی را از سرماخوردگی متمایز می‌کند، این است که فرد دچار آلرژی معمولا تب نمی‌کند. توصیه می‌شود که وقتی علائم سرماخوردگی شما بیشتر از 2هفته طول کشید، فرض را بر این بگذارید که بیماری شما چیزی فراتر از سرماخوردگی است. البته یک‌سری از علائم آلرژی با کووید هم یکسان است و این دو هم بعضا با همدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. ممکن است فرد مبتلا به آلرژی، احساس خستگی و کوفتگی هم داشته باشد که این علائم بین آلرژی و کووید مشترک است.
دکتر بمانیان ادامه می‌دهد: موردی که آلرژی را از عفونت‌های ویروسی مثل کووید متمایز می‌کند، این است که در آلرژی‌ها خارش، یک علامت غالب است؛ خارش چشم، گلو و گوش.
یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید آلرژی در فصل تابستان، حشرات و سوسک‌ها هستند؛ موضوعی که خیلی از مردم از آن خبر ندارند. چرخه زیست حشرات طوری است که فعالیت آنها در تابستان اوج می‌گیرد، حشراتی مثل انواع پشه، پشه ریزه، انواع مگس، ساس، سوسک‌ها مثل سوسک‌های حمام و سوسک‌های آشپزخانه. به‌گفته دکتر بمانیان، وقتی سوسک‌ها پوسته‌ریزی می‌کنند، پروتئینی را در فضا منتشر می‌کنند که برای افراد مبتلا به آسم و بعضی از افراد مبتلا به آلرژی مشکل ایجاد می‌کند. یکی از عوامل مهم عدم‌کنترل بیماران دچار آسم، همین سوسک‌ها هستند. استاد دانشگاه علوم‌پزشکی ایران می‌گوید: یک لاشه سوسک کافی است تا کل فضای منزل آلوده و کنترل آسم سخت و دشوار شود. اگر یک سوسک داخل ساختمان دیده شد، می‌توان گفت تقریبا معادل 800سوسک در داخل فاضلاب منزل وجود دارد. این سوسک‌ها حجم زیادی از مواد حساسیت‌زا و آلرژن‌ها را در محیط ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که علائم آلرژی اوج بگیرد. مگس‌ها و پشه‌ها هم بدون آنکه فرد را بگزند، می‌توانند علائم آلرژی را تشدید کنند. البته همه اینها هم راه پیشگیری دارند و هم درمان.
برخی میوه‌های تابستانی و صیفی ها نیز می‌توانند سندرم‌های آلرژی ایجاد کنند و برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز شوند. این نوع، سندرم‌ آلرژی دهانی نام دارد. انواع خربزه، انواع انگور، انواع هلو، انجیر، بادمجان، بامیه و گوجه‌فرنگی ازجمله خوراکی‌های تابستان هستند که آلرژن محسوب می‌شوند و علائمی که در فرد ایجاد می‌کنند گزگز زبان، خارش گلو، گلودرد، خارش لب‌ها و بعضا عطسه و آبریزش بینی است.
دکتر بمانیان درباره علت آلرژی‌زایی این میوه‌ها توضیح می‌دهد: مواد حساسیت‌زا یا آلرژن‌هایی که داخل این میوه‌ها و صیفی ها است، از لحاظ ساختاری شبیه گرده‌های گیاهی است که در این فصل در فضا پراکنده می‌شوند؛ به همین دلیل کسانی که به آن گرده‌ها آلرژی دارند، ممکن است به این میوه‌ها هم حساسیت داشته باشند.
عضو انجمن آسم و آلرژی ایران به شیوع بیماری‌های پوستی ناشی از بیماری‌های آلرژیک در تابستان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از تبعات واکنش‌های آلرژیک، اگزماست. اگزما در فصل تابستان شکل خاص خود را دارد،‏‎‏‏ علت بروزش هم گرمای هوا، تعریق فراوان بدن و خشکی بیش از اندازه این فصل است که باعث می‌شود این حساسیت پوستی تشدید شود و بیشتر در نواحی چین‌دار بدن بروز پیدا می‌کند؛ مثل زیر بغل، کشاله ران، جلوی آرنج، پشت زانو، زیر گلو (جلوی گردن)، کف پا و انگشتان پا به‌دلیل تعریق پا در کفش. اینها نواحی شایعی هستند که در تابستان دچار التهاب بیشتر می‌شوند.گرما و آلودگی هوا نیز عامل تشدید آلرژی در فصل تابستان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: