کد خبر: ۳۳۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 23
به نظرم آینده پزشکی در ایران تاریک است، زیرا مسوولان مربوطه، مجلس و دولتمردان رابطه خوبی با جامعه پزشکی ندارند و هر روز قانون و تبصره‌های متفاوتی علیه جامعه پزشکی اعلام و فضا را برای پزشکان تنگ‌تر می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت>اول شهریور مصادف با زادروز بوعلى‌سینا را روز پزشک نامیده‌اند؛ روزی و بهانه‌ای برای بزرگداشت و گرامیداشت زنان و مردانی که سپید می‌پوشند تا نگذارند دیگران سیاه‌پوش شوند. روز پزشک، فرصت و بهانه‌ای برای ارج نهادن به خدمات ارزشمند جامعه پزشکی است. 
به گزارش شفا آنلاین:پزشکانی که قاطبه آنها، حس نوع‌دوستی را در وجود خود متبلور ساخته و برای نجات جان بیماران دست از تلاش و خدمت برنمی‌دارند. جامعه پزشکی کشور در این سال‌ها به شدت درگیر مسائل حاشیه‌ای بوده و همین موضوع باعث شده جایگاه طبابت تا حدودی دچار خدشه شود. تعرفه‌های غیر‌واقعی، پرداخت مالیات‌های بعضا ناعادلانه، هجمه‌های ناروا از سوی برخی چهره‌ها و…، دست به دست هم داده تا جایگاه پزشکی در کشور تحت‌الشعاع این قبیل امور قرار بگیرد. از سوی دیگر، شدت گرفتن مهاجرت پزشکان به هر دلیل، خالی ماندن ظرفیت‌های برخی از رشته‌های تخصصی و غیره به عنوان مهم‌ترین چالش‌های نظام سلامت کشور تلقی می‌شود که باید برای آن، راهکاری اندیشید، چراکه قاطبه پزشکان و شاید نزدیک به یک ۹۰ درصد آنها بر اساس تعرفه‌های مصوب، امرارمعاش می‌کنند و چون هزینه‌های زندگی و طبابت روز‌به‌روز در حال افزایش است، جامعه پزشکی هم برای تامین هزینه‌های زندگی، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 
در حالی که کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس، اروپا و کانادا، برای پزشکان ما فرش قرمز پهن کرده‌اند. اگر قرار باشد مهاجرت پزشکان شدت بگیرد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، باید به پزشکان خارجی متوسل شویم یا اینکه برای درمان توسط پزشک ایرانی، به خارج از کشور سفر کنیم. چه‌بسا «علیرضا اولیایی‌منش» رییس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت با نامناسب خواندن فضای فعلی تعرفه‌ای خدمات سلامت اظهار کرد: «در شرایط فعلی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی به صورت دوشیفت کار می‌کنند تا درآمدشان به حداقل‌های زندگی نزدیک باشد.» وی با اشاره به خروج پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی از هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: «تقریبا در هر جلسه از جلسات دانشگاه مطرح می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران از تمام‌وقت جغرافیایی خارج می‌شوند که این یک فاجعه است. در یکی از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۶ فوق‌تخصص گوارش، ۴ نفر از آنها مهاجرت کرده‌اند و دو نفر نیز از بخش دولتی خارج شده‌اند، بنابراین تشکیل جلسه شورای راهبری تعرفه و قیمت تمام‌شده خدمات به دلیل احساس تکلیف است تا جلوی فاجعه را بگیریم.» دیروز به همین مناسبت رییس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از نمایندگان جامعه پزشکی به مناسبت روز پزشک، با رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.
زمینه مهاجرت معکوس پزشکان فراهم است
«ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری دیروز در دیدار با پزشکان با اشاره به اینکه زمینه مهاجرت معکوس پزشکان فراهم است، گفت: در بازدید از یک شرکت پزشکی به من گفتند کسانی که رفته‌اند بدانند زمینه شغل مناسب برای آنها وجود دارد و زمینه برای مهاجرت معکوس فراهم است.
وی افزود: در ملاقات خارجی سران سایر کشورها می‌گویند که داروی ایرانی را دارای استاندارد لازم می‌دانیم و مشتری هستیم. از یک شرکت داروسازی بازدید کردم، آنها گفتند هرجایی می‌توانید اعلام کنید که متخصصان در کار دانش‌بنیانی که ما انجام می‌دهیم جایگاه دارند و زمینه شغل باعزت برای آنها وجود دارد و کسانی که رفته‌اند بدانند که زمینه شغل مناسب در این شرکت‌ها برای آنها وجود دارد و مهاجرت می‌تواند معکوس شود. در ساخت تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان ما حرف بسیار روشنی دارند. قبلا خارج از کشور فرش ایرانی یا محصولات و کارهای دستی اصفهان را می‌بردیم که هنوز اینها موجب افتخار است، اما ترجیح دادم در سفرهای خود تجهیزات پزشکی را ببرم که جوانان ما تولید کرده‌اند که موجب افتخار ایران است.
رییس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه «باید به حرف‌های نو در پزشکی و سایر علوم توجه شود» تصریح کرد: کرسی‌های نظریه‌پردازی برای حرف‌های نو است. باید حرف‌های نو شنیده شود. حرف‌های نو بررسی شود، زود پذیرفته نشود و زود هم رد نشود، بلکه بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه «جامعه پزشکی و پرستاری و مجموعه بهداشت و درمان باید همواره محترم شمرده شوند» گفت: شاید چهار متخلف در همه اقشار وجود دارند، افرادی ممکن است قانون را دور بزنند یا متخلف باشد که خود صنف باید برخورد کند، ولی در رسانه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌ها جایگاه رفیع پزشکی مورد آسیب قرار گیرد. این جامعه همواره محترم بوده و باید محترم باشند. احترام به دانشمند و پزشک، احترام به علم، فرهیختگی و احترام به ملت است. خود صنف پزشکی باید با افراد متخلف برخورد کنند تا آنها سواستفاده نکنند.
رییسی افزود: روزی ۷۰۰ نفر قربانی کرونا می‌شدند، برخی به کشورهای اطراف برای واکسیناسیون می‌رفتند، برخی خانواده‌ها حاضر نبودند بیماران خود را قبول کنند، اما پزشکان و پرستاران از آنها مراقبت کردند. ما قدردان زحمات آنها هستیم.
پزشکان در تنگنای مالی
دکتر «اعظم‌السادات موسوی» رییس سابق انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران ضمن تبریک روز پزشک به «جهان‌صنعت» گفت: در روز پزشک باید از دغدغه‌های پزشکان یاد کرد. برخلاف تصورات تعداد بسیار کمی از پزشکان درآمدهای معقولی دارند. تقریبا ۹۰ درصد جامعه پزشکی به خصوص پزشکان جوان از نظر معیشتی دچار مشکلات جدی هستند. از طرفی مسوولیت‌ها و سختی کار یک پزشک زیاد است، اما درآمد آنها کفاف حداقل زندگی را نمی‌دهد. بسیاری از پزشکان به شغل دوم کاذب روی آورده‌اند. تعداد زیادی هم تخصص خود را در زمینه زیبایی کسب می‌کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند. شاید به همین دلایل است که این روزها جوانان دیگر مایل به ادامه تحصیل در این رشته نیستند. این در حالی است که اگر فکری در این خصوص نشود، افراد از این رشته دور می‌شوند یا مهاجرت می‌کنند که در نهایت مردم ضرر خواهند کرد.
وی افزود: جامعه پزشکی با مشکلات زیادی دست به گریبان است، یکی از آنها موضوع تعرفه‌های پایین پزشکی با رشد روزافزون تورم و افزایش هزینه‌های پزشکان است. بسیاری از پزشکان به خاطر هزینه‌های گزاف مجبور به تعطیل کردن مطب خود شده‌اند.
موسوی ادامه داد: کشور ما در حوزه پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است و نخبه‌های بسیاری را در این رشته تربیت کرده است، ولی متاسفانه به جای آنکه مرکز ارجاعی و عنوان توریسم سلامت منطقه را داشته باشد، جریاناتی راه‌اندازی می‌کند که باعث دلسردی و خروج نخبه‌های ما از کشور می‌شود. امیدوارم مسوولان محترم به فکر باشند و سرمایه‌های نفیس خود را که به سختی به دست آمده‌اند، به راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار ندهند.
آینده تاریک پزشکی ایران
دکتر «ایرج خسرونیا» رییس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز با تاکید بر آینده تاریک پزشکی ایران گفت: به نظرم آینده پزشکی در ایران تاریک است، زیرا مسوولان مربوطه، مجلس و دولتمردان رابطه خوبی با جامعه پزشکی ندارند و هر روز قانون و تبصره‌های متفاوتی علیه جامعه پزشکی اعلام و فضا را برای پزشکان تنگ‌تر می‌کنند. به طورمثال موضوع تعرفه‌های پزشکی به موازات با تورم رشد نمی‌کند. در حال حاضر آمار رسمی تورم در کشور ۶۰ درصد است، اما میزان تعرفه‌ها تنها ۲۰ درصد افزایش داشته است. دولت در تعیین تعرفه‌ها توجهی به مخارج پزشکان نمی‌کند. همین مسائل به افزایش روز‌به‌روز مهاجرت انواع پزشکان منجر می‌شود که نه‌تنها جلوی این مساله را نمی‌گیرند، بلکه با افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، صدور پزشک را به سایر کشورها افزایش خواهند داد.
وی افزود: دولت، مجلس، سازمان نظام پزشکی و غیره باید به فکر باشند وگرنه در سال‌های آینده ما برای درمان مجبور به رفتن به کشورهای اطراف خواهیم شد. که خب متاسفانه به شدت بی‌خیال و بی‌توجه هستند و گمان می‌کنند پزشکان درآمدهای بسیار بالایی دارند. در حالی که تنها ۱۰ درصد از جامعه پزشکی درآمدهای خوبی دارند. مسوولان ۹۰ درصد مابقی را نادیده می‌گیرند که باعث می‌شود هر روز به چالش‌های ما افزوده شود. اگر مسائل و مشکلات جامعه پزشکی حل نشوند، توان نگهداری پزشکان را در ایران نخواهیم داشت و به تولیدکننده پزشک تبدیل خواهیم شد. بنابراین روز پزشک را روزی باید تبریک گفت که جایگاه پزشکان مورد احترام دولت قرار گیرد./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: