کد خبر: ۳۳۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 25
این یافته به توسعه تستی ساده توسط پزشک یا دندانپزشک منجر می‌شود که می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک چکاپ سالانه به کار برد.

شفا آنلاین>سلامت>یک تحقیق جدید نشان می دهد با اندازه گیری گلبول های سفید در بزاق به وسیله یک دهانشویه طی ۳۰ ثانیه می توان علائم هشداردهنده بیماری قلبی را در افراد جوان و سالم ردیابی کرد.

به گزارش شفا آنلاین:این یافته به توسعه تستی ساده توسط پزشک یا دندانپزشک منجر می‌شود که می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک چکاپ سالانه به کار برد.

بیماری‌های لثه با چند بیماری دیگر از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان دهان و روده بزرگ، عفونت ریه، دیابت و آلزایمر مرتبط هستند.

اکنون محققان دانشگاه ماونت رویال در آلبرتا کانادا یک روش سریع، ساده و غیرتهاجمی ابداع کرده اند که ریسک بیماری‌های قلبی در افراد جوان و سالم را ردیابی می‌کند و برای انجام آن لزوماً نباید به دندانپزشک مراجعه کرد.

در تحقیقات پیشین رابطه بین التهاب در دهان و بیماری‌های قلبی بین بیماران سالمند بررسی شده است. بنابراین محققان تصمیم گرفتند با تحقیقی مشخص کنند التهاب دهان در افراد جوان روی سلامت قلبی آنها تأثیرگذار است یا خیر.

ترور کینگ یکی از مؤلفان پژوهش می‌گوید: حتی در افراد جوان و سالم سطح پایین التهاب دهانی روی سلامت قلبی تأثیر می‌گذارد و یکی از دلایل اصلی مرگ در آمریکای شمالی است.

بار التهابی دهان (OIL) سطوح نوتروفیل ها یا همان گلبول‌های سفید خون را اندازه می‌گیرد که به عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی عمل می‌کنند. به این ترتیب میزان التهاب در دهان و وجود و شدت بیماری‌های پریودنتال (لثه) مشخص می‌شود.

در این پژوهش محققان ۲۸ مرد و زن غیر سیگاری در سن ۱۸ تا ۳۰ را انتخاب کردند که هیچ گونه سابقه بیماری لثه نداشتند. شرکت کنندگان به مدت ۶ ساعت هیچگونه غذا یا نوشیدنی (به غیر از آب) مصرف نکردند و از ورزش و مصرف الکل و غذاهای حاوی الکل و کافئین حداقل به مدت ۸ ساعت قبل از نمونه گیری اجتناب کردند.

پس از این بازه آنها دهانشان را با آب معمولی شستند و ۱۰ میلی لیتر از آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه قرقره کردند. در مرحله بعد مایع مذکور در یک لوله آزمایشگاهی برای تحلیل جمع آوری شد.

محققان علاوه بر فشار خون شرکت کنندگان، سلامت شریان‌های خون آنها را نیز اندازه گرفتند. به عبارت دیگر آنها سفتی شریانی با استفاده از سرعت موج نبض و همچنین اتساع با واسطه جریان (اندازه گیری میزان گشاد شدن شریان‌ها تا خون زیاد جریان یابد) را رصد کردند. هر سه شاخص اصلی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی هستند.

محققان متوجه شدند تعداد زیاد نوتروفیل ها در بزاق به طور قابل توجهی با اتساع ضعیف با واسطه جریان رابطه دارد. این امر نشان می‌دهد شرکت کنندگان احتمالاً در آینده با ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

آنها فرض کردند تأثیرات کاردیوواسکولار که در نتیجه بیماری‌های لثه به وجود می‌آید در حقیقت از التهاب دهان سرچشمه گرفته که وارد رگ‌های خونی می‌شود و روی توانایی رگ‌ها برای تولید گاز نیتریک اکسید تأثیر می‌گذارد. این گاز سبب می‌شود رگ‌ها از آسیب موادی مانند کلسترول در جریان خون جلوگیری می‌کند.

محققان معتقدند این تست ساده برای شناسایی ریسک‌های بیماری قلبی در آینده به خصوص برای افراد سالم کارآمد است.

مایکل گلوگر یکی از مؤلفان ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: تست دهانشویه را می‌توان به طور سالانه انجام داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: