کد خبر: ۳۳۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 25
آلبالو که برای تهیه آب آلبالو ترش استفاده می‌شود، به دلیل دارا بودن آنتوسیانین‌های بالا، دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد التهابی و ضد چاقی قوی است.
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات نشان می‌دهد که گیلاس ترش نه تنها فواید قلبی عروقی قابل مقایسه‌ای نسبت به داروهای توصیه شده ارائه می‌دهد، بلکه علاوه بر این می‌تواند خطر سکته مغزی را به عنوان یکی از خواص آلبالو کاهش دهد.

به گزارش شفا آنلاین:آلبالو که برای تهیه آب آلبالو ترش استفاده می‌شود، به دلیل دارا بودن آنتوسیانین‌های بالا، دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد التهابی و ضد چاقی قوی است. در حالی که فواید آلبالو بسیار زیاد است، طعم تند ترش آن باعث می‌شود افراد از خوردن آن به صورت مجزا به عنوان یک میوه خودداری کنند.

با این حال، این میوه فصلی ریز و قرمز روشن برای تهیه کیک‌های خوشمزه، کرامبل، مربا، شربت و کمپوت و حتی در غذای خوشمزه‌ای مثل آلبالو پلو استفاده می‌شود. پس خوب است برای بهره‌مندی از خواص آلبالو این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ادامه خواص این میوه را بررسی می‌کنیم.

آلبالو چیست؟

آلبالو که به نام گیلاس ترش هم شناخته می‌شود، میوه یک درخت کوچک (Prunus cerasus) بومی اروپا است که اکنون در سراسر جهان رشد می‌کند. فصل برداشت آلبالو کوتاه است و به همین دلیل اغلب در قفسه‌های مغازه‌ها به جای تازه، منجمدش در فصل‌های دیگر یافت می‌شوند که تقریبا این نوع آلبالو هم خواص آلبالوی تازه را دارد.

ارزش غذایی یک فنجان آلبالو خام

آلبالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه آنتوسیانین است که رنگ قرمز روشن آن را به آن می‌بخشد. مطالعات نشان داده‌اند که آلبالو به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد ممکن است اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی و محافظ قلب داشته باشد. علاوه بر این، آلبالو کم کالری و سرشار از فیبر است که آن را به یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می‌کند.

خواص آلبالو برای سلامتی

آلبالو دارای چندین فایده و خواص مختلف و بالقوه برای سلامتی است، از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش التهاب اصلی‌ترین خاصیت آلبالو

آلبالو سرشار از ترکیباتی به نام آنتوسیانین است که خواص ضدالتهابی دارد. مصرف آلبالو ممکن است به کاهش التهاب و شرایط مرتبط با آن مانند آرتریت کمک کند.

۲- حمایت از سلامت قلب

آنتی اکسیدان‌های موجود در آلبالو همچنین در کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

۳- بهبود خواب یکی از خواص آلبالو

آلبالو منبع طبیعی ملاتونین است، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. مصرف آب آلبالو یا غذاها و خوردنی‌های مختلفی که می‌توان با آلبالو تهیه کرد، ممکن است به عنوان یکی از خواص آلبالو به بهبود کیفیت و مدت خواب کمک کند. برای بهره بردن از این خاصیت آلبالو خوب است چند ساعت قبل از خواب خشکه آلبالو بخورید. طرز تهیه خشکه آلبالو را در کتاب کاله قبلا آماده کرده‌ایم.

۴- کاهش درد عضلات ناشی از ورزش

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آلبالو ممکن است به کاهش درد عضلانی و تسریع بهبودی دردهای عضلاتی پس از ورزش کمک کند.

۵- بهبود سلامت مغز و جلوگیری از زوال شناختی

ترکیبات موجود در آلبالو ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز به محافظت در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. بنابراین برای داشتن پیری بهتر حتما آلبالو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۶- کاهش خطر سکته مغزی

میلیون‌ها نفر در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی هستند، رژیم غذایی حاوی آلبالو ترش ممکن است بهتر از داروهایی باشد که پزشک توصیه کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که گیلاس ترش نه تنها فواید قلبی عروقی قابل مقایسه‌ای نسبت به داروهای توصیه شده ارائه می‌دهد، بلکه علاوه بر این می‌تواند خطر سکته مغزی را به عنوان یکی از خواص آلبالو کاهش دهد.

۷- حمایت از سلامت روده

آلبالو یکی از بهترین میوه‌ها برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است. فیبر موجود در این میوه خوشمزه ترش با تقویت رشد باکتری‌های مفید روده و بهبود هضم، از سلامت روده شما محافظت می‌کند.

۸- بهبود بینایی و خواص آلبالو

ویتامین A برای محافظت از سطح چشم و ایجاد دید بهتر ضروری است. تحقیقات نشان داده است که قطره‌های چشمی روان کننده حاوی ویتامین A برای درمان سندرم چشم خشک و همچنین برای نوع خاصی از التهاب چشم به نام کراتوکونژونکتیویت لیمبیک برتر موثر است. آلبالو سرشار از ویتامین A است بنابراین یکی از خواص آلبالو این است که به محافظت از چشم و ایجاد بینایی بهتر کمک می‌کند.

ویتامین A همراه با سایر ویتامین‌های آنتی اکسیدان به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند. خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا در افراد در معرض خطر بالای بیماری که روزانه از چندین ویتامین مانند ویتامین A ،C ،E، روی و مس استفاده می‌کنند، ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. برای داشتن بینایی بهتر، آلبالو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۹- خاصیت آلبالو در درمان سرماخوردگی

آلبالو حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از ما در برابر سرماخوردگی و سرفه محافظت می‌کند. ضمنا آلبالو به جذب آهن و در نتیجه مقاومت بدن در برابر عفونت هم کمک می‌کند. از طرف دیگر آلبالو میوه‌ای است که به خوبی با ویروس‌ها مبارزه می‌کند.

واقعیت این است که پوست آلبالو قابض و تب‌بر است و دم کرده پوست آن برای درمان سرفه، تب ناشی از سرماخوردگی بسیار موثر هستند. یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید با آلبالو برای بهبود سرماخوردگی خود درست کرده و مصرف کنید چای آلبالو است. طرز تهیه چای آلبالو با جزییات را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۱۰- کنترل وزن

کربوهیدرات‌ها متهمین اصلی دلیل افزایش وزن مردم به شمار می‌آیند، اما این واقعیت این است که مصرف درست کربوهیدارت به کاهش یا کنترل وزن کمک هم می‌کند. از طرف دیگر آلبالو بخاطر داشتن فیبر بالا یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن و تقویت عضلات ماهیچه‌های بدن است پس مصرف حداقل آلبالو برای کاهش وزن بدن مفید است. اگر مشکلات گوارشی ندارید علاوه بر مصرف خام آلبالو می‌توانید با تهیه ترشی آلبالو که کم نمک باشد هم به کنترل وزن خود کمک کنید.

۱۱- پیشگیری و درمان نقرس

آلبالو می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک در خون کمک کند، بنابراین این میوه خوشمزه می‌تواند به جلوگیری از نقرس و کاهش درد نقرس کمک کند.

روش‌های مختلف نگهداری آلبالو برای بهره‌گیری از خواص آلبالو

آلبالو را می‌توانید به روش‌های مختلفی نگهداری کنید، یکی از رایج‌ترین آن‌ها به صورت منجمد در فریزر است هرچند درست کردن فرآورده‌های آلبالو مثل آب آلبالو و غیره هم کاربردی است. به طور کلی روش‌های نگهداری آلبالو شامل موارد زیر است:

انجماد: یکی از بهترین روش‌های نگهداری آلبالو این است که آن را منجمد کنید. آلبالوی منجمد را می‌توانید تا ۶ ماه در ظرف دربسته نگهداری کنید.

کنسرو و کمپوت کردن: کنسرو کردن آلبالو هم یکی دیگر از روش‌های نگهداری آلبالو است. برای این کار باید آلبالو را در شربت یا آب کنسرو کنید تا بتوانید آن را به مدت یک سال در جای خشک و خنک نگهداری کنید. طرز تهیه کمپوت آلبالو را در کتاب کاله بخوانید.

خشک کردن: آلبالو را می‌توان با قرار دادن در معرض آفتاب یا فر خشک کنید و بعد آن را در ظرف در بسته به مدت چند ماه نگهداری کنید. روش‌های مختلف تهیه آلبالو خشکه را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

تهیه مربا یا ترشی: آلبالو را می‌توانید هم با شکر بپزید و یک مربا یا مارمالاد خوشمزه داشته باشید و هم می‌توانید با آن ترشی درست کنید. مربا، شربت و مارمالاد و حتی ترشی آلبالو را می‌توانید به مدت یک سال در شیشه‌های استریل شده در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. طرز تهیه مارمالاد آلبالو و طرز تهیه ترشی آلبالو را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید. ضمنا از مربای آلبالو بعدا می‌توانید برای تهیه آلبالو پلو هم استفاده کنید.

یادتان باشد برای نگهداری آلبالوی تازه هم حتما آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید و ظرف چند روز پس از خرید مصرف کنید. آلبالو میوه‌ای است که اگر در دمای اتاق بماند به سرعت فاسد می‌شود. ضمنا حواستان باشد قبل از نگهداری گیلاس تازه، میوه‌های آسیب دیده را جدا کنید و به آرامی زیر آب سرد بشویید. آلبالوها را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف دربسته با پارچه کاغذی نگهداری کنید تا رطوبت را جذب کنند.

عوارض جانبی احتمالی آلبالو

در حالی که آلبالو به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است، چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:

۱- مشکلات گوارشی

درست است که فیبر بالای آلبالو یکی از خواص آلبالوست اما نه برای همه. برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، این حجم از فیبر می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی بیشتر مثل نفخ و اسهال شود، به خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف شود.

۲- واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به آلبالو آلرژی داشته باشند و علائمی مانند کهیر، تورم یا مشکل در تنفس را تجربه کنند. بنابراین مصرف آن بهتر است با دقت بیشتری انجام شود.

۳- تداخل با داروها

آلبالو ممکن است با برخی داروها، به ویژه رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف آلبالو یا مکمل‌های آلبالو با پزشک خود صحبت کنید.

۴- مسائل دندانپزشکی

آلبالو یک میوه اسیدی است و در صورت مصرف زیاد یا طولانی مدت مینای دندان را از بین می‌برد. پس بهتر است برای بهره بردن از خواص آلبالو بعد از مصرفش حتما دهان خود را با آب بشویید.

آیا آلبالو آنتی اکسیدان دارد؟

بله آلبالو حاوی چندین آنتی اکسیدان و پلی‌فنول است که خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد.

روزی چند آلبالو بخوریم؟

برای بهره‌مندی از مزایا و خاصیت‌های مختلف آلبالو توصیه می‌شود روزی حدود یک فنجان آلبالو تازه یا یخ‌زده و یک‌چهارم فنجان آلبالو خشکه مصرف کنید.

چه زمانی از روز باید گیلاس بخوریم؟

مطالعات نشان داده که آلبالو یکی از معدود میوه‌هایی است که منبع طبیعی ملاتونین است. ملاتونین یک ماده شیمیایی طبیعی برای تنظیم ساعت درونی بدن و کنترل خواب به شمار می‌رود بنابراین بهتر است آلبالو را چند ساعت قبل از خواب بخورید.

خواص آلبالو خشک چیست؟

آلبالو خشک یا آلبالو خشکه بخاطر داشتن مقدار خوبی از بور که در فعالیت آنزیم‌ها موثر است تاثیر بالایی در تایمن منیزیم، کلسیم و ویتامین دی بدن می‌گذارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: