کد خبر: ۳۳۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 22
محمدتقي فاضل‌ميبدي
مراجع قم هم به عنوان طيفي كه با مردم در ارتباط نزديك هستند، فشار وارد شده بر مردم را حس كرده و در ديدار با دولتمردان در خصوص آن هشدار مي‌دهند.
شفا آنلاین>رييس‌جمهور ديروز به ديدار تعدادي از مراجع عظام كشور رفتند و مراجع عظام هم توصيه‌هايي براي حل مشكلات مطرح كردند. اغلب صحبت‌ها هم حول و حوش مشكلات معيشتي بود. صحبت‌هاي روز گذشته مراجع در خصوص مشكلات معيشتي بازتاب‌هاي وسيعي در رسانه‌ها پيدا كرد؛ البته درباره محتواي اصلي ملاقات‌ها و حجم نارضايتي مراجع هنوز خبري منتشر نشده، اما واقع آن است كه امروز مشكلات معيشتي در كشورمان به يك بحران جدي بدل شده و مردم را درگير خود ساخته است. از كارشناسان گرفته تا نخبگان و دانشگاهيان و البته مراجع درباره آن صحبت مي‌كنند. مراجع قم هم به عنوان طيفي كه با مردم در ارتباط نزديك هستند، فشار وارد شده بر مردم را حس كرده و در ديدار با دولتمردان در خصوص آن هشدار مي‌دهند. 
بايد توجه داشت تبعات مشكلات معيشتي به اندازه‌اي وسيع شده كه طلبه‌هاي حوزه علميه هم آن را حس مي‌كنند. امروز طلبه‌ها با 3ميليون شهريه دريافتي خود، قادر به تامين نيازهاي معيشتي حداقلي خود هم نيستند. آمارهاي فقر مطلق در حال افزايش مستمر است، آمارهاي خودكشي بر اساس اعلام مقامات مسوول رو به تزايد است.
 از سوي ديگر بسياري از خانواده‌ها رو به سمت طلاق و جدايي آورده‌اند. ريشه بسياري از اين ناهنجاري‌هاي اجتماعي و خانوادگي، نارسايي‌هاي اقتصاد و معيشت است. دولت سيزدهم در زمان انتخابات وعده‌هايي براي حل مشكلات داده بود، از ساخت يك ميليون مسكن در هر سال، اشتغالزايي 1.5ميليون نفري و نصف كردن تورم در آن زمان مطرح شدند. مراجع عظام نسبت به اين واقعيت‌ها آگاه بوده و در ديدار با رييس‌جمهور در خصوص آن هشدار دادند. عجيب اينكه در برابر اين همه مشكل اقتصادي، توجه دولت و مجلس معطوف موضوع حجاب است.
 مدت‌هاست كه مراجع در خصوص اين ناهنجاري‌هاي اقتصادي و اجتماعي هشدار مي‌دهند اما توجه لازم به آنها نمي‌شود. تا زماني كه مشكلات اقتصادي در كشور حل نشود، ساير مشكلات هم ادامه خواهند داشت. مسائلي چون گراني مسكن، بيكاري، طلاق، اعتياد و...در راس مشكلات مردم و مراجع قرار دارند. بنابراين مراجع در ديدار با رييس‌جمهور به حق صداي مردم را به گوش دولتمردان رسانده و با زبان ملايم و نرم از مسوولان اجرايي حل اين معضلات را طلب مي‌كنند./اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: