کد خبر: ۳۳۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 21
برای محدودیت و حتی ممنوعیت حضور کادر آقا از نظافتچی گرفته تا اینترن و تکنسین و پزشک در اتاق زنان و زایمان باید چاره ای اندیشیده شود

شفا آنلاین>سلامت>برای محدودیت و حتی ممنوعیت حضور کادر آقا از نظافتچی گرفته تا اینترن و تکنسین و پزشک در اتاق زنان و زایمان باید چاره ای اندیشیده شود. باید قانونی وضع شود تا خانم‌های باردار آن هم در کشوری اسلامی با چنین مشکل بزرگی دست و پنجه نرم نکنند.

به گزارش شفا آنلاین:براساس پویش‌های متعدد ثبت شده مبنی بر اعتراض مادران باردار نسبت به حضور مردان در اتاق زنان و زایمان، تا به حال چندین در این زمینه تهیه شده که بازخوردهای آن و کامنت‌های دریافتی از مخاطبان، نشان از دغدغه خاطر و نارضایتی شمار قابل توجهی از زنان جامعه از این مساله دارد. زنانی از هر طیف اعتقادی که اساسا با حضور مردان از کادر بیمارستان گرفته تا متخصص بیهوشی، تکنسین اتاق عمل، اینترن‌ها و حتی پزشکان مرد بنا به هر دلیلی در اتاق زنان و زایمان مخالفت دارند و این اتفاق را متناقض با حقوق زنان می‌دانند. از این رو کمپینی  را با عنوان نه به حضور پزشکان مرد در بخش زنان بیمارستان‌ها ثبت کرده اند.

به واقع، عدم تمایل زنان به نمایان شدن اندام آن‌ها در برابر مردان و حتی دیدن حال و اوضاع آن‌ها در هنگام زایمان توسط مردها، صرفا محدود به زنانی مومن و محجبه نمی‌شود و حتی آن‌هایی که اندک اعتقادی هم دارند، با این مساله به شدت مخالف هستند و ابراز می‌کنند که بخش زنان باید با کادری کاملا زنانه اداره شود. لازم به توضیح است که تجربه مادران باردار مواجه با این شرایط، نشان از آسیب‌های روانی و جسمی مختلفی برای آن‌ها دارد که تمام این موارد، لزوم رسیدگی به این مساله را بیشتر و بیشتر می‌کند.

ما در دو گزارش قبل خود با عنوان نه به حضور مردان در اتاق عمل زنان و زایمان/ به این کابوس پایان دهید! و یک تجربه‌نگاری مستند از حضور مردان در اتاق زایمان مفصل در مورد این مسائل صحبت کردیم و تجربه نگاری مستندی از زنان باردار ارائه دادیم اما همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، هنوز هم پویش‌های متعددی تحت عنوان «نه به حضور مردان در بخش زنان و زایمان» در فارس من به ثبت می‌رسد که این بار نیز با مورد مشابه دیگری مواجه هستیم.

در بخشی از متن این پویش آمده: «این واقعا دردناک است که مادر باردار در اتاق معاینه و در زایشگاه با حضور پرستار مرد بالای سرش مواجه شود. خود من به شدت از این اتفاق اذیت شده و سوالم این است که چرا باید مردان اینقدر راحت در بخش زنان و زایمان حضور پیدا کنند، آیا این موافق دستور دین ماست؟ آیا نباید قوانینی در این باره وضع شود؟» 

برای محدودیت و حتی ممنوعیت حضور کادر آقا از نظافتچی گرفته تا اینترن و تکنسین و پزشک در اتاق زنان و زایمان باید چاره ای اندیشیده شود

پرسنل آقا بالای سر زن باردار چه می‌خواهد؟ 

ثبت کننده پویش، بانوی ۲۳ساله‌ای است که ماه آخر بارداری را پشت سر می‌گذارد و برای اولین بار قرار است طعم مادر شدن را بچشد، اما کابوس حضور مردان در اتاق زایمان، نگرانی‌های بسیاری را برای او دامن زده است. بتول باقری نژاد; اهل بیرجند است و با اشاره به تجربه تلخ خود توضیح می‌دهد: چندوقت پیش به خاطر مشکلی در دوره بارداری در یک بیمارستان دولتی بستری شدم اما در کمال ناباوری دیدم که کادر آقا و اینترن‌های مرد به راحتی در بخش معاینه، زایمان و بستری زنان رفت و آمد دارند که بسیاری از این رفت وآمدها اصلا ضرورتی نداشت و ناشی از بی‌توجهی به این موضوع بود! عجیب‌تر اینکه حتی وقتی می‌خواستند اطلاعات بیمار را بگیرند هم کادر آقا بالای سر بیمار می‌آمد و اصلا برایشان مهم نبود که یک خانم باردار در چه شرایطی است و آرامش خود را به خاطر حضور مردها از دست می‌دهد. مساله تعجب‌آور دیگر این بود که وقتی پزشکان و کادر آقا وارد اتاق می‌شدند و مثلا با تخت دیگری کار داشتند، اصلا اطلاع نمی‌دادند و مابقی خانم‌ها به خاطر نداشتن حجاب، دستپاچه و معذب می‌شدند. نه تنها من بلکه همه خانم‌ها از این مساله ناراحت بودند اما متاسفانه کاری از دست کسی برنمی آمد. » 

مجبورم عطای زایمان رایگان را به لقایش ببخشم

باقری نژاد که دلش نمی‌خواهد در هنگام زایمان، مردان مختلفی مدام بالای سرش در رفت و آمد باشند و حداقل به لحاظ روانی از آرامش نسبی برخوردار باشد، خود را ملزم به یک انتخاب اجباری دانسته و می‌گوید: «زایمان در همان بیمارستانی که بستری شده بودم، تقریبا برایم رایگان تمام می‌شود اما با توجه به آنچه که دیدم و حضور گسترده مردان در بخش زنان آن بیمارستان، شاید مجبور باشم هزینه بیشتری بپردازم و بیمارستانی را برای زایمان انتخاب کنم که حضور مردها و اینترن‌ها در بخش زنان و زایمان کمتر باشد؛ هرچند که این انتخاب اجباری، اصلا منصفانه نیست و باید قانونی وضع شود تا خانم‌های باردار آن هم در کشوری اسلامی با چنین مشکل بزرگی دست و پنجه نرم نکنند.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: