کد خبر: ۳۳۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 21
رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند دارایی‌های ایران که در این کشور مسدود شده بود برای تبادل و انتقال به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شد.
شفا آنلاین>رسانه‌های کره جنوبی امروز (دوشنبه) اعلام کردند: دارایی‌های ایران که در این کشور مسدود شده بود، هفته گذشته برای تبادل و انتقال به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شد.

به گزارش شفا آنلاین:بانک مرکزی سوئیس قصد دارد این ۶ میلیارد دلار پول را که به صورت وان کره است در بازار ارز به دلار سپس به یورو تبدیل کند.

یونهاپ به نقل از یک منبع ناشناس در بازار ارز این کشور گفت: قرار است در طول ۵ هفته آینده روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد (حدود ۲۲۸ میلیون دلار) تا ۴۰۰ میلیارد وان تبدیل ارزی شود.

رویترز نوشت:‌ یک منبع در وزارت دارایی کره جنوبی با اشاره به حساسیت دیپلماتیک این گزارش از تایید آن امتناع کرد.

حسین امیرعبداللهیانُ وزیر امور خارجه کشورمان ۲۳ مرداد اعلام کرده بود: چندین هفته بود که ما درگیر این پروسه بودیم، اما زمانی می‎‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که از انتقال وجه مطمئن شویم. کنترل زمان انتقال وجه از کره جنوبی در اختیار ما نبود. اموال ما در کره جنوبی پنجشنبه گذشته به یک بانک اروپایی منتقل شد. از آنجا که انتقال یکجای ۶ میلیارد دلار از بانک‌های کره یک شوک مالی وارد می‌کرد، قرار شد طی چند مرحله جابه‌جا شود و بعد از تبدیل شدن به یورو به یکی از بانک‌های منطقه منتقل خواهد شد.

موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران آغاز شد. پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور به سئول اجازه داده شد تا در قالب واحد پول خود بدهی ایران به سازمان ملل را پرداخت کند.

در ابتدای سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی ایران در نامه‌ای خطاب به مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری (ISDS)، خواستار بازگردانده شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی شده و در همین ارتباط یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که سئول در ماه سپتامبر این نامه را دریافت کرده و قصد دارد موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا را حل و فصل کند./مشرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: