کد خبر: ۳۳۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 21
در شرایطی که این روزها گرانی بیش از پیش مردم را در تنگنا قرار داده برخی مسئولان نیز با اظهارات غیرقابل باورشان جامعه را عصبانی می‌کنند.
شفا آنلاین>اجتماعی>اینکه مسئولان نمی‌خواهند کاری برای مردم گرفتار در فقر و بدبختی کنند، کاملا قابل لمس است اما آنچه که غیر قابل باور و درک است اینکه چرا با وجود آنکه برخی از مسئولان از همه چیز خبر دارند و شرایط مردم برایشان مثل روز روشن است، دوست دارند نمک روی زخم باشند. به گزارش شفا آنلاین:چرا می‌خواهند با آمارسازی همه چیز را خوب جلوه دهند یا چرا به جای آنکه در حوزه کاری‌شان اقداماتی مفید و درخور انجام دهند، حرف‌هایی را می‌زنند که با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد. در حالی که مدیریت همین مسئولان باعث شده که مردم در این گرانی‌ها جان دهند و در فقر و نداری غوطه‌ور شوند. حالا آن‌ها و در راس‌شان مرتضوی وزیر کار مدعی است که بخش قابل توجهی از فقر مطلق ریشه‌کن شده است. حرف‌های وزیر کار که بیشتر به درد کارگران افزوده است گواه آن است که ایشان انگار در این کشور زندگی نمی‌کند یا انقدر از شرایط و امکانات خوبی برخوردار است که درد بی‌پولی و کارگری را درک نمی‌کند وگرنه کسی نیست که نداند که مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه چطور در نداری‌هایشان دارند غرق می‌شوند. از سوی دیگر منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور از دیگر مسئولانی است که حرف نه چندان واقعی را بر زبان آورده است او نمی‌گوید که شرایط مردم خوب است بلکه بدتر از آن می‌گوید که سطح زندگی مسئولان به سطح زندگی مردم نزدیک شده است. حال سوال این است که مسئولانی که کمترین امتیازشان گرفتن خودروهای شاسی بلند است چطور سطح زندگی‌شان به مردمی رسیده است که قوت غالب‌شان نان است. از این دست حرف‌ها را از برخی از مسئولان زیاد شنیده‌ایم اما کاش حداقل اگر کاری از دستشان بر نمی‌آید سکوت کنند.
> بخش قابل توجهی از فقر مطلق ریشه‌کن شده است
اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: «دولت سیزدهم براساس وعده خود در ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی از ابتدای تشکیل تاکنون موفق به اشتغال‌آفرینی برای بیش از ۱میلیون و ۹۷۰هزار نفر شده است.» صولت مرتضوی، با بیان اینکه رفع فقر مطلق از حقوق عامه مردم است، گفت: «نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس تلاشی مستمر برای تأمین معیشت و رفاه مردم داشته است». به گزارش عصرایران، مرتضوی با اشاره به ناترازی‌های موجود در حوزه درآمد و معیشت، افزود: «تأکید ریاست جمهوری ریشه‌کنی فقر مطلق در سطح کشور بوده و در این خصوص اقدامات مختلف و گسترده‌ای صورت گرفته است.» وزیر رفاه افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و پوشش فراگیر بیمه‌های اجتماعی و درمانی را از مهم‌ترین اقدامات برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق عنوان کرد و گفت: «تمام خانوارهای پشت نوبت در سازمان بهزیستی تحت پوشش قرار گرفتند و یک میلیون خانوار تحت پوشش به یک میلیون و چهارصد هزار خانوار افزایش یافت.» وی با تأکید بر اینکه تمام سه دهک اوّل، تحت پوشش خدمات رایگان درمانی هستند، اظهار داشت: در این دو سال بالغ بر ۳۵ هزار واحد مسکونی از محل منابع عمومی دولت، کمک‌های خیرین و نهادهای انقلابی در اختیار مددجویان بهزیستی قرار گرفته و ۵۶ هزار واحد هم در دست ساخت است. »مرتضوی به اثرگذاری کمیته امداد در ایجاد اشتغال و تأمین درآمد حداقلی برای نیازمندان اشاره کرد و افزود: «در سال‌جاری۱۰۰ هزار نفر در کمیته امداد به خودکفایی می‌رسند.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «بخش قابل توجهی از فقر مطلق ریشه‌کن شده است و در تداوم مسیر افتخارآفرین دولت مردمی تلاش می‌کنیم معیشت مردم بهبود یابد.» وی سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی ایران را توانمندسازی خانوارهای نیازمند و آسیب‌پذیر عنوان کرد و افزود: «یکی دیگر از برنامه‌های دولت اجرای سیاست‌های تشویقی در توزیع کالاهای اساسی بود که بر حسب تکلیف مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح کالابرگ الکترونیکی را آغاز کرده است.» مرتضوی پیشرفت طرح ملّی کالابرگ الکترونیک را موفق و مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در مرحله جدید طرح کالابرگ با هدف تشویق مردم به خرید۱۱ قلم کالای اساسی، خانوارهای دهک‌های اوّل تا سوم با خرید۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود مشمول دریافت۱۲۰ هزار تومان اعتبار افزایشی می‌شوند.» وزیر کار گفت: «تعهد دولت در این طرح این است که قیمت پایه کالاها تا پایان سال ثابت بماند و در صورت نوسانات قیمتی هم منابع لازم برای جبران فاصله تورّمی به مردم پرداخت می‌شود.» وی با بیان اینکه در این مدت ۲۰۴ هزار خانوار اعتبار تشویقی۱۲۰ هزار را دریافت کرده‌اند، افزود: «در ماه‌های آتی امیدواریم سایر دهک‌ها نیز مشمول دریافت این طرح تشویقی شوند.»
> واکنش کاربران
حال همین اظهارات آقای وزیر با واکنش‌هایی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «۲۸ میلیون از جمعیت طبق آمار خودتون تو این دوسال رفته زیر خط فقر بعد دم از فقرزدایی میزنی».
دیگری نوشت: «ریشه کنی فقر مطلق از حقوق مردم است... ولی دولت در عمل فقرا را به سوی فقر مطلق و طبقه متوسط را بسوی فقر می‌راند البته با سرعت زیاد».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «چه حس بدی به آدم دست میده از این مصاحبه‌های کلیشه‌ای و مشمئز کننده».
کاربران دیگر نوشته اند: «از افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفند سال گذشته پیداست که شخص وزیر و صد البته دولت سیزدهم چقدر مصر به ریشه‌کنی فقر بوده و هستند دور زدن قانون افزایش حقوق و تطمیع نماینده کارگران در شورای عالی کار و فریب اینکه در صورت بالا رفتن تورم مجددا حقوق‌ها افزایش پیدا خواهد کرد را هم میگذاریم به پای صداقت که دولت داشته و دارند»، «البته تا زمانی که شما و امثال شما آقای وزیر کار در پست و مقام هستید مطمئن باشید نه تنها فقر ریشه‌کن نمیشه بلکه قشر زحمتکش فقیر هست که در جامعه داره ریشه‌کن میشه نه فقر».
> سطح زندگی مسئولان به سطح زندگی مردم نزدیک است
اما معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفته است: در دولت مصلحت کلان کشور را در نظر گرفته و وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شویم. به گزارش ایسنا، محسن منصوری با بیان اینکه تثبیت حاکمیت واحد یکی از مهمترین دستاوردهای دولت است، اظهار کرد: حاکمیت دوگانه پیش از این به کشور ضربه زده است اما این دولت خود را سرباز ولایت می‌داند. وی ادامه داد: ما در دولت مصلحت کلان کشور را در نظر گرفته و وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شویم مثلا در مورد معاون سیاسی وزیر کشور دولت خیلی حرف دارد ولی به خاطر آرامش کشور سکوت کرد. توصیه رهبری هم این است که بین قوا اختلاف ایجاد نشود. برنامه ریزی کرده بودند که اتفاقی شبیه یکشنبه سیاه رخ دهد ولی برای دولت، مصلحت کشور اهمیت دارد. معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در دولت تغییر در شیوه حکمرانی ایجاد شده است. رئیس جمهور هر ۱۰ روز به استان‌ها سفر دارد. دولت پای کار و جهادی است و کاهش فساد، رانت و سوء استفاده‌ها و شفاف‌سازی از دستاوردهای این دولت است به گونه‌ای که وزارت اقتصاد صورتحساب بیش از هزار شرکت را منتشر کرد و در اختیار مردم قرار داد. منصوری افزود: سطح زندگی مسئولان دولت به سطح زندگی مردم نزدیک است. پیگیری شده است تا دسترسی مردم به مسئولان بیشتر شود. مردمی‌سازی دولت هم در دستور کار دولت قرار گرفته است زیرا صرفا با ساختارهای اجرایی فعلی نمی‌توان کشور را اداره کرد. معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان این‌که دولت خود را مسئولیت‌پذیر می‌داند و از محدودیت اختیارات گلایه نمی‌کند، تصریح کرد: یک وقتی رئیس جمهوری گفت صبح جمعه شنیدم بنزین گران شده اما الان همه دولت وقت به صف شده تا مشکل را حل کند. از سویی دولت پرونده‌های باز زیادی را می‌بندد. موضوع عربستان سعودی به نتیجه رسیده است ارتباط با چین و روسیه به جای خوبی رسیده، برجام با رعایت مصالح کشور در حال پیگیری است، منابع بلوکه شده در حال آزاد شدن است، دولت پیگیر موضوع هیرمند است، بدهی ترکمنستان به ایران در حال پیگیری است، در واقع دولت به سمت آواربرداری رفته و در این مدت کارهای خوبی انجام شده هر چند دشمن قصد دارد نمایش زمین سوخته ارائه دهد. معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به این‌که نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسیده و حتی در برخی حوزه‌ها کارگر هم کم داریم، تصریح کرد: ساخت ۱.۵ مسکن شروع شده و زمین در حال واگذاری به مردم است. البته تا متغیرهای کلان اقتصاد تاثیر خود را در متغیرهای جزء نشان دهد زمان می‌برد اما به هرحال این اتفاقات رخ داده و مردم به زودی آثار تاثیر شاخص‌های کلان را احساس می‌کنند. منصوری گفت: با این وجود در دولت ضعف‌هایی داریم، در حوزه معیشتی مردم مشکلات داریم که باید آن‌ها حل شود. باید سریع‌تر و انقلابی‌تر در بخش بازسازی انقلابی تشکیلاتی دولت عمل می‌کردیم، زیرا که دولت ذبح در بروکراسی شده است. در مدیریت افکار عمومی هم ضعف داریم و نتوانستیم گزارش کار خود را به خوبی به مردم نشان دهیم. تاکید رهبری بر جهاد تبیین برای این است که در کشور اتفاقات امیدآفرینی در حال رخ دادن است که باید به درستی به مردم اطلاع‌رسانی شود.
> واکنش کاربران
این اظهارات منصوری هم با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است. مثلا کاربرانی نوشته اند: «یعنی الان مسئولان مثل ما، کرایه خانه می‌دهند؟ دغدغه پول درمان دارند؟ قید خرید بیشتر مواد خوراکی و ضروری‌شان را زده‌اند و...»، «اگر واقعا توانستند با پول کارگری در این گرانی‌ها زندگی کنند اون موقع میشه گفت حرفی برای گفتن دارند»./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: