کد خبر: ۳۳۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 20
کیست‌های جسم زرد یا کورپوس لوتئوم، اختلال‌هایی شایع هستند که در بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شوند. این کیست‌ها به خودی‌خود نه تنها مشکلی ندارند، بلکه ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث حفظ تعادل هورمون‌ها و… می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>در تخمک گذاری، یک تخمک از یک فولیکول بزرگ آزاد می‌شود. بعد از این که تخمک آزاد شده و لقاح صورت می‌گیرد، فولیکول بسته شده و کورپوس لوتئوم تشکیل می‌شود. برخی مواقع ممکن است کورپوس لوتئوم با مایع پر شود. این تجمع مایع موجب تشکیل کیست کورپوس لوتئوم یا کیست‌ جسم زرد می‌گردد که نوعی کیست تخمدان محسوب می‌شود. 
به گزارش شفا آنلاین:در بیشتر موارد، کیست کورپوس لوتئوم به خودی خود و بدون نیاز به درمان رفع می‌گردد اما در برخی مواقع می‌تواند مشکلات مختلفی را برای فرد ایجاد کند و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع دکترفاطمه سروی، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکترفاطمه نعمت اللهی، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکتر اعظم السادات موسوی، جراح و متخصص زنان و زایمان توضیحاتی را اراه می دهند.
دکتر سروی در این باره می‌گوید: کیست‌های جسم زرد یا کورپوس لوتئوم، اختلال‌هایی شایع هستند که در بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شوند. این کیست‌ها به خودی‌خود نه تنها مشکلی ندارند، بلکه ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث حفظ تعادل هورمون‌ها و… می‌شود.
وی تشریح کرد: به طور کلی در زمان تخمک‌گذاری، یک تخمک از فولیکول بزرگ رها خواهد شد. بعد از این آزاد شدن و انجام لقاح، فولیکول مسدود خواهد شد و کورپوس لوتئوم تشکیل می‌شود. این کیست وظیفه تولید هورمون پروژسترون در اوایل بارداری را برعهده دارد و معمولا کیست کورپوس لوتئوم تا هفته‌های 7 تا 9 باقی خواهد ماند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: هورمون پروژسترون باعث بزرگ شدن رحم، پشتیبانی از رشد پوشش رحم و بهبود بخشیدن به خون و اکسیژن را برعهده خواهد داشت.
وی عنوان کرد: به مرور بعد از هفته 9 بارداری، حجم کیست کورپوس لوتئوم کم شده و از بین می‌رود. درصورتی که لقاح انجام نشود، زودتر از این زمان کیست متلاشی می‌شود. تخریب این توده باعث کاهش میزان استروژن و پروژسترون شده و همین موضوع باعث می‌شود که چرخه لقاح بعدی شروع شود.
دکتر سروی توضیح داد: هورمون‌ها مهمترین عواملی هستند که برای تنظیم قاعدگی تاثیر زیادی دارند. هورمون‌هایی مانند تحریک‌کننده فولیکول، لوتئینیزه و… تاثیر زیادی روی تخمک‌گذاری دارند. در اصل هورمون‌ها وظیفه تخمک‌گذاری و آماده‌سازی رحم برای لانه‌سازی را برعهده دارند. چرخه قاعدگی معمولا 25 تا 36 روز طول خواهد کشید که در این زمان بدن برای تخمک‌گذاری آماده خواهد شد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: چرخه قاعدگی سه مرحله اصلی دارد که عبارتند از مرحله فولیکولار، مرحله تخمک‌گذاری و مرحله لوئتال.
وی ادامه داد: مرحله فولیکولار از روزهای اول قاعدگی آغاز شده و تا زمان تخمک‌گذاری ادامه پیدا خواهد کرد. فولیکولار بین 13 تا 14 روز ادامه می‌یابد. در این مرحله بدن هورمون فولیکول را ترشح می‌کند. این هورمون باعث تحریک فولیکول‌های تخمدانی می‌شود که حاوی تخمک هستند. در نهایت یکی از این فولیکول‌ها به فولیکول بالغ تبدیل خواهد شد.
دکتر سروی افزود: فولیکول بالغ، هورمون استروژن تولید خواهد کرد که باعث از بین رفتن بقیه فولیکول‌ها شده و ضخامت پوشش رحم را افزایش می‌دهد. همچنین این فولیکول باعث آمادگی رحم برای لانه گزینی و بارداری هم خواهد شد. همه این‌ها باعث می‌شود که هورمون لوتئینیزه‌کننده هم برای تخمک‌گذاری بیشتر شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: مرحله تخمک‌گذاری نیز تقریبا در اواسط چرخه قاعدگی انجام می‌شود. در مرحله تخمک‌گذاری هورمون لوتئینیزه‌کننده افزایش می‌یابد و به‌همین‌دلیل تخمدان برای آزاد شدن فولیکول بالغ تحریک خواهد شد. این مرحله مدت زمان کوتاهی دارد و معمولا بین 16 تا 32 ساعت طول می‌کشد.
وی مطرح کرد: مرحله لوئتال زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می‌شود. زمانی که در مرحله تخمک‌گذاری، تخمک آزاد می‌شود، فولیکول بسته خواهد شد و کورپوس لوئتوم تشکیل می‌شود.
دکتر سروی اضافه کرد: این کیست مسئولیت تولید هورمون پروژسترون را برعهده دارد و باعث افزایش ضخامت رحم و آماده‌سازی آن برای لانه گزینی می‌شود. همچنین میزان هورمون استروژن در این دوره بیشتر می‌شود و باعث بیشتر شدن آمادگی رحم می‌شود. درصورتی که تخمک بارورشده‌ای وجود نداشته باشد، به‌دلیل کاهش میزان هورمون استروژن و پروژسترون، پوشش رحم ریزش کرده و قاعدگی صورت می‌گیرد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان تشریح کرد: کیست کورپوس لوتئوم هم شباهت زیادی با بقیه کیست‌های تخمدان دارد. در بعضی از مواقع ممکن است کورپوس لوتئوم با مایع پر شود که جمع شدن مایعات باعث کیست کورپوس لوتئوم خواهد شد.
وی ابراز کرد: کیست کورپوس لوتئوم یکی از انواع کیست‌های تخمدان فانکشنال است. در بیشتر موارد این کیست بدون در و علائم از بین خواهد رفت. معمولا این نوع کیست بعد از چند هفته و در برخی موارد بعد از 3 چرخه قاعدگی متلاشی خواهد شد. تعدادی از خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند دچار علائمی مانند درد لگن مواجه خواهند شد.
دکتر سروی متذکر شد: ممکن است برخی از خانم‌ها دچار پارگی کیست شوند که این موارد بسیار نادر هستند. همین خونریزی‌ها باعث ایجاد درد شدید خواهد شد.
> کیست‌های کورپوس لوتئوم بزرگ باعث پیچ خوردن تخمدان می‌شود
این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: کیست‌های کورپوس لوتئوم بزرگ باعث پیچ خوردن تخمدان می‌شود که تاثیر منفی روی جریان خونی تخمدان خواهد گذاشت. این کیست‌ها در برخی زمان‌ها هم در مراحل اول بارداری باقی خواهد ماند که در این‌صورت ممکن است کیست کورپوس لوتئوم مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: هر بیماری یا اختلال علائم خاص خودش را دارد که با بروز آن‌ها تا حدودی می‌توان نوع آن را تشخیص داد. معمولا خانم‌هایی که دچار کیست کورپوس لوتئوم می‌شوند، علائمی مانند درد لگن، سنگینی شکم، درد پشت و ران‌ها، افزایش وزن، قاعدگی دردناک، تکرر ادرار، عدم تخلیه عادی مثانه، عدم تخلیه کامل روده‌ها و خونریزی غیرطبیعی در بدنشان بروز پیدا خواهد کرد.
دکتر سروی می‌گوید: دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کیست کورپوس لوتئوم در بدن به وجود بیاید. کیست‌های تخمدان معمولا از فولیکول‌ها آزاد خواهند شد. البته این موضوع تنها دلیل تشکیل این توده‌ها نیستند و علائم دیگری دارند که مهمترین آنها عبارتند از نبود تعادل هورمونی، بارداری، آندومتریوز و عفونت لگنی‌.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اشاره کرد: خانم‌هایی که هورمون‌های بدنشان بدون تعادل ترشح می‌شوند، معمولا بیشتر از بقیه دچار مشکل کیست کورپوس لوتئوم خواهند شد. این اختلال ممکن است باعث ناباروری یا مشکلات بزرگ دیگری بشود.
وی مطرح کرد: ممکن است کیست کورپوس لوتئوم که در بدن خانم باردار تشکیل شده است، متلاشی نشود. همان‌طور که گفته شد در بیشتر موارد این کیست از بین خواهد رفت، اما ممکن است این اتفاق نیفتد که شخص بیمار باید تحت معالجه پزشک قرار بگیرد.
دکتر سروی عنوان کرد: زمانی که سلول‌های آندومتر خارج از رحم رشد کنند، اختلال کیست کورپوس لوتئوم ایجاد می‌شود. بافت‌های آندومتری به تخمدان وصل خواهد شد و رشد می‌کند. این اختلال باعث می‌شود خانم‌ها به انواع کیست‌های جسم زرد مبتلا شوند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: ممکن است لگن یک خانم عفونت شدیدی داشته باشد. اگر این عفونت به تخمدان‌ها برسد، کیست کورپوس لوتئوم ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: در خانم‌هایی هم که قبلا به یکی از کیست‌های تخمدان مبتلا شده‌اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به کیست‌های جدید وجود خواهد داشت.دکتر سروی گفت: اگر حس می‌کنید علائمی که گفته شده را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درصورت وجود کیست کورپوس لوتئوم به‌سرعت اقدامات لازم برای درمان انجام شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این کیست در بیشتر موارد خوش‌خیم بوده و با درمانی آسان از بین خواهد رفت.
> کیست کورپوس لوتئوم در بارداری از کیست‌های عملکردی هستند
در ادامه نیز دکتر نعمت اللهی در اینباره ابراز داشت: در نیمه دوم چرخه قاعدگی، بلافاصله پس از تخمک گذاری، فولیکول تخمدان خالی، کیست کورپوس لوتئوم را تشکیل می‌دهد که استروژن و همچنین پروژسترون آزاد می‌کند تا در صورت انجام لقاح رحم برای کاشت آماده باشد. اگر حاملگی اتفاق افتاده باشد، خود جفت در حدود هفته 12 بارداری عملکرد تولید پروژسترون را بر عهده خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گاهی اوقات، یک کیسه کوچک مملو از مایعات معروف به کیست جسم زرد یا کیست کورپوس لوتئوم، می‌تواند در سه ماهه اول بارداری روی تخمدان ایجاد شود. این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: کیست کورپوس لوتئوم در بارداری از کیست‌های عملکردی هستند که در اندازه‌های متفاوت و معمولا بین 2 تا 6 سانتیمتر به وجود می‌آیند که به آنها کیست جسم زرد نیز گفته می‌شود. اگرچه معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند، اما این کیست‌ها می‌توانند منجر به عوارضی شوند. با این حال خوشبختانه به خود بارداری صدمه‌ای نمی‌زنند.
وی اظهار کرد: هر زنی ممکن است به کیست‌های کورپوس لوتئوم مبتلا شود. با این حال احتمال ابتلا به این کیست‌ها در خانم‌هایی که با استفاده از داروهای کمک باروری مانند کلومید باردار شده‌اند بیشتر است. این داروها معمولاً توسط پزشک برای زنانی که دچار مشکلات باروری یا کسانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، تجویز می‌شود.
دکتر نعمت اللهی مطرح کرد: به یاد داشته باشید از آنجا که جسم زرد یک قسمت طبیعی از چرخه قاعدگی است، نوع کیست تخمدان عملکردی مرتبط با آنها نیز می‌تواند در زمانی غیر از بارداری نیز ایجاد شود؛ بنابراین ممکن است شما حتی اگر دارویی برای درمان ناباروری مصرف نمی‌کنید یا هرگز مصرف نکرده‌اید و در زمان غیر بارداری، باز هم دچار این کیست‌ها شوید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توضیح داد: برخی از زنان در طول چرخه قاعدگی خود متوجه درد در یک طرف بدن می‌شوند. این درد ممکن است نگران‌کننده باشد. به خصوص اگراحتمال بارداری خارج رحمی یا لوله‌ای وجود داشته باشد. این نوع بارداری باید سریعا تشخیص و متوقف شود؛ زیرا در غیر این صورت می‌تواند منجر به خونریزی شدید و مرگ مادر گردد و گاهی نیز این درد نشانه‌ای از کیست کورپوس لوتئوم است.وی متذکر شد: در بسیاری از موارد، زنانی که کیست کورپوس لوتئوم دارند هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند و حتی به طور تصادفی در معاینات دیگر، پزشک آنها را تشخیص می‌دهد. از آنجا که کیست کورپوس لوتئوم معمولاً پس از چند دوره قاعدگی به صورت خود به خودی برطرف می‌شود.
دکتر نعمت اللهی ادامه داد: اکثر زنان حتی متوجه وجود کیست کورپوس لوتئوم نخواهند شد و جای نگرانی ندارند؛ اما بعضی وقت‌ها بزرگ شده و حتی در اثر ضربه یا فشار پاره می‌شوند. در این صورت علائمی مانند درد و خونریزی و بوی بد ایجاد می‌کنند. اگر این علائم برای چند روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: کیست‌های کورپوس لوتئوم به طور معمول با سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند. با این حال، ممکن است نوعی سونوگرافی متفاوت از سونوگرافی شکمی که بیشتر خانم‌ها انتظار دارند، انجام شود. معمولا از سونوگرافی اندام تحتانی برای تشخیص این کیست‌ها استفاده می‌شود. وی تشریح کرد: وجود کیست کورپوس لوتئوم معمولاً جای نگرانی ندارد. کیست‌ها به طور معمول هیچ عارضه‌ای در دوران بارداری ایجاد نمی‌کنند، به خصوص هنگامی که در سه ماهه اول کشف شده باشند. اگر این کیست به طور بالقوه بدخیم باشد، به این معنی که می‌تواند رشد کند یا بدتر شود، ممکن است جراحی لازم باشد تا پزشک از خطر سقط جنین جلوگیری کند.
دکتر نعمت اللهی افزود: اگر کیست کورپوس لوتئوم باعث درد شود، پزشک ممکن است داروهای استراحت لگن یا درد را تجویز کنند. در بیشتر موارد، کیست جسم زرد به خودی خود برطرف می‌شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: گاهی کیست کورپوس لوتئوم پاره می‌شود. درد ممکن است در صورت بروز این مشکل افزایش یابد اما به سرعت فروکش کند و در این شرایط داروی مسکن و استراحت برای شما مناسب است.
وی اضافه کرد: در موارد بسیار نادر، کیست کورپوس لوتئوم می‌تواند باعث پیچ خوردن تخمدان (پیچش) شود. این حالت با اینکه به ندرت اتفاق می‌افتد اما می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر پزشک مجبور شود تخمدان شما را بردارد. از آن جایی که این کیست‌ها فقط یک طرف را درگیر می‌کنند تخمدان دیگر سالم می‌ماند و شما باز هم می‌توانید باردار شوید.
دکتر نعمت اللهی اشاره کرد: کیست‌های کورپوس لوتئوم، کیست‌های خطرناکی نیستند و مشکلی در بارداری شما ایجاد نمی‌کنند. اما در صورت مشاهده علائم طولانی مدت مانند درد، خونریزی و بوی بد حتما باید برای معاینه و سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید تا خطری برای بارداری شما به وجود نیاید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: توجه داشته باشید که حتی در زمان‌های غیر بارداری نیز احتمال وجود کیست‌های کورپوس لوتئوم است زیرا جسم زرد یک بخش طبیعی از هر چرخه قاعدگی است.
> دلایل بسیاری برای ایجاد کیست‌های کورپوس لوتئوم وجود دارد
در ادامه نیز دکتر موسوی در اینباره خاطرنشان کرد: کورپوس لوتئوم یا همان جسم زرد ساختاری است که بعد از اتمام تخمک‌گذاری از باقی مانده سلول‌های فولیکولی در بافت تخمدان تشکیل می‌شود و تا مدت چند روز هورمون‌های استروژن و نیز پروژسترون را ترشح می‌کند.
وی ادامه داد: دربرخی مواقع این ساختار به کیست تبدیل می‌شود که به آن کیست کورپوس لوتئوم می‌گوییم. با وجود این‌که کیست‌های کورپوس لوتئوم معمولا بدون درد و بی‌ضرر است، برخی بانوان نشانه‌های خاصی را تجربه می‌کنند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: برخی بانوان مبتلا به کیست کورپوس لوتئوم، دردهای متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند. درد ممکن است از لحاظ کیفیت متغیر باشد و از دردی مبهم تا شدید تغییر کند.
وی عنوان کرد: یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کیست کورپوس لوتئوم، درد در اندام تحتانی است. درد ممکن است به صورت مبهم، شدید باشد. برخی از بانوان ممکن است درد را به شکل کمردرد، گرفتگی پاها، یا حساسیت به لمس تجربه کنند.
دکترموسوی متذکر شد: نفخ یا احساس سنگینی شکم می‌تواند نشانه کیست کورپوس لوتئوم باشد. نفخ شکم ممکن است در طول چرخه بانوان به وجود آید.افزایش غیرطبیعی وزن نیز ممکن است نشان‌دهنده به وجود آمدن این کیست باشد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: در صورت ابتلا به کیست کورپوس لوتئوم، ممکن است دوره‌های قاعدگی را تجربه کنید که همراه با خونریزی‌های شدید، گرفتگی‌های دردناک و نفخ‌های غیرمعمول باشد.
وی اشاره کرد: کیست‌های کورپوس لوتئوم ممکن است همراه با تکرر ادرار، اشکال در عملکرد روده‌ها یا مشکل در ادرار و مدفوع کردن باشد و خونریزی‌های غیرطبیعی (از لکه‌بینی تا خونریزی شدید)، ممکن است نشان‌دهنده این کیست باشد. دکتر موسوی بیان کرد: دلایل بسیاری برای به وجود آمدن کیست‌های کورپوس لوتئوم وجود دارد، آن‌ها اغلب از فولیکول‌های آزاد شده پس از تخمک‌گذاری به وجود می‌آیند. اما دلایل مشخص دیگری مانند عدم تعادل هورمونی، بارداری، آندومتریوز و عفونت لگن در تشکیل این کیست‌ها نقش دارد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توضیح داد: در صورتی‌که دچار عدم تعادل هورمونی باشید، احتمال بیشتری در ابتلا به کیست کورپوس لوتئوم وجود خواهد داشت. این ممکن است به دلیل درمان‌های ناباروری یا مشکلات اساسی دیگر باشد. وی اظهار کرد: گاهی اوقات خانم‌های باردار، کیست کورپوس لوتئومی را که در آخرین تخمک‌گذاری به‌وجود آمده، در طول دوران بارداری حفظ می‌کند. اغلب در دوران بارداری یا پس از آن کیست به خودی‌خود از بین می‌رود، اما باید در تمام مدت تحت کنترل باشد.
دکتر موسوی تشریح کرد: آندومتریوز بیماری است که در آن سلول‌های آندومتر که به‌طور معمول در رحم قرار دارند، خارج از دیواره‌های رحم رشد می‌کنند. این بافت گاهی به تخمدان متصل شده و رشد کرده یا ایجاد کیست می‌کند. این امر باعث می‌شود بانوان مبتلا به آندومتریوز بیشتر دچار کیست‌های جسم زرد یا کورپوس لوتئومی شوند. این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: در صورتی‌ که عفونت لگن به تخمدان‌ها برسد، می‌تواند باعث ایجاد کیست کورپوس لوتئوم شود.بانوانی که در گذشته تجربه کیست‌های کورپوس لوتئومی داشته‌اند، احتمال بیش‌تری دارد که به طور مرتب به این مشکل دچار شوند. وی خاطرنشان کرد: در رابطه با کیست‌های کورپوس لوتئومی، لازم است هر زمان که دچار نشانه‌های دردناک شدید به پزشک مراجعه کنید. دکتر موسوی افزود:در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌ها مانند شروع درد شدید و ناگهانی، استفراغ، گیجی، از دست دادن هوشیاری و تب باید به دنبال درمان فوری باشید.این علائم ممکن است نشانه پارگی کیست یا پیچ‌خوردگی تخمدان باشد که در صورت عدم درمان، ممکن است خطر مرگ داشته باشد.این جراح و متخصص زنان و زایمان ابراز کرد: کیست کورپوس لوتئوم هنگام تست لگن قابل مشاهده است. بسته به کیفیت کیست، پزشک آزمایش‌ها و درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهد. تست‌های بالقوه عبارتند از تست بارداری، سونوگرافی لگن و جراحی لاپاروسکوپی.وی در پایان گفت: بسته به مرحله‌ای که کیست کورپوس لوتئوم در آن قرار دارد، پزشک ممکن است درمان‌های مختلفی را پیشنهاد دهد که عبارتند ازویزیت‌های منظم برای کنترل پیشرفت کیست‌‌ و قرص‌های ضدبارداری هورمونی برای کاهش خطر رشد
کیست‌های تخمدان.
مراقب این "کیست‌های تخمدانی" خطرناک باشید
یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به انواع مختلف کیست‌های تخمدانی، گفت: دسته‌ای از این کیست‌ها خطرناک بوده و در صورت عدم درمان آنها، احتمال تخریب تخمدان و یا ایجاد سرطان وجود دارد.دکتر نگین رضاوند در گفتگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بالای کیست تخمدان در زنان در رده‌های سنی مختلف گفت: این عارضه عمدتا در دختران نوجوان دیده می‌شود و علت آن این است که در این دختران هنوز محور مغزی و تخمدانی که باید فرمان از مغز صادر شده و ترشح هورمون‌ها را مدیریت کند کامل نشده و به عبارتی ترشح هورمون‌ها چندان منظم نیست و همین امر موجب تشکیل کیست‌های تخمدانی می‌شود.وی افزود: عمده کیست‌های ایجاد شده در دختران نوجوان از نوع کیست‌های ساده است که سایزهای کوچک تا متوسط داشته و جداره آنها ضعیف بوده و مایع یکدست و شفافی در میان آنها قرار دارد.رضاوند خاطرنشان کرد: این نوع کیست‌ها بی‌خطر بوده و به راحتی با دارو رفع می‌شوند و حتی در صورت عدم درمان ظرف یک تا دو ماه به صورت خودبخود از بین می‌روند.وی افزود: آنچه که در زمینه کیست‌های تخمدانی نگران‌کننده است مربوط به دسته‌ای از این کیست‌ها است که جداره منظم و صاف نداشته و جداره آنها ضخیم است.وی افزود: در این نوع کیست ها، بطور معمول مایع درون آنها غیرشفاف و غلیظ بوده و نقاط جامد درون کیست مشاهده می‌شود.وی یادآور شد: همچنین درون این نوع کیست ها، چند حفره‌ای شده و ذرات چربی و استخوان هم درون آنها دیده می‌شود.رضاوند با بیان اینکه این نوع کیست‌ها با مصرف دارو قابل درمان نیست، گفت: عمدتا این نوع کیست‌ها با انجام جراحی برداشته می‌شوند و در صورت عدم درمان به موقع آنها احتمال آسیب تخمدان وجود دارد. وی افزود: همچنین در صورت عدم درمان احتمال تغییر این نوع کیست‌ها و بدخیم شدن آنها و ایجاد سلولهای سرطانی هم محتمل است.وی خاطرنشان کرد: دسته‌ای دیگری از کیست‌ها هم وجود دارند که به کیست‌های شکلاتی معروفند. این نوع کیست‌ها که نسبتا شیوع بالایی پیدا کرده‌اند به علت کم تحرکی، چربی زیاد دور شکم و مصرف غذاهای فست فودی ایجاد می‌شوند که درمان این نوع کیست‌ها هم با جراحی بوده و با دارو رفع نمی‌شوند.وی در تشریح علائم وجود کیست‌های تخمدانی اظهار کرد: درد شکم، احساس ناخوشایند در لگن و شکم، نامنظمی در سیکل ماهانه و لکه بینی از مهمترین علائم وجود کیست است.رضاوند گفت: کیست‌ها در صورتی که ساده نباشند می‌توانند به مرور زمان بافت تخمدان را تخریب کرده و باروری را کاهش دهند و نیاز است که به محض مشاهده علائم کیست هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام شود.وی افزود: هرچه دیرتر برای درمان کیست‌های خطرناک اقدام شود، ضمن تخریب بیشتر تخمدان، هنگام جراحی بخش بیشتری هم از ذخیره تخمدانی برداشته شده و کم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: