کد خبر: ۳۳۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
سر و صدا کمر می تواند زمانی رخ دهد که مفاصل ستون فقرات که در موقعیت طبیعی خود قرار گرفته اند خارج شوند و یا دوباره به همان حالت بازگردند، درست مثل زمانی که خم میشوید و یا گردن خود را میچرخانید. هنگامی که مفاصل به این شکل حرکت می کنند ، می توانند صداهایی شنیدنی یا تق تق های شنیدنی همراه با احساس ساییدگی یا کاهش ناگهانی فشار ایجاد کنند
شفا آنلاین>سلامت>در هر سطح از ستون فقرات دو مفصل وجود دارد ، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ. هر مفصل شامل برآمدگی استخوانی از مهره های فوقانی و تحتانی است که توسط سینوویوم و شبکه ای از رباط ها به هم متصل شده اند. سر و صدا کمر ، که کرپیتوس نیز نامیده می شود ، یک پدیده شایع است که برای همه کمی متفاوت است. سر و صدا و تق نق مفاصل معمولاً دردناک نیست و باعث نگرانی نمی شود.

علل احتمالی سر و صدا مفاصل نخاعی

به گزارش شفا آنلاین:هیچ توافقی در مورد علت سر و صدا مفاصل یا در مورد اثرات بلندمدت سر و صدا مکرر کمر وجود ندارد. مکانیسم هایی که باعث سر و صدا مفاصل می شوند در افراد مختلف متفاوت است. سه نظریه اصلی در مورد اینکه چرا مفاصل سر و صدا میکنند، وجود دارد.

  • کاویتاسیون. در اطراف هر مفصل یک کپسول مایع وجود دارد که مایع سینوویال نامیده می شود و مفاصل را روان کرده و کمک میکند حرکات به راحتی امکان پذیر شوند. یکی از نظریه های مربوط به کرپیتوس نشان می دهد که فشار هوا در داخل مفصل هنگام ترک خوردن مفصل به طور ناگهانی تغییر می کند و منجر به تشکیل و یا فروپاشی حفره هوا در مایع سینوویال می شود که صدا ایجاد می کند.

  • رباط یا تاندون. هنگامی که یک رباط سفت روی سطح استخوان ، غضروف یا تاندون یا رباط دیگر کشیده می شود ، می تواند سر و صدای محکمی شبیه به تق تق در مفصل ایجاد کند.

  • صدای سایش استخوان. خراب شدن غضروف اطراف مفصل نخاعی می تواند باعث ایجاد صدایی همانند تق تق یا ساییدگی شود. ممکن است غضروف در اثر استفاده بیش از حد و یا سن از بین برود و باعث شود که استخوان های مفصل به هم ساییده شوند و احساس ساییدگی و صدایی شبیه به ترک یا تق تق ایجاد کنند.

پس از یک صدای شنیده شده از یک مفصل ، ممکن است حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد تا دوباره صدایی شنیده شود. تصور می شود که در این مدت زمان ، مفصل نیاز به "تنظیم مجدد” یا بازگشت به موقعیت و فشار قبلی خود دارد. توصیه نمی شود که هنگامی که مفصل نیاز به تنظیم مجدد دارد و یا در بازه زمانی ۲۰ دقیقه قرار دارد دوباره صدای تق تق ایجاد کند ، زیرا انجام این کار می تواند مفصل را از محدوده راحت و طبیعی خود دور کرده و رباط های اطراف را تحت فشار قرار دهد.

تاثیر صدای تق تق کمر بر ستون فقرات

مکانیسم دقیق صدای تق تق مفصل و اثرات احتمالی آن به طور کامل شناخته نشده است. اثرات صدای تق تق مفصل به دلیل تفاوت های فردی در عملکرد کلی ماهیچه ها و مفاصل به احتمال زیاد متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی ، صدای تق تق مفاصل ستون فقرات باعث درد نمی شود و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد.

سرو صدای کمر و تسکین کمردرد ( علت صدای تق تق مهره کمر )

سرو صدای مفاصل باعث تسکین موقت سفتی کمر یا فشار مفصل می شود. تحقیقات بیشتری برای شناسایی هرگونه مزایای طولانی مدت این موضوع مورد نیاز است.

ماساژهای دستی ، یک روش رایج برای تسکین درد کمر و گردن است ، ممکن است این روش برای تنظیم مفاصل و برای ایجاد کاهش درد متمرکز باشد. این تنظیمات ممکن است صدای تق تق ایجاد کند.

کتب پزشکی نشان می دهد که ماساژهای دستی مفاصل می تواند به کاهش سفتی ، بهبود دامنه حرکتی و کاهش موقت درد کمک کند. ماساژهای دستی ، که تنظیمات ستون فقرات نیز نامیده می شود ، معمولاً توسط پزشکان متخصص کایروپراکتیک و پزشکان استئوپاتی ارائه می شود.

اگر سر و صدا کمر با علائم نگران کننده یا دردناک همراه باشد ، ممکن است نشان دهنده یک مشکل ساختاری یا دژنراتیو در مفصل باشد. اگر موارد زیر با سر و صدا کردن مفصل رخ دهد، ممکن است مشورت با پزشک لازم باشد:

سوزش، درد ضربان دار

 گاهی اوقات در هنگام سر و صدا مفصل ، درد شدید ، دردی همانند ضربه چاقو، داغ یا ضربان دار ایجاد می شود. در ستون فقرات ، این درد ممکن است نشان دهد که یک مفصل در حال سوزش یا تحریک ریشه عصبی است.

سر و صدا مداوم

مفصلی که به طور مداوم هنگام حرکت سر و صدا می کند می تواند نشانه ای از اختلال عملکرد مفصل باشد. علل احتمالی سر و صدا مفاصل عبارتند از آسیب رباط یا غضروف ، خرابی کپسول سینوویال و/یا سایش استخوان روی استخوان در اثر آرتروز یا دلایل دیگر است.

قفل کردن مفصل

اگر یکی از مفاصل نخاعی احساس کند که با حرکات خاصی در محل خود می چسبد یا قفل می شود، ممکن است ساختار مفصل خراب شود.

آسیبی که به تازگی رخ داده. اگر تغییر محسوسی در سر و صدا مفصل بعد از ضربه یا جراحت رخ دهد، معمولاً به پزشک توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که تغییرات ساختاری (مانند شکستگی جزئی یا پارگی رباط) عملکرد مفصل را مختل نمی کند.

در صورت وجود هر یک از علائم فوق یا سایر علائم مربوطه، توصیه می شود برای تشخیص و درمان با پزشک مشورت کنید.

اجماع کمی در مورد پیامدهای طولانی مدت ترک خوردن مفصل وجود دارد. تصور می شود که هنگامی که یک مفصل به طور مکرر ترک می خورد ، به طور مداوم از موقعیت طبیعی خود خارج می شود، که ممکن است باعث شل شدن رباط های اطراف مفصل در طول زمان شود. در حال حاضر هیچ ارتباطی با ترک خوردگی مفصل و تغییرات دژنراتیو وجود ندارد./دیده بان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: