کد خبر: ۳۳۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: 94.7 درصد تجویز ام آر آی در ایران بیخودی است. تجویزهایی که گاهی به خاطر جیب پزشک انجام می شود و مردم را فقیر می کند.
شفا آنلاین>سلامت> دکتر محمد اسماعیل اکبری افزود: دلار ۵۰ هزارتومانی را جایی خرج می‌کنیم که یک قران به درد مریض نمی‌خورد. ۳۰ درصد بیشتر از دنیا شیمی درمانی داریم و ۹۴.۷ درصد ام‌آرآی ها زیادی و بی خودی تجویز می‌ شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی گفت: سرطان و فقر با هم نسبت دارند. افراد فقیر بیشتر درگیر سرطان می شوند. انسجام اجتماعی هم مهم است. هر چه مهربانی در جامعه کمتر شود، درمان سرطان سخت تر می شود. تاثیر مهربانی در درمان سرطان شوخی نیست.

وی ادامه داد: در ایران حداقل ۳۰ درصد بیشتر از سایر دنیا شیمی‌درمانی و دارو درمانی می‌کنند. در مجلات معتبر پزشکی به این اقدام می‌گویند «کم‌اش هم زیاد است»، این داروها و درمان‌ها که پوشش بیمه ندارد، درمانی نیست که بتواند بیمار را نجات دهد.

اکبری گفت: مدتی قبل بیماری به من مراجعه کرد که برای درمان سرطان خانه زندگی‌اش را فروخته بود، شرایط‌ اش طوری بود که هم منشی و هم فلوشیپ من درحال گریه بودند، بررسی کردم دیدم هرکاری که برای درمان او انجام شده و سبب شده پول این بنده خدا از دست برود اصلاً نیاز نبوده است.

وی ادامه داد: آیا واقعا دارویی که یک دوره درمان آن ۷۰ میلیون تومان است توان این را دارد یک سال به عمر بیمار اضافه کند، باید دراین‌باره علمی حرف بزنیم، ضمن این‌که این داروها که زیر پوشش بیمه نیستند هیچ جای دنیا هم زیر پوشش بیمه نیستند. باید عالمانه‌تر و دلسوزانه‌تر راجع به بیماران سرطانی حرف بزنیم وگرنه مجبور می‌شود برود خانه و فرش و طلاهای همسرش را بفروشد و بعد هم نتیجه نمی‌گیرد.
برخی پزشکان فقط برای منافع خودشان تجویز می کنند

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: برخی به دلیل علم نداشتن این تجویزها را انجام می دهند، برخی هم به خاطر جیبشان. یک عده شرکتهای دارویی که در تلویزن داخلی و خارجی تبلیغ می کنند، یک عده هم می گویند با گل نفشه معجزه کردم، این علم پزشکی نیست.

وی افزود: مساله دیگر تقاضای القایی است.یعنی من پزشک به دلیلی بخواهم کار را برای مریض انجام دهم که چیزی گیرم بیاید، سوم تعارض منافع و چهارم استفاده از تکنولوژی مناسب است، این‌ها اصول اخلاقی درمان هستند.

دکتر اکبری گفت: این اصول در خیلی از جاهایی‌که ما فکر می‌کنیم عدالت نیست به‌خوبی رعایت می‌شود اما در کشور ما نمی‌شود، در کشور ما هنوز دلار ۵۰ هزارتومانی را جایی خرج می‌کنیم که یک قران به درد مریض نمی‌خورد، اما کانادایی و سوئدی این کار را نمی‌کند.

وی ادامه داد: من ۹ سال معاون وزیر بودم، چهار سال بهداشت و درمان را ادغام کردم. شورایی داریم که در آن تصمیم‌گیری می‌شود که یک دارو باید جزو بیمه باشد و از دولت پول بگیرد نه از مردم. در زمان من ۴ قلم دارو به عهده دولت شد و نزدیک به ۱۰۰ قلم دارو از عهده دولت خارج شد.
یا من اشتباه کردم یا احمدی نژاد

وی افزود: بعد از ما آقای احمدی‌نژاد که رئیس جمهور شدند در کمتر یک سال بیش از ۲۰۰ قلم دارو را وارد بیمه کردند، یا من اشتباه کردم یا او، بالاخره یکی خرابکاری کرده و به ضرر مردم کار کرده است، اما یادتان باشد بیمه یک صنعت است و از آسمان پولی برایش نمی‌آید، مستقیم یا غیر مستقیم از جیب مردم پول درمی‌آید، در بسیاری از موارد پز دادن‌ها به ضرر مردم است.
برای درمان آیت الله شاهرودی استخاره کردند

دکتر اکبری درباره درمان مقامات کشور در خارج گفت: اخیراً شنیده شد که آقای نیری (حسینعلی نیری، معاون سابق دیوان عالی کشور) برای درمان به آلمان رفتند که معلوم شد اشتباه بود، چند روز قبل هم خودم همسر یک وزیر را جراحی کردم.

وی گفت: درباره بیماری مرحوم آیت‌الله شاهرودی که رئیس قوه قضائیه بودند، ایشان اول رفتند سراغ دکترهای گیاهی، بعد به ما مراجعه کردند، قرار گذاشتیم که عمل کنیم اما ایشان عمل نکردند، سه سال بعد حالشان بدتر شد، مراجعه که کردند برنامه این شد که شیمی درمانی و جراحی کنیم، بار اول که مراجعه کرده بودند شیمی درمانی هم نمی‌خواست.

داماد ایشان گفت که در خارج با داروی غیرپزشکی درمان را پیگیری کنند، پیشنهاد چین را داده بودند، برای طب سوزنی در چین استخاره کردند که بد آمد اما در مقابل طب سوزنی آلمان خوب آمد، به آلمان رفتند و سه روز و نصفی آلمان بیشتر نماندند، چرا که آن دکتر در آلمان گفته بود با کار ما نمی‌شود برای این بیماری اقدامی کرد.

دکتر اکبری گفت: ایشان در بیمارستان دکتر سمیعی بستری نشدند. چون‌که ویزای ایشان برای خارج شدن از آلمان مشکل داشت، بعد از طب سوزنی پروفسور سمیعی ایشان را بردند بیمارستان و بعد از یکی دو روز برگشتند ایران، وقتی ایران برگشتند به من مراجعه کردند اما من دیگر عمل نکردم چرا که نتیجه‌ای نداشت، گفتند چه‌کسی عمل می‌کند ارجاع دادم به دکتر فاضلی که پزشک قابل احترام و از من ۱۰ سال جوان‌تر است.
بروز سرطان در غرب 4.5 برابر ایران است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان درباره وضعیت سرطان در ایران گفت: در ایران حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ سرطان به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ایجاد می‌شود، این رقم در کشورهای غربی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر است، یعنی در کشورهای غربی حدود ۴.۵ برابر کشور ما مردم به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی افزود: عامل سن تاثیر دارد. هرچقدر آدم سن بالاتری داشت باشد عوامل تغییر دهنده ژنومیک را بیشتر تکرار می‌کند مانند مصرف سیگار یا خلق و خوی بد. یکسری ریسک فاکتورهایی هم وجود دارد مانند مصرف الکل، در غرب ۹۰ درصد نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند آن‌هم به‌طور مستمر، اما در اینجا مصرف الکل زیر ۱۰ درصد است و استمرار هم ندارد.

دکتر اکبری ادامه داد: در ایران نزدیک به ۱۴.۷ درصد جامعه بالغ مصرف سیگار دارند، درحالی‌که در برخی کشورهای غربی ۴۰ درصد جامعه دخانیات مصرف می‌کنند، اگر مصرف تریاک یا قلیان را به مصرف دخانیاتی مثل سیگار اضافه کنیم، آمار جامعه ما هم نزدیک ۲۰ درصد می‌شود. از این ۲۰ درصد درصدی‌ به سرطان مبتلا خواهند شد، بنابراین رقم سرطان بالا خواهد رفت و با افزایش سن این مسئله بیشتر خواهد شد.

وی گفت: در ایران شایعترین سرطان زنان، سرطان سینه است و در مردان سرطان پروستات. قبل‌تر سرطان معده برای مردان اولین بود، اما اکنون جایگاه سوم را میان مردان و جایگاه چهارم را میان زنان ایرانی دارد، یعنی سرطان معده عقب‌نشینی کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان افزود: سرطان معده در کشورهای غربی هم به جایگاه چهارم عقب‌تر رفته، دلیل این عقب‌نشینی سرطان معده رشد اجتماعی و اقتصادی دنیا است، چرا که مثلاً الان همه‌جا یخچال وجود دارد و غذاها کمتر نمک‌سود می‌شوند. البته سرطان معده هنوز کشنده‌ترین سرطان در زن و مرد ایرانی است.
دختران ایران واکسن HPV بزنند یا نزنند

وی گفت: سرطان رحم، دهانه رحم، تخمدان و سرطان پستان در زنان شایع است. سرطان دهانه رحم. چهارمین سرطان کشنده در جهان محسوب می‌شود درحالی‌که کشندگی آن در ایران جزو 10سرطان اول نیست.

دکتر اکبری افزود: همچنین سرطان دهانه رحم در ایران ۱۰ سال دیرتر از کشورهای غربی پیدا می‌شود درحالی‌که ما در پیدا شدن تمام سرطان‌ها ۱۰ سال جوان‌تر از سایر کشورها هستیم، چون جمعیت ما هنوز به پیری غربی‌ها نرسیده است.

وی درباره واکسن  HPVگفت: ویروسی به ‌نام HPV وجود دارد که ویروس انسانی زگیل ساز است. این ویروس سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کند اما اصلاً به این معنا نیست که عامل دیگری سرطان دهانه رحم ایجاد نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: در غرب به‌دلیل اینکه آن‌ها روابط جنسی زودتر از ازدواج دارند و بعد از ازدواج مقید هستند، از زنان خواسته شده واکسن HPV را تزریق کنند. اما افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند فکر می‌کنند برای داشتن رابطه آزاد هستند در حالی‌که عوامل دیگر ابتلا به سرطان همچنان وجود دارد. نگرانی من این است که این فرهنگ در ایران جا بیفتد و به دختران ظلم شود.

دکتر اکبری گفت: اکنون درباره تزریق واکسن  HPV خیلی تبلیغ می‌شود.تبلیغ می‌کنند همه دخترها تزریق کنند. از یک میلیون تولد سالانه ۵۰۰ هزار نفر دختر هستند، سالی ۵۰۰ هزار واکسن که هر کدامش ممکن است از ۲ میلیون بیشتر قیمت داشته باشد چقدر می‌شود، آیا واقعا این پول را باید به گاردسیل داد؟ مردم حواس‌شان باشد خانواده را از دست ندهند./ساعت سلامت

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
0
0
رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: 94.7 درصد تجویز ام آر آی در ایران بیخودی است. تجویزهایی که گاهی به خاطر جیب پزشک انجام می شود و مردم را فقیر می کند.
این آمار که بدرستی زدن برچسب دزدی به پزشکان درخواست کننده ام آر ای و پزشکانی است که ام ار ای را انجام میدهنددر زمان معاونت دکتر اکبری چگونه بوده و ایشان برای کاهش این دزدی چه کاری کردند.؟دکتر بهروزبرومند
مسیح هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
0
0
اقای دکتر اکبری در زمان معاونت خود در وزارتخانه سیاست انقباضی داشتند ودر خصوص خرید دستگاه برای بخش خصوصی وحتی دولتی بسیار سختگیرانه عمل میکرد
علت افزایش سرطان درایران عمدتا عدم نظارت بر افزودنیهای غذایی ومکملها ووضعیت افتضاح محیط زیست است
دکتر حسینی نژاد
|
United States
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
صحبتهای آقای دکتر اکبری تداعی گر: «یکی بر سر شاخ بن می برید!» هست:

ایشان این آمار عجیب تجویز “بیخودی” MRI را از کجا آورده اند؟!!!

تخریب پزشکان و ایجاد بی اعتمادی نسبت به این قشر زحمتکش در آستانه فرا رسیدن روز پزشک چه معنی دارد؟

اخیرا کلیپی هم در فضای مجازی در مورد ارتباط مالی پزشکان و داروخانه ها پخش شده؛ بنظر میرسد اقداماتی از این دست -خواسته و ناخواسته- برای دادن آدرس غلط به مردمی است که از همه طرف تحت فشار اند تا ذهن آنها را علت و مصیبت اصلی که ناکارآمدی و وجودفساد در سیستم است، دور کند…

این آقای دکتر اکبری فرافکنی نفرمایند؛

یادشان باشد که :
—خود سال‌های سال مدرس دانشگاه و داری سمتهای متعدد اجرایی بوده اند؛ لذا اگر پزشکی هم خطا میکند (که یقینا گسترده نیست) یا احیاناً تقاضای القایی ایجاد میکند یا تجویزاتش برای سیستم درمانی هزینه ساز است، از امثال ایشان الگو گرفته و می‌گیرد…
—ایشان و دوستان شان خود در ایجاد نقایص آموزش و مشکلات حوزه درمان کشور سهیم و مقصر اند…
رضا کاشانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
ایجاد تقابل و زمینه سازی برای برانگیختن آحاد جامعه علیه پزشکان غیر اخلاقی است، اینکه ممکن است عده بسیار معدودی از پزشکان برای جیب خود و به ضرر مردم ام آر آی بنویسند، قابل تعمیم به پزشکان که از گروه‌های مرجع و معتمد جامعه اند، نیست…

جناب استاد مستحضر باشند که نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی پزشکان با حرف‌هایی که مبنا و مستندی ندارد:
ارزش سنگ نیفزاید و زر کم نشود…
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
بایسته است که دکتر اکبری بروشنی بگوید آماری که به ایشان نشان داده %94ازMRIها بیخودی درخواست و انجام میگردد را بر پایه کدام پژوهش و چگونه بدست آورده اند؟ این پژوهش در کجا انجام شده ؟ این گونه سخنان بدون پایه بی شک کاریست بزیان کشور و مردم بویژه بیماران دردمند. امیدوارم همانگونه که سرور دکتر علی نوبخت حقیقی از سازمان نظام پزشکی خواسته اند دکتر اکبری پس از بررسی به کیفر کارناشایست ضد انسانی خود برسد..پاینده ایران دکتربهروزبرومند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: