کد خبر: ۳۳۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
رفع کاهش محدودیت سوخت‌گیری در ١٥‌جایگاه پرازدحام پایتخت با دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصمیم مهم آخر هفته بود.
شفا آنلاین>به دنبال بازدید سرزده معاون اول ریاست‌جمهوری از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مقرر شد به منظور رفاه حال شهروندان و کاهش بار ترافیکی هنگام دریافت سوخت‌، اعمال محدودیت به طور موقت در ۱۵ جایگاه شهر تهران برداشته شود.
به گزارش شفا آنلاین:در روزهای اخیر، به‌دنبال ایجاد برخی شایعات در فضای مجازی و از سوی برخی رسانه‌های معاند، شایعه تغییر در نحوه سهمیه‌بندی و قیمت بنزین مطرح شد؛ هر چند وزیر نفت برای چندمین بار تأکید کرد، قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تغییر نمی‌کند.
وزیر نفت با اشاره به توزیع ۱۷ میلیارد لیتری بنزین تا این بازه زمانی از سال ۱۴۰۲، گفت: با وجود افزایش مصرف سوخت در کشور و رکوردشکنی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، از ماه گذشته (تیرماه ۱۴۰۲) صادرات گازوئیل نیز آغاز شده است.
جواد اوجی در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۱۷ میلیارد لیتر بنزین در کشور توزیع شده است، افزود: پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است، اما با افزایش تردد در کشور به میانگین روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیدیم. وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور ۱۳ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: کل 4 هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه بنزین کشور فعال است.
وزیر نفت تأکید کرد: برای کاهش ترافیک در جایگاه‌های عرضه سوخت، محدودیت کارت‌های هوشمند سوخت را کاهش دادیم.
وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شده است، افزود: این ذخیره‌سازی شامل ۳ میلیارد لیتر گازوئیل و ۲ میلیارد لیتر نفت‌ کوره می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در کشور مطلوب بوده و از ماه گذشته (تیرماه) صادرات گازوئیل آغاز شده است، تصریح کرد: بحث افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت و مجلس نیست.
وزیر نفت ادامه داد: آماده‌باش ۱۰۰ درصدی در تأمین سوخت، فرآورده‌های نفتی مورد نیاز، سوخت مایع نیروگاه‌ها و تدابیر لازم برای سوخت‌رسانی اربعین وجود دارد. اوجی تأکید کرد: دغدغه‌ای در تأمین سوخت نیست و هدف از انتشار شایعه‌های مربوط به بنزین به چالش انداختن مردم است.

روال عادی سوختگیری
وی با اشاره به اینکه طبق گزارش امروز استان‌ها مشخص شد روال تأمین و توزیع سوخت در کشور عادی است، گفت: تعدادی جایگاه عرضه سوخت در تهران داشتیم که با ترافیک بیشتری همراه بود و برای حل این مشکل با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، محدودیت سوختگیری با کارت سوخت جایگاه‌ را متناسب با شرایط کاهش می‌دهیم تا مشکل حل شود.
وزیر نفت افزود: شمار جایگاه‌های پر ترافیک حدود ۱۵ باب بوده که در مقایسه با مجموع 4 هزار و ۴۰۰ جایگاه در سراسر کشور عددی بسیار ناچیز است.
اوجی با اشاره به اینکه افزون بر تأمین بنزین و گازوئیل کشور، تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها، هواپیماها و صنایع را نیز به‌عهده داریم، ادامه داد: این در حالی است که عمده تولید فرآورده در جنوب کشور متمرکز است و باید این فرآورده‌ها با خط لوله یا نفتکش‌های جاده‌پیما به مصرف‌کنندگان برسد.
 وی با تأکید بر اینکه با شمار زیادی از مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارتباط داشتیم، گفت: روال سوختگیری در کشور عادی است.
وزیر نفت با بیان اینکه حجم ذخایر امسال بنزین کشور بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال بوده است، افزود: امسال تاکنون میانگین مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است.
وی با اشاره به محدودیت ایجاد شده برای استفاده از کارت سوخت شخصی مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، وزارت نفت مکلف شده است شمار استفاده از کارت سوخت شخصی را افزایش دهد و کارت‌های سوخت جایگاه‌داران تنها در موارد اضطراری استفاده شود.
وزیر نفت همچنین با اشاره به بازدید میدانی از جایگاه‌های عرضه سوخت ادامه داد: در بیشتر جایگاه‌های عرضه بنزین تهران و دیگر نقاط کشور، عملیات سوخت‌گیری طی ۴ تا ۵ دقیقه انجام می‌شود. اوجی تأکید کرد: بعضی از رسانه‌های معاند از ۲ هفته پیش بر شایعه‌های بنزینی دامن زدند و جو روانی در کشور ایجاد کردند، از سوی دیگر سفرهای تابستانی تشدید شده و این مورد هم به افزایش مصرف بنزین دامن زده است.
وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می‌شود در حالی که خودروهای فرسوده از دور خارج نمی‌شوند، گفت: این موضوع نیز افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد. وزیر نفت با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الزام استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی، افزود: هیچ جایگاه عرضه سوختی بدون کارت سوخت جایگاه‌دار نمانده است.
 اوجی ادامه داد: روزی که اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی را آغاز کردیم مقدار استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی ۱۷ درصد بود و اکنون این رقم به ۷۵ درصد رسیده است. وی تأکید کرد: محدودیتی در استفاده از کارت سوخت شخصی وجود ندارد و در هر بار سوخت‌گیری می‌توان ۶۰ لیتر بنزین دریافت کرد، در سفرهای مربوط به ایام اربعین هم محدودیتی وجود ندارد و جایگاه‌های عرضه سوخت سیار هم پیش‌بینی شده است.
وزیر نفت گفت: به‌عنوان وزیر نفت برای چندمین بار تأکید می‌کنم، دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین در سال‌جاری هیچ مشکلی برای تأمین و توزیع بنزین در کشور وجود ندارد.
جلیل سالاری با اشاره به افزایش روزانه ۱۷ میلیون لیتری توزیع بنزین تاکنون در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ادامه داد: این رقم از افزایش ۱۳ درصدی مصرف حکایت دارد، با این حال با ظرفیتی که پارسال اضافه شد، با وجود افزایش مصرف خللی در موضوع سوخت‌رسانی به وجود نیامد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در دولت گذشته مخزنی اضافه نکردیم و با توجه به این محدودیت، ۴‌مرتبه این مخازن پر و خالی شده‌اند.
سالاری با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۸۳ میلیون تردد جاده‌ای داشتیم و افزایش ۵ درصدی در این بخش ثبت شده است، گفت: با این حال به‌راحتی سوخت‌گیری انجام می‌شود و در ساماندهی مجاری عرضه هم موفق بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مجوز پدافند غیرعامل، کارت‌خوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت را در کشور بومی کردیم، افزود: یک نمونه کار نو انجام شده است و در ابتدای دولت سیزدهم ۹ هزار کارت داشتیم و مجوز تولید ۱۰ میلیون کارت سوخت را گرفتیم و تاکنون ۲۲۰ هزار کارت سوخت در ۴ ماه صادر کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش تولید سوخت و فرآورده‌های نفتی در شرکت‌های پالایشی ادامه داد: هماهنگی در مجموعه جنوب کشور برای تولید و انتقال سوخت انجام شده و اکنون وضع تولید تثبیتی است و ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه در تهران ۹ میلیون تراکنش داشتیم و آمار خرابی به حداقل رسیده است، افزود: ذخیره‌سازی بنزین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر افزایش داشته و سوخت‌رسانی مستمر بوده است.

انجام اقدام های لازم برای تأمین سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: با توجه به پیش‌رو بودن ایام اربعین و سفرهای تابستانی، اقدام‌های لازم برای تأمین سوخت موردنیاز به‌طور کامل انجام شده است. همچنین ظرفیت ۵ میلیارد لیتری سوخت مایع نیروگاه‌ها پر شده است و مخازن باقیمانده نیز فعال نیست و برای ۴۵ روز سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است، البته در تلاشیم تا به سمت بازار صادرات برای گازوئیل حرکت کنیم.
در مجموع هیچ جایگاهی در کشور تعطیل نیست و سهمیه جایگاه‌ها را هم اضافه کردیم. بر این اساس افزایش سهمیه‌ سبب پایداری توزیع سوخت شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: