کد خبر: ۳۳۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 16
مجید ابهری
در دو دهه اخیر وبا ورود گوشی‌های هوشمند؛ و بازیهای اینترنتی تحول اساسی و بنیادی در سبک و سیاق زندگی کودکان و نوجوانان بوجود آمده و همسو با رشد بازیهای رایانه‌ای موجب پیشرفت ذهنی آنان گردیده و میگردد.
شفا آنلاین>سبک زندگی اصلی‌ترین شالوده هدفمند نمودن مسیر زندگی از زندگی مشترک تا فرزندآوری و برقراری تفاهم فیمابین می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین نورافکنهای جهت دهی به زندگی خانوادگی از بازی و سرگرمی تا تفریحات فردی و جمعی سبک زندگی است که افراد را به هدفهای موفقیت شادکامی می‌رساند. از دیرباز تاکنون همانگونه که تهیه پوشاک بستگی به سبک زندگی دارد، تهیه و تامین اسباب‌بازی و ابزار پرکردن اوقات فراغت نیز به سبک وروش زندگی بستگی مستقیم دارد. انتخاب اسباب‌بازی، نگهداری ومراقبت از آنها نیز با روش زندگی بستگی منطقی و مستمر دارد. 
در دو دهه اخیر وبا ورود گوشی‌های هوشمند؛ و بازی های اینترنتی تحول اساسی و بنیادی در سبک و سیاق زندگی کودکان و نوجوانان بوجود آمده و همسو با رشد بازیهای رایانه‌ای موجب پیشرفت ذهنی آنان گردیده و میگردد. همسو با امتیازات محدود ذهنی آسیبها و عوارض مختلفی به کودکان وارد می‌شود. یکجانشینی و خیره ماندن به صفحه مانیتور علاوه بر آسیب به سلولهای بینایی مشکلات استخوانی مخصوصا در مهره‌های گردن و ستون فقرات ایجاد می‌کند. یبوست‌های طولانی مدت براثرعدم تحرکهای طولانی مدت؛ پرخوری در تنقلات مثل پفک و انواع شکلات‌ها و چیپس باعث کاهش حرکات دودی روده‌ها شده و در دوران جوانی موجب بروز سرطانهای مختلف می‌گردند. انزوا و گوشه‌گیری اصلی‌ترین عوارض این بازی‌ها بوده و چاقی‌های بیماری‌زا را برای کودکان سوغات می‌آورند. خشونتهای اینگونه بازی‌ها سبب عادی‌سازی قتل و خونریزی در کودکان و نوجوانان شده و آنها را نسبت به حوادث محیطی بی‌تفاوت می‌سازد. متاسفانه درصد قابل توجهی از والدین از عدم جنب وجوش بچه‌ها و نرفتن به حیاط و کوچه توسط آن‌ها را از امتیازات این بازی‌ها قلمداد می‌کنند. انواع تیکهای عصبی مثل بالا کشیدن بینی، حرکات غیر معمول چشم‌ها و ابروها و بالا انداختن شانه‌ها از عوارض این بازی‌ها میباشند. متاسفانه بسیاری از والدین از محتوا‌های خشونت آفرین این بازی‌ها غافل بوده و اجازه می‌دهند بچه‌ها خودشان اقدام به خرید این بازی‌ها نمایند. با توجه به دسترس بودن انواع این بازیها حتی در سوپرها ومغازه‌ها قیمتهای پایین اینگونه اقلام دسترسی به آن‌هارا آسانتر نموده اند. متاسفانه‌عدم کنترل و نظارت بر اینگونه بازی‌ها توسط نهادهای متولی بسیاری از والدین دسترس بودن و فراوانی آنها را دلیل موجه و مثبت بودن اینگونه اقلام قلمداد می‌کنند.
رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما براساس رسالت قانونی و فرهنگی خود باید نسبت به اطلاع‌رسانی وآگاه‌سازی خانواده‌ها و فرزندان اقدامات سریع انجام دهند. آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری رسالت و ماموریت تاریخی در این مسیرها به عهده داشته و تا دیرتر از این نشده باید بفکر سرمایه‌های اصلی جامعه یعنی فرزندان ما باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: