کد خبر: ۳۳۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 15
آنژین قلبی یا درد قفسه سینه به علت کاهش خون‌رسانی به عضله قلب رخ می‌دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می‌آید.
شفا آنلاین>سلامت>در طول عمر متوسط یک فرد، قلب حدود دو و نیم میلیارد بار ضربان دارد و خون مورد نیاز برای هر عضو از بدن را تامین می‌کند. سمت راست قلب خون را به ریه‌ها که از اکسیژن پر می‌شود، می‌فرستد. سمت چپ قلب خون سرشار از اکسیژن را از طریق عروق پمپاژ می‌کند تا اعضای بدن تغذیه شده و مواد زائد اضافی را از بین ببرد لذا به همین دلایل است که حفظ سلامت قلب اهمیت پیدا می‌کند اما متاسفانه این عضو حیاتی بدن، در معرض مشکلات بسیاری قرار دارد که یکی از شایع‌ترین آنها آنژین صدری یا آنژین قلبی است. 
به گزارش شفا آنلاین:این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق و دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق گفتگو شده است.
دکتر نجفی در این باره می‌گوید: آنژین قلبی یا درد قفسه سینه به علت کاهش خون‌رسانی به عضله قلب رخ می‌دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می‌آید.
وی اظهار کرد: آنژین قلبی که با عنوان درد سینه نیز شناخته می‌شود، از جمله بیماری‌های عروق کرونر و قلب است که اغلب به صورت احساس درد، فشردگی،سنگینی و یا گرفتگی داخل سینه بیان می‌شود.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می‌آید. شایعترین علت کاهش خون‌رسانی به عضله قلب، گرفتگی عروق کرونر می‌باشد. عروق کرونر در اثر پلاک‌های چربی تنگ می‌شود و به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین گفته می‌شود.
وی ادامه داد: در اثر کاهش خون‌رسانی به عضله قلب به خصوص هنگام فعالیت که قلب نیازمند اکسیژن بیشتری است، احساس سنگینی یا درد قفسه سینه رخ می‌دهد اما با استراحت که تقاضای اکسیژن قلب کاهش می‌یابد درد بهتر می‌شود.
دکتر نجفی گفت: انواع آنژین قلبی یا درد سینه عبارتند از آنژین پایدار، آنژین ناپایدار و آنژین واریانت است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می‌دهد. هنگامی که از پله‌ها بالا می‌روید یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می‌یابد ولی به علت نازک شدن عروق تغذیه‌کننده قلب، خونرسانی خوبی به آن انجام نمی‌شود.
وی افزود: علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می‌دهد عبارتند از استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می‌تواند باعث ایجاد درد سینه شود.
دکتر نجفی مطرح کرد: هر گاه پلاک‌های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون‌رسانی به عضله قلب می‌شود و فرد به آنژین ناپایدار مبتلا می‌شود. علت دیگر آنژین ناپایدار نیز لخته‌هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می‌شود و انسداد کلی نیست.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول‌های قلبی دچار مرگ می‌شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می‌دهد بنابراین آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.
وی ابراز داشت: آنژین واریانت که اصطلاحا "پرینزمتال" هم نامیده می‌شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه‌کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می‌شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون‌رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.
دکتر نجفی عنوان کرد: در صورت ابتلا به آنژین صدری،درد سینه یا سنگینی سینه توسط بیمار به شکل احساس فشار، یا درد واقعی داخل قفسه صدری توصیف می‌شود. برخی بیماران از احساس قرار گرفتن وزنه‌ای سنگین روی سینه شکایت دارند و برخی دیگر ممکن است علائم را با سوء هاضمه اشتباه توصیف کنند. شدت، مدت زمان و نوع درد از یک بیمار با بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.
این متخصص قلب و عروق افزود: برای بیمار مهم است که آیا الگوی درد در روزهای اخیر تغییر کرده است یا خیر زیرا درد جدید یا تغییر در الگوی درد ممکن است علائم هشدار یک وضعیت خطرناک و جدی (آنژین ناپایدار) یا حمله قلبی باشد.
وی اشاره کرد: آنژین پایدار شایع‌ترین دلیل درد قفسه سینه است و اغلب با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهبود می‌یابد. اگر به تازگی دچار درد سینه شده اید، حتما در اسرع وقت از پزشک متخصص قلب و عروق تقاضای وقت نمایید تا علت این درد مشخص شده و درمان شروع شود. اگر به تازگی دچار بدتر شدن درد سینه شده‌اید یا شدت و تعداد حملات افزایش یافته است به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید.
دکتر نجفی تشریح کرد:خصوصیات آنژین پایدارعبارتند از درد با افزایش فعالیت بدنی که با بالا رفتن از پله افزایش می‌یابد، این درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است،مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد، به سرعت با استراحت یا مصرف داروهای قلبی بهبود می‌یابد.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: خصوصیات آنژین ناپایدار نیز شامل این است که درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد و به طور غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد، اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد و ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.
وی هشدار داد: درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می‌شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می‌شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.
دکتر نجفی توضیح داد: نشانه‌های حمله قلبی عبارتند ازاینکه احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می‌کشد،دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان‌ها یا فک تیر می‌کشد.
وی افزود: افزایش تعداد دفعات درد سینه، درد طولانی در قسمت فوقانی شکم، تنگی نفس، تعریق،احساس خفگی،غش کردن و تهوع و استفراغ نیز از دیگر علایم حمله قلبی است.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده‌اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می‌شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.
>راه‌های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد
وی متذکر شد: راه‌های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز.
دکتر نجفی گفت: هدف از درمان آنژین صدری کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه‌ای شده‌اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: اگر شدت آنژین صدری شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود.
وی ادامه داد: حتی اگر درد شدید است باید تغییرات مختلفی را انجام دهید که عبارتند از اینکه سیگار را ترک نمایید، اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید، اگر دیابتی هستید قند را کنترل کنید، از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید، از استرس حتی المقدور اجتناب کنید و از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده نمایید.
دکتر نجفی متذکر شد: اگرتغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد مبتلایان آنژین صدری کمکی نکرد،داروهای مختلفی که پزشک تجویز می‌کند مانند نیترات ها، آسپرین، پلاویکس، بتابلوکرها، استاتین ها، داروهای بلوک‌کننده کانال کلسیم، رانولیزین می‌تواند به شما کمک نماید.
این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد:هنگام آنژیوپلاستی جهت درمان مبتلایان آنژین صدری نیز یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می‌شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می‌شود. با این روش خون‌رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.
وی مطرح کرد: در روش جراحی قلب باز از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می‌شود محل تنگی دور زده می‌شود و خون بیشتری به محل تنگی می‌رسد.
دکتر نجفی توضیح داد: ممکن است درد سینه در خانم‌ها متفاوت از درد کلاسیک تعریف شده باشد. ممکن است خانم‌ها از تهوع، تنگی نفس، درد شکم، خستگی مفرط با یا بدون درد سینه شاکی باشند. ممکن است بیمار خانم از احساس سنگینی در گردن، فک یا کتف شکایت نمایند. این اختلاف ممکن است تشخیص آنژین صدری را به تاخیر بیندازد.
این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: اگر مدت درد سینه طولانی‌تر از گذشته شده یا با استراحت یا با دارو بهبود نمی‌یابد به سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید زیرا ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.حتما با اورژانس تماس گرفته و از اینکه خود رانندگی نمایید، اجتناب کنید.
وی گفت: با اصلاح شیوه زندگی می‌توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل ترک سیگار، کنترل فشار خون، قند و چربی، تغذیه و رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و کاهش استرس است.
> درد قفسه سینه یک علامت از آنژین است
در ادامه نیز دکتر افشاری در اینباره خاطرنشان کرد: آنژین صدری یا قلبی نوعی درد در قفسه سینه است که به علت نرسیدن خون کافی به بخشی از قلب به وجود می‌آید. این درد، شبیه به حمله قلبی می‌باشد که با نوعی فشرده شدن یا فشار در قفسه سینه همراه است. این شرایط، گاهی اوقات درد قفسه سینه ایسکمی نامیده می‌شود.
وی بیان کرد: آنژین، علائمی شبیه به بیماری قلبی دارد و زمانی رخ می‌دهد که چیزی شریان‌های شما را مسدود کرده باشد و یا برای رساندن خون غنی از اکسیژن به قلب، جریان خون کافی در شریان‌ها وجود نداشته باشد.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: آنژین معمولاً به سرعت از بین می‌رود، اما می‌تواند نشانه یک مشکل قلبی جدی باشد و شما باید بدانید که برای جلوگیری از یک حمله قلبی چه کاری باید انجام دهید. معمولاً، با دارو و تغییر در سبک زندگی می‌توان، آنژین را کنترل کرد. اما اگر درد آن شدید باشد، ممکن است به انجام عمل جراحی یا استنت قلبی نیاز پیدا کنید.
وی ابراز داشت: آنژین صدری انواع مختلفی دارد که عبارتند از آنژین پایدار، آنژین ناپایدار، آنژین میکروواسکولار و آنژین پرینزمتال.
دکتر افشاری مطرح کرد: آنژین پایدار، شایع‌ترین نوع آنژین است که فعالیت فیزیکی یا استرس می‌تواند آن را تحریک کند. این درد معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد و با استراحت از بین می‌رود. این نوع آنژین، یک مشکل قلبی نیست، اما می‌تواند یکی از علائم وجود یک مشکل قلبی باشد. در صورت بروز این درد به پزشک اطلاع دهید.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: در صورت ابتلا به آنژین ناپایدار، ممکن است درد قفسه سینه را حین استراحت و یا حتی زمانی که فعالیت زیادی ندارید، تجربه کنید. درد می‌تواند شدید و طولانی مدت باشد و دوباره برگردد. این حالت می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما در معرض یک حمله قلبی قرار دارید و فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.
وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به آنژین میکروواسکولار، شما درد قفسه سینه را تجربه می‌کنید ولی انسداد شریان کرونری رخ نمی‌دهد. در عوض، این درد به علت آسیب دیدگی کوچکترین رگ‌های خونی قلب شما می‌باشد، بنابراین، قلب شما خون مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. درد قفسه سینه معمولاً بیش از ده دقیقه طول می‌کشد و در زنان شایع‌تر است.
دکتر افشاری گفت: آنژین پرینزمتال، بسیار نادر است و ممکن است زمانی که در حال استراحت یا خواب هستید اتفاق بیفتد. در این نوع آنژین قلبی، شریان‌های قلب شما به طور ناگهانی تنگ یا باریک می‌شوند و می‌تواند درد طاقت فرسایی را به وجود بیاورد که فوراً باید درمان شود.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: آنژین پایدار اغلب با استراحت بهتر می‌شود اما آنژین ناپایدار با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند و می‌تواند بدتر شود. این یک شرایط اورژانسی است که فوراً باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.
وی تشریح کرد: درد قفسه سینه یک علامت از آنژین است، اما تأثیر متفاوتی روی افراد مختلف دارد. شما ممکن است علائم دیگر مانند تیر کشیدن، سوزش، ناراحتی، سرگیجه، خستگی، احساس سیری یا پر بودن در قفسه سینه، احساس سنگینی یا فشار، ناراحتی معده یا استفراغ، تنگی نفس، فشرده شدن و عرق کردن را داشته باشید.
دکتر افشاری عنوان کرد: شما ممکن است تیرکشیدن یا سوزش را با سوزش معده یا گاز اشتباه بگیرید. احتمال دارد که در پشت استخوان سینه خود دچار دردی شوید که می‌تواند به شانه ها، بازوها، گردن، گلو، فک یا کمر کشیده شود لذا جهت تشخیص باید به پزشک مراجعه کنید.
این متخصص قلب و عروق تشریح کرد: مردان، اغلب در قفسه سینه، گردن و شانه‌ها احساس درد را تجربه می‌کنند، اما زنان ممکن است در شکم، گردن، فک، گلو یا کمر خود احساس ناراحتی کنند که می‌تواند با تنگی نفس، عرق کردن یا سرگیجه نیز همراه باشد. پژوهشی در این زمینه نشان داد که زنان برای توصیف احساس درد خود، از کلمات "خرد شدن" یا " فشرده شدن" استفاده می‌کنند.
> آنژین صدری معمولاً به علت یک بیماری قلبی رخ می‌دهد
وی ابراز داشت: آنژین صدری معمولاً به علت یک بیماری قلبی رخ می‌دهد. رسوبات چربی (به نام پلاک) در شریان‌ها جمع می‌شوند و خونرسانی به عضله قلب را مسدود می‌کنند. این امر باعث می‌شود که قلب با اکسیژن کمتری کار کند و موجب درد شود. همچنین ممکن است در صورت وجود لخته خون در شریان‌های قلب، حمله قلبی رخ دهد.
دکتر افشاری ادامه داد: علل کمتر شایع درد قفسه سینه عبارتند از آمبولی ریوی، قلب ضخیم شده یا بزرگ شده، تنگی آئورت، التهاب غشای دور قلب (پریکاردیت) و پاره شدن دیواره آئورت، دایسکشن آئورت.
این متخصص قلب و عروق هشدار داد: عواملی که ابتلا به آنژین صدری را افزایش می‌دهند عبارتند از سن بالا، سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، استرس، مصرف تنباکو، عدم تحرک کافی.
وی ادامه داد که جهت تشخیص آنژین قلبی پزشک، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائم، عوامل خطر و سابقه خانوادگی شما، سؤالاتی خواهد پرسید. آنها همچنین ممکن است آزمایشات مختلفی را انجام دهند عبارتند از نوار قلب، تست استرس، آزمایش خون، تصویربرداری، کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی عروق.
دکتر افشاری مطرح کرد: درمان آنژین صدری بستگی به میزان آسیب قلبی شما دارد. برای افرادی با آنژین خفیف، دارو و تغییرات در سبک زندگی، اغلب اوقات می‌توانند جریان خون را بهبود بخشند و علائم را کنترل کنند.جهت درمان آنژین صدری پزشک شما ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند که عبارتند از نیترات‌ها یا مسدود کننده‌های کانال کلسیم، مسدودکننده‌های بتا، داروهای رقیق‌کننده ی خون یا ضد پلاکت و استاتین‌ها است.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: اگر مصرف دارو برای درمان آنژین صدری کافی نباشد، ممکن است برای باز شدن شریان‌های مسدود شده به یک رویکرد پزشکی یا جراحی نیاز باشد.
وی ابراز کرد: آنژیوپلاستی (استنت‌گذاری قلب) یکی از راه‌های درمان آنژین صدری است که در این روش پزشک، لوله‌ای کوچک را که یک بالون درون آن قرار گرفته، وارد رگ خونی شما می‌کند و به سمت قلب هدایت می‌کند. سپس، بالون درون شریان باریک شده باد می‌شود تا برای باز شدن شریان و بهبود جریان خون به قلب کمک کند.
دکتر افشاری افزود: دراین روش پزشک ممکن است یک لوله باریک به نام استنت را وارد شریان شما کند تا به بازماندن آن کمک کند. این استنت که معمولاً از جنس فلز می‌باشد، دائمی است و می‌تواند از ماده‌ای ساخته شده باشد که بدن شما به مرور زمان آن را جذب می‌کند.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: برخی از استنت ها، حاوی دارویی هستند که از مسدود شدن دوباره شریان جلوگیری می‌کند. این روش معمولاً کمتر از 2 ساعت طول می‌کشد. شما احتمالاً باید یک شب در بیمارستان بمانید.
وی اظهار کرد: پیوند بای پس عروق کرونری یا جراحی بای پس نیز روش دیگر درمان آنژین صدری است که جراح، شریان‌ها یا رگ‌های سالم را از قسمت‌های دیگر بدن شما می‌گیرد و از آنها برای دور زدن رگ‌های خونی مسدود یا باریک شده استفاده می‌کند. پس از انجام این عمل، شما باید انتظار داشته باشید که تقریباً یک هفته در بیمارستان بمانید.
دکتر افشاری اضافه کرد: بعد از جراحی بای پس شما به مدت یک یا در روز در واحد مراقبت‌های ویژه خواهید بود تا پزشکان و پرستاران بتوانند ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن شما را به دقت بررسی کنند. سپس برای ریکاوری به بخش عمومی فرستاده می‌شوید.
این متخصص قلب و عروق افزود: پس از انجام این عمل شما باید فعالیت داشته باشید، اما شرایط بدنی خود را نیز در نظر بگیرید. اگر احساس درد می‌کنید، کار خود را متوقف کنید و به بدن خود استراحت دهید.
وی گفت: شما باید بدانید چه چیزی موجب تحریک آنژین شما می‌شود. برای مثال، اگر وعده‌های غذایی بزرگ موجب بروز مشکلاتی برای شما می‌شوند، غذای خود را در وعده‌هایی کوچکتر و با فواصل کمتر بخورید. اگر هنوز احساس درد می‌کنید، با پزشک خود درباره ی انجام آزمایشات تشخیصی بیشتر و تغییر داروهای خود صحبت کنید. از آنجا که آنژین می‌تواند نشانه موضوع خطرناکی باشد، باید فوراً تحت بررسی قرار بگیرید.
> آنژین صدری پایدار، شایع‌ترین نوع این بیماری است
درادامه نیز دکتر عسگرپور در اینباره ابراز داشت: آنژین صدری نوعی درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه است که در زمانی که به قلب اکسیژن کافی برای انجام وظایفش نمی‌رسد اتفاق می‌افتد.
وی بیان کرد: آنژین صدری معمولاً به شکل درد یا فشار در وسط قفسه سینه توصیف می‌شود به طوری که درد آن به سمت دست‌ها، گردن یا فک کشیده می‌شود. در برخی موارد درد با تنگی نفس، تعریق و حالت تهوع همراه است.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: آنژین صدری انواع متنوعی دارد؛ شایع‌ترین نوع آن آنژین صدری پایدار و آنژین صدری ناپایدار است.
وی مطرح کرد: آنژین صدری پایدار، شایع‌ترین نوع این بیماری است که در آن قلب سخت‌تر از حالت معمول خود کار می‌کند و معمولاً با فعالیت‌های فیزیکی نظیر راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها تشدید می‌شود.
دکتر عسگرپور ادامه داد: آنژین صدری پایدار با احساس نگرانی و ناراحتی نیز تشدید می‌شود. این حالت معمولاً در صورت استراحت یا مصرف داروهایی مثل نیتروگلیسیرین پس از چند دقیقه از بین می‌رود. آنژین صدری معمولاً باعث آسیب به قلب نمی‌شوند.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: آنژین صدری ناپایدار، معمولاً به صورت ناگهانی همراه یا بدون فعالیت‌های فیزیکی اتفاق می‌افتد. این نوع از بیماری معمولاً مکرراً تکرار شده و بیش از زمان معمول به طول می‌انجامد. استراحت و مصرف دارو هم باعث بهبودی آن نمی‌شود.
وی تصریح کرد: آنژین صدری ناپایدار معمولاً به دلیل تجمع پلاکت در رگ‌های کرونری و شکستن پلاک‌ها در آن به وجود می‌آید.
دکتر عسگرپور گفت: وقتی آنژین صدری ناپایدار اتفاق می‌افتد، با شکستن پلاکت‌ها لخته خون به وجود می‌آید که باعث گرفتن رگ و کاهش جریان خون می‌شود.
این متخصص قلب و عروق یادآور شد: آنژین صدری ناپایدار یک وضعیت پزشکی فوری است که احتمال خطر حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.اگر شما دچار آنژین صدری برای مرتبه اول یا دفعات مکرر شدید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.
وی می‌گوید: آنژین صدری معمولاً به دلیل بیماری‌های عروق کرونری به وجود می‌آید. بیماری‌های قلبی دیگر نظیر فیبریلاسیون دهلیزی، کاردیومایوپاتی، نارسایی قلبی، بیماری‌های دریچه‌های قلب و فشار خون ریوی هم می‌توانند باعث آنژین صدری شوند.
دکتر عسگرپور توضیح داد: بیماران درد ناشی از آنژین صدری را دردی مبهم، همراه با فشار و تنگی قفسه سینه توصیف می‌کنند. این درد از وسط قفسه سینه آغاز شده و به سمت دست‌ها، گردن و فک کشیده می‌شود. تنگی نفس، تعریق و سرگیجه هم همراه با آنژین صدری احساس می‌شود.
این متخصص قلب و عروق تشریح کرد: خانم‌ها آنژین صدری را به طور متفاوتی تجربه می‌کنند. برای مثال احساس خستگی شدید یا به سختی خوابیدن و از خواب پریدن‌های مکرر در شب به دلیل درد آزاردهنده شدید در قفسه سینه از نشانه‌های آن است. خانم‌ها همچنین درد آنژین صدری را همراه با سوء هاضمه یا سوزش بالای شکم یا سینه توصیف می‌کنند. به علاوه خانم‌ها حالت عصبی یا نگرانی‌های بی‌دلیل را همراه با درد آنژین صدری گزارش داده‌اند.
وی متذکر شد: جهت تشخیص آنژین صدری پزشک از شما می‌خواهد که علائم بیماری و سابقه کامل سلامت خود را برای او شرح داده و معاینات فیزیکی و آزمایش خون از شما می‌گیرد. اگر مشکوک به ابتلا به آنژین صدری باشید شما باید یک یا چند آزمایش را انجام دهید که عبارتند از الکتروکاردیوگرام، تست تردمیل،اسکن پرفیوژن هسته‌ای، اکوکاردیوگرام، آنژیوگرافی کرونری CT و کاتتریزاسیون قلبی.
دکتر عسگرپور در این باره توضیح داد: هدف اصلی از درمان بیماری آنژین صدری کاهش سریع درد و پیشگیری از تکرار آن در حالت ایده آل است.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: اسپری نیتروگلیسیرین یک درمان سریع برای آنژین صدری است. این اسپری باعث باز شدن عروق و کاهش حجم کاری قلب و نهایتاً بهبود جریان خون و اکسیژن‌رسانی به قلب می‌شود. در مورد اسپری نیتروگلیسیرین با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. آن‌ها به شما می‌گویند آیا استفاده از اسپری برای شما مناسب است و همچنین به شما در مورد استفاده صحیح اسپری آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.
وی بیان کرد: اگر شما دچار آنژین صدری شدید باید برخی کارها را انجام دهید که عبارتند از در زمان وقوع اولین علامت ناراحتی خیلی سریع فعالیت‌های خود را متوقف کرده و استراحت کنید،اگر با استراحت درد کاهش نیافت از اسپری نیتروگلیسیرین استفاده کنید و اگر در مدت پنج دقیقه درد آرام نشد دومین بار از اسپری نیتروگلیسیرین استفاده کنید و اگر در مدت پنج دقیقه درد آرام نشد با 115 تماس بگیرید.
دکتر عسگرپور اشاره کرد: درمان آنژین صدری معمولاً نیاز به تغییر سبک زندگی و مصرف دارو تا پایان عمر دارد. در برخی موارد انجام عمل جراحی قلب ضروری است. بهترین روش ترکیبی درمان مطابق با شرایط هر فرد مشخص می‌شود.
این متخصص قلب و عروق افزود: داروهای زیادی برای کنترل آنژین صدری وجود دارد. پزشک معالج ترکیبات دارویی متناسب را تجویز می‌کند تا حجم کاری قلب را کاهش دهد، به شریان‌های خونی کمک کند که استراحت کنند، کلسترول را کاهش دهد، از تشکیل شدن لخته‌های خونی پیشگیری کند لذا شما باید داروهای تجویز شده را تا پایان عمر مصرف کنید
وی گفت: برخی مواقع کاتتریزاسیون قلبی برای نشان دادن نقاط مسدود شده نیاز است. اطلاعات حاصله برای تشخیص این موضوع که آیا داروهای تجویز شده برای درمان کافی است یا به آنژیوگرافی نیز نیاز هست به کار برده می‌شود. همراه با آنژیوگرافی یک بالون کوچک برای باز کردن رگ‌ها وارد شریان می‌شود و برخی مواقع جراحی بای پس عروق کرونری برای اضافه کردن رگ‌های جدید به عنوان بایپاس و دورزدن رگ مسدود ضروری است.
دکتر عسگرپور گفت: برای مدیریت آنژین صدری و بیماری‌های کرونری قلب بسیار مهم است که کشیدن سیگار ترک شود،کلسترول خون چک شود، رژیم غذایی سالم رعایت شود، تمرینات منظم ورزشی انجام شود، وزن در حد سالم نگه داشته شود، میزان قند خون در حد سالم نگه داشته شود و فشار خون را حد نرمال نگه دارید.
چرا شکلات تلخ برای قلب مفید است؟
متخصصان تغذیه و سلامت در آمریکا اعلام کردند که راز خاصیت مفید شکلات تلخ برای سلامت قلب در واکنش باکتری‌های معده به این خوردنی خوشمزه نهفته است.به گزارش ایسنا، پزشکان مدعی هستند که شکلات تلخ برای سلامت قلب مفید است اما تا پیش از تحقیق اخیر دلیل اصلی این خاصیت شکلات تلخ آشکار نشده بود.متخصصان دانشگاه دولتی لوئیزیانا فرآیند هضم پودر کاکائو را در یک سیستم گوارشی شبیه‌سازی شده مورد مطالعه قرار داده و دریافتند یک باکتری خاص در معده شکلات تلخ را خورده و پس از تخمیر آن، ترکیبات ضدالتهابی از خود آزاد می‌کند که برای قلب مفیدند.«ماریا مور» یکی از متخصصان در این مطالعه گفت: ما دریافتیم که در روده‌ انسان دو گروه میکروب‌های خوب و بد وجود دارند. میکروب‌های خوب نظیر «بیفیدوباکتریوم» و باکتری اسید لاکتیک از شکلات تغذیه می‌کنند. وقتی شکلات می‌خورید این باکتری‌ها رشد کرده و پس از تخمیر شکلات، ترکیبات ضد‌التهابی تولید می‌کنند. «جان فینلی»، سرپرست این تیم تحقیقاتی افزود: وقتی این ترکیبات جذب بدن می‌شوند، التهاب‌ بافت‌های قلب کاهش یافته و در بلندمدت نیز خطر سکته را کاهش می‌دهند.فینلی معتقد است این نخستین مطالعه است که به بررسی جزئیات تاثیر شکلات تلخ بر باکتری‌های مختلف معده پرداخته است.متخصصان همچنین دریافتند افراد در صورتی که شکلات تلخ را همراه با میوه‌های جامدی نظیر انار مصرف کنند، فواید بیشتری عاید آنها خواهد شد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: