کد خبر: ۳۳۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 14
آفتاب سوختگی صورت، گردن و دست عارضه­‌ای است که به‌­دلیل ماندن در معرض نور خورشید به‌­وجود می­‌آید. تجربه این موضوع برای افراد، می­‌تواند شدید یا خفیف باشد. در واقع شدت این عارضه است که راه درمانش را مشخص می­‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>خیلی از افراد بر این باور هستند که نور خورشید در فصول سرد سال قادر به سوزاندن پوست صورت، گردن و دست‌ها نیست. به این افراد باید بگوییم که پرتوهای خورشید، فارغ از اینکه در چه فصلی از سال هستیم، می‌توانند به­‌شدت خطرناک باشند و پوست را دچار ضررهای زیادی کنند.

به گزارش شفا آنلاین:البته قبول داریم که اشعه‌های خورشید در فصل تابستان خیلی بیشتر از فصول زمستان و پاییز هستند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید، سولار و دستگاه­‌های برنزکننده احتمال سوختن پوست بالا می‌رود و باید نسبت به درمان شرایط به‌وجود آمده اقدام کرد.

نشانه‌های آفتاب سوختگی را بشناسید

پوستی که به‌دلیل گفته­‌شده سوخته باشد، در ۲ نوع شدید و خفیف ظاهر می‌شود. در نوع خفیف پوست قادر است بعد از ۲ تا ۶ ساعت خود را ترمیم کرده و به حالت قبل برگردد.

اما زمانی که شدت سوخته‌­شدن پوست در مقابل آفتاب زیاد باشد، شاهد قرمزی و تورم پوست­تان خواهید بود. این نواحی دچار سوزش می‌شوند و برای بهبود، نیاز به ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان خواهند داشت.

البته زمان‌­هایی هم وجود دارد که درجه سوختگی به حد زیادی می­‌رسد که در این حالت می­‌گویند پوست با نور خورشید دچار مسمومیت شده و نشانه‌های این عارضه با سوزش‌­های شدید و تاول همراه خواهد بود.

در صورت سوختن در معرض نور خورشید، باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر به هر دلیلی، مجبور به ایستادن در معرض آفتاب شده‌اید، قطعا با عارضه‌ای به­نام آفتاب سوختگی گردن، دست و صورت مواجه خواهید شد. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از اسپری­‌های خنک­‌کننده پوست استفاده کنید.
  • ناحیه سوخته‌شده را کمپرس آب سرد بگذارید.
  • کمی ژل آلوئه‌ورا را برداشته و روی قسمت سوخته بمالید.

روش‌های گفته‌­شده تنها راهکارهایی هستند که باید در اولین اقدام آنها را انجام دهید. زیرا بعد از مدتی، پوست ترمیم می‌شود و شروع به پوست‌­اندازی می­‌کند. در این صورت نسبت به نکات زیر اقدام کنید:

  • برای نرم‌­شدن بافت­‌های مرده از کرم­‌های مرطوب‌­کننده استفاده کنید.
  • با پوست خود مدارا کنید تا بتوانید در اولین فرصت به لایه­‌برداری آن بپردازید.
  • تحت هیچ شرایطی، ناحیه آسیب­‌دیده را مقابل نور خورشید قرار ندهید. زیرا ممکن است با عوارض جدی­تر مثل سرطان پوست مواجه شوید.

آیا برای درمان سوختن پوست به‌­خاطر آفتاب به پزشک مراجعه می‌­کنند؟

دکتر آفتاب سوختگی را این گونه تعریف می­‌کند که اگر فرد بعد از دچارشدن به این عارضه به تب بالای ۳۸ درجه رسید، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین لرزکردن، احساس تهوع، سرگیجه و تاول­زدن پوست از دیگر نشانه‌هایی هستند که مراجعه به پزشک را الزامی می­‌کنند.

از ابتلا به آفتاب­‌سوختگی پیشگیری کنید

برای پیشگیری از ابتلا به عارضه آفتاب‌سوختگی، نکاتی که در ادامه آورده‌ایم را رعایت کنید:

  • در سایه قدم بزنید.
  • بدون ضد آفتاب بیرون نروید.
  • شاخص میزان فرابنفش خورشید را بررسی کنید.

برای درمان آفتاب‌سوختگی چه اقدامات خانگی انجام دهیم؟

اگر به‌دلیل مختلف به آفتاب سوختگی دست، صورت و گردن دچار شده‌اید، می‌توانید روش‌های خانگی زیادی را به­‌کار بگیرید تا شرایط پوست­تان به حالت اولیه برگردد:

  • شیر: اگر ناحیه سوخته را در شیر خنک بخیسانید، یک لایه پروتئینی روی پوست ایجاد شده و سوزش کاهش پیدا می‌کند.
  • وازلین: قبل از مالیدن وازلین به پوست سوخته، آن را در یخچال بگذارید تا حسابی خنک شود. ترکیب سرما و نرمی وازلین، شرایط پیش­‌آمده را بهبود می‌دهد.
  • ماست: این ماده خوراکی دارای خواصی نظیر ضد باکتری، خنک­‌کنندگی و آبرسانی است. مالیدن ماست به نواحی سوخته، کمک زیادی به بهبود پوست می‌کند.
  • عسل: اگر به عسل خام و طبیعی دسترسی دارید، مقداری از آن را به قسمت آسیب‌­دیده بمالید. با این کار از خواص آنتی بیوتیکی عسل بهره‌­مند شده و از عفونت جای سوختگی جلوگیری خواهید کرد.
  • دوش آب سرد: قرار گرفتن زیر دوش آب سرد، می­‌تواند به التیام درد و سوزشی که احساس می­‌کنید، کمک زیادی کند. درصورتی­که نمی‌توانید به­‌طور مداوم از این روش استفاده کنید، به­‌کار گیری یک دستمال مرطوب و خنک را پیشنهاد می‌کنیم.
  • خیار: خیار از خواصی مثل ضد التهاب‌­بودن و آنتی اکسیدان قوی برخوردار است. برای استفاده از آن ابتدا خیارها را داخل یخچال بگذارید تا خنک شوند. بعد از این مرحله، برای درمان آفتاب‌سوختگی، همه خیارها را داخل مخلوط‌­کن ریخته و یک ترکیب پوره­ مانند به­دست آورید. در نهایت آن را مشابه پماد روی محل آسیب­‌دیده قرار دهید.
  • ویتامین D: اگر لوازم مراقبت پوستی دارید که حاوی ویتامین D هستند، از گذاشتن آنها روی محل سوخته غفلت کنید. در واقع سرم‌­ها و ماسک­‌های ورقه‌­ای که ویتامین D دارند، می‌توانند سرعت بهبود پوست را افزایش دهند.

درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب‌سوختگی چه دارویی بخریم؟

داروهایی که برای درمان آفتاب سوختگی تجویز می‌شوند و بدون نیاز به نسخه پزشک قادر به خرید آنها هستید عبارت­ند از کرم هیدرو کورتیزون یک درصد، پماد آلفا، پماد زینک اکساید، قرص آسپرین، استامینوفن و ناپروکسن.

در میان موارد گفته‌­شده، پماد هیدرو کورتیزون از قدرت ترمیم بالایی برخوردار است. از این پماد می‌توانید ۳ بار در روز و برای آفتاب‌سوختگی نواحی دست و گردن استفاده کنید.

پماد آلفا بیشتر برای سوختگی‌­های سطحی کاربرد دارد و استفاده از آن ۳ بار در روز توصیه می‌شود. در رابطه با زینک اکساید هم باید گفت که در بافت این پماد از بهترین کرم­‌های ضدآفتاب استفاده کرده‌اند. ازاین­رو با مصرف آن اشعه‌های UV مسدود خواهند شد. این پماد برای سوختگی‌های جزئی و متوسط مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

قرص­‌های آسپرین، استامینوفن و ناپروکسن را بلافاصله بعد از شروع درد مصرف کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تاثیر این داروها بعد از گذشت ۲۴ ساعت کمتر شده و از بین می‌رود.

آفتاب سوختگی نوعی عارضه پوستی است که با قرار گرفتن طولانی‌­مدت در معرض نور خورشید به آن دچار خواهید شد. این عارضه اگر در مراحل اولیه و سطحی باشد خطری ندارد و با روش‌های خانگی و استفاده از ژل آلوئه‌ورا، عسل خام، شیر و ماست درمان می‌شود.

اما زمان­‌هایی است که پوست دچار سوختگی شدید و عمیقی می‌شود که در این شرایط باید از داروهای بدون نسخه پزشک یعنی قرص‌های آسپرین، استامینوفن و ناپروکسن و پمادهای هیدرو کورتیزون یک درصد، آلفا و زینک اکساید استفاده کرد.

درصورتی­که روش‌های گفته­‌شده قادر به درمان شرایط پوستی شما نبود و درد و سوزش زیادی را حس کردید و پوست­تان دچار تاول­ و تورم زیادی شد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. زیرا پشت گوش‌­انداختن این موضوع، عواقب جدی مثل سرطان پوست را در پی خواهد داشت.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: