کد خبر: ۳۳۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 14
آکرومگالی یک وضعیت ناهنجاری هورمونی نادر است که ناشی از افزایش بیش از اندازه هورمون رشد در بدن می‌باشد.
شفا آنلاین>سلامت>هورمون رشد توسط غده هیپوفیز که در قاعده مغز قرار دارد به داخل جریان خون ترشح می‌شود. گردش خون، هورمون رشد را به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند. در کودکان این هورمون باعث تحریک رشد و نمو می‌شود و در بزرگسالان بر تعادل انرژی بدن، قوای عضلانی و سلامت استخوان‌ها مؤثر است. 
به گزارش شفا آنلاین:آکرومگالی یک وضعیت ناهنجاری هورمونی نادر است که ناشی از افزایش بیش از اندازه هورمون رشد در بدن می‌باشد. میزان اضافی هورمون رشد در بدن منجر به رشد بیش از اندازه استخوان‌ها و بافت نرم می‌شود که باعث بروز مشکلات جدی برای فرد می‌شود لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترعلیرضا طبیب خوئی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکترعلیرضا شیخی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر سید حسین دهقان منشادی، فوق تخصص غدد و متابولیسم گفتگو کرده است.
دکترطبیب خوئی در این باره می‌گوید: درون بدن همه ما انسان‌ها هورمون‌هایی تولید می‌شود که هر کدام نقشی اساسی در وضعیت سلامتی ما دارند.
>یکی از مهمترین غدد در بدن انسان، هیپوفیزاست
وی بیان کرد: یکی از مهمترین غدد در بدن انسان، هیپوفیز بوده که هورمون رشد از این غده ترشح می‌شود. در واقع بدون وجود این هورمون فرآیند رشد در کودکان سیر طبیعی خود را ادامه نمی‌دهد. هر گونه اختلال در تولید هورمون رشد توسط غده هیپوفیز منجر به بروز عارضه‌هایی جدی مانند آکرومگالی می‌شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: از مهمترین عوارض اختلال آکرومگالی به افزایش بیش از اندازه اندام‌های مختلف در بدن، تغییر در شکل‌گیری استخوان‌ها، افزایش نامعقول قند خون و…می توان اشاره کرد.
وی مطرح کرد: در حالت معمول امکان بروز وضعیت آکرومگالی پس از سن بلوغ وجود دارد اما طبق آمارها و تحقیقات انجام شده، این عارضه در سنین بزرگسالی و میانسالی بیشتر مشاهده شده است.
دکترطبیب خوئی عنوان کرد: مهمترین شاخصه بروز عارضه نادر آکرومگالی، افزایش سایز و حجم اندام‌های مختلف بدن است. این فرآیند به شکلی رخ می‌دهد که چهره و اندام‌های شخص بیشتر از حد نرمال و طبیعی رشد می‌کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: در عارضه آکرومگالی اندام‌هایی از بدن درگیر رشدی نامنظم شده و به همین جهت مبتلایان رشد غیرطبیعی اندام‌های بدن خود را مشاهده خواهند کرد. تغییر در سایز و ابعاد دست و پا، برجسته شدن لب، فک و پیشانی، بزرگ‌تر شدن دهان و زبان، بم شدن صدا و… از مهمترین علائم این وضعیت نادر محسوب می‌شوند. البته علائم آکرومگالی، تنها به این موارد منتهی نشده و امکان دارد شخص با نشانه‌های دیگری متوجه وضعیت سلامتی خود شود.
وی ادامه داد: نشانه‌هایی مانند تعریق بیش از اندازه و شدید، مشکلات نخاعی، اختلالات بینایی، سردردهای شدید، درد در مفاصل، بی‌حس شدن دست و پا، تغییرات پوستی، آپنه تنفسی (توقف تنفس در خواب) و… از دیگرعلایم ابتلا به این عارضه می‌تواند باشد.
دکترطبیب خوئی تصریح کرد: در بسیاری از موارد بزرگ شدن اندام‌ها و دیگر نشانه‌های عارضه آکرومگالی به آهستگی ایجاد شده و پیشرفت می‌کنند. در این شرایط ممکن است شخص تا مدت زمان طولانی متوجه بروز وضعیت آکرومگالی در بدن خود نشود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات متذکر شد: افراد می‌توانند با مشاهده تغییر در بزرگ شدن اندام‌های مختلف بدن به متخصصین غدد مراجعه کرده و وضعیت موجود را به درستی بررسی کنند. البته توجه داشته باشید که آکرومگالی عارضه‌ای بسیار نادر بوده و هر نشانه‌ای دلیل قاطعی بر وجود این بیماری نخواهد بود. در صورت احتمال وجود آکرومگالی متخصصین آزمایش‌های لازم مانند تصویربرداری و آزمایش خون را به افراد توصیه می‌کنند.
وی عنوان کرد:نکته مهمی که در تشخیص عارضه آکرومگالی وجود دارد، بررسی وضعیت بخش‌های مختلف بدن است. به این معنا که اگر شخص درگیر این بیماری شده باشد، پزشک متخصص وظیفه دارد تأثیر آن را بر روی دیگر اندام‌های بدن نیز بررسی کند. به عنوان مثال پس از تشخیص، متخصصان باید وضعیت قلب و عروق، سلامتی روده، سلامتی استخوان‌ها، وضعیت خواب و… را نیز به صورت جامع مورد بررسی قرار دهند.
دکترطبیب خوئی خاطرنشان کرد: پرتو درمانی، جراحی تومور هیپوفیز و دارو درمانی از مهمترین روش‌ها برای بهبود علائم آکرومگالی و درمان این عارضه هستند. به طور کلی پزشکان متخصص، جراحی ترانس اسفنوئیدال را برای این وضعیت انتخاب می‌کنند. در این روش جراحی در فضایی بین مجرای بینی و زیر مغز در قاعده جمجمه انجام می‌شود.
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات افزود: در صورتی که جراح تمام تومور را از مغز خارج کند، شخص پس از عمل جراحی و گذراندن دوره نقاهت، به طورکامل ازعوارض این بیماری رهایی پیدا می‌کند. درغیر این صورت با خارج کردن بخشی از تومور، شخص مبتلا به آکرومگالی باید به کمک روش‌های درمانی مانند استفاده از دارو یا پرتودرمانی، به شرایط بهتری از سلامتی برسد.
وی اظهار کرد: در بعضی از موارد بیماری آکرومگالی نیز پزشکان متخصص با تجویز دارو به کوچک‌تر شدن توده کمک کرده و طی این فرآیند، جراحی آسان‌تر می‌شود. به طور کلی بهبود این عارضه امری نسبی بوده و درمان قطعی آن به موارد مختلفی بستگی دارد.
دکترطبیب خوئی متذکر شد: در صورتی که آکرومگالی درمان نشده و وضعیت بیمار در سراشیبی بهبود قرار نگیرد، امکان ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی مانند کاردیومیوپاتی وجود دارد. همچنین این شرایط ممکن است به عوارضی مانند افزایش شدید فشار خون، آرتروز، نارسایی اندام‌های بدن، ایجاد پولیپ روده و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، منتهی شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: یکی از روش‌های بررسی وضعیت آکرومگالی در بدن، آزمایش قند خون است. با انجام این آزمایش پزشکان میزان تولید هورمون رشد را بررسی می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، دقیق نبودن آزمایش قند خون در تشخیص این عارضه است.
وی افزود: یکی دیگر از روش‌هایی که این بروز این عارضه در افراد را بررسی می‌کند، تست میزان گلوکز در بدن است. وجود مقدار غیرطبیعی از گلوکز در بدن احتمال وجود وضعیت آکرومگالی را افزایش می‌دهد.
دکترطبیب خوئی اشاره کرد: در صورتی که وجود عارضه آکرومگالی در شخص به مرحله اثبات برسد، با انجام تصویربرداری‌ام آر‌ای میزان رشد استخوان‌ها به صورت دقیق بررسی می‌شود. همچنین با انجام سونوگرافی امکان مشاهده نحوه رشد و همچنین ابعاد و حجم اندام‌های مختلف بدن نیز وجود دارد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: تشخیص عارضه آکرومگالی در مراحل اولیه بیماری کمی دشوار بوده و تغییرات طی سال‌های متمادی در بدن شخص پدیدار می‌شوند. یکی از بهترین تست‌ها برای این وضعیت، سنجش تأثیر آکرومگالی بر روی کبد است. برخی از متخصصین تصور می‌کنند تنها با سنجش میزان تولید هورمون رشد، شرایط سلامتی بیمار به درستی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که این روش تشخیص با خطاهای بسیاری همراه است.
وی گفت: روش یا راهکارخاصی برای پیشگیری از بروز آکرومگالی وجود ندارد. طبق تحقیقات انجام شده، متخصصان به نتیجه قطعی در جهت پیدا کردن روش‌های جلوگیری از ابتلا به این عارضه نرسیده و تنها عاملی که می‌توان به صورت نسبی در بروز این وضعیت نام برد، فاکتور ژنتیک است.
>علائم بیماری آکرومگالی در افراد مختلف متفاوت است
در ادامه نیز دکتر شیخی در اینباره ابراز داشت: بزرگی غیرعادی بخش‌های مختلف بدن مانند بینی و آرواره و انگشتان دست و پا را آکرومگالی می‌گویند. آکرومگالی، بیماری غده هیپوفیز است.
وی ادامه داد:غده هیپوفیز، غده‌ای کوچک اما بسیار مهم است که در قاعده مغز و پشت پل بینی قرار گرفته است. وجود تومور در این غده، عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً به علت ترشح بیش از حد هورمون رشد در خون ایجاد می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد:تفاوت آکرومگالی با ژیگانتیسم فقط در سن بروز فرد می‌باشد به این صورت که، اگر آکرومگالی در سنین رشد بروز کند، سبب بروز "ژیگانتیسم یا غول آسایی" می‌شود. چنین حالتی در کودکان اتفاق می‌افتد. زیرا افزایش هورمون رشد در بدن، سبب رشد غیرمعمول استخوان‌های پاها و بازوها می‌شود و این درحالی است که آکرومگالی در افراد بالغ، معمولا به علت تولید بیش از حد هورمون رشد و اختلال در عملکرد غده هیپوفیز ایجاد می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علت آکرومگالی، وجود یک تومور خوش‌خیم در غده‌ هیپوفیز می‌باشد که سبب تولید بیش از حد هورمون رشد خواهد شد.
دکتر شیخی اظهار کرد: علائم بیماری آکرومگالی در افراد مختلف متفاوت است اما خوشبختانه اکثر این علائم درمان می‌شوند.از نشانه‌های اولیه بیماری میتوان به خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: از دیگر علائم این بیماری می‌توان به بزرگی بیش از حد دست و پا، برجستگی غیر معمول چانه و فک، بزرگ شدن زبان و فاصله گرفتن دندان ها، افزایش وزن، گزگزو مورمورشدن اندام ها، دردهای مفصلی اشاره کرد.اغلب بیماران دچار گواتر ودیابت، دارای پوست‌های ضخیم ودچار اضافی پوست، احساس درد وفشاردردست‌ها و اختلال در عملکرد قاعدگی نامنظم هستند.
وی مطرح کرد: معمولاً پزشك براساس ظاهر فرد به بيماري آکرومگالی شك مي كند وهمچنین انجام تست خون براي اندازه گيري هورمون رشد نیز بکار می‌رود. اين آزمايش بنام تست تحمل گلوكز ناميده مي شود، كه در آن نمونه خون بيمار پس از نوشيدن ميزان معيني از قند محلول در آب گرفته مي شود و هورمون رشد اندازه گيري مي شود.
دکتر شیخی ادامه داد: در حالت طبيعي خوردن قند باعث توقف ترشح هورمون رشد مي شود ولي در افراد آكرومگال پس از خوردن قند، هورمون رشد افزايش مي يابد يا تغيير نمي كند.درصورت مثبت بودن تست خون، پزشك دستور
‌ام آر اي هيپوفيز و هيپوتالاموس را مي دهد و بدین سبب مي توان تومور داخل هیپوفیز را مشاهده کرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: برحسب سن، سلامت بیمار سه راه درمانی برای درمان آکرومگالی وجود دارد که عبارتند از جراحی، دارو درمانی آکرومگالی و پرتودرمانی .
وی اظهار کرد: جراحی، اولین درمان برای افرادی با تومورهای بزرگ در بخش‌های حساس بدن است و برای بیشتر افراد جواب می‌دهد. دراین نوع جراحی که به نام جراحی از طریق سینوس اسفنوئید معروف است، جراح تومور را از ریشه از مغز برمی‌دارد. نحوه انجام عمل به اینصورت می‌باشد که جراح با ایجاد یک برش کوچک در بینی یا داخل لب بالا، اقدام به برداشتن تومورغده هیپوفیز خواهد کرد.
دکتر شیخی متذکر شد: در صورتی که تومور بیش از حد بزرگ باشد و جراح نتواند کل تومور را خارج کند، در این صورت بیمار مبتلا به آکرومگالی نیاز به مصرف دارو خواهد داشت.بر حسب نظر پزشک سه نوع دارو برای درمان آکرومگالی تجویز می‌شود که ترشح هورمون رشد را متوقف مي كنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: گاهی ممکن است پزشک با تاباندن میزان بالای اشعه ایکس باعث تخریب تومور غده هیپوفیز شود. تاثير پرتو درماني براي كاهش سطح هورمون رشد چند سال بعد (حتي 10 الی 20 سال بعد) ديده مي شود. و با اين حال در برخي موارد مي تواند باعث درمان دائمي شود.
> آکرومگالی یک مشکل هورمونی نادر است
در ادامه نیز دکتر دهقان منشادی در اینباره خاطرنشان کرد: آکرومگالی یک مشکل هورمونی نادر است که ناشی از مقدار بیش از حد هورمون رشد در بدن است.
وی بیان کرد: مقدار بیش از حد هورمون رشد منجر به رشد اضافی در استخوان‌ها و بافت‌های نرم در بدن می‌شود. کودکانی که با این مشکل مواجه هستند ممکن است قد غیرطبیعی داشته باشند و ساختار استخوانی آنها بیش از حد بزرگ شود. آکرومگالی عمدتاً بر بازوها، پاها و صورت اثر می‌گذارد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم مطرح کرد: هورمون رشد به طور طبیعی توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می‌شود. اگر توموری در این غده رشد کند، ممکن است باعث تولید مقدار اضافی هورمون رشد توسط غده شود.
وی اظهار کرد: آکرومگالی بر قدرت عضلات، سلامت استخوان و سطح انرژی بدن اثر بگذارد و ممکن است منجر به ویژگی‌های فیزیکی غیرمعمول و عوارض پزشکی شود. سال‌ها طول می‌کشد تا تغییرات ناشی از آن خود را نشان دهد. مرگ زودرس ممکن است رخ دهد، و طول عمر می‌تواند تا ۱۰ سال کاهش یابد و پایین آوردن سطح بیش از حد هورمون به مقدار طبیعی آن، خطر آکرومگالی را کاهش می‌دهد.
دکتر دهقان منشادی ابراز داشت: عوارض مرتبط به آکرومگالی که ممکن است بر طول عمر شما اثر بگذارد عبارتند از نارسایی قلبی، فشار خون بالا، کلسترول غیرطبیعی، دیابت، خرخر کردن و دیگر مشکلات تنفسی مرتبط با خواب و بیماری مفصل.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد که آکرومگالی در اکثر بیماران زمانی تشخیص داده می‌شود که تومور هیپوفیز بزرگ شده و ممکن است به نواحی حمله کند که جراحی به آسانی نتواند به آن دسترسی داشته یا به ساختار اطراف هجوم می‌برد.
وی تصریح کرد: میزان بهبودی جراحی جهت درمان آکرومگالی به اندازه تومور و مهارت جراح بستگی دارد. جراحی معمولاً در برداشتن حجم توده، تسکین سردرد و بهبود مشکلات بینایی مؤثر است. از این رو مهم است هنگامی که اولین نشانه‌ها مشاهده شدند، به پزشک مراجعه کنید.
دکتر دهقان منشادی توضیح داد: افرادی که دچار آکرومگالی هستند، هورمون رشد بیش از حد دارند. این هورمون، رشد استخوان‌ها و بزرگ شدن اندام را تسریع می‌کند. به دلیل تحریک رشد، استخوان‌ها و اندام افرادی که به آکرومگالی مبتلا هستند، بزرگتر از استخوان‌ها و اندام‌های افراد دیگر است. تولید بیش از حد هورمون رشد که با آکرومگالی ارتباط دارد، بطور طبیعی ناشی از تومور است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: بیش از ۹۵ درصد از افرادی که دچار آکرومگالی هستند، تومور خوش‌خیم دارند که بر غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارد. این تومور آدنوم نامیده می‌شود. آدنوم‌ها شایع هستند. آنها در حدود ۱۷ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در بیشتر افراد این تومورها منجر به تولید اضافی هورمون رشد نمی‌شود، اما هنگامی که هورمون رشد اضافی تولید کنند، منجر به آکرومگالی می‌شود.
وی توضیح داد: تومور غده هیپوفیز به عنوان آدنوم هیپوفیز شناخته می‌شود. این تومور باعث می‌شود که غده هیپوفیز بیش از حد هورمون رشد تولید کند، که منجر به رشد غیرطبیعی خواهد شد. تومورهای هیپوفیز بطور ژنتیکی از والدین به ارث نمی‌رسند. آنها ممکن است بطور تصادفی ظاهر شوند، که به دلیل تغییر ژنتیکی کوچک یک سلول در این غده ایجاد می‌شود.
دکتر دهقان منشادی ادامه داد: با گذشت زمان، این سلول تکثیر شده و تومور را تشکیل می‌دهد، که آدنوم نامیده می‌شود. آدنوم‌ها بدخیم نیستند، زیرا آنها به دیگر بخش‌های بدن گسترش پیدا نمی‌کنند، اما ممکن است بسته به اندازه و محل آنها، منجر به مشکلاتی شوند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: در حدود ۱۷ درصد از جمعیت آدنوم‌های هیپوفیز کوچکی دارند که معمولاً هورمون رشد اضافی تولید ‌کرده یا علائمی را ایجاد می‌کند. تنها زمانی که یک تومور بزرگ ایجاد می‌شود، مشکلات ظاهر می‌شوند. همچنان بیان این نکته مهم است که اکثر آدنوم‌های هیپوفیز هیچ هورمونی ترشح نمی‌کنند. با این حال، در افرادی که این اتفاق رخ می‌دهد، ترشح هورمون رشد آدنوم در یک سوم موارد رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: در موارد نادر، تومور در هر جایی از بدن، مانند ریه، غدد فوق کلیه یا پانکراس، می‌تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون رشد شود که باعث ایجاد علائم آکرومگالی می‌شود. این هورمون رشد می‌تواند توسط خود تومور تولید شود، یا به این علت که غده هیپوفیز به تحریک تولید هورمون رشد واکنش نشان می‌دهد.
دکتردهقان منشادی افزود: گاهی اوقات آکرومگالی به دلیل افزایش هورمون رشد از بیرون غده هیپوفیز است مانند تومور نورواندوکرین که شامل سرطان سلول کوچک ریه یا تومورهای کارسینوئید است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم توضیح داد: شناسایی علائم آکرومگالی ممکن است سخت باشد، با این حال آنها معمولاً به آرامی در طول زمان ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است با گذشت چندین ماه متوجه شوید که انگشتری که در دستان شما قرار دارد، با گذشت زمان برای شما تنگ‌تر می‌شود، تا روزی که دیگر قادر نیستید آن را در انگشت خود نگه دارید. همچنین اگر به این مشکل مبتلا باشید، ممکن است دریابید که سایز کفش شما بیشتر شده است.
وی بیان کرد:علائم شایع آکرومگالی عبارتند از بزرگ شدن استخوان‌های صورت، پاها و دست‌ها، رشد بیش از حد موها در زنان، بزرگ شدن فک یا زبان، پیشانی برجسته،جهش رشد ناگهانی، که در افرادی که قبل از نوجوانی رشد غیرطبیعی دارند، شایع‌تر است، افزایش وزن، ورم و درد مفاصل که حرکت را محدود می‌کند.
دکتردهقان منشادی ادامه داد: از هم باز شدن انگشتان دست و پا، صدای خشن و زخمت، خستگی، سردرد، بی‌خوابی، ضعف عضلات، تعریق زیاد، بوی بدن، بزرگ شدن غدد سباسه، که غدد تولید چربی پوست هستند، ضخیم شدن پوست، زائده پوستی، که برآمدگی‌های غیرسرطانی هستند از دیگر علایم شایع آکرومگالی هستند لذا اگر یک یا چند تا از این علائم را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم مطرح کرد: آکرومگالی ممکن است در هر زمان پس از بلوغ شروع شود. با این وجود، اغلب اوقات ممکن است در میانسالی نیز رخ دهد. افراد همیشه از مشکلات خود آگاه نیستند. تغییرات بدن ممکن است به آرامی با گذشت دوره چندین ساله رخ دهد.
وی متذکر شد: اگر آکرومگالی بدون درمان باقی بماند، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. حتی ممکن است منجر به مرگ شود.
دکتردهقان منشادی ادامه داد: برخی از عوارض شایع این بیماری عبارتند از از دست دادن بینایی، فشار به ستون فقرات، فیبروم رحم در زنان، کاهش آزادسازی هورمون هیپوفیز، سندرم تونل کارپال، آپنه خواب، تومورهای سرطانی یا پولیپ یا غشای روده بزرگ، گواتر،دیابت نوع ۲، آرتروز،بیماری قلبی، بخصوص بزرگ شدن قلب و فشار خون بالا.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بسیاری از افراد که دچار آکرومگالی هستند، نمی‌دانند که دچار این مشکل هستند زیرا شروع علائم معمولاً به آرامی رخ می‌دهد. با این وجود، اگر پزشک مشکوک به آکرومگالی باشد، ممکن است از آزمایشاتی را انجام دهد. آکرومگالی اغلب در بزرگسالان در سنین میانسالی تشخیص داده می‌شود، اما علائم ممکن است در هر سنی ظاهر شود.
وی تشریح کرد: اگر شما بیش از حد هورمون رشد داشته باشید، آزمایشات خون می‌تواند آن را تشخیص دهد، اما همیشه این آزمایشات صحت ندارد، زیرا سطح هورمون رشد در طول روز نوسان دارد. در عوض، پزشک می‌تواند تست تحمل گلوکز را برای شما درخواست دهد. برای انجام این تست نیاز دارید که حدود ۷۵ تا ۱۰۰ گرم گلوکز را مصرف کرده و سپس سطح هورمون رشد شما آزمایش شود. اگر بدن شما سطح هورمون رشد طبیعی را ترشح کند، گلوکز اضافی باعث می‌شود که بدن شما سطح هورمون رشد را متوقف کند. افرادی که دچار آکرومگالی هستند، سطح هورمون رشد آنها همچنان بالا است.
دکتردهقان منشادی مطرح کرد: پزشک می‌تواند جهت تشخیص بیماری آکرومگالی تستی برای پروتئینی به نام فاکتور رشد ۱ شبه-انسولین (IGF-1 ) انجام دهد. سطح فاکتور رشد ۱ شبه انسولین می‌تواند نشان دهد که آیا رشد غیرطبیعی در بدن وجود دارد. تست فاکتور رشد ۱ شبه-انسولین (IGF-1 ) نیز برای نظارت بر بهبود درمان هورمون‌های دیگر بکار گرفته می‌شود.
این متخصص توضیح داد: اگر پزشک به وجود آکرومگالی مشکوک شود، تصویربرداری اشعه ایکس و اسکن‌ام آر‌ای درخواست می‌دهد تا رشد اضافی استخوان بررسی شود. پزشک همچنین معاینات فیزیکی انجام می‌دهد و آنها ممکن است سونوگرافی درخواست داده تا اندازه اندام‌های داخلی بررسی شود.
وی افزود: پس از اینکه آکرومگالی تشخیص داده شد، پزشک ممکن است از اسکن‌ام آر‌ای و سی‌تی اسکن استفاده کند، که به آنها کمک کند تا تومور هیپوفیز را پیدا کرده و اندازه آن را تعیین کند. اگر پزشک توموری را در غده هیپوفیز پیدا نکند، او سینه، شکم یا لگن را برای وجود تومور بررسی می‌کند، که ممکن است باعث ایجاد تولید هورمون رشد بیش از حد شود.
دکتردهقان منشادی می‌گوید:سازمان ملی بهداشت تخمین می‌زند که سه تا چهار نفر از هر یک میلیون نفر در هر سال به آکرومگالی دچار می‌شوند و ۶۰ نفر از هر ۱ میلیون نفر در هر زمان به این مشکل دچار می‌شوند. با این وجود، چون این مشکل اغلب بدون تشخیص باقی می‌ماند، تعداد کامل افرادی که تحت تاثیراین مشکل قرار دارند، احتمالاً کمتر از مقدار واقعی آن در نظر گرفته می‌شود.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: درمان آکرومگالی براساس سن و سلامت عمومی بیمار انجام می‌شود. هدف درمان عبارت است ازبرگرداندن تولید هورمون رشد به حالت طبیعی، کاهش فشار دراطراف هر تومور غده هیپوفیز، حفظ عملکرد طبیعی غده هیپوفیزو درمان اختلال هورمونی و بهبود علائم آکرومگالی.
وی خاطرنشان کرد: دارو گزینه درمان دیگری برای مبتلایان آکرومگالی است که اغلب در صورتی که جراحی در کاهش سطح هورمون رشد موفقیت آمیز نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیردو همچنین می‌تواند برای کوچک کردن تومورهای بزرگ قبل از انجام جراحی استفاده شود. این نوع از داروها برای تنظیم یا توقف تولید هورمون رشد به کار می‌رود.
دکتردهقان منشادی متذکر شد: تشعشع یا پرتو درمانی ممکن است برای از بین بردن تومورهای بزرگ یا بخش‌هایی از تومورهایی که پس از جراحی به جا مانده است، یا هنگامی که دارو به تنهایی در درمان موثر نیست، بکار گرفته می‌شود. تشعشع هنگامی که همراه با دارو استفاده شود، ممکن است به آرامی به کاهش سطح هورمون رشد کمک کند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: با استفاده از تشعشع در چندین جلسه چهار تا شش هفته‌ای، کاهش شدید سطح هورمون رشد با این نوع درمان می‌تواند چندین سال طول بکشد. تشعشع ممکن است منجر به نازایی شود. در موارد نادر، این درمان می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی، آسیب مغزی یا تومورهای ثانویه شود.
وی ابراز داشت: جراحی برای برداشتن تومورهایی که منجر به هورمون رشد اضافی می‌شود، اولین گزینه پیشنهادی توسط پزشک برای درمان افرادی است که به آکرومگالی مبتلا هستند. معمولاً این درمان در کاهش سطح هورمون رشد سریع و مؤثر است، که می‌تواند علائم را بهبود ببخشد.
دکتردهقان منشادی در پایان گفت: یک عوارض احتمالی جراحی جهت درمان آکرومگالی این است که به بافت‌های هیپوفیز که در اطراف تومور قرار دارد، آسیب وارد شود. اگر این اتفاق رخ دهد، به این معنی است که نیاز دارید تا پایان عمر درمان برای جایگزینی هورمون هیپوفیز استفاده کنید. عوارض نادر اما شدید شامل نشت مایع مغزی نخاعی و
مننژیت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: