کد خبر: ۳۳۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 14
جراحی پلاستیک در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است و به افراد این فرصت را می دهد تا ظاهر خود را بهبود بخشند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. در حالی که تغییرات فیزیکی می تواند قابل توجه باشد، مهم است که تأثیر بالقوه جراحی پلاستیک بر سلامت روان را نیز بررسی کنیم.
شفا آنلاین>سلامت> در حالی که اکثر مردم به امید افزایش عزت نفس خود تحت عمل جراحی پلاستیک قرار می گیرند، اما جراحی پلاستیک جنبه تاریکی بر سلامت و رفاه روانی دارد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی پلاستیک قرار می‌گیرند، نتایج روانی بهتری را پس از عمل تجربه می‌کنند، همچنین کشف شده است که جراحی پلاستیک گاهی اوقات می‌تواند علائم بیماری‌های روانی موجود را تشدید کند یا باعث ایجاد بیماری های روانی جدید شود.

به گزارش شفا آنلاین: افراد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند انتظارات غیر واقعی، بدشکلی بدن، نارضایتی پس از عمل یا فشارهای اجتماعی، سطوح بالاتری از علائم مرتبط با اختلالات سلامت روان مانند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، افسردگی و اضطراب را تجربه کنند.

توجه به این نکته مهم است که علائم پریشانی روانی ممکن است قبل از انتخاب یک فرد برای انجام جراحی زیبایی وجود داشته باشد و گاهی اوقات این احساسات است که فرد را وادار می کند تا تصمیم بگیرد ظاهر خود را از نظر فیزیکی تغییر دهد.

در حالی که جراحی پلاستیک گاهی اوقات می تواند به فرد کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد، اما گاهی اوقات تنها باعث می شود که فرد احساس بدتری نسبت به خودش داشته باشد. هر روش جراحی نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه ندارد و در برخی مواقع یک بیماری روانی زمینه‌ای می‌تواند باعث شود که فرد بعد از عمل احساس بدتری داشته باشد، صرف نظر از اینکه آیا جراحی ناموفق انجام می‌شود یا خیر.

چه کسانی بعد از جراحی پلاستیک در خطر مشکلات روانی هستند؟

در حالی که هر کسی که به جراحی پلاستیک فکر می کند ممکن است در برابر تأثیرات سلامت روان آسیب پذیر باشد، افراد خاصی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

کسانی که سابقه اختلالات سلامت روان یا وسواس ظاهری دارند، بیشتر احتمال دارد که اثرات نامطلوب روانی را تجربه کنند. علاوه بر این، کسانی که فاقد سیستم حمایتی قوی هستند یا انتظارات غیرواقع بینانه ای در مورد نتایج دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

مهم است که قبل از انجام یک عمل زیبایی، تحقیقات کاملی انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که جراح صلاحیت دارد و احتمال کمتری دارد که جراحی را با شکست روبرو کند.

کسانی که بدشکلی بدن یا تصویر بدنی منفی دارند در معرض خطر بیشتری برای تجربه پریشانی قرار دارند، زیرا از قبل دیدی تحریف شده از ظاهر خود دارند و جراحی راهی برای رفع آن نیست. کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روانی بهترین راه برای مبارزه با این احساسات است، نه جراحی، زیرا این موضوع ریشه در ذهن دارد نه فیزیک آن فرد!

افرادی که دارای اختلالات شخصیتی یا سابقه افسردگی یا اضطراب هستند نیز در معرض خطر بیشتری هستند، زیرا انجام عمل جراحی می‌تواند تجربه‌ای آسیب‌زا باشد و زمان استراحت مورد نیاز تا زمانی که بدن بهبود می‌یابد می‌تواند باعث ایجاد احساس افسردگی و اضطراب ناشی از کمبود فعالیت بدنی شود .

چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه ای باشید

تشخیص اینکه چه زمانی کمک حرفه ای برای رسیدگی به چالش های سلامت روان مرتبط با جراحی پلاستیک ضروری است، بسیار در زندگی فرد نقش مهمی دارد. بهترین خط دفاعی این است که قبل از تصمیم گیری برای انجام یک عمل زیبایی، از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید. این کار می تواند به فرد کمک کند تا برای آنچه تجربه از طریق یک لنز واقع بینانه به همراه خواهد داشت، آماده شود و راه هایی را بیاموزد که بدون نیاز به جراحی، خود را همانطور که هستند بپذیرد.

اگر علائم سلامت روان پس از انجام یک عمل زیبایی باقی بماند، در صورت تجربه طولانی مدت احساس غم، اضطراب یا نارضایتی از نتایج جراحی، مهم است که از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. علائم دیگر ممکن است شامل دشواری در کنار آمدن با زندگی روزمره، تغییرات قابل توجه در اشتها یا الگوهای خواب، تصویر منفی مداوم از بدن، وسواس نسبت به ظاهر خود، و روابط تیره با عزیزان باشد.

نکاتی برای به حداقل رساندن تاثیر جراحی پلاستیک بر سلامت روان

اگر تصمیم می گیرید که جراحی پلاستیک تصمیم درستی برای شماست، راه هایی وجود دارد که به جلوگیری از بروز علائم ناراحتی روانی کمک می کند:

انتظارات واقع بینانه تعیین کنید: بدانید که جراحی پلاستیک می تواند ظاهر را بهبود بخشد، اما ممکن است به طور کامل تمام ناامنی ها را از بین نبرد یا مسائل عاطفی عمیق تر را حل نکند.
با یک جراح واجد شرایط مشورت کنید: یک جراح پلاستیک معتبر را انتخاب کنید که رفاه بیمار را در اولویت قرار دهد و مشاوره کامل قبل از عمل ارائه دهد.

آشکارا ارتباط برقرار کنید: نگرانی ها، انتظارات و اضطراب های خود را با جراح خود در میان بگذارید و مطمئن شوید که نتیجه مورد نظر شما را درک می کند. همچنین ممکن است بخواهید با یک پزشک بهداشت روان صحبت کنید تا مطمئن شوید که طرز فکر درستی برای انجام این روش دارید و انتظارات واقع بینانه دارید و سعی نمی کنید با انجام عمل جراحی مشکل جسمی را برطرف کنید.

خودتان را آموزش بدهید: درک جامعی از روش، خطرات بالقوه، فرآیند بازیابی و نتایج واقع بینانه به دست آورید. این دانش می تواند اضطراب را کاهش دهد و به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. همچنین ممکن است صحبت با فردی که تحت عمل مورد نظر شما قرار گرفته باشد کمک کند.

مراقبت از خود و مدیریت استرس را در اولویت قرار دهید: فعالیت های خودمراقبتی مانند ورزش، مدیتیشن و سرگرمی ها را برای مدیریت استرس و ارتقای رفاه کلی در اولویت قرار دهید. به یاد داشته باشید که قبل، حین و بعد از هر عملی با خودتان مهربان باشید. برنامه های متنوعی برای سلامت روان موجود است که می تواند به تسهیل مراقبت از خود و مدیریت استرس کمک کند.
در دوران نقاهت صبر را تمرین کنید: درک کنید که روند بهبودی زمان می برد و نتایج قابل مشاهده ممکن است فوری نباشند. صبر می تواند به حداقل رساندن احساس ناامیدی یا نارضایتی کمک کند؛ نا امیدی و نارضایتی و استرس می تواند احساسات افسردگی و اضطراب را تشدید کند.

خطرات مرتبط با وضعیت سلامت روان

خطراتی وضعیت سلامت روان، بسته به هر فرد، وضعیت سلامت روانی که تجربه می‌کند و نحوه تأثیر علائم روی آن‌ها متفاوت است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم بیماری روانی را تجربه می کنید، مهم است که با یک پزشک، روانپزشک یا کارشناس بهداشت روان صحبت کنید.

به طور معمول، هنگامی که علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنید، یک متخصص ترکیب مشاوره و درمان با دارو را توصیه می کند، زیرا نشان داده شده است که ترکیب این دو در درمان علائم موثرتر است. به کسانی که دچار بدشکلی بدنی هستند نیز توصیه می شود به دنبال درمان باشند و بسته به علائمشان ممکن است دارو تجویز شود.

همه افراد مجموعه ای از علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه نمی کنند، زیرا هر کدام اشکال مختلفی دارند، بنابراین بهتر است خود و عزیزتان را در مورد علائم و نشانه های کلی آموزش دهید و از کمک گرفتن از یک سلامت روان دریغ نکنید.

نشانه هایی که ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان در حال تجربه یک بیماری روانی باشید

در حالی که علائم و نشانه‌های شرایط سلامت روان بسیار گسترده است و می‌تواند حتی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی علائم و نشانه‌های کلی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای سلامت روان باشد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان هر یک از موارد زیر را تجربه کنید، مهم است که فوراً به دنبال یک متخصص بهداشت روان باشید:

تغییرات در خوردن و خوابیدن
احساس غم و اندوه مداوم
تفکر هذیانی
الگوهای خودگویی و تفکر منفی
مسائل مربوط به روابط بین فردی
کاهش ناگهانی عملکرد تحصیلی یا کاری
رفتارهای منزوی یا اجتنابی
رفتارهای اعتیادآور یا خوددرمانی
کمبود انرژی یا انگیزه
مشکل در تمرکز یا مه مغزی
فقدان میل جنسی
تغییرات خلق و خوی
رفتارهای پرخطر یا اجباری
آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به دیگران

در حالی که جراحی پلاستیک می تواند پیشرفت های فیزیکی و بهبود عزت نفس را فراهم کند، مهم است که تأثیر بالقوه آن بر سلامت روان و روشی که ممکن است تصویر منفی بدن را در جامعه ایجاد کند، در نظر گرفته شود.

با تعیین انتظارات واقع بینانه، جستجوی کمک حرفه ای در صورت نیاز و اجرای استراتژی های خودمراقبتی، می توان پیامدهای منفی جراحی پلاستیک را به حداقل رساند.

به یاد داشته باشید، اولویت دادن به سلامت روان برای دستیابی به رضایت بلندمدت و شادی کلی بسیار مهم است. وقتی نوبت به درمان هر بیماری روحی یا جسمی می‌رسد، مهم است که به یاد داشته باشید که گاهی اوقات همه چیز قبل از اینکه بهتر شود بدتر می‌شود، زیرا به فرآیند بهبودی ذهنی و جسمی مربوط می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: